Модернизацията на армията като огромна финансова дупка

Pan.bg 13 ное 2014 | 16:06 views (3737) commentaries(18)
img mediapool.bg
Никола Лалов

Българската армия не може да участва във военни дейности заради остарялата съветска техника, но съвсем не излиза евтино на данъкоплатците.

Само за модернизацията й през последните 12 години са изразходвани близо 2 млрд. лева, а са придобити минимални бойни способности.

Армията закупи за стотици милиони хеликоптери и товарни самолети, които не успява да поддържа и те в продължителни периоди от време са "на трупчета".

Причината е, че проектите се управляват лошо, изборът на многомилионните поръчки е съмнителен, а гражданският контрол на практика нулев заради острата съпротива на политическо ръководство, висши чиновници и военни да отговарят на въпроси, да аргументират и защитават решенията си.

През следващите години предстои процесът на изразходване на средства в сектора да продължи и до 2020 година да бъда изхарчени още над 1.8 млрд. лева. Прегледът на модернизацията дотук показва, че е необходим напълно нов подход и носенето на ясна персонална отговорност.

ВВС: Липса на реализъм и управление

Най-скъпите армейски проекти през последните години бяха осъществени във Военновъздушните сили. Според прегледа на военното министерство "проектите почти винаги са планирани с голяма доза липса на реализъм, без делегирани адекватни правомощия на проектните мениджъри и техните екипи и без ясни ресурсни права и персонална отговорност за резултата".

"В резултат на това, значителен брой проекти са прекратени през различни фази от тяхната реализация. Това е de facto разхищение и загуба на огромни ресурси с нулев резултат за въоръжените ни сили", се посочва в анализ на военното министерство.

Липсата на планиране и адекватно решение е изключително видимо при един от най-скъпите проекти. Договорът с "Юрокоптер" за 18 хеликоптера (12 "Кугър" и 6 "Пантер) бе подписан през 2005 година по време на правителството на Симеон Сакскобургготски. Общата цена на поръчката, в която влизат и пакет от резервни части и друго оборудване, бе малко над 383 млн. евро.

След идването си на власт от ГЕРБ обявиха, че няма достатъчно средства, за да се изпълни целият договор. През април 2010 г. тогавашният военен министър Аню Ангелов обяви, че се готви да прекрати едностранно договора, но само няколко дни по-късно съобщи, че сделката ще бъде предоговорена.

Така с тежката задача в условия на финансова криза да бъде склонена компанията да се откаже от гарантирана поръчка се зае военният министър Аню Ангелов. След проведените преговори




той обяви, че мисията му се е увенчала с успех и фирмата се е съгласила МО да се откаже от последните три хеликоптера "Пантер". Договорът обаче и досега не е завършен и изчистен, а в големи периоди от време хеликоптерите не летят заради липса на средства за скъпата им поддръжка.

Друг договор, който бе предоговорен, бе с "Аления Аеронавтика" за товарни самолети "Спартан". Договорът бе подписан през 2006 година и предвиждаше закупуването на 5 самолета "Спартан” за 91.8 млн. евро. Той бе предоговорен от Аню Ангелов и сведен до 3 самолета на стойност 55.8 млн. евро без неустойки за българската страна. След това последва рамково споразумение за поддръжката на машините за 10 години, а сумата по него се оказа по-висока от аналогично споразумение в Литва. Отговори обаче така и не бяха дадени от политическото ръководство на министерството.

"Независимо от факта, че в посочения период бяха придобити нови типове самолети, вертолети, кораби и транспортни средства, те не бяха насочени към основните необходими бойни способности на Въоръжените сили и реално проведената модернизация беше непоследователна и дисбалансирана", смята военното министерство.

Така въпреки изхарчените милиони България има проблем с охраната на въздушното си пространство, тъй като не може да стартира проекта за замяната на старите руски изтребители МиГ 29.

Използваните в момента радари, също руско производство, са критично технологично остарели, с огромни разходи за ремонт и техническа поддръжка и неспособни да комуникират с обединената система на НАТО за единна картина на въздушната обстановка.

"При тези условия Военновъздушните ни сили не могат да бъдат считани за надежден и способен боен инструмент за гарантиране на въздушния суверенитет на България и се нуждаят спешно от нов тип основен боен самолет и нов тип съвременни 3 D радари", смята служебният военен министър Велизар Шаламанов.

ВМС: Скъпа поддръжка и руски машини

Във ВМС през последните години са придобити три фрегати клас "Е 71“, един кораб "Минен ловец“ и 3 вертолета "Пантер“.

Останалата част от наличните кораби са руско производство и за значителен брой от тях модернизацията е технологично, оперативно и физически неоправдана.

Така според военната експертиза са ограничени способностите на Военноморските сили за борба с надводен противник на дистанции отвъд пряката радиолокационна видимост, за наблюдение и контрол на корабоплаването, за задържане на нарушители, за откриване на ядрени, химически и биологични средства, за търсене и спасяване и особено за обмен на информация помежду си и със съюзниците ни в реално време.

Пехотата продължава да се нуждае от бронирани машини

Българската армия доскоро разчиташе най-вече на Сухопътните си войски за участие в мисии зад граници, което след края на мисията в Афганистан е символично. Въпреки това през последните години за оборудване в този род войски бе инвестирано най-малко. Парадоксално обаче пехотата придоби най-много бойни способности от американската помощ под формата на бронирани машини и други.

Така прегледът на досегашната модернизация показва, че не са следвани точните приоритети, стартиралите проекти се управляват лошо и не са предвидени средства за експлоатацията и поддръжката на новото оборудване.
image
Какво следва?

На фона на изхарчените стотици милиони новият военен министър Николай Ненчев започна управлението си с признанието, че е много обезпокоен от технологичното състояние на армията и официален приоритет ще бъде модернизацията й.

Работата по нея той ще започне с ревизия на досегашните проекти. Ненчев обяви обаче пълно съгласие със служебния военен министър и приетата от кабинета "Близнашки" визия за развитие на сектора до 2020 година. Така през следващите шест години ще бъдат изразходвани нови около 2 млрд. лева.

Трябва да бъдат закупени нов тип основен, многофункционален боен самолет, нови 3D радари, да се модернизират фрегатите клас E- 71, да се закупят около 120 машини за батальонните бойни групи и други. За да се гарантира някаква ефективност на разходите, задължително трябва да бъде наложен сериозен граждански контрол през парламента. Добър механизъм за това е изискването проектите над 100 млн. лева да минават през Народното събрание. Проектите трябва да бъдат детайлно мотивирани и придружени с план сметка за употребата и поддръжката на съответното оборудване или въоръжение.

Много от възможните решения са посочени във визията за развитието на сектора до 2020 година на служебния военен министър Велизар Шаламанов, включително детайлно разписано проектно управление. Но традиционно подобни документи в българската реалност остават само на хартия.

http://www.mediapool.bg, Никола Лалов
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 18

  1. #1
    Тони 13 ное 2014, 16:44
     
    0
     
    0

    Всичко това си го знаехме и тогава! :)
    Много лесно може да се провери кои са били командирите и лицата по онова време, и кой е френско-белгийската връзка. :)

    Не купуваме Американски изтребители, защото правителството на САЩ не разрешава да има посредници. :)
    За това не искаме Американски изтребители и Американски 3D радари, а ремонтираме наш;те с наша фирма!

  2. #2
    Миро миротвореца 13 ное 2014, 17:28
     
    0
     
    0

    Тони,ти също знаеш кой бе министър при НДСВ.Защо на Близнаков и Свинаров не бе потърсена сметка?Защо никой не се осмели да ги прати в соф. градски съд?Защо Аню Ньоския все още е на свобода?Колко млн. лв.профукаха?Защо началниците на дирекции,щабове и маса генерали мълчат като пу.ки
    Или един депутат и бивш нач. на ген. щаб е невинен?

  3. #3
    Тони 13 ное 2014, 17:50
     
    0
     
    0

    Миро, истината е, че министрите и членовете на техните кабинети, не взимат решение какво да се купи.
    Това става с предложение на съответните командири към министъра и той казва ОК!
    Вината, тези 2 млрд. да се изхарчат по този начин е на Командирите, а не на министъра!!!
    Защо Командващия ВВС се съгласява да му купят спартани и хеликоптери, а "не иска" изтребители????

  4. #4
    Майор Пейн 13 ное 2014, 18:16
     
    0
     
    0

    И тримата сте в грешка.До тук ни докара цивилните експерти в МО, изпълняващи поръчки за комисионни! Както Кунева за АЕЦ пред французите така и тези за армията

  5. #5
    Защотко 13 ное 2014, 18:17
     
    0
     
    0

    "Защо Командващия ВВС се съгласява да му купят спартани и хеликоптери, а "не иска" изтребители????"

    А каква е твоята версия Тони? Защо????

  6. #6
    Мърморкото 13 ное 2014, 18:57
     
    0
     
    0

    Няма да коментирам добри ли са или не старата съветска (не е руска!!!) тезника, а също и новозакупената западна тесника - нова и втора употреба. Това много хора го правят, а аз отгоре на всичко имам право да коментирам само морската техника, ама и нея не я познавам в детайли.

    Ще кажа само едно: Ако "Модернизацията на армията [е в] като огромна финансова дупка" и забравим, че всичко друго в България е потънала в огромна финансова пропаст (не дупка) - пише ни се лошо...

    Да, тук, в този сайт, коментираме основно проблемите и въпросите на армията, нейното въоръжение и отбранителната стратегия на държавата. Но тези въпроси са функция на общото икономическо състояние на нашата държава!

    За какво тогава ще говорим, след като държавата ни за 25 години бе докарана до просешката тояга? Аз не желая друго да коментирам!

  7. #7
    Krasimir Dimitrov 13 ное 2014, 19:41
     
    0
     
    0

    Тони, спри да приказваш глупости! В България не става нищо, без наш другар да има келепир, примери колкото искаш! В Графа и Безмер премахнаха РСБН и монтираха ТАКАН? Целна беше да могат да кацат американците, а го представиха като модернизация! Съответно увиснаха нашите самолети? В ТРАПА монтираха нови навигационни системи на самолети, които не летяха и никога не литнаха, но фирмите изпълнители бяха западни и всичко беше нормално? Разходите са милиони и пръст в тази работа имат политиците. Генералите са им слуги!?

  8. #8
    Тони 13 ное 2014, 19:57
     
    0
     
    0

    Краси, както съм написал в #1, САМО Американците не допускат посредници.
    За това наш'те ползват само наши фирми (оществени поръчки), които намират европейските като под изпълнители.
    За ТАКАНа е ясно. Нашите самолети нямат ТАКАН, защото са стари. :)
    Досети се до какво води липсата на ТАКАН на нашите самолети! :)

  9. #9
    Krasimir Dimitrov 13 ное 2014, 20:14
     
    0
     
    0

    Тони, айде спри с пропагандата? Знаеш ли, какво е ТАКАН? С дървени философи не ми се спори! Това е навигационна система от 70-те години и няма стар и нов самолет!!!

  10. #10
    maimuн 13 ное 2014, 20:23
     
    0
     
    0

    Тони ти си пълен,кръгъл, завършен идиот.

  11. #11
    Krasimir Dimitrov 13 ное 2014, 20:29
     
    0
     
    0

    В №9 не бях напълно изчерпателен. ТАКАН е американския аналог на руския РСБН. Две еднакви системи по предназначение!

  12. #12
    Тони 13 ное 2014, 20:46
     
    0
     
    0

    Съгласен съм, Краси, но НАТО не работи с РСБН, нали?

  13. #13
    Миро миротвореца 13 ное 2014, 21:46
     
    0
     
    0

    Тони, прочети това:/инфо от днес/
    Договорът за доставка на Египет на руските зенитно-ракетни системи С-300ВМ е изпълнен. За това съобщава Интерфакс. Агенцията се позовава на източник от руския военно-отбранителен промишлен комплекс.
    По този начин арабската държава става втората след Венецуела, която получава подобно въоръжение.
    Пакетът от договори за доставката в Египет на руско оръжие на стойност от 3,5 млрд. е бил подписан през септември тази година. Освен зенитно-ракетната система „Антей-2500" Москва трябва да достави изтребители, хеликоптери и сухопътна техника.
    Провери колко длъжностни лица от египетската армия
    за последните 4месеца са осъдени и,, колко са дали фира,,
    Та сега прочети още един път написаното по-горе от мен.
    Считам ,че живеем в демократична държава.Ако някой не е съгласен с бюджета на МО,закони и правилници си подава оставката.Някой като на А.Ньойския да му е насочил пистолет в главата и да му е казал: ще седиш докъто се наакаш?/ или на сегашния депутат Симеон Симеонов?/знаеш какъв беше
    Та,сега си отговори кой е виновен?
    Оня който е назначен/ама си носи отговорност -наказателна/ или онзи който е дошъл в България да си продава техниката.Сиреч министъра, министър-председателя или търговците?
    Не приемам,че има някакви си там комисионери и посредници ама те видите ли са се загрижили за нашата армия и бутнали нещичко на някой директор на дирекция?

  14. #14
    Тони 13 ное 2014, 22:38
     
    0
     
    0

    До #13
    Съгласен съм с оставките. Ако не ти достига бюджета - подаваш оставка.
    Ако си Командир на ВВС, отговаряш за боеспособността на ВВС. Това са твоите войски и твоите хора.

    Търговците, министрите и правителството не са виновни, защото те не могат да кажат на Командира на ВВС как ще командва.

    Хайде сега да видим дали едно правителство може да осигури ресурси само на 10 пилоти за подготовка за 1,5г.? Само 3500 часа полети за 1.5г.?
    Или пак ще вадим 4 милиарда за тъпата енергетика???

  15. #15
    Незнайко 13 ное 2014, 22:43
     
    0
     
    0

    Пичове, много сме в грешка. Донякъде съм склонен да се съглася с Тони, ама грешката Ни тръгва от съждението, че 2 млрд. лв. похарчени за 10 г. са много пари. С "отръскания" Ни армейски бюджет, каквито и виновни да намираме, все е Тая - МОДЕРНА АРМИЯ в близките 10 г. (мога да сметна разликата до 2020) НЯМА ДА ИМАМЕ!

  16. #16
    Smarty 14 ное 2014, 07:17
     
    0
     
    0

    Като чета коментарите стигам до извода, че огромната мозъчна дупка може да се търси не само в политиците и т.н. "експертиза" на МО................

  17. #17
    Миро миротвореца 14 ное 2014, 10:52
     
    0
     
    0

    Тони ,не искам да влизам в излишна полемика.Ти не четеш написаното от мен и моите колеги,а защитаваш само едно твое твърдение което няма стойност.Ако имаш правна подготовка дори и минимална,щеше да знаеш,
    че министъра като член на МС носи отговорност в отраслевото си министерство./вж.наказателен кодекс,отговорността е лична/.Ако обаче МС на свое заседание вземе решение напр. да даде 28млн.лв.за с. Дръндар/родното село на Ах.Доган,за ликвидиране на щети от буря( каквато по образувано досъдебно производство е нямало-за ремонт на ел. мрезата и ВиК/ или за водното огледало в Кърджали 64млн.лв/хората не го искаха/,то съгласно НК и законите в нашата държава не може да има виновен,защото МС е КОЛЕКТИВЕН ОРГАН.
    Когато обаче, един министър/на МВР/дава 50 000лв.на друг служител не по предназначение/на шефа на БОП-а във Вел.Търново/ се осъжда на 3.5г.затвор/досега на първа инстанция.
    Когато с подпис на зам. министър на МО или на министъра/А.А./ се командирова шефката на Интендантско обслужване в Париж на прет-а-порте/сиреч ,а бе да се види последния писък на световната армейска мода/ и това отива в разход -присъщи за дейността,то няма нарушение?/счетоводно,но има друго нарушение.
    Ти си спомни колко безсмислени командировки,софри и маса безсмислици сътвори Аню Ньойския за дългожадувания многоцелеви истребител.
    Та, моя въпрос е:след като Симеон Симеонов/или Дебелогъзов-без значение/ като шеф на ген.щаб вижда тези простотии,що не тропне по масата и не си подаде оставката.Колко генерали,служители на МО са напуснали това по взаимно съгласие?Кой генерал или действащ служител е подал материал срещу министъра си в прокуратурата?
    Защото мин. председателя може да назначи и една жена без висше образование за министър на МО/пример бившата шефка на ДКВР със заплата 7500лв.със средно обр-е, по призвание и дейност търговия с цигари? ФАКТ/ или пък друга, пак със средно образование,жена-фризьорка за зам. министър.Така,че не пиши ,че той добричкия- ком. ВВС /няма никакво значение дали е Радев или Флигорнов/не знае какво иска(самолети или вертолети).По достойно е всеки да си тежи на мястото.

  18. #18
    Тони 14 ное 2014, 15:05
     
    0
     
    0

    Миро, и аз не искам да спорим и също си задавам въпроса, как така никой генерал не си подаде оставката и станаха депутати. (Има само един генерал, които си подаде оставката - ген. Танев).

    министъра на отбраната отговаря за прокарване на политиката на правителството в Армията и НЯМА право да взима решения сам. Винаги някой му ги предлага!!!

    МС е колективен орган и когато вземат решение да извършат престъпление, всеки един от тях носи отговорност! Имай впредвид, че решенията на МС се предлагат от някой!

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker