24 часа: Дали точно санитарна авиация ни трябва

Pan.bg 26 фев 2014 | 23:06 views (2273) commentaries(2)
img в.24 часа

Мнение на доц. Д-р Олег Чолаков

ТЕЗИ дни прочетох, че Министерството на здравеопазването ще възражда санитарната авиация.

Тя съществува от 100 г., когато се е родила и самата авиация. През Първата световна война е осъществена първата документирана медицинска евакуация по въздуха с френски боен самолет. Много бързо след това и други държави поставят началото на евакуация на ранени по въздуха - Великобритания, САЩ, Австралия, Германия. За 20-25 г. това става рутинна дейност в повечето развити държави.

image
"Кугър" от състава на ВВС изпълнява няколко пъти в годината спасителни операции на хора

Истинският пробив в преживяемостта на пострадалите се постига с изобретяването на хеликоптерите и използването им за транспорт на пострадали, с което се скъсява значително времето за транспорт до болница.

Началото е поставено от военните през 1945 г. при военни действия в Бирма в края на Втората световна война, но се развива по време на Корейската война, когато са осъществени 22 000 евакуации на ранени и най-вече по време на войната във Виетнам, където са извършени повече от половин милион медицински евакуации. Времето за транспорт в Корейската война е сведено до 1,25 часа, а във Виетнам до 27 минути със смъртност съответно 2,5 и 1,9%.
С тези кратки бележки искам да илюстрирам защо нямаме нужда от санитарна авиация или най-малкото да внесем яснота в терминологията.
Ако нямаме нужда от санитарна авиация, логичен е въпросът от какво имаме нужда. Имаме нужда от HEMS (Helicopter Emergency Medical System) - имаме нужда от хеликоптери!
Може би най-важният фактор за снижаване на смъртността в спешната медицина е времето. Т. нар. теория за “златния час” е резултат от голямо проучване на американския проф. Р. Адамс Коули, който установява, че “Преживяемостта е свързана с тежестта на травмата и времето!” Днес това задължително се постига и с употребата на хеликоптери. Няма държава, в която човешкият живот да е от първостепенна важност, която да не използва в системите си за оказване на спешна помощ и хеликоптери. С изключение на нашата страна, единствената в ЕС, в която няма хеликоптерна система за спешна помощ, както звучи приблизително понятието на български.
image
Няма нито един мотив - медицински, социален, дори и икономически, против употребата на хеликоптери в спешната






медицина. Необходимостта от скъсяване на времето за оказване на помощ и в крайна сметка “цената” е придобила аксиомен характер с няколко конкретни формулировки: при травма (катастрофа) това е “златният час”, при инфаркт - мускулни клетки, при инсулт - мозъчни клетки.

Световните стандарти за времето са 5 минути за излитане на хеликоптера от подаването на сигнала и 20 минути за достигане до пациента от подаването на сигнала. Това са и основните показания за използването на хеликоптери за медицински цели.

Няма да коментирам социалната значимост и ефекта върху икономиката на тези групи заболявания. Освен това хеликоптери се използват и при високорискова бременност и проблемни новородени, при трансплантации и не на последно място в труднодостъпни райони, което включва и планинското спасяване. “Цената” в крайна сметка е човешкият живот.

За да бъде тази употреба ефективна, цялата система и организация трябва да се подчиняват на строги правила. И тук вече идва най-съществената разлика със санитарната авиация. При HEMS пациентът се взема от там, където е, много често дори без хеликоптерът да каца, и се транспортира до хеликоптерната площадка в болницата, като през цялото полетно време пациентът е под лекарски контрол. Всичко останало - например хеликоптерът да каца по поляни и стадиони, са чисти глупости.

Създаването на HEMS в България на практика трябва да започне от нулата. Какво включва това? Най-важните елементи са законодателството - това е работа на държавата.

Европейската комисия чрез EASA (European Aviation Safety Agency) е изградила много ясни правила за въздухоплавателната техника. Ние формално сме ги приели, но се оказва, че институциите, които отговарят за това, май хал хабер си нямат за какво става дума - ще им дам жокер (Директива EN 13718 част 1 и 2; - авиационна техника - това са хеликоптери, които да отговарят на изискванията в тази директива). Тук държавата има по-малка роля.

По света този проблем е решен с превес на частната инициатива: летищни и сервизни бази - решението отново е в ръцете на държавата и частната инициатива, в зависимост от собствеността на летателните средства и тяхната локализация; хеликоптерни площадки - не само в болниците, където те са абсолютно задължителни.

У нас, ако не се построят хеликоптерни площади в “Пирогов”, ВМА и най-малкото в определените в новата стратегия за спешната помощ “малки пироговчета”, нищо няма да направим; персонал (пилоти, авиационни техници, въздушни спасители, лекари). Веднага искам да успокоя премиера и министъра на финансите. Не е задължително държавата да дава всичките пари. Тя обаче трябва да създаде предпоставки застрахователи, здравни фондове, бизнес и др. да се включат във функционирането на системата.

Всъщност няма нищо лошо да имаме и санитарна авиация. Самолети за авиомедицински транспорт са необходими за по-далечни разстояния или пък за масови евакуации, но санитарната авиация не може да замести нуждата от HEMS у нас. Единственият мотив “против” е да продължим да бъдем уникални, като останем единствената държава в ЕС, и не само, в която няма HEMS.

Авторът е хирург, координатор на Спешния комплекс и зам.-директор на УМБАЛСМ “Н. И. Пирогов”, организационен секретар на Българското дружество по спешна медицина, президент на Българското дружество по планинска медицина, член на медицинската комисия на Международната асоциация по планинско спасяване
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    цецо 27 фев 2014, 09:15
     
    0
     
    0

    скоро мой познат лежа в болница в Австрия в района на гр Ройте.болницата е имала хеликоптер и по негови думи той е летял почти през целия ден със санитарни задачи.затова и ние имаме нужда от такъв бърз транспорт за спешни случаи.

  2. #2
    Незнайко 27 фев 2014, 21:15
     
    0
     
    0

    Браво на доктора, явно е наясно с темата, ама "умните" ни глави не могат да оправят спешната помощ - така Я "оправиха" през годините на демокрацията, та какво остава за HEMS. Още поне 2 петилетки няма да има такова животно на родна почва.

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker