ГЕНЕРАЛ ЦАНКО СТОЙКОВ ПРЕД СПИСАНИЕ КЛУБ КРИЛЕ: ВАЖНИ РЕШЕНИЯ И РЕКОРДЕН БРОЙ УЧЕНИЯ ЗА ВВС

Pan.bg 22 май 2017 | 10:59 views (8892) commentaries(0)
img
2017 г. - важни решения и рекорден брой учения за ВВС
ген.-майор Цанко Стойков пред сп. Клуб КРИЛЕ
Интервюто е публикувано в брой 5 2017 г. на сп.Клуб КРИЛЕ


В деня в който Министерството на отбраната съобщи, че е приключило с обобщаването на постъпилите предложения от участниците в процедурата за придобиване на нов тип боен самолет разговаряме с Командира на българските ВВС ген.-майор Цанко Стойков за състоянието и перспективите пред българските ВВС.
-Генерал Стойков, в какво състояние на човешките ресурси, техниката и въоръжението българските ВВС посрещнаха 2017 г.?
-Към началото на 2017 г. окомплектоването на ВВС с военнослужещи е над 90%. Процентът на окомплектованост с личен състав дава възможност за изпълнение на задачите на ВВС по трите мисии на БА, но със затруднения поради дефицит на определени способности. Извършеният в Командването на ВВС анализ на кадровото осигуряване очертава трайна тенденция за увеличаване на некомплекта при всички категории военнослужещи. При офицерския и сержантския състав този некомплект няма да може да бъде преодолян с випуските от Национални я военен университет и Професионални сержантски колеж до 2020 г.
През 2016 г. бяха инициирани предложения от командването на ВВС към ръководството на МО за преодолява на този кадрови проблем чрез разнообразяване на модела за попълване с личен състав. Въпреки уверенията, че ще бъдат приети предложенията за набиране на военнослужещи от цивилни лица със съответното образование и квалификация, засега всичко е без последствия заради липса на финансови средства. Намаленият личен състав води до допълнително натоварване на състав (без „на състав“) със задачи по ежедневни и специфични дейности и това води до рискове за неизпълнение на задачите на ВВС. Допълнително нещата се усложняват от експлоатацията на техника в края на техническия й живот или с удължен ресурс, което генерира допълнителна ангажираност на личния състав. Това заедно с увеличаващия се некомплект са допълнителен демотивиращ фактор. В същото време за осигуряване на качествени и безаварийни полети и недопускане на неизпълнение на основни задачи са необходими проява на високо чувство на отговорност, максимална мобилизация и мотивация.
По отношение на авиационната техника - в условията на ресурсни ограничения е нужно ясно дефиниране на приоритетите за осигуряване поддръжката на авиационната техника на приемливо ниво. Наличните изтребители МиГ-29 осигуряват носенето на дежурство по „Еър полисинг“. Постигнат е
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




и необходимият баланс между останалите типове авиационна техника, с които се осигурява изпълнението на основните задачи на ВВС.
Продължава изпълнението на сключените договори за осигуряване експлоатацията на авиационна техника. В край на 2016 г. бяха подписани договори за доставка на 10 двигателя за МиГ-29 (бел. авт. 4 нови и 6 ремонтирани), 7 кутия на агрегатите КСА-2, и КВР на един вертолет Ми-24В. За съжаление недостига на финансов ресурс не позволява поддържане в изправност на по-голям брой авиационна техника. Трябва да се има предвид, че голяма част от самолетите, вертолетите, двигателите и агрегатите са на края на жизнея им цикъл или са с удължен ресурс. Ето защо ВВС се нуждаят от значителни капиталови разходи за КВР през следващите няколко години. Само така би се осигурило поддържането на процента изправна техника в приемливи граници, а от тук и повишаване на подготовката на личния състав. Изтичането на ресурси щеше да доведе до невъзможност ВВС да изпълняват важни задачи по носене на дежурство по „Еър полисинг“. Само благодарение на високото чувство на отговорност на инженерно-техническия състав (ИТС) в Командването на ВВС и авиационните база, с помощта на Института по отбрана на МО, бе удължен ресурса на важни агрегати и системи. Икономическия ефект от дейност е милиони левове. Но трябва да се отчете, че тези дейности водят до повишен риск поради технически причини и поради повишена ангажираност на ИТС, извършващ несвойствени дейности и отклоняването от преките им задължения по осигуряване на полетите. Това е поредно доказателство за изключителния професионализъм и високото ниво на изпълнение на задачите от ИТС.
Единствената добра новина е, че работа по проекта за инвестиционен разход за придобиване на нов боен самолет за българските ВВС и неговата интегрирана техническа поддържа е в напреднал стадий. Очакванията на Командването на ВВС е до края на 2017 г. са бъде сключен договор с избрания победител в конкурса.
В момента се водят преговори за нов рамков договор за интегрирана логистична поддръжка на военнотранспортен самолет C-27J Spartan. Етапът е уточняване на финансовата рамка на новия договор. Очаквам че до края на април 2017 г. че ще има сключен договор.
Командването на ВВС е защитило проект за възстановяване на летателната годност на самолети L-410UVP, като до края на 2017 г. трябва да започне реалното възстановяване на първия от двата самолета. Считаме, че ВВС имат нужда от този самолет за изпълнение на поставените задачи. Той е доказал своите способности, своята икономичност и надеждност.
Възстановяването на летателната годност на Ан-2 е в процес на решаване. Там има юридически спор с компанията, която ремонтира двигателя и след неговото разрешаване, самолетът би трябва да започне да лети.
-Какво е бъдещето на ударните самолети Су-25 в българските ВВС?
-През 2017 г. ВВС трябва да вземем важни решения. Един от въпросите е за Су-25, и той трябва да се раши до края на годината. Ще търсим начин експлоатацията на Су-25 да продължи и през 2018 г. Разчитаме на този самолет, като единствен в арсенала на българските ВВС надежден ударен самолет за непосредствена огнева поддръжка на Сухопътните сили. Преди да е сключен договор за нов боен самолет и да е ясно неговото усвояване и въвеждане в строя трябва да имаме алтернатива за тези способности които предлага Су-25. По отношение на въпроса удължаване на ресурса или КВР, ВВС ще проучи всички алтернативи и ще изберем възможната за осъществяване. ВВС е скъп вид въоръжени сили, държавата отпуска средства колкото може и трябва да се намери нужния баланс между възможности и осигуряване на изпълнението на поставените задачи.
По отношение на вертолетите AS532AL Cougar се водят преговори за осигуряване на експлоатацията им в пълния обем от способности. По отношение на новия хангар и неговото въвеждане в експлоатация въпросът е от компетенцията на МО.
-По отношение на РЛС и зенитно-ракетната техника какво предстои като проекти и модернизация?
-Проектът за придобиване на нови 3D радари е също приоритетен за българските ВВС. Чакаме осигуряване на финансиране за него. Вярвам, че през 2018 г. ще можем да се поздравим с реалното начало на реализацията на този важен проект. За нов ЗРК и за нови радиотехнически системи за осигуряване на всички задачи на ВВС ще можем да говорим след 2020 г. До тогава има разчети за обслужване и експлоатация на зенитно-ракетните комплекси и радарни системи които имаме.
-Бъдещето на мишенния комплекс МАБ-755 какво е?
-Ще продължим да разчитаме на него. През 2017 г. той ще създава мишенна обстановка на ТУБЕС „Шабла 2017“. На учението ще има и парашутни, радиоуправляеми и надводни мишени. Мишенната обстановка ще е комплексна и ще даде възможност да се проверят способностите на почти всички зенитно-ракетни комплекси на въоръжение във ВВС на Република България, както и на радиоуправляемото ракетно въоръжение на авиацията.
-Кои са националните и международни учения, в които ще участват формирования на ВВС през 2017 г.?
-2017 г. започна с международните учения на транспортната авиация. Несъмнена кулминация за българските ВВС е участието в мащабното учение на НАТО с висока видимост Cyber Guardian 2017 и отделните негови епизоди. Това са тренировки, подготовки и учения на всички видове Въоръжени сили, не само в национален, но и в международен аспект. Общия брой мероприятия в рамките на Cyber Guardian 2017 е над 300. Българските ВВС ще участва във военноморското учение с международно участие „Бриз 2017“; в съвместната летателна тренировка с ВВС на САЩ, Румъния, Гърция и Полша „Тракийска звезда 2017“; в съвместната подготовка Peace Sentinel 2017; в съвместните българо-американски подготовки Black Sea Rotational Force - Platinum Lion 2017; в Swift Response 2017; в „Тракийски орел 2017“, в „Тракийска пролет 2017“, „Тракийска есен 2017“. Освен това ще участваме традиционно в учението за РЕБ на НАТО Ramstein Guard 2017. Участваме и в Национална комплексна тренировка с реално обозначаване на въздушните цели организирано от СКС. Ще участваме и в тактическото учението с бойни и експериментални стрелби (ТУБЕС) „Шабла 2017“. Ще се проведат двустранните учения Blue Bridge 2017 с ВВС на Румъния и Green Bridge 2017 с ВВС на Гърция. Съвместната летателна тренировка с ВВС на Полша на летище Граф Игнатиево ще е част от „Тракийска звезда 2017“. Съвместни българо-гръцки летателни тренировки за усъвършенстване на летателната подготовка на летище Граф Игнатиево ще са в рамките на „Тракийска звезда“. Това са само основните мероприятия, през 2017 г ще се проведат и много други.
Освен нарасналия брой съвместни подготовки и тренировки, трябва да се отбележи и нарасналото участие на ЗРВ в тях – „Тракийска пролет 2017“ през март; „Тракийска звезда 2017“ през май и юни; ТУБЕС „Шабла 2017“ през юли, „Тракийска звезда 2017“ през юли; Ramstein Guard 2017; „Тракийска есен 2017“ през септември и октомври.
Списъкът на всички тренировки, подготовки и учения е впечатляващ и през 2017 г. техният брой ще достигне истински връх.
-Какви са резултатите от EAATTC 2017 и какво донесе учението на българските екипажи?
-Постигнахме положителни резултати на EAATTC 2017 („Европейски курс за усъвършенстване на тактическата подготовка на военно-транспортната авиация 2017-1“), който се проведе на летище Пловдив, с използване на летищата в Чешнигирово, Черногорово и Тенево. България участва с един C-27J Spartan от ТрАГ-Враждебна. Нашия екипаж повишиха оперативната си съвместимост с европейските военно-транспортни сили, тактическата подготовка и натренираност за операции в международна среда като десантиране на хора, техника и товари от малка и пределно малка височина, преодоляване на ПВО и изтребително прикритие.
-Кога ще завърши Втория интензивен курс (ВИК) за подготовка на млади пилоти, какви са резултатите от него в сравнение с Първия интензивен курс (ПИК) и ще има ли Трети интензивен курс (ТИК)?
-Втория интензивен курс за подготовка на млади пилоти ще завърши в края на учебната 2017 г., както е предвидено. Резултатите са придобиване на способности и постигане на ниво на подготовка съизмерими с ПИК. Очаква се при завършване на курса младите пилоти от ВИК да имат по-голям индивидуален нальот спрямо тези от ПИК. Провеждането на ТИК е предвидено за учебната 2018 г. след извършване на внимателен анализ и разчет на резултатите от ПИК и ВИК и разчет на разполагаемите ресурси през 2018 г.
-На какъв етап от реализацията е проекта за придобиване на леки витлови учебни самолети за нуждата на началната подготовка на пилотите?
-Световният опит показва че се наблюдава изместване на фокуса на подготовката на млади пилоти към използването на леки витлови самолети в началния етап на летателното обучение, т.нар. downgrade.. Курсантите налитат на тях около 100 часа. Те са с изключителна ниска стойност на експлоатацията. Разходите са като на амномобил с по-голяма кубатура на двигателя. Тяхната експлоатация е особено ефективна в години на финансови ограничения. ВВС предвижда да използва този тип самолети за screening и начално летателно обучение. Такива самолети се използват, както от големи авиационни държави като САЩ, Франция, Австрия, Канада, така и в страни с по-скромни авиационни възможности като Белгия, Дания, Португалия, Чехия, Словакия, Хърватска, Унгария, Румъния, Полша и много други.
С цел осигуряване на по-ефективни методи за подготовка на младите летци за нов боен самолет за сравнително кратко време на приемлива цена, ВВС започна интензивна работа за изготвяне на работещо предложение до МО за придобиване на лек витлов учебен самолет. Този проект е в пряка връзка с проекта за нов боен изтребител на ВВС. Леките витлови самолети не могат да заместят учебните PC-9M по отношение на напредналото обучение (advance training), те са предназначени за базово бучение (basic training), като намаляват разходите за него 10 пъти. Леките витлови самолети позволяват постигане на годишен нальот от 300 часа (100 летателни дни по 3 часа летателно време) при нисък разход на гориво и консумативи и лесна и евтина техническа поддръжка. При нужен общ годишен нальот от 1200 часа, който напълно ще покрива нуждата от такъв за начално летателно обучение на младия летателен състав, както и за самоподготовка на инструкторите, става ясно че е целесъобразно придобиването на 4 леки витлови учебни самолети. С тях освен начално обучение, ще се извършва и подбор на курсантите подготвящи се за изтребителен, транспортен и вертолетен профил. През 2016 г. по пътната карта на проекта бе изготвена Техническа спецификация. В Единния материален план за финансово осигуряване на МО на България през 2017 г. се предвидени необходимите финансови средства. ВВС е изготвило искане за доставка и предстои да се извършват необходимите дейности по Закона за обществените поръчки. Със заповед на министъра на отбраната е назначен Борд за управление на проекта. Така пътя за младите пилоти изтребителен профил ще е лек витлов самолет, РС-9М, L-39ZA, нов изтребител, а за някои първо ще има подготовка на МиГ-29, защото в следващите 4-5 години, когато ще се усвоява новия изтребител, ще трябва да се подготвят пилоти за носене на МиГ-29 на дежурство по „Еър полисинг“.
-Какво ще е участието на ВВС на Гергьовския парад през 2017 г.?
-Подробностите за участието на ВВС в Гергьовския парад на 6 май 2017 г. са следните - както вече е известно за командващ парада е определен командира на ВВС. В пешия парад ще премина сборен блок на ВВС от военнослужещи от База за специална техника, База КУН и Първа база ЗРБ. Парадът по традиция ще бъде открит от вертолет Ми-17 с националния флаг, ескортиран от 2 вертолета AS532AL Cougar, всички от 24-а авиобаза Крумово. Новост е това, че 3 изтребителя МиГ-29 от 3-а авиобаза Граф Игнатиево ще закрият парада. Вертолетите ще бъдат базирани на летище София, Северен район, а изтребителите ще действат от базовото си летище Граф Игнатиево. Остава да се молим времето да не осуети плановете за полета на МиГ-29.
-На зенитен полигон Шабла ще има ли стрелби през 2017 г., и на тях ще има ли участие на подразделения от други държави?
-През юли 2017 г. ще се проведа тактическо учение с бойни и експериментални стрелби (ТУБЕС) по въздушни и надводни цели на зенитни формирования от ВВС и ВМС. В учението ще участват и радиотехнически, логистични и други формирования от ВВС. Сухопътни войски ще стрелят с тактически ракетен комплекс 9К71 „Точка-У“. Ще има и международно участие на формирования от САЩ, Украйна и Сърбия. Партньорите от САЩ ще разположат на полигон Шабла ЗРК MIM-104 Patriot и ЗРК AN/TWQ-1 Avenger. Те ще проведат само електронна тренировка, без реални пускове. Представителите от Сърбия и Украйна ще използват български ракетни комплекси, като ще донесат техни ракети.
-Започна подбора на военнослужещи за новия изтребител, ще има ли достатъчно пилоти и техници които да се подготвят на новата техника и такива които да носят дежурство по „Еър полисинг“?
Процесът на целенасочена подготовка на млад летателен и инженерно-технически състав за усвояване и експлоатация на нов тип боен самолет ще бъде продължителен и ще се извършва паралелно с ежедневните дейности по експлоатация на наличната техника и носене на бойно дежурство по „Еър полисинг“. Към настоящия момент във ВВС има достатъчен брой подготвени пилоти и инженерно-технически състав, така че да се осигури плавен и безавариен преход към друг тип авиационни техника, без нарушаване на носенето на дежурство по „Еър полисинг“. Подготвяме достатъчно млади летци с базова подготовка, достатъчен нальот и изградени летателни навици, които да им дадат възможност успешно да усвоят новия за тях боен самолет, без значение кой ще е той. За някои от тях това ще е МиГ-29, който също ще им даде възможност за професионално развитие. Това ще им даде още по-голям опит и възможност, след извеждането на МиГ-29 от експлоатация, да се приучат и те на новия изтребител. Тъй като към момента (бел. авт. 24 април 2017 г.) няма избран нов боен самолет, засега не са поставят възрастови или ограничения по отношение на нужния нальот на реактивен изтребител. Този казус ще се появи, когато Министерския съвет каже кой е избрания доставчик. Ще трябва да се направи балансиран избор на опитни, с достатъчен нальот, с достатъчно други качества, като ниво на владеене на английски език, с отлично специална и теоретична подготовка пилоти, и в същото време да им остават достатъчно години до навършване на пределна възраст за пенсиониране, за да могат да осигурят плавен преход и приемственост между поколенията.
-Вие като пилот-изтребител доволен ли сте от отговорите получени от компаниите подали отговор на RfP за нов боен изтребител на българските ВВС? Кога може да се очаква край на оценката на подадените оферти?
Придобиването на нов боен самолет е сложен процес и през последните години беше извършена огромна по обем и целенасочена работа по оценка на възможностите и критериите за реализацията му. Проектът е без алтернатива за ВВС. Неотложността му се налага от малкия брой изправни изтребители МиГ-29, които трудно осигуряват нужната подготовка на екипажите за носенето на бойно дежурство по „Еър полисинг“. Необходимостта от придобиване на нов боен самолет се засилва и от продължаващото противоречие между нуждите на националната и колективна съюзна сигурност от една страна и остаряващата и отхождаща авиационна техника и очертаващия се в сериозен дефицит на способности. В изпълнение на заповед на министър-председателят бе сформирана междуведомствена комисия за оценка на отговорите на RfP за нов боен изтребител. Точно в 15,00 часа на 13 март 2017 г. комисията прие отговорите на Португалия и САЩ, Италия и Швеция (по реда на подаване на офертите). Процедурата се извърши в присъствието на представители на всички страни. И трите предложения бяха комплектувани съгласно изискванията заложени в RfP и се вместват във заложената финансова рамка и сроковете за доставка на изтребителите. Проектът е от изключителна важност за преодоляване на техническата изостаналост и за постигане на пълна оперативна съвместимост на ВВС на Република България със съюзниците от НАТО. Проектът Той е финансово осигурен и плащанията могат да започнат още през 2017 г. Крайното решение за избор на доставчик на новия изтребител е в ръцете на Министерския съвет на Република България.
-Генерал Стойков, като Председател на Борда за управление на проекта за нов боен самолет, какво следва оттук нататък по проекта за нов изтребител?
-Междуведомствената комисия е готова с анализа на предложенията и класирането им съгласно критериите заложени в Методиката за оценка. Министърът на отбраната трябва да внесе доклада в Министерския съвет, и той да избере доставчик. След това трябва да се сформира Междуведомствена комисия от представители на МО, МФ, МИ, МТИТС, МВР, Министерството на екологията и водите, ДАНС и още няколко други държавни агенции и да проведат преговори и да съгласува договор. Подписаният междудържавен договор трябва да бъде утвърден от Министерският съвет и да бъде ратифициран от Народното събрание. Считам, че реалистичният срок за всичко това е 1 година след избора на доставчик.
Бих искал чрез медиите на „Еър груп 2000“ да благодаря на страните, представители отговор на RfP за нов боен самолет, за положения труд и професионализъм в подготовката на отговорите, подготвени и предоставени в кратък срок.

Интервюто взе Димитър СТАВРЕВ



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


ГЕНЕРАЛ ЦАНКО СТОЙКОВ ПРЕД СПИСАНИЕ КЛУБ КРИЛЕ: ВАЖНИ РЕШЕНИЯ И РЕКОРДЕН БРОЙ УЧЕНИЯ ЗА ВВС

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/7 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker