Учебната авиогрупа - първенците на ВВС

Pan.bg 26 май 2014 | 15:41 views (4156) commentaries(1)
img Учебната авиогрупа - първенците на ВВС

Интервюто е взето през март 2014 г. и всички данни и факти са за посочения период от годината.
Както вече писахме на 23 май 2014 г. Министерството на отбраната и швейцарската фирма Pilatus Aircraft подписаха Рамково споразумение за интегрирана логистична поддръжка на самолети PC-9M и РС-12/45. Споразумението има за цел да осигури поддръжката на самолетите за период от 7 години чрез доставка на резервни части, извършване на планови ремонти и инспекции, доставки на инструменти, консумативи и техническа документация и бюлетини, обучение на летателен и инженерно-технически състав, изпълнение на доработки и др.
С това екипът на авиобаза Долна Митрополия и курсантите могат да бъдат спокойни за бъдещите полети и обучение.

На 12 март 2014 г. екип на сп. „Клуб КРИЛЕ” посети за пореден път Учебна авиогрупа „Г. Бенковски” в Долна Митрополия и разговаря открито и откровено за успехите и проблемите на тази ковачница на кадри за българските ВВС. Срещите ни започнаха с командира й полк. Григорий Стаменов.
Екип на сп.КРИЛЕ
Димитър Ставрев и Преслав Панчелиев

image
Полк.Стаменов - вдясно

- Г-н полковник, какви са основните дейности и акценти през 2013 г., в кои учения и мероприятия участва УАГр?
- През 2013 г. може без притеснения да се каже, че работихме много. Изпълнихме доста голям нальот и се занимавахме главно с основните ни и присъщи задачи – обучение на личен състав за нуждите на ВВС. Става въпрос както за обучение на летателен, така и на наземен състав. Постигнахме изпълнение на предвидения нальот от 90,07%. Това в сравнение с постижението ни през 2012 г. като процентно изпълнение е по-малко, но като брой летателни часове е доста повече. Мисля, че няма друга авиобаза във ВВС пред нас по изпълнение на нальота. Става въпрос за над 1500 часа. За условията, в които работим и с оглед всякакви ресурсни ограничения, бих казал, че е доста добре. От тази цифра около 350 часа са на самолет L-39ZA, останалите около 1200 часа са на самолет РС-9М. Към това трябва да прибавим обучени 208 военнослужещи и 1 цивилен служител за нуждите на ВВС. Те са преминали през различни курсове в Центъра за подготовка и обучение.
- Как се отрази на работата ви влизането




в строя на първите 3 L-39ZA?
- Изключително положително. Съставът беше много мотивиран, възстановяването протече без особени проблеми. Това бе резултат на дългата подготовка и многото мисъл, вложени при планирането и разчетите за този процес. Резултатът е около 350 часа с 3 самолета, при това за по-малко от 8 месеца. Възстановена бе подготовката до планираните нива и видове. Бих казал че и през 2013 г. летяхме основно за другите – за хора от другите авиобази на ВВС и за хора от структурите на МО. Това са основно 5-те пилота на МиГ-21, които, знаете, че по обективни причини през 2013 г. не можеха да летят на самолета си, както и още 5-6 млади пилоти, летели на други самолети и които преминаха през подготовка при нас. Както бе планирано първоначално, 5 от нашите инструктори възстановиха подготовката си на L-39ZA, като в хода на годината използвахме за инструктори и 5-те пилота от авиобаза Граф Игнатиево. През 2014 г. с оглед на ремонтирането на още 2 самолета L-39ZA планираме още двама от нашите инструктори да възстановят подготовката си на този самолет.
image
- Какво е положението с РС-9М Pilatus – самолета, който поема основаната част от натоварването в авиогрупата?
- Към момента летят 3 самолета, има проблеми с изтичането на някои ресурси на различни видове агрегати и системи. Имаме уверението на командването на ВВС, че по въпроса се работи и че РС-9М Pilatus ще продължи да лети стабилно, защото това е работният ни кон засега. На него се прави основната част от нальота. За 2014 г. са планирани повече часове за РС-9М, отколкото бяха планирани за 2013 г.
- Да погледнем към другата основна дейност в вашата работа – летателната подготовка на курсантите от факултет „Авиационен” на НВУ. Как е положението там?
- Работата и там върви с пълна сила. Планирането е направено с ръководството на факултет „Авиационен”. Интересен момент през 2014 г. е, че документите по планирането – „План-график на летателната подготовка”, е резултат от съвместната работа на факултета и УАГр „Г. Бенковски”, Но по принцип той е тяхно дело, както и ангажиментът по осигуряването на ресурсите, основно горивото. През 2014 г. ще летят 36 курсанти от 2, 3, 4 и 5-ти курс. Миналата година те налетяха 600 часа, през 2014 г. са планирани 826 часа. Тези, които започват с начално обучение, имат планиран по 15 часа за т. нар. screenning (преценка на качествата), свързан с първи самостоятелен полет. Останалите курсанти, по курсове така, както се движат, продължават с летателната си подготовка след началното възстановяване.
- Предвижда ли да се включи и L-39ZA в подготовката на курсантите?

image

- За 2014 г. не, защото имат твърде малко нальот, за да могат да се качат на реактивен самолет. По принцип е целесъобразно това да става след завършването на курса на PC-9M Pilatus, а той е с продължителност 170 часа. Випускниците завършват факултета с по-малко часове.
- Какви курсове проведохте за военнослужещите от ВВС в Центъра за обучение и подготовка?
- Те бяха съгласно определените специалности, за 2014 г. са планирани 270 човека в 18 курса по 23 специалности в области като логистика, ЗРВ, метеорология, авиационна техника и др. Подпомагаме дейността и на професионалния сержантски колеж на ВВС, като вземаме участие в обучението на хората, които се подготвят в него – 10-15 души в направелние ЗРВ и РТВ и още толкове в направление КИНС. Работим в тясно сътрудничество с факултет „Артилерия, ПВО и КИС” на НВУ в Шумен. След като завършат теоретичната си подготовка, курсантите идват в УАГр „Г. Бенковски” за практическа подготовка. Тя се води колкото е нужно, като в края й се провежда 3-дневна подготовка, която завършва с държавен изпит по практика, т. е. венецът на подготовката им е при нас. Учебният ни център се стреми да покрие нуждите от специалисти на ВВС. Ако има нужди от разкриване на нови специалности, се правят съответните заявки, подготвят се нужните програми, предлагат се, одобряват се и след това се реализират. Новото в Центъра е обучение и преподготовка на резервисти. Бих казал, че резултатите от работата на Центъра са много добри.
- Как ще се развива през 2014 г. проектът за възстановяване на летателната годност на L-39ZA през 2014 г.?
- Проектът е в развитие и до средата на юли, началото на август още 2 машини ще бъдат вкарани в строя. В момента те са в завода край Пловдив. Моделът от първите 3 самолета се доказа като успешен и ще продължи. Разликата е, че вече имаме възстановили пилоти и няма да има нужда от чешки инструктори. Първоначално облитане на готовите самолети ще е от представители на Aero Vodohody, приемно облитане ще се извърши от смесен екипаж.
image
- Какви са отзивите от почти 9-месечната експлоатация на самолетите?
- Засега се представят на много добро ниво, фактът, че с тях се направиха доста часове, говори сам по себе си. Някакви сириозни проблеми по експлоатацията им нямаме, само се молим така и да продължи.
- Предвижда ли се в бъдеще възстановяване на пълното им бойно използване?
- То беше възстановено в определена степен – за действия по въздушни цели и за разузнаване. Що се отнася до бомбопускането и стрелбата по земна цел, за това ще мислим през 2015 г. Проектът за L-39ZA се развива много добре. Въпросът е не какво ни дава самолетът на нас, а какво дава на ВВС. Знаете за нашия неписан девиз - „Ние летим и работим за другите”.
- Стигаме до онзи дълго обсъждан въпрос за състоянието на сградния фонд и ремонтите. Какво развитие получи той през 2013 г.?
- Развитие има. През 2013 г. усвоихме 82 600 лв., с тях бяха извършени следните дейности – авариен ремонт на покрив на хангара на ескадрила за периодично обслужване и войскови ремонтна авиационна техника ЕПОВР,
авариен ремонт на покрив на хангара на ескадрила за оперативна подготовка на авиационната техника ЕОПАТ, поддръжка и ремонт на кухненско оборудване и техника, ремонт на хладилна техника, ремонт на силови кабели, авариен ремонт на База тренировка и възстановяване в местността „Кайлъка” края Плевен. Тук мога да се похваля, че там имаше около 30 места, вече са около 60. Продължаваме – ремонт на сграда „спален учебен корпус” към Центъра за подготовка и обучение, ремонт на външна ограда с втора по големина сума. Тук на практика изградихме отново около 1 километър съоръжение, но има още много да се желае. Въпросът за сградния фонд и ремонтите е като огромна яма, винаги има какво още да се ремонтира и да се влагат средства.
image
- Какво е техническото състояние на пистата и рульожките?
- Засега е добро след аварийните ремонти през 2013 г., нещата са поносими. Вярно е, че ако се намерят пари и се преасфалтират пистата, рульожките и централната стоянка, ще е още по-добре, но засега това не ни пречи да работим успешно.
- Има една ваша дейност, която обикновено остава встрани от погледа – осигуряването на полетите на транспортната и на изтребителната авиация. Какви се резултати в това направление през 2013 г.?
- Изтребителната авиация я осигуряваме основно като запасно летище. Направихме 177 летателни смени за наши нужди, Част от тях сме били запасно летище на Граф Игнатиево. Има и случаи да не сме в летателна смяна, но даваме запасно летище за тях. Освен това доста голяма част от летателния състав на Графа поддържаше подготовката си при нас. По втората част от въпроса ви – за транспортната авиация – бих казал, че летище Долна Митрополия е вторият роден дом на 16-а Транспортна авиогрупа. Много често ни ползват. Това е благодарение на факта, че условията тук позволяват - на тях им трябват основно сложни условия и минимуми, а тук те често са такива. Разбира се, летят и по по-прости видове подготовка. Другото е, че техните полети по никакъв начин не нарушават нашите полети. Така сме си подредили и стиковали нещата, че летим заедно, без да си пречим.
- Какви са приоритетите на УАГр. „Г. Бенковски” за 2014 г.?
- На първо място е авиационна техника, но в този процес основната работа е на командването на ВВС и на МО. Знаете, че на първите два L-39ZA през пролетта на 2015 г. им изтича ресурсът, защото те на практика не минаха през пълен КВР и трябва тогава да го минат. Това означава съответно планиране на средства. При PC-9M Pilatus също има доста изтичащи ресурси, знам, че и по това се работи. Водят се разговори и преговори със съответните компании и имаме уверението от ВВС, че летяща авиационна техника ще има. Другото си е обичайното – поддържане на бойна готовност и поддържане на способностите за обучение на личен състав. Защото наименованието „учебна авиогрупа” предполага именно това.
- Какво е положението с личния състав и наличието на незаети щатни бройки?
- Като цяло за учебната авиогрупа има некомплект от около 15%, това е средна стойност, процентът е различен за различните категории военнослужещи. Хората не стигат. Ако погледнем към инструкторския състав, там некомплектът е още по-голям.. Изпитваме затруднения, когато е натоварено и се лети на 2 смени. Затова използваме инструкторски състав от авиобаза Граф Игнатиево. За съжаление се наблюдава отлив на млади пилоти да служат при нас. Засега имаме само един лейтенант. Хубавото е, че нямаме и молби на напускане, но имахме четири лейтенанта, трима си намериха други места и се преместиха. Може да се каже, че приемствеността между поколенията вече е леко нарушена. Но пък се гордея като командир, че нямам човек, който да не лети. Последните двама пилоти, сравнително млади и на които интензифицирахме подготовката, скоро ще се влеят в строя на обучаващите.
image
- Като споменахте обучение, командирът на ВВС генерал-майор Константин Попов има идея за създаване на национален център за подготовка на авиационни специалисти тук в Долна Митрополия, включително за гражданската авиация. Какво е вашето мнение, какви са възможностите на базата в това отношение, става въпрос и за преподавателския състав от факултет „Авиационен”, нещата са взаимообвързани?
- Моето мнение е, че е много вярна поговорката „Всяко ново нещо е добре забравено старо”. Аз самият съм продукт на онази стара организация, когато нещата бяха именно така. Тогава тук се обучаваха курсанти, курсанти от чужди държави, кадри за БГА „Балкан” и за други ведомства, които имаха авиация. Още повече че имаме удачния пример на Висшето военноморско училище „Н. Й. Вапцаров”. Лошото е, че ние не успяхме за си запазим училището, разделихме го на доста парчета. Сега например с факултет „Авиационен”, които са в отсрещната сграда, за да си кажем нещо официално, трябва да си пишем писма. При това те минават оттук към Пловдив, оттам в София, оттам във Велико Търново и се връщат отсреща. А работим за една кауза. Смешно е, но това е истината. Аз съм твърдо „за” възстановяване на ВВВУ, може да не е военно училище, да има друга форма, но да има единно обучение, теоретично и практическо, в авиационната сфера. Традициите, които ги има тук, и опитът позволяват това да става. Пречките са чисто административни и законодателни. Но след като това го е имало, след като се прави на други места, това означава, че пречките са преодолими. Трябва да се намери подходящата форма за това единно авиационно образование.

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Pesimik-Tehnik 26 май 2014, 18:09
     
    0
     
    0

    Браво техници, браво летци, вас Михов не можа да ви съкруши! Дано си възстановим авиационната Алмаматер отново!

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker