F-16 - португалско фадо за Графа?

Pan.bg 11 дек 2012 | 19:18 views (9542) commentaries(46)
img Нови изтребители за българските ВВС
Дойде ли време разделно за новия изтребител?
Димитър СТАВРЕВ - сп.КРИЛЕ


На 26 октомври 2012 г. министърът на отбраната даде пресконференция в Рибарица на която подробно разви тезата си за това как ще протече процедурата за избор на новия изтребител за българските ВВС. Най-накратко той заяви, че с оглед на ограничените финансови средства на държавата и на МО максималната сума която може да бъде похарчена за този проект е 400 млн. долара (около 620 млн. лева по сегашния курс), като той очаква да договори разсрочено плащане в рамките на 6-8 години. На база на това той сподели че, с оглед на получените отговори на изпратеното през 2011 г. на 4 държави и 5 фирми RfI (искане за информация), ако правителството избере варианта на инвестиционния проект предвиждащ новопроизведени самолети, то МО може да води преговори само по предложението на шведското правителство за 6 Gripen C и 2 Gripen D, тъй като офертите за нови F-16, Eurofighter EF2000 и F/A-18E/F са драстично по-скъпи. При положение че Министерският съвет избере варианта предвиждащ „употребявани” самолети (известни в обществото като „втора ръка”) то има предложения от Италия за Eurofighter EF2000 Tranche 1 и възможности за преговори за F-16A/B Block15 MLU с Португалия, Белгия, Холандия, Дания и Норвегия.
В няколко последователни броя ще ви представим така очертания от министър Аню Ангелов кръг от потенциални самолети които да станат новия изтребител на българските ВВС.


Португалско фадо за Графа?

Доколкото в публичното пространство най-често обсъждания вариант при сценарий за „употребявани” самолети е за такива от Португалия, а и експертите от българските ВВС, по наши данни, предпочитат ако решението е „употребявани” F-16, то те да са именно от тази страна, предлагаме на вашето внимание безпристрастната история на „Бойния сокол” от Страната на портокалите, виното порто и танца фадо.
Португалските ВВС (For?a A?rea Portuguesa – FAP) са получили общо с 45 F-16A/B Block 15. В момента машините в експлоатация са 39 в базата „Монте Реал”. Има 2 загубени самолета при катастрофи - борд 15111 на 8.03.2002 г. и борд 15140 на 28.01.2008 г., 1 (с фиктивен номер 15150) е сложен като паметник на входа на авиобазата в Монте Реал и поне 3 са използвани като „донори” на резервни части.
Португалия става последната западноевропейска държава която се присъединява към клуба на операторите на най-масовия американски лек изтребител от 80-те години на ХХ век.
image

Peace Atlantis I
Това е програмата с която португалските ВВС влизат в този клуб с подписването на Писмо за приемане през август 1990 г. Споразумението със САЩ е по доста сложна схема, част от която са таксите които американските ВВС плащат на Португалия за ползването на авиобаза „Лажес” на Азорските острови. Програмата предвижда доставката на 20 изтребителя F-16 Block 15OCU (17 едноместни F-16A и 3 „спарки” F-16B) с двигатели Pratt&Whitney, както и начален логистичен пакет – резервни части, наземно оборудване, обучение на летателен и инженерно-технически персонал, включване на португалските ВВС в структурите на операторите на F-16 – F-16 Technical Coordination Group, F-16 Aircraft Structural Integrity Program, F100 International Engine Management, EWSIP-Electronic Warfare Systems Improvement Program.
Самолетите които трябва да бъдат доставени по програмата Peace Atlantis I са новопроизведени машини по стандарта Block 15OCU, като те на практика са идентични като оборудване на американските F-16 ADF (Air Defense Fighter). Разликата е само в това че португалските имат AIFF (авангардна система „свой-чужд”), чиито антени са известни като bird-slicers (резачки за птици) и са разположени пред фанара. В резултат идентификационната светлина е на дясната страна на носа, а в основата на опашката се забелязват 2 големи издутини на задвижващите механизми за хоризонталните стабилизатори. Те от своя страна са изместени, за да се освободи място за инсталирането на високочестотната (HF) апаратура и антени на системата „свой-чужд”. При В-моделът липсва HF антената и съответно няма и тези издутини. Конфигурацията на бордната радиоелектроника е стандартна, но има и някои подобрения като лазерни рингови жироскопи, широкоъгълен индикатор на фона на челното стъкло (HUD), двигателите са Pratt & Whitney F100-PW-220E с електродистанционно управление и е предвидена възможността за използването на ракетите „въздух-въздух” AIM-120 AMRAAM.
Церемонията по приемането на първите 2 машини (бордове 15101 „А” модел и 15118 „В” модел се провежда на 18 февруари 1994 г., като първите 4 самолета (15102, 15103, 15119, 15118) са доставени в Португалия на 8 юли 1994 г.
През ноември 1981 г. в производството на F-16А/В Block 15 са въведени промените по програмата MSIP Stage I. Те се прилагат от подблок 15Y нататък и продължават и при 15AZ. Същите промени са направени година по-рано при вече произвежданите F-16 C/D. Целта е да се разшири потенциала за развитие на самолетите чрез въвеждане на способности за задачи „въздух-повърхност” и за борба с цели отвъд видимия хоризонт. В този пакет се включва добавянето на 2 допълнителни подтелни точки за окачване (5L и 5R) и усилването на конструкцията в тези области. За да се компенсира изместването на центъра на тежестта от тяхното монтиране и от товарите които ще се прикрепват на тях са предприети мерки. Те включват по-големи хоризонтални стабилизатори (известни сред техниците като „голямата опашка”) с увеличена с 30% площ. С тяхната поява се постига и по-добра стабилност на полета и по-добра управляемост на самолета при големи ъгли на атака.
Радарът AN/APG-66 е снабден с ранна версия на режима „проследяване по време на сканиране” с цел по-добри способности за борба с въздушни цели. Самолетите получават също така новите по онова време засекретяващи УКВ радиостанции Have Quick I и е направено възможно използването на ракетите AIM-7 Sparrow. Конструкцията е усилена така че да позволи носенето на допълнителен боен товар от 454 kg на точките за окачване на крилата. За първи път се въвежда и кондиционирането на въздуха в кабината, което значително облекчава пилотите.
Общо от модификацията F-16 Block 15 са произведени 983 самолета в период от 14 години. Първият слиза от поточната линия през 1982 г. с номер 80-0541 (това е 330-тия произведен F-16), а последният е произведен през 1996 г. за Тайланд, като страната става 11-ия оператор на F-16 Block 15. Първите Block 15 на ВВС на САЩ са модифицирани в периода 1987-1993 г. до стандарта Block 15OCU (Operational Capability Upgrade).
214 самолета от подблок 15Y (1987 г.) нататък получават редица подобрения сумирани в модификацията Block 15OCU. В това се включва по-надеждния турбовентилаторен двигател F100-PW-220; индикатор на фона на челното стъкло с увеличена площ (от F-16 C/D); способност да се изстрелват ПКР - Penguin Mk.3 произвеждани от норвежката компания Kongsberg и приети във САЩ с обозначението AGM-119 и американските AGM-65; способност да се използват модерните по онова време ракети „въздух-въздух” AIM-120 AMRAAM. Монтиран е радиовисотомер; увеличен е капацитетът на бордовия компютър; система за „свой-чужд” AN/APX-101; система за изстрелване на капани Tracor AN/ALE-40. В резултат максималната излетна маса достига 17 010 kg. В същото време F-16 Block 15 е разчетен с ресурс от 8000 летателни часа, но при 15 900 kg максимална излетна маса, и доста експерти в момента твърдят че увеличената излетна маса е съкратила ресурса на планера с поне 20%.

Peace Atlantis II
През 1996 г. Португалия изпраща искане за още 25 ремотиризирани изтребителя F-16A/B от излишъците на американските ВВС заедно с 5 допълнителни двигателя F100-PW-220E. Предвижданата цена за сделката е 258 млн. долара. Предвижда се самолетите „втора ръка” да се използват за мисии „въздух-земя” и да заменят от 1998 г. останалите от 50-те доставени щурмовици A-7P. На 20 ноември 1997 г. Пентагонът съобщава на Конгреса на САЩ за възможността да прехвърли 25 използвани от американските ВВС F-16A/B Block 15 (бивши машини на Националната гвардия и такива оставени на съхранение в пустинната база „Дейвис Монтан” в Тусон, Невада). Самолетите ще бъдат предоставени на Португалия без заплащане, но европейската страна трябва сама да ги трансферира със собствени пилоти или чрез разглобяване и транспорт с кораб или самолет. Португалия ще трябва да закупи за собствена сметка нови двигатели и необходимите резервни части.
На 14 ноември 1998 г. правителството на Португалия дава „зелена светлина” на ВВС на страната за финализиране на договора. В крайния си вариант той предвижда доставката на 25 изтребителя (21 A и 4 B) ремоторизирани с двигатели F100-PW-220E. Планира се от тях само 20 да се използват за формирането на ескадрилата за работа по земни цели, а останалите 5 да се използват като „донори” на части. Стойността на договора е 258 млн. долара, като в това влиза трансфер на самолетите до Португалия, доставка на комплекти за модернизация, логистична поддръжка и обучение на летателен и технически персонал. Срокът за изплащане на цената е до 2004 г. 20-те самолета трябва да бъдат модернизирани така че да могат да изпълняват задачите си през деня и нощта във всякакви метеоусловия. Португалия подписва Писмото за приемане на 30 ноември 1998 г. с което получава 25 самолета и 20 комплекта за модернизация. Сделката е осъществена по правилата на доставката за страни членки на НАТО на излишно въоръжение и техника (Excess Defense Articles) и в рамките на Южното регионално допълнение към Акта за контрол на оръжейния експорт (Southern Regional Amendment to the Arms Export and Control Act). Предвидено е модернизацията да се осъществи в Португалия. За целта през 2001 г. в завода на Lockheed Martin в Форд Уърт, Тексас, американски специалисти модернизират лидерните 2 машини (по една от вариантите А и В), а португалските специалисти наблюдават непосредствено процеса. Следващите 18 изтребителя, в партиди по 4, са модернизирани на място в Португалия с техническа и инженерна помощ от американски експерти, като процесът приключва през 2004 г.
С програмата Peace Atlantis II Португалия става 15-та държава-оператор на F-16 която получава допълнителни машини след първоначалната доставка и четвъртата която експлоатира F-16 бивша собственост на американските ВВС. С доставените в европейската държава общият им брой достига 93.
Програма модел модификация брой Бордови номера доставка
Peace Atlantis I F-16A Block 15OCU 17 15101/15117 1994
F-16B Block 15OCU 3 15118/15120 1994
Peace Atlantis II F-16A Block 15 21 15121/15136, 15141 1999
F-16B Block 15 4 15137/15140 1999

Модернизацията
На 12 ноември 1997 г. Пентагонът обявява че Португалия ще модернизира 20 от доставените по програмата Peace Atlantis II изтребители F-16 Block 15 до стандарта MLU. Това трябва да стане чрез комплекти закупени от Lockheed Martin Tactical Aircraft Systems на стойност 185 млн. долара. Интересното е че голяма част от компонентите и частите в тях са закупени от европейските партньори в програмата F-16. Те се концентрират от различните доставчици в белгийската компания SABCA, откъде се изпращат за Форд Уърт в САЩ. С португалските самолети броят на модернизираните по стандарта MLU (Mid-Life Upgrade) достига 380.
image
Какво включва MLU модернизацията – кокпитът придобива вид почти идентичен с този на F-16C/D Block 50 с цветни многофункционални дисплеи, компютър за планиране на мисиите с модулен дизайн, ъргрейд на импулсно-доплеровия радар до ниво APG-66(V)2, дигитална система за следене на релефа, GPS, нова система „свой-чужд”, нова система за пренос на данни, нова система за РЕБ, модификации позволяващи носенето на подтелен разузнавателен контейнер и използването на нашлемно изобразяване на полетните данни. С тази модернизационни промени португалските F-16A/B стават напълно оперативно съвместими със самолетите от този тип на останалите западно-европейски държави – Белгия, Холандия, Дания и Норвегия.

Промените
На практика доставените по Peace Atlantis II F-16 получават 3 основни модификации – усилването на структурата на самолета по програмата Falcon UP, ъргрейд на двигателите F100-PW-220E и модернизациятана авиониката до стандарта MLU. Освен това са монтирани нощни идентификационни светлини, MUX - шина за преносна данни за системата да РЕБ, допълнителни системи за изстрелване на топлинни и радиолокационни капани, система да приближаване на противникови ракети, както и система за запис и анализ на полетните данни и гласовите комуникации.

Въоръжение
Португалските F-16 запазват способностите за изстрелване на ракети AIM-7F Sparrow, на снимки за виждани самолети с пускови релси за този тип ракети. Основното въоръжение „въздух-въздух” са ракетите от семейството на AIM-9 Sidewinder, закупени са и противокорабните AGM-65 Maverick. Благодарение на MLU модернизацията португалските ВВС получават възможността да използват модерно и високоточно въоръжение като ракетите AIM-120 AMRAAM (придобити през 2004 г.), прецизните бомбови системи JDAM, JSOW; разузнавателни подтелни контейнери Rafael Litening IV. Използват се и контейнерите за РЕБ AN/ALQ-131 доставени оригинално за щурмовиците А-7Р

Какво е MLU?
Когато през 1979 г. F-16 е приет на въоръжение е заложена тезата че през 1999 г. той ще бъде сменен от самолет от следващо поколение. След край на Студената война и на фона на свиващите се разходи за отбрана и скокът в цената при разработването на нови типове самолети става очевидно че тази прогноза няма как да бъде изпълнена. В резултат е взето решение за разработване на комплексна програма която да запази бойната стойност и способности на самолета за нови 10 до 20 години. Тя става известна с името Mid-Life Update – MLU. Проектът стартира през 1989 г. с двугодишно проучване на възможностите за подобни промени по самолета. През май 1991 г. стартира реализацията й.

Програма за структурен интегритет на конструкцията
F-16 в хода на експлоатацията си е подложен на значително по-големи натоварвания отколкото е предвидено първоначално в периода на създаването му през 70-те години на ХХ век. В резултат започват да се появяват пукнатини по обшивката и силовите елементи. Ето защо преди да се подложи на MLU всеки един самолет преминава през прецизна и всеобхватна проверка на състоянието на конструкцията Aircraft Structural Integrity Program (PACER SLIP). В хода й всички силови елементи са проверяват и ако трябва се ремонтират с т. нар. „студен” метод. След преминаване през PACER SLIP всеки самолет може да пролети още 5000 летателни часа в рамките на назначения жизнен цикъл. F-16 е проектиран като лек високоманеврен изтребител способен да издържи на претоварвания от 9g и с жизнен цикъл от 8000 часа. Всички данни (реални натоварвания по време на експлоатацията, тип задачи, носен товар, брой кацания) са събират и съхраняват с цел последващ анализ.

Страни-участници в MLU
В началото те са 5 – 4-те европейски оператора Белгия, Холандия, Дания, Норвегия и САЩ. Всяка от тях изпраща в завода на Lockheed Martin в Форт Уърт, Тексас, по един лидерен самолет (Lead The Fleet - LTF) на които да се провери състоятелността на предвидените промени. В началото ВВС на САЩ предвиждат да модифицират 223 F-16A/B, но с края на Студената война за САЩ това става безсмислено и те се отдръпват от програмата. Впоследствие обаче ВВС на САЩ преразглеждат решението си и стартират програмата CCIP за дълбока модернизация на F-16 C/D Block 40/42/50/52 с параметри близки до стандарта MLU. Към настоящия момент в САЩ е в ход разработването на програма за мащабна модернизация на 600 F-16 с използване на технологии от последния блок 60 и от F-22. Модернизацията ще се осъществи в периода 2015-2018 г. и ще осигури минимум още 15 г. експлоатация на самолета.
Португалия се включва през 2001 г. с обявяване на намеренията за модернизация на 20 самолета. Лидерният самолет е доставен в началото на 2003 г., като всички 16 F-16A и 4 F-16B доставени по програмата Peace Atlantis II преминават през тази модернизация. По късно и другите 20 F-16OCU също са модернизирани по стандарта MLU.

Компютър за бойно използване
Това е една от системите които е разработена изцяло за MLU модернизацията. Компютърът е дело на Texas Instruments и носи наименованието Modular Mission Computer – MMC. Той е този който дава новите способности за монтиране на нови сензори и използването на нови оръжия и значително облекчава интерфейса „човек-машина” и натоварването на пилота в полет. Подизпълнители са фирмите Terma, Nea Lindberg и Signaal. Компютърът е изграден на принципа на сменяеми модули и на базата на няколко 32-битови RISC микропроцесора MIPSCO R3000, като се използва програмния език ADA. Новият компютър заменя едновременно 3 стари и заема 42% по-малък обем, теглото му е с 55% по-малко и използва с 37% по-малко електрическа енергия. От 24 слота, 10 са запазени за бъдещи модернизации.

Радарът за управление на въоръжението
е произведен от Westinghouse и носи абревиатурата AN/APG-66(V2). Импулсно-доплеровият радар е снабден е с изцяло нов процесор за обработка на сигналите. Има режим „проследяване по време на скариране” и може да следи 10 цели едновременно и да обстреля 6 от тях с 6 ракети AIM-120 AMRAAM. С 25% е увеличена далечината на откриване и опознаване на целите. Подобрени са режимите „въздух-земя” и „картографиране”. Надеждността му е повишена с 40%. Теглото му е 118,7 kg. Системата за РЕБ е с повишени възможности. Многофункционалните дисплеи за изобразяване на радарната информация са цветни.

image


Нова система „свой-чужд”
APX-111(V1) е с увеличен обсег от 100 морски мили (165,2 km). Разполага с 4 антени разположени в предната част на фюзелажа пред фанара. Известни са като „резачки на птичи” и са едни от най-разпознаваемите черти на F-16 преминали през MLU. С помощта на системата стават възможни атаки по отвъдхоризонтни цели, подобрената е и информираност за оперативната ситуация.

Индикатор на фона на челното стъкло с увеличен размер
Конвенционалният Head Up Display – HUD е произведен от GEC Marconi Avionics и улеснява пилота при контрол на основните полетни и радарни данни, особено с по-широкото зрително поле. Разделителната му способност е подобрена и позволява провеждането на нощни операции. Предвиден е да работи със система FLIR.

Многофункционални дисплеи
Произведени са от Honeywell. В кабината са монтирани 2 цветни течно-кристални с активна матрица и размери 10 cm x 10 cm. Те заменят монохромните радарен оптикоелектронен индикатор и индикатор на състоянието на системите. Повишената информираност на пилота и лесното ясното изобразяване на данните води и до повишени нива на безопасност.

Запис на данните

Касетният видеорекордер на полетните данни е заменен с цветен такъв произведен от TEAC. Системата дава възможност за избор кое да се записва – данни от индикатора на фона на челното стъкло или от многофункционалните дисплеи, като данните след това могат да се използват за дебрифинги, анализи и обучение. На F-16A/B Block 15 MLU от португалските ВВС е интегриранa новата цифрова система за запис DVR, предоставяща възможност за едновременен запис на всички важни източници на информация и тяхното възпроизвеждане на земята с високо качество.

Нашлемен прицел
Helmet-mounted display – HMD не е част от MLU стандарта, но е предвидено да се монтира при желание на клиента, като необходимите кабели и софтуерни обеми са заложени. Lockheed Martin и Honeywell демонстрират прототип при който пилотът може да осъществи целеуказване на ракетите само с насочване на прицелния кръст на нашлемния прицел върху целта. На португалските F-16 MLU вече е интегриран последно поколение Joint Helmet-Mounted Display.

Концепцията HOTAS
В MLU е реализиран принципа „ръцете на лоста и управлението на двигателя”. Страничните лостове за управление са взети от F-16 Block 50 и заменят конвенционалните органи за управление използвани при Block-10/15. На новите лостове са разположени и превключвателите за КВ и УКВ радиостанциите, на системата „свой-чужд” и други системи.
Линия за обмен на тактическа информация
На самолетите е интегрирана линия за обмен на тактическа информация с подобрени характеристики – Improved LINK-16. Тя позволява не само обмен на информация между самолетите в групата и с наземните и въздушни пунктове за управление, но и работи съвместно със сухопътните средства и ЗРВ.

Система за управление РЕБ
Разработена е от датската Terma Elektronik AS и осигурява централизиран контрол на системата за откриване на заплахите, управлението на подтелните контейнери ANQ и авангардната система за изстрелване на инфрачервени и радиолокационни капани.

Умален GPS приемник

Продукт на Rockwell-Collins Avionics. Осигурява прецизни данни за местоположението, скоростта и астрономическото време като с това са осигурява поддръжка на навигацията на самолета и използването на оръжията. Приемникът е по-малък от този използван на самолетите от модификацията Block 40/50, използва по-малко електроенергия и дава по-прецизни данни.

Дигитална система за следене на релефа
Digital Terrain System – DTS е продукт на Bae Aerospace и осигурява прецизно водене на самолета съвместно с GPS, като осигурява набор от способности за генериране на предупреждения при полети на пределно малка височина. Това обаче не означава че F-16 има способност за автоматично следене на релефа по време на полет. Пилотът може да лети до нивото зададено в DTS като следи показанията на маркера изобразен на HUD. Точността зависи от точността на използваните дигитални карти на местността.

Кокпит
След модернизацията по стандарта MLU той ще изглежда като този на F-16C Block-40/50, но многофункционалните дисплеи са цветни. Осветлението е предвидено за използване със системи за нощно виждане, като в зоната на HUD очилата се изключват за да може пилота да вижда първичната картина на информацията.

Началните действия по MLU
Всички 5 самолета доставени в Форт Уърт от 5-те страни участници в програмата са разглобени. Освен инспекция на състоянието на основите градивни компоненти са променят и хиляди закрепващи точни на окабеляването и се добавят нови, като само в кокпита те са над 100. След повторното сглобяване на самолетите те са доставени в авиобаза „Едуардс” за провеждане на изпитателни полети. След това холандските и норвежките самолети продължават с тестовете в авиобаза Лееуварден в Холандия. В техния ход се изпитва новия радар за управление на въоръжението в европейски климатични условия (дъжд, мъгла, облаци). След това пристига и белгийския LTF. В това време усилено се работи по новия софтуер.
Развитието на MLU през годините през различни етапи, носещи названията Tape.
M1 tape - минава през 4 фази полетни изпитания (Flight Test Tapes):
FTT-1 - проверка на работата на радара;
FTT-2
• Тестове на оръжията „въздух-въздух” и „въздух-земя”;
• Тестове на навигационните системи INS/GPS;
• Проверка на функционалността на интерфейса „човек-машина”;
FTT-3
• Канали за пренос на данни;
• Система „свой-чужд”;
• Многофункционални дисплеи;
• Дигитална система за следене на терена;
M2 tape
• Automatic Target Hand-off System (ATHS);
• Интегриране на противорадарните ракети AGM-88;
• Интегриране на прицелната система;
• Усъвършенстване на системата за следене на терена;
M3 tape
• Интегриране на Link-16;
• Интегриране на оръжия с GPS насочване (GBU30/32);
• Интегриране на шлемове позволяващи използването на очила за нощно виждане;
M4 tape
M4.1
• Интегриране на най-ново поколение ракети за въздушен бой с малък обсег за замяна на сегашното поколение Sidewinder (AIM-9X, IRIS-T);
• Интегриране на ново поколение Link-16;
M4.2
• Интегриране на прицелната система HARM Targeting System;
• Интегриране на прицелния контейнер Lightening IV;
M5.1 tape
• Интегриране на оръжия оттипа Stand-oof (AGM-154);
• Интегриране на оръжия „въздух-земя” (EGBU-12);
• Интегриране на усъвършенствана GPS/INS система с по-голяма точност и защитена от средства за РЕБ;
• Нов стандарт за обмен на съобщения и ново поколение Link-16;
• Монтиране на УКВ радиостанции AN/ARC-210 за обмен на информация с наземни предни въздушни насочвачи.

Вместо заключение
Португалските F-16 са преминали напълно програмите FalkonUP с FalkonSTAR, което позволява безпроблемно увеличаване на ресурса до 8000 летателни часа. По самолетите са сменени или усилени всички силови елементи, сменени са напълно всички кабели с тефлонови такива, усъвършенствани са хидравличната, енергийната и спирачната системи.
Португалските F-16 са модернизирани до стандарта MLU M5 tape, което им гарантира отлични способности с оглед на задачите поставени пред българските ВВС, включително жизнено важните „въздух-земя”. Интегриран е изключително богат набор от най-съвременно американско и европейско въоръжение – както въздух-въздух, така и въздух-повърхност. Нещо повече, надеждността на тази интеграция е доказана в реални бойни действия. Авиониката на самолета е впечатляваща – като възможности на сензорите, мощност на бордовите компютри, линия за обмен на тактическа информация и степен на интеграция на нужната за летеца информация. Евентуалното придобиване от България на такива самолети, особено с оглед на състоянието на авиационната техника в страната и особено на изтребителната компонентаq ще даде огромна глътка въздух на ВВС.
Големият въпрос при евентуалното придобиване на F-16 Block 15 MLU е какъв е оставащиs им ресурс от назначените 8000 летателни часове. По наши данни португалските машини са най-малко летелите от всички западноевропейски F-16 MLU и имат нальот не повече от 4000 часа. Това с оглед нальота на самолет в българските ВВС в момента, а и в обозримо бъдеще, им дава ресурс за минимум 20 години. Машините които се предлагат са преминали през тази модернизация в периода 2002-2004 г, а последният вариант М5 е интегриран преди 3г. Ако бъдат доставени през 2014-2015 г. в България ще имат поне 20 години пред себе си. Което не е толкова лошо - наличието на нови 9 изправни самолета особено след извеждането на МиГ-21бис ще даде възможност на пилотите от авиобаза Граф Игнатиево да летят редовно и да поддържат подготовката си.
Друг е въпросът за икономическите, финансови и отбранителни ползи от придобиването на „употребявани” самолети при това по междуправителствено споразумение което изключва офсет или индустриално партньорство и ползи за страната. Дано тези които ще вземат крайното решение за новия изтребител да чуят тежката дума на специалистите от ВВС. Защото политиците няма да се качат на избрания самолет, но пилотите от Графа ще трябва да летят на него и да пазят българското небе.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 46

  1. #1
    F-16MLU 11 дек 2012, 19:22
     
    0
     
    0

    Браво,хубав анализ! Реално по отношение на цена включваща обучение, оръжие, 8 двигателя- ремонтирани и пр добавки по-добра оферта няма. И стига са коментирали лаиците ,че стават смешни. Нито работят по проекта нито са навътре в нещата.

  2. #2
    Preslav 11 дек 2012, 19:24
     
    1
     
    0

    Да, предлагам първо всички да прочетат анализа, особено данните за модернизацията на този Ф-16 и след това да коментират. А не - прахосмукачки, метли и т.н.
    А и в КРИЛЕ ще пуснем материали за всички предлагани ни изтребители. Така че да не кажете - тенденциозни сте. Поздрави.
    Истината е една - ВВС се нуждаят спешно от нов самолет.

  3. #3
    Alexander 11 дек 2012, 19:38
     
    1
     
    0

    Анализът е много добър. Наистина F-16 е отличен самолет и се е доказъл. Проблемът е не в самият самолет, а в това как ще се осъществи сделката. Ако нашите политици успеят да уредят най-добрата възможна сделка за този самолет, ОК. Но ако има комисионни, пари по масата и т.н., единственият ефект ще е, че държавните пари ще отидат в нечий джоб. Въпросът също е като се вземат тези самолети, колко ще летят и че бройката от 8 самолета е прекалено малка.

  4. #4
    с 11 дек 2012, 19:41
     
    1
     
    0

    Това звучи доста добре.

  5. #5
    oHua 11 дек 2012, 20:10
     
    1
     
    0

    Редно е като правите анализи,да не четете само www.F-16.net,защото и там има грешки.Самолетите по Пийс Атлантис 1,оригинално нямат бърд слайсери пред фанара.Точно там е външната разликата с ADF варианта. От 45 доставени,в момента имат 37 самолета на разположение.5 са за части и имат 3 загубени самолета.Последния аварира през 2008-а,в тест полет след М4.Можехте да споменете,че самолетите от първата доставка са с Блок 30 “еърфрейм“,и DTS възможностите са ограничени защото са с аналогова fly by wire.

  6. #6
    Preslav 11 дек 2012, 20:11
     
    1
     
    0

    Анализът не е от Ф-16 точка нзкво си. Анализът е превеждан само от португалски списания и 2 дебели книги за този тип самолет...

  7. #7
    divaka29 11 дек 2012, 20:19
     
    0
     
    0

    Това ли е първата статия за вариантите пред нашите ВВС ?

  8. #8
    Preslav 11 дек 2012, 20:24
     
    1
     
    0

    Да, вече е почти завършена за ГРИПЕН, на 1 януари ще я видите. Живот и здраве и ако не е свършил света на 21 декември:)))

  9. #9
    oHua 11 дек 2012, 20:31
     
    0
     
    0

    Преслав-едно към едно което пише във Ф-16.нет.Те от къде са взимали е друг въпрос.От коя година са тези 2 книги.

  10. #10
    артилерист 11 дек 2012, 22:18
     
    1
     
    1

    На времето преди 20 г. когато ме интерсуваше темата бях повече в час. Изчетох анализа и собогатих познанията за ф-16. Преди 20 г когато избирах военно училище този самолет вече летеше в някой армии.
    Моето мнение е ,че Ф-16 е кошница която е скъсана от модернизация. Просто казано купето е без преспектива. Дори и блок 50. Няма да коментирам еднодвигателната компановка. Предпологам, че и според вас това е най лошия избор и затова започвате от него и следва градация. Надявам се.
    Знам, че ще ме удавите ут плюнки за това мнение но всеки има право на мнение.
    Чакам продължението т.е другите предложения.
    Успех.

    Н

  11. #11
    ВАТ 11 дек 2012, 23:15
     
    0
     
    0

    Нещо много бързо сменихте тона?!? За малко да си помисля, че набързо са Ви "убедили" кое е добро:) С нетърпение чакам анализите за Грипен-а, Евробиткаджията и...евентуално за французина!:) Поздрави!

  12. #12
    Filip 11 дек 2012, 23:27
     
    0
     
    0

    Francuzi tuka nqma samo amerikanski podlogi.

  13. #13
    Fuzzy_Logic 11 дек 2012, 23:40
     
    1
     
    0

    Не съм писал отдавна във форума, а в pan изобщо ама не се сдържах. Що за смешна оферта? Пише го в статията MLU (Mid-Life Upgrade)това за 1997г. и са предвидили приблизително още 20г. експлоатация. Това прави 2017. Направо си е End-Life без Upgrade. Ами за същите пари да модернизираме МиГ29 и Су25. И работата не е в самолета, а най-вероятно в комисионната както е написал Александър. Вероятно големия брат ни мисли за новите червенокожи (защото от сума ти време се представяме за такива).

  14. #14
    йотата 12 дек 2012, 01:57
     
    1
     
    0

    Добър анализ, досега никъде не е излизал в българските медии. По-горе казват, че бил от Ф-16.нет. Откъдето и да е - ясно е, че такова нещо нямаше досега в българските книги и списания и е трябвало да бъде преведено. Вижда се че машинките са добри. Редно е да чуем и мнението на пилотите все пак. Очакваме и другите статии за другите самолети с интерес, за да видим че няма тенденция все пак. Поздравявам ПАН и Криле. Браво - както винаги първи.

  15. #15
    Димитър Ставрев 12 дек 2012, 09:15
     
    1
     
    0

    До тези с тезата за f16.net - основните данни са от албум-монография за португалскитe F16 и изданието е от май 2011 г. Portugal Falcons and Jaguars - по имената надвете ескадрили. Не е вярно че портигалските ВВС имат 37 самолета в момента - наличните са 39 и предлагат за продан 9 от тях - 7 едноместни F-16A Block 15 MLU и 2 F-16B Block 15 MLU.

  16. #16
    реметалак 12 дек 2012, 10:41
     
    0
     
    0

    При положение че са 7-8 годинки по стари от нашите самолети и при толкова много предлагани ,,екстри,,ми звучи така все едно ни предлагат да си закупим опел кадет 1,3 тунингован.Като е толкова хубав защо не си го задържат,а се чудят как да се отърват от тях.Преславе тук си много прав-,,Истината е една - ВВС се нуждаят спешно от НОВ самолет,, или поне по новичък.

  17. #17
    бивш въздухар 12 дек 2012, 12:28
     
    0
     
    0

    До МОДЕРАТОРА - "Бългатският народ трябва да бъде сурово наказан не само защото е германски съюзник, но и защото не е в състояние да предложи на световната история нищо друго, освен ПОСРЕДСТВЕНИ ПОЛИТИЦИ, които през всяка нова генерация го водят към нови и нови провли" - У. ЧЪРЧИЛ при създаването на "новия световен ред" след края на ВСВ.
    Препоръчвам Ви да поместите анализа на о.з. ген. Цв. ТОТОМИРОВ, озаглавен "Границите на гражданския контрол", поместен на сайта на в. "БА" от 30.11.2012г.
    Как от една статия изведнаж харесахте безрезервно Ф-16 (по изложените мнения).

  18. #18
    §22 12 дек 2012, 14:44
     
    0
     
    0

    "Португалските F-16 са модернизирани до стандарта MLU M5 tape, което им гарантира отлични способности с оглед на задачите поставени пред българските ВВС, включително жизнено важните „въздух-земя”."
    Ta нека да разясним, кои са тези жизнено важни задачи "въздух-земя" за българските ВВС и как F-16 се справя като ударен самолет. Може би като ги закупим ще ходим да поразяваме наземни цели някъде? Ако това ви е зора, защо затрихте толкова ескадрили със специализирани самолети за тази цел? И може ли едно сравнение на бойните възможности на сегашните щурмовици Су-25 и F-16 при работа по земни цели. За бившите вече МиГ-24 и Су-22 да не говорим. Като изключим това, че в заключението понамирисва малко на "продуктово позициониране в предаването" благодаря на автора за положения и споделен труд!

  19. #19
    Тони 12 дек 2012, 14:45
     
    0
     
    0

    Само ми триеш постовете!
    Радвам се, че сте обърнали посоката!
    Не съм виждал никъде статия с такова съдържание в бг.
    И знаете кой е виновен за това!

  20. #20
    Onzi 12 дек 2012, 14:49
     
    0
     
    0

    Фъ-16 приключва след 8 години!!!После ко прайм...!? Майна...

  21. #21
    бивш въздухар 12 дек 2012, 14:59
     
    0
     
    0

    ТОНИ, ентусиазиран си като някоя ученичка, която иска да се раздели с девствеността си със същия плам. По-кротко, чети повече и "Авио", и "Криле", и руски и западни книжки (ако знаеш езика), лягай си и ставай с чичко "Гугъл" и може да ти просветне нещо.

  22. #22
    реметалак 12 дек 2012, 14:59
     
    1
     
    0

    Как така какво ще правим,ще докараме Свинаров да ги нареже

  23. #23
    §22 12 дек 2012, 15:02
     
    0
     
    0

    Към #20: После се хващаме за палците ;)
    Тя тая работа прилича много на едновремешната с приемането на МиГ-29 в България. Руснаците вече преминали масово на 29-ки ние с целият си акъл поръчваме 23-ки. Хубавото тогава е че, руснаците не се вързали на искането на българските политици :)
    Сега обаче е различно. Нашите искат F-16, въпреки че се преминава вече на F-35. Разликата днес, е че позволяваме личният интрес да надделее над разума!

  24. #24
    Preslav 12 дек 2012, 15:07
     
    1
     
    0

    Аз като се замисля в списание КРИЛЕ колко пъти сме писали за Ф-16 и колко корици сме слагали, както и сме издавали 2 малки монографии...
    Та за това Тони ти трия коментарите, защото не четеш КРИЛЕ и мненията ти са тотално неадекватни.
    И пак призовавам - обсъждайте написаното в статията. Става ли този вариант за българските ВВС или не?

  25. #25
    Тони 12 дек 2012, 15:11
     
    0
     
    0

    До бивш въздухар #14
    Уважавам знанията ти и не се съмнявам, че всички страдаме от тези реформи.
    При мен въпроса е на друга основа - "управленски подход:
    Преди повече от 5 г. съм се хванал на бас, че така или иначе МО ще купи Ф-16, защото ще ни е най-евтин.
    Както всички виждаме това голямо протакане води до:
    1. Нямаме ескадрила самолети, които да летят - следва - пилотите напускат по петорки.
    2. Армията няма авторитет - военните на пускат по групи.
    3. Поради липса на авторитет, военните се пенсионират по условията на втора група, а полицията, следователите и прокуратурата по условията на първа група.
    А преди 10г. беше обратното...

  26. #26
    Тони 12 дек 2012, 15:17
     
    0
     
    0

    До #24!
    Преслав, съгласен съм с това, че може би сте писали за западните самолети! Не съм попадал на тях. Това което ми допада в статията е, че обяснява какво електронно оборудване имат тези самолети и какво правят с него! :))
    Добре е да разбираме повече и за задачите, които решават с него!

  27. #27
    полковника 12 дек 2012, 15:31
     
    0
     
    0

    До Модератора и Тони - пан.бг информира редовно за новостите в авиац. техника. Кажете, какво от изброеното в статията липсва на МиГ-29М или МиГ-29UPG. Има само един фактор в защита на Ф-16-необходимостта от преминаване към техника и въоръжение западен, по-точно НАТО-образец. Имаш пари, слагат ти нова авионика на МиГ, хората обучени и т. н., да не се повтаряме. Виж, за "Грипен" и за Ф-35 съм съгласен, че в най-пълна степен отговарят на мисиите и задачите на ВС и икономич. състояние на РБ.

  28. #28
    Тони 12 дек 2012, 15:40
     
    0
     
    0

    До полковник #27!
    Полковник, нека видим двата фактора:
    1. Имаме един фактор - необходимостта от преминаване към техника и въоръжение западен, по-точно НАТО-образец.
    2. Много си искаме миговете - били много добри.
    Големият проблем е, че не се предприемат действия и последствията съм ги описал в пост #25.
    Е това ме боли най-много.

  29. #29
    полковника 12 дек 2012, 16:21
     
    0
     
    0

    ТОНИ, не ги искам МиГ-29, но трябва да се провери дали за 400 млн.лв няма да модерниз. 15 самол. и ще видиш как Путин лично идва да провери цената на газа в РБ, а може и да ни даде бадева още 5, за да ги докараме до бройката от преди 2009г., залегнала в План 2015 (това са фантазии). Най-добре е да подскажеш що за птица си, за да не ти се вързваме толкова и да ни правиш на маймуни, за да те убеждаваме в очевидни неща-само ти си наопаки.

  30. #30
    Filip 12 дек 2012, 16:22
     
    1
     
    0

    Dobre de iskate Amerika zashto prosto ne kupim shibanite F-18 Hornet tolkova li e slojno?

  31. #31
    Тони 12 дек 2012, 16:54
     
    1
     
    0

    До полковника #29
    Смятай ме за един от Вас, но нямам "илюзии"! :)
    Ако питаш руснаците за модернизация, те ще кажат "ДА".
    Но и 4 млрд. да им дадеш нашите самолети МиГ 29 със сигурност няма да имат следното:
    - Нова система „свой-чужд” на НАТО;
    - засекретяващи УКВ радиостанции Have Quick;
    - интегрирана линия за обмен на тактическа информация с подобрени характеристики – Improved LINK-16. Тя позволява не само обмен на информация между самолетите в групата и с наземните и въздушни пунктове за управление, но и работи съвместно със сухопътните средства и ЗРВ.
    Последното е най-важното;
    В последната извършена модернизация на МиГ29 имаше изискване да се монтира западна електроника и това не се случи, защото Русия няма такава!!!
    Няма да се случи и сега! Вече имаме доказателство за това.

  32. #32
    Delta 12 дек 2012, 18:03
     
    0
     
    0

    Лешперска история. Не ми е нужно да съм специалист, за да ви кажа, че 30-годишна кошница не ни е нужна.

    Ф-16 не е просто остарял, той е безбожно остарял. Независимо колко модернизации са обрали тези машини, това не ги прави по-малко натоварвани, използвани и изтъркани.

    Като искате западен изтребител, поне вземете нещо ново, или не взимайте нищо. С тези пари можем да преоборудваме тотално цялата армия.

  33. #33
    oHua 12 дек 2012, 20:57
     
    0
     
    0

    Ставрев,нарочно питах кога са писани вашите дебели книги,за които говори Преслав.А това,че сте превеждали списания,които са преписвали от Ф-16.нет/и там са объркали за бърд слайсерите/ дословно с техните грешки,е подвело и вас.Това не е заяждане,а градивна критика.Все пак не всички,които си купуваме Криле сме лаици.

  34. #34
    Preslav 12 дек 2012, 21:01
     
    0
     
    0

    Ониа, продължаваме да чакаме и твоето мнение. За пръв път се публикува в България за точно тази модификация и искаме коментари.

  35. #35
    звучи добре 12 дек 2012, 21:16
     
    1
     
    0

    "Има режим „проследяване по време на скариране” и може да следи 10 цели едновременно и да обстреля 6 от тях с 6 ракети AIM-120 AMRAAM." Такова чудо не сме имали на въоръжение, едва ли ще бъде постигнато и при модернизация на МиГ-29. Надявам се да продадат и въоръжение и резервни двигатели, както писа #1

  36. #36
    oHua 12 дек 2012, 21:48
     
    0
     
    0

    Преслав,F-16 ми е любимият самолет още от дете.Единственият.Но,времето на Ф-16 за нашите ВВС отмина 2002-а година.Тогава искаха да го наредят като заместник на МиГ-29,но удариха на камък и МиГ-а имаше много подръжници.единствено ако тогава самолета беше закупен щяхме да спечелим.Едно,че офертите бяха зверски ниски,а другото е,че тогава той имаше живот пред себе си.Тази модификация все още се експлоатира в 5 европейски НАТО-вски държави.Тези държави без Португалия,обаче вече са се ориентирали към ф-35.В Европа,а и в НАТО ще останат Турция,Гърция и Полша,които експлоатират Чарли и Делта вариантите и португалците-Алфа и Бета,които се ориентирват правилно да ги продават,докато все още могат.Другия минус,това,че сме другари с Турция и Гърция в НАТО,не означава нищо.А те знаят абсолютно всички тайни и възможности на самолета.Много мога да пиша против самолета и много за.Но истината е една.Колкото и да е примамлива офертата на Португалия вече идва 2013-а.Времето е на Грипен,който както се вижда трябва да “напълнее“,за да върши работа и втора ръка Тайфун.Едиствено с Евробоеца можем да имаме ВВС които наистина имат способности.Самолета може да води бой на равни начала с МиГ-29,Су-27 и вариантите му на далечен и близък бой.От това повече какво да искаме.И ако Аню има ташаци в гащите това ще е е“новият“ самолет на Българските ББС.Пари има,но отиват към съвсем други направления.Комисионните по големите инфраструктурни обекти,могат да купят не 8,а 24 самолета Тайфун.Да ви кажа,че чакам с нетърпение статията за този самолет,и разяснете в нея английските drop-ве.И ако може се ограничете само за транш 1.Транш 2 и 3 оставете за други броеве.

  37. #37
    oHua 12 дек 2012, 21:54
     
    0
     
    0

    ББС-Бойко Борисови Сили.

  38. #38
    Тони 13 дек 2012, 02:52
     
    0
     
    0

    До Preslav #24
    Е наистина не е имало такива публикации в бг!
    Бил съм прав, че виждам такава статия за първи път във нашите военни списания!! :)))

  39. #39
    polkownika 13 дек 2012, 12:05
     
    0
     
    0

    TONI, koj osche iskash da ti obiasni razlikata megdu MiG i F-16 w nashite uslowia. Otkazwam da sporia s teb i ne sam siguren, che si edin ot nas. Weseli praznici.

  40. #40
    Тони 13 дек 2012, 12:47
     
    0
     
    0

    Весели празници и на теб, Полковник!

  41. #41
    Preslav 13 дек 2012, 12:51
     
    0
     
    0

    За тази модификация да - за пръв път се публикува, но относно F-16 - в нашето списание многократно са публикувани материали.

  42. #42
    Ангел 13 дек 2012, 20:47
     
    1
     
    1

    Нямах нерви да изчета всички коментари след темата!
    Няма защо да я харесвате тази траколичка Ф16- казва ви го зенитчик работил по тях миналата година. Метка като на пътник и РЕБ системи на нула. Опита се но не можа да ни излъже.Пусна поне 3 вида смущения, но бяха по- скоро посредствени. В същото време работихме и по СУ 25, който беще далеч по- неоткриваем, а Миг 29 излиза като една малка точица- вие си правете сметка кой е по Стелт.

  43. #43
    jek 02 яну 2013, 21:40
     
    0
     
    0

    Последният коментар ми харесаааа. Каквото и да говорите за Ф16 ако ще и блок 150 да е все тая. Тези самолети са приключили курса. Кой здраво мислещ човек ще купи самолети в момента на тяхното иваждане от употреба? Да купуват Грипен с офсет сделки и да не се правят на интересни. Защо никой не спомена че тези ф16 са известни и като "прахосмукачки"? Кой ще им търси асфалтови писти и кой ще им мете пистите преди полет (първо се сетих за Титан и ЦСКА хехе) в реална ситуация?

  44. #44
    Спасов 03 яну 2013, 10:41
     
    0
     
    0

    Като гледам как се карате за не съществени неща ми идва само едно нещо на ум!!! "Лайно да е, но американско да е!!! Колкото по меризливо толкова по-вкусно!!!". На времето така бяха с руското "Успешните хора". От много време решенията са политически и въпрос на комисионни, то за това сраната ни е на такъв хал!!! Експертите никой не ги слуша, колкото и компетентни да бъдат!!!

  45. #45
    Гаргамел 03 яну 2013, 16:43
     
    0
     
    0

    Да вземат тоя Gripen и да мирясвят вече. Това е самолета за БГ.

  46. #46
    Vov 04 яну 2013, 00:20
     
    0
     
    0

    Хм, тук очевидно има просветени хора...
    Имам следните въпроси:
    1.Какво се случва с използваните ъгли на атака, разполагаемите ъгли на атака, маневреност във всички посоки и пр., СЛЕД увеличаване масата на самолета? Не видях нещо за увеличена площ на крилото?
    2. Какво се случва с и без това напукания центроплан? Какво казва споменатата наука "САПРОМАТ"?!
    3. Каква е надеждността, че и вероатността за изпълнение на дадена задача на самолет с 1 двигател, сравнена с тази на самолет с 2
    двигателя?
    4. Колко най-малко самолети от даден тип и с колко най-малко летци, извършващи по 140 - 180 (!!!) часа годишно са достатъчни, за да може командването да извлича статистически правдоподобни изводи от особеностите на експлоатацията на този самолет в различни условия, а специалистите по авиационна медицина да оказват надеждна поддръжка и пр.?!
    5. КАКВИ ТОЧНО ЗАДАЧИ ЩЕ ИЗПЪЛНЯВАТ БЪЛГАРСКИТЕ ВВС С ТЕЗИ САМОЛЕТИ?!
    6.Колко струват и от къде ще ги вземем - парите за набавяне на цялото въоръжение, станции за обслужване на самолета, оборудването и въоръжението, разходните материали, навигационното, РЛ, свързочно и пр. и пр. осигуряване за да провеждаме безаварийни полети - в мирно и военно време?
    7. Колко е оставащият хронологичен ресурс на тези самолети?

    Не ми се вярва някой да си мисли само, че просто ни трябват самолети и с това решаваме въпроса - КОЙ ТОЧНО ВЪПРОС РЕШАВАМЕ?

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker