ЗА ЛЕТИЩЕ БАЛЧИК – СЪС СЪРЦЕ

Pan.bg 25 сеп 2011 | 18:46 views (11347) commentaries(2)
img Записа Валентин Димитров

Днес в 6-та Авиационна техническа база в Балчик служи (ще стане ясно защо не „работи”) подполковникът от резерва Йордан Иванов. Длъжността му е „Ръководител полети кула – асистент” (титулярът е офицер, „прелитащ” от София или другите бази), но понеже полетите не са чак толкова, много - дава и дежурства като МТО-наблюдател. Извън тези две задължения (понякога и извън работното време) помага на подготовката за отбелязването на 70-ата годишнина на летището. Очакваше се да бъде „офицер за свръзка” на представителя на списанието в работата му по специалния брой. Но с всеки изминал час „на терен” подполковникът се разкриваше и раздаваше, докато се превърна в един от главните му герои, наред с половин дузина ветерани. Най-малкото защото е събирателен образ на цяло поколение балчишки авиатори, а още повече защото в личността му по някакъв странен начин се пречупва историята и настоящето (каквото и да е то) на летището. Дай Боже и бъдещето му…
image
Във възрастовата координатна система Йордан Иванов е с 11 години по-млад от летището, на 4 години от мъжкия пенсионен таван, но все пак в пенсия е от 8 години. Зад гърба му са 27 години под пагон и още 5 под пагонче – във военното училище в Долна Митрополия. В професионалната му военна реализация има един „рубеж” - 1984 г. До него 8 години е в състава на балчишката втора ескадрила , след него – още 19 години на „наземна работа” във Варна, Балчик, Равнец и София. В живота му има традиционен за авиатора сегмент, после се превръща в герой на приказката „Един път стомничка за вода, два пъти стомничка за вода…” Добре че няма трети път, но и двете „стомнички” са сериозно напукани.
…Едно селско момче вири носле към небето и се захласва по металните птици, които шеметно го разсичат. По интересно от Техникума по механотехника в Шумен е безмоторното летене две години с „Бланик“ в местния аероклуб. Някак естествено идва ред и на военновъздушното училище, завършено през 1976




г. със специалност „Военен летец-пилот“. През пролетта на същата година заедно с още седем „репи” е назначен в Балчик – старши пилот в 1-во звено на 2-ра ескадрила към 15-ти полк от 2-ра Дивизия ПВО. Първи полет с командира на ескадрилата подполковник Тодор Янчев. След две години Даньо е заместник-командир, после и командир на звено. Актив от над 1000 часа нальот в повече от 2000 полета натрупва със самолети Л-29, УМиГ-15, МиГ-17, МиГ-17Ф, МиГ-17ПФ, УМиГ-21 и МиГ-21ПФМ.
image
…Учение „Щит 82”, дата 12 септември, упражнение „Въздушен бой между звена изтребители”. Височина 3000 м. Водач на втора двойка от атакуващото звено е старши лейтенант Йордан Иванов, воден – старши лейтенант Людмил Трифонов. Имитира се стрелба с управляема ракета от голяма дистанция, което изисква превишение в скоростта на атакуващото звено, форсаж, сложен маньовър. Вече на „захват”, виждайки че самолетите излизат от границата на пилотажната зона, командирът на групата променя посоката на маньовъра, за да избегне сближаване с „целите”. Изключване на форсажите, въздушни спирачки, отнемане на обороти, наклон, завой – и за Трифонов няма свободно пространство. Даньо усеща удара му отдолу, отдясно и чува стържене на метал. Ясно – сблъсък! Самолетът му има стремеж за наклон надясно, с повече усилия на пилота отговаря на командите, но поне няма светещи червени лампи. Воденият полуобърнат изостава, тръгва към земята, но пилотът го изправя и заема място в двойката. След кацането става ясно, че цялото дясно полукрило на ударения самолет МиГ-21ПФМ (борд 75) е с променена геометрия (като на „Фантом”). С ново полукрило машината продължава да лети, последно в Узунджово, където гордо и демонстративно е нарязана по ДОВСЕ…
image
…20 юни 1984 г. Командирът на звено капитан Йордан Иванов изпълнява полет с МиГ-21ПФМ в интерес на учение на полигон Шабла. След обяд се прехвърля във втора кабина на спарката (борд 19) за първи полет с обучавания от него лейтенант Красимир Стоянов. Оттук нататък започва рядък, превърнал се в христоматиен полет, в който има много – пропуск на техника на самолета, пропуск на неопитния още инструктор, подминаване на техническия пост, изгоряла крушка на червената лампа за състоянието на фанара. Форсаж, разбег, параметри в нормите, не свети червено. Но нехерметизиран и незаключен, от тръскането по бетонната писта, подхванат от въздушната струя, фанарът се отваря още при излитането. Даньо протяга дясна ръка да го затвори, а струята му я натрошава. Катапултирането е сигурна гибел. Самообладанието на новобранеца, помощта от земята, лявата ръка на инструктора спасяват положението… Тогава дъщеря му е на четири години, а синът му – на една. След операциите лекарите са категорични – край на летенето…
image
Втори път майор Й. Иванов се връща на летище Балчик през 1991 г. и 9 години е началник на авиодиспечерската служба, а трети път, вече подполковник от резерва – през 2007 г. на сегашната си длъжност. И така – общо 21 балчишки години. Подарил е сърцето си на това летище – разказва в подробности цялата му история – „румънска”, „немска” и „руска”, за изтребителния, за свръхзвуковия й период, събрал е данни за военновременните герои, за командирите, за загиналите. Пише в общинския вестник, говори по радио Варна, следи всичко за летището в Мрежата. Рано или късно, ще я напише той историята на летището. На 70-ата му годишнина само ще повдигне завесата – ще изложи 400 снимки от всичките периоди на поделението. Даньо поддържа връзки с десетки ветерани, а те – бившите му началници, по-възрастни с десетилетия, го слушат и си припомнят... Местата се сменени – сега той е техният представител на някогашната балчишка ескадрила. Той й служи и днес. Защо ли? Защото освен командира на 6-та Авиационна техническа база, е единствен летец на работа в нея, доайен по-възраст, млад по-дух, неуморен организатор, широка душа…въобще изтребител-прехващач!
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    Щурмана 26 сеп 2011, 00:15
     
    1
     
    0

    Което си е така,така си е!

  2. #2
    mihailmmm 22 юни 2019, 18:56
     
    0
     
    0

    Щурмане знеш ли нещо за Людмил Трифонов?Пиши

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker