Добре дошли на терминал №3 - летище Кондофрей

Pan.bg 25 фев 2013 | 16:20 views (14848) commentaries(1)
img segabg.com


Летище „София Уеcт” в Кондофрей иска да стане конкуренция на столичното и пловдивското, но засега е само на думи
Панайот Ангарев, Илина Режева

От няколко месеца насам голяма част от близо 1200-тe безработни в района на Радомир, а и не само от там, трескаво пишат автобиографии и мотивационни писма. Всички ги изпращат или носят лично на един и същ адрес - с. Кондофрей, област Перник. Там ще се намира бъдещото летище "София Уеcт", което вече дава заявка да е конкуренция на летищата в столицата и Пловдив. Въпреки че засега на аеропорта кацат само малки самолети, живущите в района се надяват то да пребори безработицата, когато заработи на пълен капацитет.

* * *

Сред военните летището е известно повече като бившата авиобаза "Кондофрей", но от август м. г. вече официално се казва "София Уест". Тогава получава удостоверение за експлотационна годност от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация". Собственик на летището е компанията "София Уест Еърпорт", която до октомври 2011 г. се казва "Селим Ко". Няколко месеца по-рано фирмата участва в търг за военното летище и го печели с оферта от 1 250 000 лв. Цената е два пъти по-висока от първоначално обявената. Същата година компанията купува още седем военни терена, показват данните на военното министерство. Всичките са в района на Кондофрей. Освен 378,8 дка от летището фирмата е взела и три в съседното с. Касилаг. Те са спечелени на търг на 19 май 2011 г. за 1 143 016.5 лв. Ден по-късно фирмата купува още три терена в Кондофрей и един в съседното с. Жедна. Сделките са за общо 921 856 лв.



"Очаква се да бъдат отворени между 800 и 1000 работни места",



споделя надеждите на местните жители кметът на с. Кондофрей Чавдар Новаков. Той лично е присъствал на срещата с представители на "София Уест Еърпорт", на която са били обсъдени плановете за развитие на летището. Те предвиждали в частта на аеропорта, която се намира близо до селото, да бъде изграден пътнически терминал. В срещуположния край на летището пък ще бъде разположен терминалът за товарните самолети. Пистата му е дълга 2,5 километра, но се предвиждало тя да бъде удължена с още 500 метра.

Според кмета на Радомир Пламен Алексиев, цитиран от mirogled.com, летището ще се строи на два




етапа. Първият ще струва 50 млн. лв. и се предвижда да се изградят нови трансформатори, помощни административни и митнически сгради и пътна инфраструктура. Плюс за летището е, че е разположено само на 38 километра от София и до него минава жп линия. "Магистралата за Гърция и Банско се намира само на 11 километра от тук. Ако се наложи, може да предоставим общински имоти, за да направим изцяло нов път до аутобана", допълва Новаков.

Въпреки грандиозните планове, споделени на срещата с кметовете, засега единият от управителите на "София Уест Еърпорт" - Владимир Ненчев, отказа да говори пред "Сега" за развитието на летището, как ще се финансира проектът, както и за разкритията на сайта "Биволъ" (виж карето). Пред в. "Преса" той споделя само, че летището може да бъде резервно на софийското. "Първоначално портът ще се използва само за карго полети, но в бъдеще се надяваме да привлечем и пътнически", обяснява Ненчев и допълва, че от него могат да се извършват чартъри до Черноморието и Гърция. Малко светлина върху намеренията на собствениците на новото летище хвърля и още бедният му сайт - http://sofiawestairport.bg/. Там то е представено като международно и карго летище, с което се заявява като реална конкуренция на столичното летище. Именно карго превозите са най-бързо растящият сегмент в услугите, предлагани от летище "София". През 2012 г. се запазва ръстът на превози на товари и поща през столичния аеропорт и е 2.3%. Оттам обаче категорично не се притесняват от появата на новия играч във въздушния транспорт, който ще е и физически съвсем близо до него. "Конкуренцията между летищата е полезна за тяхното развитие и едно от най-големите летища на Балканите няма причини за притеснение по отношение конкурентоспособността си", коментираха пред "Сега" от столичното летище. Транспортният министър Ивайло Московски пък отказа да коментира как появата на конкуренция ще се отрази на плановете на ведомството да пусне авиопортовете в София и Пловдив на концесия.

Сайтът на "София Уест" дава повече информация и за собствениците на летището, а може би и за бъдещия му оператор. За контакти освен данните на българската фирма са оставени и тези на южноафриканската компания "Group Five". Според данни от сайта й тя е създадена през 1974 г. и е



специализирана в инвестиции в инфраструктурни обекти



Работи в 20 страни и има 12 хил. служители. Един от проектите, в които участва, е изграждането на летището King Shaka International в Южна Африка. Компанията също изгражда автомагистрали в Унгария и Полша. От "Group Five" също не отговориха на запитването на "Сега" какви са им ангажиментите към летището. Южноафриканска връзка има и в самата "София Уест Еърпорт". В края на 2012 г. собственик на компанията става "Петромакс", в която Ненчев е съсобственик, показва справка в "Апис". В същото време "Петромакс" е заложила дял от компанията пред холандската офшорка "Ориол Инвестмънтс Кооперати", която е отпуснала заем от 250 хил. евро. В началото на 2013 г. вече собственици на компанията са "Випи капитал" на Ненчев и холандската компания, а съуправител е южноафриканецът Конър Доусън.

Сегашното състояние на летището обаче не изглежда толкова обнадеждаващо, колкото плановете му за развитие. На практика то все още прилича на бивша военна авиобаза. В единия му край пустеят хангарите за изтребители МиГ, които кацаха до 2000 г. на него. То беше закрито през 2001 г. Тогава и беше харесано от НАТО за резервно летище. Пистата напълно отговаряла на стандартите на пакта и на нея могат да кацат самолети с войници, които после да се прехвърлят в Косово или Македония. Пред септември 2000 г. военни от пакта стояха един месец на летището и заради тях дори оправиха хотела в Радомир. Сега пистата има нужда от пълна подмяна на настилката. От отварянето като летищна площадка са извършени над 12 полета, основно на малки самолети. На него тренира и българският състезател по въздушна акробатика Свилен Иванов.

В момента там работят няколко човека, които основно се занимават с охраната му. Това не е никак лесен въпрос, тъй като в летището може да се влезе отвсякъде. Охранителите споделят, че е трябвало да "респектират" местните роми, които идвали да крадат от изоставените сгради. Другото им задължение е да приемат молбите за работа, които пристигат на летището.



--- ТОПЛА ВРЪЗКА ---



Фирмата "Селим Ко" ООД е регистрирана от Владимир Ненчев и Салар Францис през 1998 г.. По същото време Ненчев е съдружник с Пламен Ангелов, син на настоящия военен министър Аню Ангелов, във фирмата "Централноевропейска финансова компания", съобщава сайтът "Биволъ" в публикация от 21 януари 2013 г. (https://www.bivol.bg/fransis-stoimenov-borisov-ciganov.html). Ангелов е управител на компанията и до момента, но през 2000 г. собствеността е прехвърлена на фирмата "Владимир Дистилърс Къмпани", която пък е собственост на американска фирма от офшорен щат. През 2011 г. "Селим Ко" ООД участва в търг за военното летище в село Кондофрей и го печели с оферта от 1 250 000 лв. Продажбата е подписана от министър Аню Ангелов, който вероятно по чисто съвпадение е и баща на дългогодишния ортак на шефа на печелившата фирма, допълва "Биволъ".
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    МЕ 19 ное 2013, 13:29
     
    0
     
    0

    Нещо в статията ме насочва към ангeлите и гущерите на РВД, далавери с военни земи на kleine trixter Lorelein и бамбашка, както и играчите от L?wengetoto, които доста на сафари са ходили и яли дивеч в ЮАР. Но нищо не се губи. Прилежно пазеха и списъците на отряда. Спасиха и умножиха икономиката за бъдните покорения и подходящи местенца си осигуриха.

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker