БГА „Балкан“ – подарена на среднощно заседание

Pan.bg 30 окт 2013 | 11:19 views (13590) commentaries(5)
img http://noligarh.com

Не стига, че тази срамна за България сделка ощети националният ни интерес, но трябва да плащаме и 10 млн. неустойка!
Зееви взима БГА „Балкан“ за 150 000 долара, колкото струва луксозен апартамент в София.


Парижкият арбитражен съд осъди държавата ни да плати 10 млн. долара на израелския предприемач Гад Зееви. България трябва да плати 10 млн. долара на скандално известния бизнесмен Гад Зееви за неизпълнени клаузи от договора за приватизационната сделка за авиокомпания „Балкан“. Това решение взе Парижкият арбитражен съд. Така след продължилото няколко години дело, което води като купувач на бившия ни национален превозвач, израелският бизнесмен успя да осъди България. И въпреки че според практиката на Парижкия арбитраж решението все още не е оповестено официално, по-голямата част от информацията вече се знае.

Междувременно Министерството на финансите обяви, че обмисля варианти за реагиране на решението, и декларира, че няма намерение да изплаща на Зееви $10 млн. неустойка.Веднага се наема международната юридическа компания Freshfields, Bruckhaus & Deringer, която да защитава интересите на страната ни за милиони хонорар.

Гад Зееви започна да съди българската държава през 2001 г., малко след като Софийският градски съд обяви авиокомпанията в процедура по несъстоятелност. Общо претенциите му бяха за над $230 млн. В същото време по думите на експерти от компанията Зееви е спечелил над 300 млн. от разпродажбата на авиопарка, слотовете, акциите в CITA и имотите на БГА „Балкан“ в целия свят. Две години по-късно по делото бе конституирана и българската държава в лицето на министъра на финансите. През лятото на 2004 година бе дадено началото на арбитражното дело по същество. След като всички процедури в съда приключиха, Агенцията за приватизация предупреди, че арбитражът ще излезе с решение по делото на Гад Зееви срещу България, но заяви, че по време на процеса твърденията на Зееви Холдингс са били оборени с правни аргументи. България заведе контрадело в Парижкия арбитраж за $8 млн. срещу бившия собственик на авиокомпанията заради неизпълнени инвестиционни обещания, което още не е приключило.

Всъщност през 2001 г. Зееви заведе в Париж два иска срещу България, като вторият беше за 70 млн. долара, с които по негови твърдения кредитирал „Балкан“. Именно по втория иск е въпросното решение на съда от 25 октомври, с което




на Зееви се присъжда да получи неустойка от 10 млн. долара. Според юристи има варианти за реакция по съдебния спор.Единият е да се приложи правото на България за признаване или отхвърляне от неин съд на решението на международния арбитраж. Другият начин е обжалване на решението. България веднъж вече използва такъв ход през 90-те години по делото, заведено срещу страната ни от гръцката „Интраком“ за разваления договор за управлението на спортния тотализатор.

Тогава „Интраком“ също осъди България за 10 млн. долара, но български съд не призна решението на Парижкия арбитраж, което отделно бе обжалвано. Според председателя на бюджетната комисия в парламента Петър Димитров процедурата изисква решението на арбитража да бъде потвърдено и от български съд. Той заяви, че се надява българската държава да не плати тези 10 млн. долара, и изрази мнение, че едва ли има български съдия, който да не знае какво се е случило с приватизацията на „Балкан“.

Константин Тренчев пък призова Иван Костов и екипът му да платят тези 10 милиона долара вместо държавата: „Във връзка с приватизацията на авиокомпанията в публичното пространство периодично се повдигат коментари, които обаче не доведоха до никакви реални резултати. При тази сделка не само бе ощетен националният интерес, но и споменатият приватизатор разпродаде всичко, което можеше да бъде продадено в страната и в чужбина, също така изхвърли на улицата стотици висококвалифицирани работници, специалисти, стюардеси, пилоти.В интерес на справедливостта би следвало дължимите от България $10 млн. да бъдат платени от лицето Иван Йорданов Костов и неговия екип.“

image

Как се стигна до скандалната приватизация и каква е вината на екипа „Костов“?

Националният авиопревозвач БГА „Балкан“ беше продаден на израелската компания „Зееви груп“, собственост на Гад Зееви, в консорциум с „Аркия“ на 30 юни 1999 г. „Аркия“ мистериозно се оттегли, без някой да разбере дали наистина е присъствала в сделката, а от българското общество бе скрит фактът, че Гад Зееви е специалист всъщност по ликвидация на подобни дружества, а не по оздравяването им.

Скоро след покупката Зееви като едноличен собственик спря полетите. На 29 октомври 2002 г. Софийският градски съд обяви в несъстоятелност авиокомпания „Балкан“.В момента на продажбата авиокомпанията имаше 18 самолета Ту-154, а година и половина по-късно – само един.

От още толкова малки пътнически и товарни самолети оцеляха едва няколко, продадени бяха слотовете и акциите на превозвача в CITA. Четири години и половина след продажбата трима от изпълнителните директори на „Балкан“, назначени от Гад Зееви, бяха привлечени като обвиняеми по следствено дело за източване на средствата на авиокомпанията в чужбина. Това са главните изпълнителни директори Цви Франк и Андрю Грей и финансовият директор Йеахим Мар Хаим.Тримата директори са вършили системни нарушения на Валутния закон и на Наредбата на БНБ за сделки между местни и чуждестранни лица, като в продължение на 2 г . са превеждали приходите на авиокомпанията в Холандия.

Делото се наблюдаваше от прокурора Магдален Маринов от Софийската градска прокуратура. Според него Гад Зееви не фигурира сред обвиняемите директори, защото не е взимал управленски решения. Тези решения са взимани само от изпълнителните директори. Те са лицата, с действията на които средствата на авиокомпания „Балкан“, общо над 35 млн. долара, са били системно източвани през 15 банки от България към паралелно създаденото дружество в Холандия.Знаят се имената само на трима министри от кабинета „Костов“, сложили подписите си под договора за продажба на националния превозвач. Гад Зееви получава „Балкан“ малко преди полунощ, след заседание на кабинета в много тесен кръг, въпреки че сделката е подписана само от петима от 11-те експерти към Агенцията за приватизация.Директор на Агенцията за приватизация тогава е Захари Желязков.Двадесет процента от акциите остават държавни, но държавата абдикира веднага след подписването на продажбата и в органите на управление не остава неин представител.Договорът за продажба в пълния му и окончателен вариант не беше известен до март 2000 г. дори на транспортния министър Антоний Славински. Освен официалния договор обаче има и секретна документация.

Главницата по дълга на „Балкан“ към държавата от $15 199 000 се разсрочва за 20 г. с 5-годишен гратисен период при лихва, забележете, 1% за целия период. Опрощават се дългове към кредитори и около 5 млн. долара към бюджета, държавата поема задължения от 1 600 000 долара на „Балкан“ към РВД, поема се ангажимент дори държавата да уреди вземанията на Югославия към „Балкан“.

Всичко това се съдържа в секретната документация към приватизационния договор подписана от финансовия министър в кабинета „Костов“ Муравей Радев. През 2001 г. Петър Жотев, вицепремиер по това време, заяви, че и нашата държава вероятно ще предяви иск към Зееви в Парижкия арбитраж заради неизпълнение от тяхна страна на приватизационния договор. Тогава Муравей Радев нарече претенциите на Гад Зееви смехотворни и се опита да обясни, че те се базират на „някакви писма, неподписани от никого“.По думите му е имало 12 или 13 претенции на Гад Зееви за неспазване от страна на България на ангажименти по договора, те били разгледани внимателно и аргументирано отхвърлени още по негово време. „Ако се стигне до международен съд и ако този съд е обективен, ще стане ясно, че Гад Зееви не изпълни ангажиментите си към България, а не България към него“ – бе убеден Муравей Радев при започването на делото на Зееви срещу България в Парижкия арбитраж. Междувременно за продължилото и след оттеглянето на Зееви разграбване на авиокомпанията бе заведено дело срещу синдиците Олга Миленкова и Христо Моллов.

Това дело от април т.г. също стигна до съдебна зала, но все още е далече от присъди. За сключването на неизгодни договори обвиняема стана и шефката на фирма „Глобал комерс консулт“ Румяна Иванова. Според прокуратурата авиопревозвачът е бил ощетен с повече от 624 000 лева, като само по делото за „Глобал комерс консулт“ сумата е 132 000. Що се отнася до основното дело за приватизацията и разграбването на авиокомпания „Балкан“, то и до ден днешен не е приключено в прокуратурата. Беше спряно по разпореждане на екипа на бившия главен прокурор Никола Филчев, по-точно от заместника му Христо Манчев, който и сега е заместник главен прокурор, с аргумента, че решението за продажбата е взето от колективен орган – Министерския съвет, и той по българското наказателно право не може да носи отговорност. По данни на депутата Петър Димитров на среднощното заседание на кабинета са присъствали само част от министрите, а приватизационният договор е разнасян за подпис на коляно на другите министри. В крайна сметка договорът не е подписан от всички министри, което Димитров сочи и в актуалния си въпрос към тогавашния премиер Костов от трибуната на Народното събрание.

На 21 октомври 2004 г. вътрешният министър Румен Петков внесе в прокуратурата 9 папки с допълнителни материали за източването на „Балкан“ и обеща публично да разкрие цялата истина, а на 14 декември 2005 г. предостави и още документи. По случая бяха извикани на разпит в столичното следствие на улица „Майор Векилски“ трима бивши министри от кабинета на Иван Костов – Муравей Радев, Александър Божков и Вилхелм Краус. Румен Петков обаче и до момента не е изпълнил заканата си да оповести цялата истина.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 5

  1. #1
    полковника 30 окт 2013, 12:24
     
    0
     
    0

    Който се е хванал с израелците, не е прокопсал. Така стана и с "модернизацията" на Ми-24 и Ми-17, а сега "Рафаел" предлага и модернизация на МиГ-29 в рамките на тези 500-700 млн. лв за придобиване на "нов основен боен самолет" за ВВС.

  2. #2
    --- 30 окт 2013, 12:56
     
    2
     
    1

    добре де ,защо на тоя циганин Иван Костов никой не му потърси сметка за тази продажба.АМА НЕ Е КЪСНО.

  3. #3
    wwwww 30 окт 2013, 13:52
     
    1
     
    1

    Ако отворите един учебник по търговско право, който си поискате, ще прочетете че едно дружество се прехвърля с всичките си активи и пасиви. Балкан е продаден за 150 000 долара абсолютно всичките си задължения (в Гърция, освен правителственият дълг, държавните компании направиха едни 80 млрд. евро дълг като на магия).

    Swissair фалира в края на 2001 г. (изненадващо съвпада с мандата на Костов) затънала в 11.5 млрд. евро дългове. Говоря за националната гордост на Швейцария създадена през 1931 г. и летяла до 157 дестинации. Последният пирон в ковчега им бе 11 септември 2001 г., когато американците си затвориха въздушното пространство. Общо 19 мениджъри и членове на борда на директорите са изправени пред съда - делото се бави 6 години (скандално за Швейцария) при което през 2007 г. не само че ги оправдаха, ами им присъдиха обезщетение по 3 млн. франка на калпак, за дето са им губили 6 години времето в съда.

    Не разбирам толкова много от авиация, но истината е че тогава бяха странни години за сектора, преди ЕС да вкара някакви мерки и цените на билетите да поевтинеят рязко. Между другото през август 2009 г. словенската SkyEurope също глътна вода, че бившият пилот от Формула 1 Ники Лауда се опита да я изкупи за жълти стотинки.

  4. #4
    гост 30 окт 2013, 15:48
     
    1
     
    0

    "Рафаел" предлага и модернизация на МиГ-29"
    Полковник, по-спокойно! "Рафаел" нищо не предлага, не бъркай лакомията на политиците с една инвестиционна програма, която може и да не стане. Който разбира от договори, не е корумпиран и се е хванал с израелците, добре си върши работата.

  5. #5
    Емил СТЕФАНОВ 18 яну 2016, 20:25
     
    0
     
    0

    Да работиш с еврей е като да подаряваш и раздаваш...

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker