"Буревестниците" отново в България, ще има и авиошоу през септември

Pan.bg 27 ное 2010 | 12:25 views (6838) commentaries(0)
img Списание "КРИЛЕ"

Списание "Криле", както винаги първи, ви съобщава авиационните новини от България и света.
Американската шоугрупа Thunderbirds - "Буревестниците" ще посети България на 25 юни 2011 г. Полетите ще са на летище Граф Игнатиево. Разговори с американците бяха проведени още преди 2 месеца, но след първоначалното им съгласие, те отказаха. След нови проведени разговори, в крайна сметка американците ще дойдат в страната ни. Това ще е тяхно трето посещение, след 1996 и 2007 г.
През септември 2011 г. ще се проведе поредния БИАФ. Досега са изпратени покани до 25 държави за участие. Първите утвърдителни отговори се очакват през месец март следващата година. Датите за провеждане на авиофеста са 2-4 септември на летище Крумово.


Ето и историята на "Буревестниците"


image

"Буревестниците" са участвали в повече от 4000 въздушни спектакъла по света.
"Буревестници" (Thunderbirds) е името на въздушната демонстрационна ескадрила на ВВС на САЩ. Освен в Съединените щати ескадрилата получава покани за участия по различни авиошоу в Европа, Южна Америка и Азия. Пилотите от ескадрилата изпълняват групови демонстрационни полети заедно със солово изпълнение на фигури от висшия пилотаж.
След шестмесечни тренировки на 1 юни 1953 г. е формиран въздушният демонстрационен екип №3600 (3600th Air Demonstration Team) на авиобаза "Люк" в Аризона, но с неофициален статут. Седмица по-късно екипът извършва своя демонстрационен дебют на авиобаза "Люк", а първата си публична въздушна демонстрация извършва в Чайен, щата Уайоминг през август 1953 г.
С над 50 години история
image
През същия месец екипът изнася 26 въздушни шоу. Първият водач на екипа е генерал-майор Дик Кетлидж, а първите самолети за демонстрациите са едноместните реактивни изтребители F-84G Thunderjet. Два двуместни тренировъчни Т-33 Shooting Star се използват съответно за полетите на коментатора и за снимки на ескадрилата, както и за специални гости (VIP). Тези задачи двата Т-33 изпълняват през 50-те и 160-те години. За всичките демонстрационни машини е изработена специална схема на оцветяване с ярки цветове.
През 1954 г. екипът участва в първите си демонстрации извън САЩ по време на южноамериканското си турне. През 1955 г. демонстрационните самолети на екипа вече са реактивните едноместни F-84F Thunderstreak, с които са изпълнени 91 въздушни шоу. През юни 1956 г. самолетите на ескадрилата отново са заменени този път със свръхзвуковите




едноместни F-100 Super Sabre. В същото време командването се измества на авиобаза "Нелис" в щата Невада, а първото шоу на ескадрилата с F-100 е изпълнено пред публика на 23 юни. Пилотите демонстрират излетните характеристики на своите машини и полети на малка височина. Ако спонсорът на шоуто се съгласи, може да се изпълни пасаж на свръхзвукова скорост (на това се слага край със забраната на федералната авиационна администрация за свръхзвукови полети над континенталната част на САЩ).
През 1960 г. е взето решение на вертикалния стабилизатор на последния самолет (# 4, slot) във формацията при демонстрационните полети да бъде оцветяван в черен цвят. До такова решение се достига, тъй като вертикалният стабилизатор на # 4 попада в струята от изгорели газове на другите машини във формацията (въпреки слуховете стабилизаторът никога не е оцветяван в черен цвят). Тази практика все пак остава в сила до демонстрационния сезон на 1973 г. През 1962 г. започват солови демонстрации на висш пилотаж с два самолета, а през 1963 г. Thunderbirds изпълняват първото си европейско турне. През същата година ескадрилата преминава на самолет F-105 Thunderchief. Кариерата на F-105 в Thunderbirds е много кратка, особено след катастрофата (при маньовър с високо претоварване), при която загива капитан Джин Девлин. След само шест въздушни демонстрации F-105 отново отстъпва мястото си в Thunderbirds на добрия стар F-100.
През 1967 г. "Буревестниците" изпълняват своето шоу №1000, а от 1969 г. до 1973 г. демонстрационният им самолет е F-4E Phantom II. Това е единственият период, в който Phantom II се използва от Thunderbirds и Blue Angels, тъй като е стандартният изтребител на ВВС и ВМС на САЩ. По време на петролната криза през 1973 г. демонстрационните полети на екипа са спрени за известно време, а през 1974 г. Thunderbirds получават по-икономичен самолет - реактивният двуместен тренировъчен Т-38 Talon. Високата му маневреност довежда до отмяна на практиката за "черен стабилизатор", но стабилизаторите се почистват преди и след всяко въздушно шоу.
image
През 1983 г. ескадрилата отново получава фронтови изтребител за въздушните си демонстрации - General Dynamics F-16A Fighting Falcon. От 1992 г. F-16A отстъпва място на по-модерния вариант - F-16C (производство от 1994 г. на Lockheed Martin), с който ескадрилата лети и до днес. Минимални модификации са направени на всичките (12) F-16C в центъра за поддръжка на авиобаза "Хил", за да бъде адаптиран към изискванията за полети на Thunderbirds. Първата модификация, разбира се, е полиуретановата гланцова боя за синьо-бяло-червената схема на оцветяване. Ако се наложи, 12-те самолета F-16C на Thunderbirds могат да бъдат доработени до конфигурацията на бойната машина в рамките на по-малко от 72 часа.
Демонстрационният полет
Въздушното шоу на Thunderbirds обикновено включва групов полет в стегната формация с четири самолета и солови изпълнения на фигури от висшия пилотаж с две машини. Груповият полет включва формация "Диамант", "Колона", "Делта" (с шест самолета), разпуск "Бомба". Солови изпълнения на висш пилотаж се извършват, докато формацията се престрои за следващата фигура в групов полет. Соловите изпълнения включват тоно (бавно и бързо), разминавания, фигура "Огледало" и др.
Самолетите на Thunderbirds
F-84G и F-84F С изтребителите F-84G Thunderjet и F-84F Thunderstreak на Republic екипът лети съответно в периодите 1953-1954 г. и 1954-1956 г. Самолетите F-84F са модифицирани с димогенератори, а спирачните им парашути са изработени от червен, син и бял плат.
F-100C. Той е първият свръхзвуков изтребител, постъпил на въоръжение в USAF. "Буревестниците" преминават от F-84F на F-100C Super Sabre на North American през 1956 г. Те стават първият в света екип за въздушни демонстрации със свръхзвукови самолети. За да се опрости логистичната и техническата поддръжка на самолетите, Thunderbirds се пребазират през 1956 г. на авиобаза "Нелис" в Невада, на която са бизарани до днес. През 1964 г. шест шоу са изпълнени със самолети Republic F-105B Thunderchief.
F-4E. Замяната на F-100C с McDonnell Douglas F-4E Phantom II е най-широкомащабната в историята на екипа. Разработена е нова схема на оцветяване с червен, син и бял цвят с полиуретанова гланцова боя, издържлива на триенето с въздуха при свръхзвукови скорости от порядъка на 2М. Тази схема на оцветяване е запазена и до днес. В сравнени с предшествениците си в Thunderbirds F-4 е огромен, тежък, мощен и шумен с разтърсващ земята тътен на осем двигателя J79 на излитащата формация "Диамант". С него екипът идеално демонстрира въздушната мощ на САЩ от 1969 г. до 1973 г.
Т-38. Двуместният тренировъчен Northrop Т-38 Talon представлява идеалното решение за петролната криза. С горивото за демонстрационен полет на един F-4E могат да летят пет Т-38 освен това поддръжката изисква и по-малък технически състав. Т-38 не отговаря на изискването на ескадрилата за използване на фронтови изтребител за демонстрационни полети, но успя да покаже професионализма на американските пилоти от 1974 г. до 1981 г.
През 1983 г. ескадрилата преминава от Т-38 на F-16A Block 15 (и два F-16B) и лети на него повече от 10 години. От 1992 г. F-16A/В са заменени с F-16C/D, произведени през 1986-1987 г., те са едни от най-старите експлоатирани към момента от USAF.
Thunderbirds са наследници на първата демонстрационна ескадрила на USAF с реактивни самолети, наречена "Acrojets" с F-80C и Т-33 (USAFE в Германия) и на "Skyblazers" представяща USAFE с изтребители F-80B, F-84E (1950 г.), F-86F (1955 г.) и F-100C (1956 г.).

Максим Генов
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker