АВИОБАЗА ЧАЙКА: В ПАТОВА СИТУАЦИЯ И С НАДЕЖДИ

Pan.bg 31 окт 2010 | 13:01 views (7633) commentaries(0)
img Подполковник Жулиян Костадинов – командир на Морската вертолетна авиобаза, пред списание „Клуб КРИЛЕ”

image

Миналата година бе юбилейна за авиобазата – отбелязахме 50 години от сформирането на отделната противолодъчна ескадрила (както тогава се е наричало поделението) на летище „Враждебна” край София (14 октомври 1959 г.) Отворихме врати за ветерани, семейства и приятели. Имаше строй, награди, тържествен марш, покази на земята и демонстрации във въздуха. Сега ще отбележим датата скромно и извън базата. Не само защото не е юбилейна. В ситуация сме, когато старата техника излезе от строя, а още не сме получили нова. Надявам се, че следващият празник догодина ще е различен.
Във всички планове за развитието на армията присъства и Морската вертолетна авиобаза там, където й е мястото – в състава на ВМС. Но от април тази година не разполагаме с изправна авиационна техника. Последното удължаване на летателната годност с две години, постигнато и с активното участие на нашия инженерно-технически персонал, вече изтече. Последните три машини, които излязоха от строя, се поддържат в експлоатационна годност. Извършват им се всички мероприятия по поддръжка и съхранение. За сега окончателно решение за съдбата на Ми 14 не е взето. Вертолетите имат ресурс като машини, но летателната им годност може да бъде удължена само чрез капитално-възстановителен ремонт и модернизация.
При това положение за поддържане на подготовката на летателния и инженерно-техническия състав през юни бе организиран теоретичен курс в авиобаза Крумово. След успешното му приключване летателна подготовка и дейност бе извършена и в авиобаза Чайка с вертолет Ми 17. Със състава, определен за новата техника, в езиковия кабинет на Военноморска база Варна през август бе организиран курс за изучаване на наличната документация на вертолет „Пантер”. Следващият такъв едномесечен курс се предвижда да бъде проведен през октомври по същата програма. Помага ни и щатният преводач на военноморската база.
image
Снимка - В.Георгиев
Усвояването на новата техника и от пилотите, и от инженерно-техническия състав ще продължи във Франция. Предстои преминаване на теоретичен курс в т.ч. и тренажорна подготовка в Учебния център на „Юрокоптер”. Курсът завършва с придобиването на съответните сертификати. След получаването на машините летателната подготовка съгласно договора ще продължи при нас. В този процес ще участват френски пилот-инструктор




и двама гарантийчици – по вертолета и двигателя и по авиониката. В рамките на определения брой часове нашите пилоти ще усвоят всички функции и процедури на машината. В крайна сметка един защитен допуск трябва да се появи в летателната книжка. Всичките ни хора отдавна и силно са мотивирани за това.
Надявам се очакванията ни да се случват с по-бързи темпове, така че следващия си празник да посрещнем с нова авиационна техника, със самочувствието на военнослужещи, които пълноценно правим това, за което сме в авиобазата – изпълнението на свойствените й задачи в системата на националната сигурност в морските пространства, съюзническите отговорности, търсене и спасяване при необходимост и взаимодействие с други държавни органи и гражданското общество.

Записа Валентин ДИМИТРОВ


Бъдещето
Заводите на компанията „Юрокоптер” във Франция и Германия произвеждат най-широката гама вертолети в света - от 1,7-тонния ЕС-120 до 11-тонния ЕС-725. Българските ВМС очакват първите три средни двудвигателни вертолета Panther 565 MB в многоцелева военноморска конфигурация със съответната програма за обучение и поддръжка. Вертолетът може денем и нощем да изпълнява задачи за борба с подводници и надводни кораби, асиметрични заплахи, контрол на корабоплаването и нелегалния трафик, търсене и спасяване, медицинска евакуация, превоз на личен състав, тилово осигуряване и др.
image
Panther тежи 4,3 t, има дължина 13,68, височина – 3,97, диаметър на водещия винт 11,94 m. Той може да носи хидроакустични буйове, а на външна подвеска – противокорабни ракети и торпеда. Има възможност за монтиране на 20-mm оръдие в товарния отсек, което е ефективно за неутрализиране на терористи. Екипажът се състои от двама души (в зависимост от задачата и оператор в товарния отсек), машината може да превозва до 10 бойци. Максималната зарядка с гориво от 1600 kg позволява автономност 4 часа. Вертолетът има два двигателя „Турбомека Ариел 2С” (мощност 900 к.с. всеки) със система за пълно автоматизирано управление с цифрова електроника, които осигуряват скорост около 300 km/h. Системите за навигация, обмен и обработка на данни за обстановката и използване на оръжията са от най-ново поколение.
Очакваният вертолет е мощна и бърза машина, изпълнена с използването на композитни материали, която има висока маневреност и ефективност при всички скорости, ниско ниво на шума и максимални удобства за летателния и наземния състав. Той има възможност за зареждане от висене, както и за бързо източване на гориво за адаптиране на теглото към спешни и актуални задачи, въоръжен е с комплекс за радиоелектронна защита, спасителна лебедка. Може да бъде оборудван канал за предаване на данни от система за задхоризонтно целеуказване.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker