Ледоразбивен флот: залог за арктическото могъщество

Pan.bg 13 ное 2013 | 09:00 views (2280) commentaries(0)
img РИА Новости

Русия започна да строи атомни ледоразбивачи от ново поколение. Ледоразбивачът по проект ЛК-60Я, получил името „Арктика” в чест на заслужил атомен ледоразбивач, ще бъде спуснат във вода в 2017 година. Уникалният ледоразбивач ще може да работи както на дълбоките участъци на Северния морски път, така и на плитък шелф.

Русия активно използва Северния морски път вече почти осем десетилетия и през цялото това време ледоразбивачите осигуряваха преминаването на плавателни съдове. В 1960 година на Северния морски път започна да работи първият в света атомен ледоразбивач „Ленин”. От 70-те години и до днес „първа цигулка” свирят по-големите и мощни атомни ледоразбивачи от типа „Арктика”. Експлоатираните днес ледоразбивачи „50 години от Победата” и „Ямал” са най-мощните кораби на атомния флот, способни да достигнат която и да е точка на Северния Ледовити океан по всяко време на годината. Едновременно се използват и по-малки по размери „Таймир” и „Найгач”, които могат да действат не само в открито море, но и в устията на реки.
image
На 5 ноември в Балтийския завод в Санкт Петербург официално започна строителството на челния ледоразбивач от нов тип ЛК-60Я. Той получи името „Арктика” в чест на споменатия по-горе предшественик, станал първият надводен кораб, достигнал до Северния полюс.

От ледоразбивачите „Арктика” той се отличава по размери: ширината на корпуса е увеличена до 33 метра, което дава възможност да се съпровождат по-големи плавателни съдове с по-голяма скорост. Но увеличението на ширината на корпуса и пропорционалното увеличение на дължината доведе до това, че потапянето на кораба, на който не е нужно да има запаси от гориво, беше намалено до 8,5 метра. Това обстоятелство доведе до създаването на двувариантен ледоразбивач с възможности за потапяне както в дълбоки води, така и на по-плитки.

Сега, променяйки своето потапяне благодарение на баласт-цистерни, той може да се използва както в открито море, така и на плитки места. Освен това, увеличавайки потапянето с два-три метра за сметка на взетия баласт, ЛК-60Я могат с голяма ефективност да действат в открито море, използвайки увеличената маса и инерцията за разбиване на големи блокове лед. Дебелината на леда, която ЛК-60Я ще може да преодолява, е до 3 метра.

По такъв начин новият ледоразбивач е спобен ефективно да замени и кораби от




типа „Арктика”, и от типа „Таймир”, предназначени за по-плитки води.

За руския Север се строи също серия дизелови ледоразбивачи ЛК-25, които трябва да оказват поддръжка на атомните ледоразбивачи при съпровождане на големи каравани и да работят в устия на реки, недостъпни за ледоразбивачи от типа ЛК-60Я.

И най-накрая, за осигуряването на пристанищета планира се да се използват неголеми кораби ЛК-18 и два ЛК-16. Тези дизелови ледоразбивачи могат да се използват за разчистване на пристанищата от Балтика до Тихия океан, които замръзват. Два ледоразбивача ЛК-16 ще построят в корабостроителния завод във Виборг, ледоразбивачи ЛК-18 и ЛК-25 – в Санкт Петербург.

В близките 10 години Русия ще построи не по-малко от осем нови ледоразбивачи, но дори и това може да се окаже недостатъчно – ледоразбивният флот на Русия практически не е бил обновяван твърде много години.
Цялото: http://bulgarian.ruvr.ru/2013_11_06/Ledorazbiven-flot-zalog-za-arkticheskoto-mogshhestvo-2767/
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker