Генерал-майор Иван Парапунов: България е една от първите в света по отношение на развитие на собствена авиация

Pan.bg 25 апр 2015 | 19:30 views (3385) commentaries(5)
img Радио "Фокус" - Пловдив

Генерал-майор Иван Парапунов: България е една от първите в света по отношение на развитие на собствена
Ген.-майор Иван Парапунов, бивш командващ на въздушната авиация на Република България и създател на Фондация Български ВВС, в интервю за Радио "Фокус" - Пловдив за инициативата за изграждане на реплика на първия български самолет, по повод 100 години от създаването му, за талантливите български авиоконструктори, останали незабелязани у нас, но добили достатъчна известност извън пределите на страната ни.


image
Фокус: Генерал Парапунов, по инициатива на Фондация Български ВВС започва изграждането на реплика на първия български самолет, по повод 100 години от създаването му. Този самолет е бил създаден от талантливия български авиоконструктор Асен Йорданов, който за съжаление е малко известен в България. Кое ви провокира за тази инициатива?
Иван Парапунов: В България не само Асен Йорданов, а и много други талантливи авиоконструктори са малко известни. Сред тях има достатъчно млади хора, които сега работят в стопански дворове и плевни. А построяването на един самолет, в който са съчетани най-новите технологии, изисква много технически познания и сръчни ръце. Тези българи, които аз съм установил, са над 40 у нас. Те имат собствени летателни апарати. Тези момчета са от ранга на Асен Йорданов, но държавата и ние не ги забелязваме. Ние от Фондация български ВВС смятаме, че с отбелязването на 100-годишния юбилей от създаването на първия български самолет, ще дадем възможност обществеността, а и самите авиоконструктори, да се изявят. Затова наред с построяването на репликата на самолета, ще проведем и Авиационно изложение под мотото „Построено от българи”. Там всеки може да покаже какво е построил, а и всеки да го види - от детското хвърчило до съвременен летателен апарат. Подготвя се и документален филм за тези хора. Освен за Асен Йорданов, по-голямата част от този филм ще е за съвременните авиоконструктори на България.
Фокус: Много ли са те и къде са се учили на това?
Иван Парапунов: В по-голямата си част те са завършили технически университети, ВВУ. Някои от тях изобщо не са и мечтали в детството за това, но в последствие са станали конструктори. Става въпрос не само за конструктори на самолети, а и за безпилотни летателни апарати, вертолети, парапланери и


др. Във всички направления имаме много кадърни момчета.
Фокус: Знаем, че България е сред държавите-пионери, които са създали свой самолет в зората на авиацията, преди 100 години. На какво се дължи това, според Вас?
Иван Парапунов: България по отношение на развитие на собствена авиация наистина е една от първите в света. Само няколко години след полета на братя Райт, през 1912 – 1915 година, ние сме имали повече самолети дори от САЩ. И сме приложили самолета като средство за война. И не само това. Има много летателни апарати, патентовани от българи.
Фокус: На какво се дължи фактът, че малко се знае за тях?
Иван Парапунов: И в днешно време талантливите българи първо биват забелязвани в чужбина, тъй като тук не ги рекламираме. Затова ние сега мислим да покажем това злато на България. Това ще стане на 8 и 9 август, на летище Пловдив.
Фокус: Какво не достига за вашата идея? Обявена е банкова сметка за дарения? Разбрахме, че инициативата за създаването на този самолет е започнала с проект.
Иван Парапунов: Тук вечно не стигат средства. Самият проект на Фондацията е на стойност около 20 000 лева. Представете си, един самолет с размери 14м на 10 м и височина 3 м колко много повече средства изисква. Нашият зов към всички, които искат, е да помогнат на фондацията с каквото могат. Това е историческо събитие. Тези инициативи трябва да продължат, за да може да съхраняваме историята.
Фокус: Генерал Парапунов, колко са създадените български самолети?
Иван Парапунов: От създаването на първия самолет от Асен Йорданов досега са създадени още: Дар 1 - през 1923 години, от него са произведени серия от самолети, около 300 на брой. После е самолетът на Лазаров ЛАС 7, който е бил произведен в няколко модификации. И всички тези талантливи българи са конструирали включително и вертолети.
Фокус: Има ли български самолет, който да е на въоръжение сега?
Иван Парапунов: Няма български самолети, които да са на въоръжение, тъй като създадените са все леки самолети, за обучение.
Фокус: Има ли още нещо любопитно, което искате да ни разкажете, свързано с българското самолетостроене и авиация?
Иван Парапунов: Искам да кажа още няколко думи на талантливия авиоконструктор Асен Йорданов. Той построява самолет на 18 години. До този момент е воювал и получава орден за храброст. През 1926 година заминава за САЩ, с помощта на правителството на Александър Стамболийски, за участие в околосветска обиколка със самолети. Наградният фонд е бил около 1 милион долара. Правителството отпуска около 6 хиляди долара. Заминават двама пилоти. Докато пътуват един месец с кораб, състезанието се отлага. Асен Йорданов остава в САЩ и започва да чисти снега, както всички останали емигранти. Така се ражда и неговата идея за първия снегорин, който построява. През това време завършва висше образование. Работи за големи фирми като конструктор на самолети - Боинг 17, Боинг Б 29 . Известен е повече с това, че прави първите методически помагала, за всички типове самолети, описани в над 20 – сет книги, които са основа за летателно обучение на пилотите след 1935 година. Признават го и американци, и руснаци, всички са се обучавали по неговата методика до Втората световна война. Йорданов прави и техническа инструкция по експлоатация на тези самолети, по оформянето на дизайна им. Създава си собствена компания, която наброява над 800 души. Работи по други технически въведения, като например въздушната възглавница за коли, която първо е била разработена за самолет. Умира през 1967 година. Американското правителство разпръсква праха му над Америка. И сега има улица на негово име в Ню Йорк, където е живял. Там пише „Асен Йорданов – български пилот”. Негов барелеф е разположен в музей във Вашингтон, там има негов кът и всички архивни материали са изложени там. Не напразно първите дарители за нашата инициатива са българи, които живеят в Чикаго. Те дариха 3000 долара, като откликнаха с готовност на идеята на Фондацията за създаване на реплика на първия български самолет.
Цветана ТОНЧЕВА
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 5

  1. #1
    Колъо ракетата 25 апр 2015, 23:32
     
    3
     
    2

    Къде видя тази авиация бе генералче, сигурно си бил във Военно - историческия музей или си служил преди 1989 год.

  2. #2
    Красимир Димитров 25 апр 2015, 23:47
     
    2
     
    0

    Г-н Парапунов, имахме славна авиация през балканската и европейски войни. Имахме ВВС и армия - страшилище през студената война? Защо сега нямаме държава и армия?

  3. #3
    полковника 26 апр 2015, 08:00
     
    3
     
    0

    Ген. Парапунов не иска от нас съвети, оценки, мнения-с една дума акъл, а пари, за да осъществи една добра идея. За авиацията, особено военната, трябва да се говори постоянно, по всякакви поводи (може и без повод).

  4. #4
    ООps 30 апр 2015, 00:38
     
    0
     
    0

    Лично за мен, само един военен беше и истински Патриот и истински Военен... полковник Петко Йотов.(Мир Му) Неговите думи" Който не целува ръка с Достойнство, целува ръка на колене".... Я ми кажете кой от Командната линия последните 10-15 години не е в политиката или в частните фирми... Кой разчита само на пенсия......

  5. #5
    Любомир Митов 30 апр 2015, 10:48
     
    1
     
    0

    Кой си ти бе приятелю Колъо ракетата и с какво право наричаш генерал Парапунов "генералче"? Това е един от най-уважаваните български генерали и най-малко ти имаш право да му даваш оценки.

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker