"Летище Стара Загора" вече е едноличен собственик

Pan.bg 22 яну 2013 | 19:45 views (4992) commentaries(4)
img starozagorskinovini.com

"Готвим се за възраждане на дейността на летището, има сериозен интерес от различни чужди компании", съобщи Митко Георгиев, управител на "Летище Стара Загора" ООД. След постановлението на МС от 21 декември м.г., с което собствеността, която бе на три ведомства, бе прехвърлена изцяло на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), вече са извършени всички действия по предаването й във владение на "Летище Стара Загора" ООД. Преди броени дни военното министерство е отписало поделенията си там и 116 сгради, в които се съхранява техника. Идвали са и представители на проектната компания към МИЕТ, специално създадена да събере заедно летищата в Стара Загора, Божурище, Телиш и Марино поле.

"От началото на май се очаква да започне сериозната работа по намиране на най-подходящия инвеститор", каза още Митко Георгиев.

Досега инвестиционни намерения са заявили корейци, индонезийски и индийски фирми, както и английски инвестиционен фонд.

Идеята е тук да се построи вторият в Европа логистичен хъб (карго летище за товари и пътници) между Европейския съюз и Азия. Полосата на летището е дълга 2550 м, прилежащите територии са около 6000 дка. Основните предимства обаче са близостта до автомагистрала "Тракия" - 3.5 км, наличие на близка пречиствателна станция и вододайна зона, тъй като се предвижда изграждане на цехове за препакетиране на стоки.

Според анализ на Центъра за икономически изследвания в България, бъдеща инвестиция в "Летище Стара Загора" ще даде възможност да се посрещне новият въздушен трафик, особено между Азия и ЕС. Отличната локация позволява придвижване за 3 часа със самолет и 24 часа с камион до всички дестинации на Европа, добри климатични условия, бързи митнически услуги, ниски данъци и най-ниски разходи за труд за квалифицирана работна ръка в ЕС. Данните сочат, че въздушният товаропоток до и от ЕС ще нарасне с 5.8 млн. тона, 78% от които ще идват от Азия, наличният капацитет няма да достигне с 5 млн. тона.

Превръщането на "Летище Стара Загора" в международен транзитен хъб ще има капацитет товари от 150 000 до 250 000 тона, 2 писти, обслужващи Боинг 747 и Еърбъс 380 и милиони пътници годишно.

"Самолетите няма да захождат над Стара Загора", успокои Митко Георгиев.

Старозагорското летище е открито на 5 септември 1954 г. Тогава е пусната първата вътрешна линия Стара Загора - София. До столицата се пътувало най-напред със самолети Ил-14, а след това с Ан-24, и то само за 40 минути. През 1974-1975 г. там са осъществени първите международни товарни полети. През 1979 г. обаче по предложение на БГА "Балкан" е закрита линията до София. Полетите са възстановени за две години, от 1989 до 1991 г., и пак са преустановени. След това тук идва хеликоптерният полк, които е закрит през 2000 г. На 4 юни 2007 г. е отнет лицензът за експлоатационна годност на летището.

На старозагорското летище са кацали дори космонавти. На 26 май 1961 г. на пистата посрещат първия човек, полетял в Космоса - Юрий Гагарин, а 2 години по-късно там се приземява и първата жена космонавт Валентина Терешкова.

През октомври 1991 г. е създадено търговското дружество "Летище Стара Загора" ЕООД, което четири години по-късно получава акредитация от Международната асоциация за гражданско въздухоплаване и става агент за продажба на билети на 29 компании с бюра в Стара Загора, Хасково и Ямбол.

В момента приходите в него са от билети и даване под наем на терени.

Росица ВЪЛЬОВСКА
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 4

  1. #1
    meteorolog 28 яну 2013, 17:06
     
    0
     
    2

    Може ли някой компетентен да ми отговори на следните въпроси:
    1. С какво разположението на летище Стара Загора е по-добро от това на Пловдив, София, Истамбул, Букурещ, че да стане международен транзитен хъб между Азия и Европа?
    2. Ще се строи ли нова писта под друг ъгъл, след като хем няма да има захождане на самолети над града, хем старата писта е "насочена" точно към града?

    Не си мислете, че не бих се радвал летище в България да стане международен хъб в Европейски мащаб. Просто амбициите ми звучат прекалено големи

  2. #2
    bubo 11 апр 2013, 00:39
     
    0
     
    2

    Големи планове, а пълна безстопанственост! Погледнете в Google-maps в 3D панорамен изглед на какво приличат сградите - безформените образувания от ламарини по покривите се търкалят от поне 15 години.... Но това сигурно е защото Митко Стефанов няма време да ги погледне от търсене на инвеститори...

  3. #3
    Христина Христова 19 апр 2013, 07:35
     
    0
     
    2

    Вярно ли е, че за да се построи това летище, ще се изселват хората от близките села?
    Къде я видяхте тази територия от 6000 декара?

  4. #4
    Христина Христова 19 апр 2013, 08:03
     
    0
     
    2

    Вярно ли е, че за да се построи това летище, ще се изселват хората от близките села?
    Къде я видяхте тази територия от 6000 декара?

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker