Вертолетите "Кугър" летят към пълно изчерпване на своя ресурс...и рекордно високи цени за поддръжка

Pan.bg 15 яну 2013 | 09:40 views (7380) commentaries(12)
img Вертолетите "Кугър" летят към пълно изчерпване на своя ресурс...и рекордно високи цени за поддръжка

Нашите редовни читатели вероятно си спомнят, че на 6 юни 2012 г. по време на дебатите за Доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили-2011 в Народното събрание депутатът от БСП Атанас Мерджанов разкри, че през "цялата 2011 г. в строя са били едва 3 вертолета "Кугър":

"Искам само да спомена следния също скандален факт. Ето кои вертолети са в строя през 2011 г. по бордни номера: в учението „Съюзна сила” през април 2011 г. участваха вертолети с бордни номера № 701, 711, 712; на парада на 6 май през 2011 г. за Гергьовден участваха вертолети с бордни номера 701, 703, 712.

На учението на полигон Шабла през август 2011 г. участваха вертолети с бордни номера 701, 702 и 703; на празника на вертолетната база в Крумово на 27 октомври 2011 г. участваха вертолети с бордни номера 701, 710, 712; в спасителната операция за бедстващите в с. Бисер участваха вертолети с бордни номера 701, 703, 712.

Следователно през цялата 2011 г. са интензивно или многократно летели само три вертолета съответно с бордни номера 701, 703, 712, докато вертолети с бордни номера 702, 710 и 711 са участвали само по веднъж в учение или други прояви. Вертолетите с бордни номера 704, 705, 706, 707, 708 и 709 не са забелязани да участват в учения или други прояви през 2011 г. Очевидно тези вертолети отдавна са спрени от полети и съответно канибализирани в полза на борд 701 и 703 поради липса на инспекция, доставки на резервни части, ремонти и консумативи. Така от 12 вертолета пълноценно се използват и са били в строя през цялата 2011 г. едва 3 броя".

Днес, година по-късно в Народното събрание вече очакват Доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили-2012. От него едва ли ще научим нещо повече за вертолетите "Кугър". Истината за тяхното критично състояние вероятно ще бъде добре замаскирана с някое колебливо признание от типа на: „Неизпълнението на планирания общ годишен нальот е свързано с липсата на резервни части и ограничения, остатъчен ресурс на авиационната техника, забавяне на договори за ремонт и възстановяване на авиационната техника". Както е известно едно подобно признание бе включено в




Доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили-2011. Следователно не бихме могли да очакваме от министъра на отбраната да посочи точно колко броя вертолети "Кугър" са били в оперативна готовност през 2012 г.

Имайки предвид, че през 2011 г. "в строя са били едва 3 вертолета" (вж. цитата по-горе), а през втората половина на 2012 г. започна конкурс за обслужване и поддръжка на вертолети "Кугър", който все още не е завършил, може да се предположи, че и през изминалата 2012 г. също са били в оперативна готовност не повече от 2-3 машини. Поради забавянето на процедурата във времето вероятно към настоящия момент тези 2-3 машини са пред пълно изчерпване на своя ресурс.

Самата процедура за сключване на рамкови споразумения за "Интегрирана логистична поддръжка на вертолети AS 532 AL COUGAR" и "Интегрирана логистична поддръжка на двигатели MAKILA 1A1" е пусната на 14 август 2012 г. от дирекция "Инвестиции в отбраната". След шест месечно ходене по мъките министърът на отбраната все още не е обяснил официално пред медиите, институциите и широката общественост какви са причините за неоправдано дългото забавяне на процедурата и обричането на 24 авиобаза и вертолетите й на пълен крах и разруха.

Причините, както посочи народният представител Атанас Мерджанов в дебатите по Доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили-2011 са многобройни: "пълна липса на професионализъм в ръководството на Министерството на отбрана; подозрително отсъствие на политическа воля за възстановяване на българската военна авиация; непознаване на материята и скандална липса на познания в ръководството на Министерството на отбрана за осъществяване на абонаментна поддръжка и на летателна техника; тотално игнориране на световния опит в тази област, неоправдано дълго и продължително лобиране от страна на ръководството на министерството в полза на български фирми фантоми, които не са сертифицирани за извършване на съответната дейност, последващо забавяне на процедури за абонаментна поддръжка на летателна техника с години, в търсене на подходящата схема за налагане на фирми от близкия кръг на ръководството на министерството; липса на финансиране за резервни части, консумативи и гориво; неизвършване на текущи ремонти и инспекции; забавяне на изпълнението на договори и така нататък".

За търговете за ремонт и поддръжка на летателна техника и изпълнението на сключените договори, както е известно отговаря пряко дирекция "Инвестиции в отбраната".

Между впрочем в Доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили-2011 самият министър признава, че има "забавяне на договори за ремонт и възстановяване на авиационната техника".

И, така логично стигаме до въпроса защо процедурата за интегрирана логистична поддръжка на вертолетите и двигателите им е пусната едва през 2012 г., влачи се вече шести месец и така цяла авиационна база на практика е оставена без работещи вертолети?

Както е известно основните конкуренти за обслужването и поддръжката на българските вертолети "Кугър" преди конкурса бяха френската фирма Eurocoper и норвежката Heli-One. За разлика от Eurocoper, Heli-One е фирма-интегратор и може да осъществява поддръжката не само на вертолета, но и на двигателите му и да предложи далеч по-ниски цени в дългосрочен период. Френската фирма Eurocoper извършва поддръжката само на вертолетите (без двигателите). Вместо една обща техническа спецификация за интегрирана логистична поддръжка на вертолетите и двигателите, през август 2012 г. дирекция "Инвестиции в отбраната" предложи на потенциалните участници в конкурса две процедури, съответно първа, за поддръжка на вертолетите и втора, за поддръжка на двигателите. Производителят на вертолетите Eurocoper и производителят на двигателите Turbomecca бяха поставени в благоприятно положение, а многогодишният опит на фирма-интегратор като Heli-One бе несправедливо пренебрегнат. В допълнение от комисията по избора на изпълнител бе игнорирано и специалното писмо на Heli-One до Министерството на отбраната със заявка за удължаване на срока за подаване на документи и аргумент, че фирмата се нуждае от допълнително време, за да събере и получи от своите подизпълнители преференциални и по-ниски цени за българските ВВС. Което е изцяло в интерес и на министерството на отбраната.

Така още в самото начало на процедурата стана ясно, че броят на участниците ще бъде ограничен до един и това е добре познатата френска компания Eurocopter.

В най-общия случай процедури с един кандидат позволяват да бъдат повишени значително цените. Няма конкуренция, няма втори участник, няма и база за сравнение. По този начин конкурсът стига до задъднена улица и цените се оказват рекордни и невъзможни за съответния вид въоръжени сили (в случая военно-въздушните сили).


Експертите и специалистите гледат с тревога на поредната скандална процедура за поддръжка на авиационна техника, чиито край ще е много тъжен за ВВС. Такъв, какъвто бе и краят на процедурата за поддръжка на вертолетите "Бел 206" от същата авиобаза.

Между впрочем вертолетите "Бел 206" също са на земята от доста време, както многократно алармираха в Народното събрание.

А вертолетите "Кугър" летят към пълно изчерпване на своя ресурс...и рекордно високи цени за поддръжка.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 12

  1. #1
    Пончо 15 яну 2013, 11:29
     
    0
     
    0

    Видно г-н Мерджанов е последователна личност. Очевидно наистина се интересува от състоянието на армията. Браво! Въпреки, че е един, нека знае, че доста млади в армията се надяваме да успее. Иска ни се да останем тук! С вас сме!

  2. #2
    Тони 15 яну 2013, 14:14
     
    0
     
    0

    Защо, според Вас, не се купува техническа подръжка от завода производител заедно с хеликоптерите??

  3. #3
    sas 15 яну 2013, 16:27
     
    0
     
    0

    За да се втори път комисионна при сключване на договор за поддръжката ....

  4. #4
    до #3 15 яну 2013, 17:12
     
    0
     
    0

    Не, за да се потрети и почетвърти комисионната и тази вратичка се оставя за да няма вкарани в затвора после за неизгодни договори!

  5. #5
    muncho 15 яну 2013, 18:34
     
    0
     
    0

    Не, защото на българина винаги късно му идва акъла.

  6. #6
    Монев 15 яну 2013, 19:11
     
    0
     
    0

    "Последователния" г-н Мерджанов е станал депутат само няколко месеца по-късно, от подписването на договора за "Кугърите" през януари 2005г. И тогава е бил в мнозинството. Явно параметрите на сделката
    са му станали известни сега.

  7. #7
    СТЕФАН Д-Р ЧОЛАКОВ 15 яну 2013, 20:30
     
    0
     
    0

    Я съм back, баце,
    И ша ви таковам кумнизките, закапечейски, мамунди.
    И ша пускам приказката за пънчето и курти, дето я триете.
    В несвест

  8. #8
    гошо 15 яну 2013, 20:49
     
    0
     
    0

    Те хората "отгоре" чакат отдавна да се изчерпи ресурса , че да си вземат комисионните от удължаването му. Следват Пантерите, Аугустата (на тях им изтече гаранцията), по Спартаните се "работи" и комисионни се вземат, 29 - ките, и там се влачат комисионни...
    Само "смотаните" СУ-та са трън в очите на опашката от чиновници дето постоянно се редят на опашката за комисионни и си правят в най лошия случай по 5-7 бонги на месец.
    Момчетата и момичетата от Безмер сами правят удължаването на ресурса.
    Тази работа обаче не е вързана с договори и онези от опашката не СМУЧАТ нищо от това. Затова скоро ще им видят сметката... Започнаха с пиропатроните, следват парашути и т.н.
    НЕ СЕ НАСМУКАХА МАМА ИМ ПЕДАЛСКА ..

  9. #9
    maliii 15 яну 2013, 21:26
     
    0
     
    0

    един вид много поздрави от цонев

  10. #10
    kalitko 15 яну 2013, 21:43
     
    0
     
    0

    Някога да се е случвало на доставена от Русия машина да и изтече ресурса след има-няма 2г. и то рехаво използване??? НЕ!
    Ама нали слушаме онзи с Паси-раната физиономия...
    Той ни заведе при големите приятели дето ни докараха армията и въоръжението до негодност, за да ни продадат после скъпо и прескъпо хилавите си боклуци като хеликоптери, катери а сега вероятно и изтребители...
    То и малоумниците видяха, че сега се харчи повече за поддръжка, отколкото за експлоатация на тия дръгели...

  11. #11
    Aalizatorina 16 яну 2013, 16:36
     
    0
     
    0

    Абе кои ги купи тези кугъри, спартани и пантери? Че и без въоражение и без договори за поддръжка! Точно за това сегашните искат да купят всичко в пакет да няма после липса на пиропатрони гаики, болтове и други високотехнологични нещица

  12. #12
    ingenera 19 фев 2013, 16:54
     
    1
     
    0

    Не знам кой е писал статията, но е пълна с глупости и като гледам невежите мнения на драскачите отдолу...Пази,Боже,България!Кой от Вас има малко опит поне с поддръжка на западна техника?Виждам сме много вещи с руската техника.Престанете да пишете тъпотии без да имате и капка понятие.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker