КАК РУМЪНЦИТЕ ПРИДОБИХА 12 F-16MLU ЗА ПО-МАЛКО ОТ 900 МИЛИОНА ДОЛАРА? И ЗАЩО В БЪЛГАРИЯ КАЗВАТ, ЧЕ ОФЕРТАТА Е БИЛА ДВА ПЪТИ ПО-СКЪПА...

Pan.bg 06 юли 2017 | 20:15 views (7672) commentaries(24)
img
Публикуваме материал свързан с придобиването на 12 броя модернизирани португалски F-16MLU от ВВС на Румъния.
Сумата е малко под 900 милиона долара. Пита се във въпросът, защо F-16 бяха отстранени от конкурса за българските ВВС с решението, че офертата е била двойно по-скъпа от посочената от България сума.
Дали не е време да се разсекретят поне сумите, които са предоставени на българското правителство, за да може всичко да бъде изчистено около избора на нов боен самолет.


САГАТА С РУМЪНСКИТЕ F-16MLU
Петър БОРИСОВ, сп.КРИЛЕ


Румъния официално получи първите си шест многоцелеви изтребители F-16 MLU. Това стана на 28 септември 2016 г., на церемония в португалската авиобаза Монте Реал.
Шестте F-16 прелетяха до румънската авиобаза Фетещи (разположена в източната част на страната, недалеч от Силистра) на 29 септември. Самолетите бяха посрещнати във въздушното пространство на Румъния от изтребители ветерани МиГ-21 Lancer.
Машините ще бъдат част от намиращатa се там 86-та авиобаза на румънските ВВС. Румъния ще получи още три изтребителя през декември, а последните три машини ще бъдат доставени през октомври 2017 г.
През септември 2013 г. Румъния подписа договор за доставката на 12 употребявани изтребителя F-16 от Португалия (девет едноместни и три двуместни). Машините бяха модернизирани до стандарта MLU M5.2 в португалския държавен авиоремонтен завод OGMA. Въоръжението, логистиката и самолетообслужващата техниката са доставени от САЩ.
В рамките на договора в Португалия се обучават девет пилота, 75 инженера и техници и четирима щабни офицери. Стойността на сделката е 866 млн. долара, но в тази сума не се включва въоръжението, самолетообслужващата техника, логистиката за две години ($457 млн.) и модернизацията на базата в Фетещи (€32 млн.).
Всички румънски F-16 са произведени оригинално като Block 15 между юли 1983 и юли 1984 г. Те са служили във ВВС на САЩ, след което са предадени на португалските ВВС. Така Румъния ще бъде техният трети ползвател. Машините имат остатъчен ресурс от около 4000 часа, при общ назначен от 8000. F-16 няма заложено ограничение по години, макар и румънските изтребители в момента да са на по 32 - 33 години.
На церемонията министърът на отбраната на Румъния обяви, че броят на F-16 във Военно-въздушните сили на страната ще достигне 48.

Сагата F-16МLU

В периода 2014-2016 г. 86-та военновъздушна база, разположена до Борсеа Фетещи




(Borcea Fetesti) бе основно преустроена, за да отговаря на изискванията на стандартите на НАТО. В модернизираната база вече са разположени новозакупените изтребители F-16. Поради тази причина 861-ва изтребителна авиоескадрила на 23 април 2013 г. е прехвърлена временно, заедно с всички осигуряващи подразделения, във военновъздушната база “Михаил Когълничану”.
Румъния се присъединява към НАТО на 1 април 2004 г. Почти едновременно се стартира и процеса на търсене нов изтребител за замяна на остаряващия флот от МиГ-21 LanceR. С модернизацията на МиГ-21 до стандарта LanceR намеренията на ВВС са били удължаване на ресурса на изтребителите МиГ-21 с 10 години, за да се осигури време за избор на нов изтребител. ВВС избират F-16 пред останалите разглеждани алтернативи - Вoeing F-18, Dassault Rafale, SAAB Grippen и EADS Eurofighter. Първоначалните проучвания започват скоро след завършване на програмата за модернизация LanceR и веднага след преждевременното изваждане от въоръжение на МиГ-29.
През 2005 се появяват слухове, че Румъния проявява интерес към закупуването на 24 изтребители F-16 от излишъците на ВВС на Израел, като прогнозната цена на сделката е около 150 милиона долара. Независимо, че самият процес за аквизиция никога не започва, предложението е било одобрено от правителството на САЩ и компанията Lockheed Martin.
Следващият опит в търсенето на нов изтребител е през лятото на 2006 г., когато правителството на Румъния започва преговори с правителството на Белгия за възможното закупуване на F-16 от излишъците на белгийските ВВС. И тук не се постига успешен завършек, тъй като намиращите се в Rocourt и Weelde не са модернизирани до стандарта MLU, което означава, че допълнителните рзходи за това трябва да се поемат от Румъния.
Третият опит е от пролетта на 2008, когато румънското правителство изпраща искане за закупуване през програмата за ‘чуждестранни военни продажби’ на изтребители F-16C/D. Агенцията отбранително сътрудничество (Defense Security Cooperation Agency -DSCA) уведомява Конгреса за възможна сделка с Румъния на стойност 4.5 милиарда долара за продажбата на 24 доработени F-16C/D Block 25 и 24 нови F-16C/D Block 50/52.
След като и в този случай не се постига успех, румънският Висш комитет по отбрана (CSAT) одобрява предложението на МО за закупуване на 24 изтребителя F-16C/D block 25 от излишъците на ВВС на САЩ. Цялата стойност на евентуалната сделка се оценява между 900 милиона до 1.2 милиарда долара. И този план пропада, тъй като румънското правителство не може да осигури тези средства.
Няколко години по-късно Румъния най-после успява в усилията си, когато на 11 октомври 2013 г. съобщава за закупуването на изтребители F-16АМ/ВМ (модернизирани до стандарта MLU) от излишъците на португалските ВВС, за които правителството на Португалия търси потенциални купувачи от 2006 г. Програмата по сделката е наименувана като PEACE CARPATHIAN и включва доставката на общо 12 Lockheed Martin F-16AM и F-16BM Fighting Falcons. От тези самолети девет са били първоначално доставени на португалските ВВС и три са принадлежали първо на ВВС на САЩ и по-късно са дадени на Португалия в рамките на американската програма з излишно въоръжение (US Excess Defense Article). Португалската агенция за военни доставки DGAIED ще закупи тези три изтребителя и преди доставката за Румъния ще ги модернизира до стандарта MLU в сътрудничество с OGMA-Indústria Aeronáutica de Portugal.
Португалските ВВС се присъединяват в програмата MLU през 2002, като първият модернизиран F-16A е доставен през 2003. В рамките на програмата е усилена конструкцията на самолета, двигателите са усъвършенствани до F100-PW-220E и изтребителят може да използва различни по-модерни въоръжения: УР „въздух-въздух” AIM-120 AMRAAM, управляемите авиобомби Joint Direct Attack Munition–JDAM, ракетите „въздух-земя” Joint Stand Off Weapon–JSOW и контейнера за целеуказване Rafael Litening II.

Договорът
Според неофициална информация придобиването на 12-те изтребителя струва 866 милиона долара, от които 120 милиона са само за самолетите. Договорът предвижда също извършване на редица други подобрения, резервни двигатели, логистична подкрепа и обучението на 9 румънски пилота, 75 души инженерно-технически състав (ИТС) и четирима ръководители за планиране на мисиите. Работите, включени в договора, се извършват в португалската военно-въздушна база Монте Риил.
Парламентът одобрява закон, който дава на правителството мандат за преговори и покупка на F-16 от Португалия - „Закон за постигането на авиационни оперативни способности, включени във фаза 1 от първоначалния етап на трансформация на Концепцията за постепенно постигане на авиационни оперативни способности като част от програмата „Многоцелеви изтребители на Военновъздушните сили“.
Основни аспекти на сделката така, както бяха представени в медиите:
- Цената на сделката е 628 млн. евро, но не включва подобренията на инфраструктурата. Все пак в тази сума са включени обучението на 15 пилоти и 83 техници, както и част от въоръжението. Плащанията са разпределени за период от 5 години. Първата вноска е 97 млн. евро и трябва да бъде платена през 2013 г.
- Подписват се междуправителствени споразумения с Португалия и САЩ.
- Модернизирана е авиобазата Фетещи. Удължаването на пистата струва 32 млн. евро.
- Време на доставка – според министъра на отбраната първите самолети ще бъдат доставени през септември 2016 г. (не през 2015 г., както бе планирано първоначално), изпълнението на мисията Air Policing с тях може да започне през 2017 г.
- Предвижда се самолетите да бъдат модернизирани със следното оборудване - нов индикатор на челното стъкло (HUD), видео камера, цветни дисплеи, модем, система за радио-електронна борба, GPS приемник, дигитална карта на терена, модернизация на радара APG-66 за повишаване на скоростта му и повече памет за наличния борден компютър, а също и три контейнера за самозащита AN/ALQ-131, които са създадени през 1981 г.
- Самолетите ще могат да бъдат използвани в следващите 15-20 години.
- Румъния ще заплаща за модернизация и ремонти, дори ако самолетите се изгубят или са унищожени преди доставката.
- Румъния гледа на употребяваните F-16 като на преход към F-35 JSF
Публична информация, включена в закона за покупката на изтребителите F-16, приет от румънския парламент:
Според закона „офертите на пазара са анализирани в периода 2005 – 2012 г. на база отговорите на официалното запитване за информация“:
- Нови изтребители: Rafale, F-18, Eurofighter, JAS-39 Gripen, F-16
- Многоцелеви изтребители, налични в други държави: F-16 (Израел, САЩ, Белгия, Холандия, Португалия), Eurofighter (Италия).
- Предложения за оперативен лизинг получени от Eurofighter и JAS-39 Gripen
„Този анализ показа, че оптималното решение е многоцелеви изтребител с един двигател от запасите на друга държава, тъй като придобиването, поддръжката и оперативните разходи за изтребители с два двигателя са много високи; оперативният лизинг като цяло излиза скъпо; разходите за придобиване на нови изтребители са високи; техническото състояние на изтребителите от запасите на други държави е добро. Вариантът, който осигурява постигането на авиационни оперативни способности в най-кратко време с минимални разходи за придобиване, е закупуването на F-16 A/B MLU M 5.2 от излишъка на република Португалия. Това включва и инструктаж на навигационния и технически екип в Португалия и Румъния, техническа поддръжка в Румъния и елементите от логистичната подкрепа, свързани с придобиването на самолетите от американското правителство чрез договори след писмо за одобрение като част от механизма на програмата за военни продажба на чужда държава FMS, от необходимото въоръжение и завършването на първоначалния логистичен пакет и инструктажа”.
“Доказателствата, които потвърждават ефикасността и устойчивостта на това решение в контекста на настоящия бюджет са:
- Икономичност (ниски разходи за придобиване, ниски първоначални оперативни разходи, както и цена на поддръжката през жизнения цикъл, придобиване на базата на междуправителствен безлихвен договор. F-16 се експлоатират от дълго време, което повишава нивото на предвидимост на разходите, свързани с оперативната готовност и поддръжката, в противовес на новите изтребители, при които има повишен риск от неконтролиран ръст на разходите; (…)
- Оперативни (единственото решение, което позволява единен подход към придобиването - изтребители, въоръжение, комуникационно оборудване, пренос на тактическа информация, (...). F-16 е доказал своята ефективност и способност за оцеляване в много конфликти чрез своята вече увеличена флотилия от 4500 самолета в 25 държави, десет от които са членки на НАТО.
- Политически и военен аспект (част от стратегическото партньорство между Румъния и САЩ, както и дългосрочна стратегия на румънското МО за да придобие чрез дарение единствения изтребител от пето поколение на пазара – F-35 JSF (…)
- Споделяне на ресурси и разходи на европейско и регионално ниво”
По-нататък в доклада се казва, че „концепцията, свързана с многоцелевите изтребители за румънските ВВС, “ е приета от Върховния съвет по отбрана на Румъния на 27 септември 2012 г. Тя предвижда поетапното придобиване на три ескадрили многоцелеви изтребители, за предпочитане пето поколение - F-35, с преходен период с подсигурени изтребители F-16 на въоръжение, които ще бъдат доставени от складовите наличности на други държави.
След това в документа се посочва, че Министерството на отбраната, чрез „Ромтехника” (Romtehnica), ще стартира и доведе докрай процедурата по придобиване на пакетите от продукти и услуги от португалското и американското правителства.
“Процедурата включва изпращането на официално искане за оферта към португалското Министерство на отбраната и официално писмо до правителството на САЩ според изискванията на американската програма FMS. „Ромтехника” е оторизирана да подписва от името на румънското правителство писмо за одобрение .
Докладът също така показва, че договорът с португалското правителство за придобиване изисква авансово плащане.
Според документа тази сделка не е в предмета на европейското законодателство и не представлява обект на неговото прилагане.
В доклада също така се казва, че „няма да се плащат глоби за забава при изпълнението на задълженията по договора и няма да има финансови гаранции”.
Според документа условията по договора се определят от португалското законодателство.
В аргументите се посочва, че договорът няма макроикономически и социален ефект, както и няма да се отрази на бизнес средата.
В аргументацията за договора се посочват следните разходи:

2013 - 436,500,000 леи (97 млн. евро)
2014 - 882,000,000 леи (200 млн. евро)
2015 – 769,500,000 леи (174 млн. евро)
2016 – 742,500,000 леи (168 млн. евро)
2017 – 283,500,000 леи (64 млн. евро)



Летците
Първите румънски летци-инструктори бяха в Португалия за обучение на новозакупените изтребители. С предстоящето приемане на въоръжение на още F-16 в румънските ВВС и с приближаване края на срока на служба на МиГ-21, военно-въздушното училище в Бобоч ще обучава летци за съветския изтребител още поне 2-3 години. Приемането на F-16 на въоръжение в румънските ВВС определено ще рефлектира върху програмите за обучение на летци-пилоти, които със сигурност ще бъдат тотално променени.
Програмата PEACE CARPATHIAN
Усвояването на новия румънски многоцелеви изтребител и сложният процес за придобиване на оперативни способности в съответствие с “Gradual Air Defense Capability Implementation Conception” се движат в бързо темпо. ИТС от ВВС на Румъния също вече е на обучение в Португалия за усвояване техническото обслужване и ремонта F-16A и F-16B MLU.
На 30 септември 2014 г. първата група от летателен, инженерно-технически и ръководящ състав се качват на борда на C-130 Hercules в посока на Португалия. Пилотите започват с първоначална наземна теоретична подготовка с продължителност 30 дни. През този период те изучават конструкцията и системите на изтребителя, основни елементи как се лети и действа с F-16, специфични навигационни процедури в португалското въздушно пространство и разбира се действия в аварийни ситуации. След теоретичната част следват много часове на тренажора. Една година по-късно, отново на 30 септември 2015 г., останалата група, определена за обучение, заминава за Португалия за усвояване на F-16.
След обучението на земята пилотите преминават на следващия етап ‘Първоначално квалификационно обучение’ (Initial Qualification Training – IQT), през който пилотите се запознават с летателните характеристики на F-16 и изпълняват първия си самостоятелен полет. След края на първоначалното приучване на новата материална част румънските пилоти преминават на следващия етап – ‘Първоначално квалификационно обучение по бойно използване (Initial Миssion Qualification Training – IMQT). През тази фаза летците се обучават да изпълняват различни мисии – въздушен бой и прехвати и атакуване на земни цели, използвайки всички видове специално оборудване и цялото въоръжение на изтребителя. Румъния е 26-та държава, която приема на въоръжение F-16.
“Горди и сигурни” – така трябва да се чувстват румънците за мъжете и жените от ВВС, които отговарят за проекта F -16. ГОРДИ, защото те вършат успешно важна мисия и СИГУРНИ, защото бъдещето на румънската въздушна мощ е в добри ръце.
„Аз съм впечатлен, наблюдавайки ежедневно всеотдайността и енергията, с която усвояват поставените задачи и показаните умения и решителност”, споделя подполковник Роса. Подполковникът е командир на 201-ва изтребителна авиоескадрила “Falcões” (Falcons/Соколи) и през следващите две години ще отговаря за обучението и израстването на румънските пилоти. Подполковник Роса има над 1800 часа нальот на F-16 и наскоро се е завърнал от американската военновъздушна база Люк, където е бил инструктор на F-16C Block 42 от състава на 309-та изтребителна авиационна ескадрила “Wild Ducks”.
Подполковник Афонсо Гиолас, опитен пилот с над 3000 часа нальот (от които 2000 часа на F-16), главен инструктор и началник на безопасност на полетите в 5-та авиационна база (Base Aérea Nº 5, BA5), е координатор за обучението на румънските летци.
На 9 ноември 2014 г., за първи път румънски летци пилотират изцяло F-16BM, от излитането до кацането в рамките на програмата, след завършването на която получават квалификацията „боеготов пилот”. Румънските пилоти имат възможност да оценят възможностите на новия за тях изтребител и са по-добре мотивирани да продължат обучението си във въздуха, след като са получили необходимите знания в класните стаи и на тренажорите. Португалските инструктори са удовлетворени от постиженията на румънските пилоти и са уверени, че обучението ще продължи без проблеми.
На 26 ноември 2014 в сряда, 13.00 часа, подполковник Андрей Константин и подполковник Каталин Миклош стават първите румънски пилоти, които изпълняват самостоятелен полет на F-16. И така, за да се стигне 2 години по-късно, когато първите 6 самолета кацнаха на румънска земя. Пита се къде сме ние?
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 24

  1. #1
    Thunder 06 юли 2017, 22:06
     
    36
     
    5

    Върховния съвет по отбрана на Румъния на 27 септември 2012 г. Тя предвижда поетапното придобиване на три ескадрили многоцелеви изтребители, за предпочитане пето поколение - F-35, с преходен период с подсигурени изтребители F-16 на въоръжение, които ще бъдат доставени от складовите наличности на други държави. Върховния съвет по отбрана на Румъния на 27 септември 2012 г. Тя предвижда поетапното придобиване на три ескадрили многоцелеви изтребители, за предпочитане пето поколение - F-35, с преходен период с подсигурени изтребители F-16 на въоръжение, които ще бъдат доставени от складовите наличности на други държави.


    Румънците ще видят Ф35 чак през 2060г -70г. когато тия станат на по 50г.
    До тогава ще износват се 40 -50г отпадъци.
    Днес от португалците, след десет години тия морги ще са изяли бюджета за нов ф16, да не говорим за ф35. И мамалигаро пак ще си купи трета ръка на 40г.

    Къде сме ние ?

    Надявам се на светлинни години от тая еврейска пирамида !





  2. #2
    Teraflop 07 юли 2017, 06:22
     
    15
     
    2

    "Машините бяха модернизирани до стандарта MLU M5.2 в португалския държавен авиоремонтен завод OGMA." Да са им честити.Да си ги шофират със здраве румънците.

  3. #3
    Борис 07 юли 2017, 07:35
     
    31
     
    4

    Да придобили са някакви F-16 ,но летят ли с тях?
    Това е въпроса,защото в течащото в момента учение "Тракийска звезда" летят само с Лансери. И дават бойно дежурство отново с Лансери. Кога ще започнат да експлоатират великите F-16, а и мислили за F-35.
    Много странно!!!

  4. #4
    Луд 07 юли 2017, 09:09
     
    25
     
    2

    Задавам си въпроса. Защо не продадохме изгодно свалените самолети от въоръжение, а ги нарязохме, наприхме на паметници и някой " наши" хора ги предадоха за скраб?

  5. #5
    Жорко 07 юли 2017, 10:04
     
    18
     
    3

    Тази статия, доклад или каквото е там е поредното доказателство колко неизгоден е този договор за Румъния. Това е чисто политическо решение без конкурс, но там политиците явно умеят да носят отговорност за решенията си. Защо не си направите труда да разберете какво става сега с тези Ф-16?!

  6. #6
    Аз 07 юли 2017, 10:47
     
    17
     
    2

    Стойността на сделката е 866 млн. долара, но в тази сума не се включва въоръжението, самолетообслужващата техника, логистиката за две години ($457 млн.) и модернизацията на базата в Фетещи (€32 млн.). - малко математика

  7. #7
    ivan petrov 07 юли 2017, 11:29
     
    10
     
    11

    румъния е сериозна държава със сериозни съюзници в международен план за разлика от българия. благодарение на балансираната, точно формулирана и разумна външна политика в последните близо 150-170 години от една малка област влашко и богданско, румъния успява да уголеми приблизително три пъти територията и населението си. статията на г-н борисов за придобиването на Ф-16 е изключително точна и полезна, защото всъщност показва как в румъния нещата се правят и се случват, работи се за изграждането на ВВС, докато в българия нещата нито се правят, нито се случват и всичко е само тупане на топката и безкрайно бездействие и пасивност.

  8. #8
    румен стоянов 07 юли 2017, 14:28
     
    29
     
    4

    Анализ на "Булгстратфорт"
    .
    Продължават опитите, на корумпирани гербаджийски партийци и генерали, да ни “пробутват” американски авиационен скраб на цената на диаманти…!!! И вече ясно се вижда кой е взел американския рушвет...!!!
    Приятели,
    Най-важното при превъоръжанавето днес е офсетната програма…!!!
    (Обратните инвескиции от производителя в България на същата стойност каквато са самолетите...).
    - Тази програма може да се превърне в ИНДУСТРИАЛНА РЕВОЛЮЦИЯ В БЪЛГАРИЯ...!!!
    В Унгария тази офсетна програма, само за шест самолета “Грипен”, днес дава 5% от БНП на Унгария..., същото, със същите “Грипен” е и в Чехия…!!!
    (Днес Швеция е с най-висока производителност на труда в ЕС, а България с най-ниската...!!!), но… от такива сделки не може да се краде заради двойно държавния контрол…, значи Борисов по-скоро ще си пререже сънната артерия, вместо да направи добро на българския народ…!!!
    Конкретно…:
    1. Португалските Ф-16А блок-10 и 15 са ПОДАРЕНИ на Португалия от САЩ по програмата "Мир-ІІІ", произведени са преди 40 години и бракувани като негодни и опасни преди 20 години... Дори след модернизация им оставят ненадеждния двигател и радара AN-APG-66 (V), който е съвсем малко по-модерен от този на МиГ-21 бис…
    (..., но са съвършен скраб... По-страшното е, че Конгреса на САЩ забранява в България и Румъния да се изнася модерно въоръжение..., въпреки, че ужким сме съюзници...!!!)
    2. Италианските "Еврофайтър" са от ПЪРВАТА серия и имат опростено оборудване само за бойни действия денем в прости метеорологични условия... Италия не ги модернизира, защото с модернизацията излизат по-скъпи от новите...
    (представлява нещо като осъвременен МиГ-19 от преди 50 години...)
    3. Единствения съвременен самолет е "Грипен"С/Д или "NG" (Е), който тепърва започва да се произвежда...
    (всецелеви, и по-съвършен от всичко което лети в момента...!!!)
    4. За сравнение новите Ф-16С/Д са почти три пъти по-скъпи, капризни са към чистотата на летищата (камъче от 3 мм. "праща" двигателя за ремонт за 10 милиона долара), искат огромно и сложно (капризно) наземно оборудване за между полетна подготовка, имат тройно по-продължителна и четворно по-скъпа поддръжка за 1 летателен час...
    5. Детска игра е, да се сравнят резултатите и ЦЕНАТА НА ЛЕТАТЕЛЕН ЧАС от използването на Грипен в Унгария и Чехия, новите Ф-16С/Д блок 60+ в Полша и бракуваните португалски Ф-16А в Румъния...
    - Обаче…:
    Корумпираните от американците мръсници А.Ангелов и Ненчев са си просто корумпирани мръсници... Сега “плачат” за "Рафал" и пак за... Ф-16 блок 50 (но произвежданите са блок 60, 60+ и 60++)..., значи пак говори за стари самолети и без офсетни/насрещни сделки...
    - Е…:
    1. Рафал и Ф-16 блок 60 са два, два и половина по-скъпи от Грипен, при еднакви оръжия.
    - И…
    2. Рафал е най-ненадеждния самолет и дори във Франция около 50% чакат различни ремонти и части... и никой друг не ги купува.
    3. За придобиване на Ф-16 блок 60 и следващите модификации, се иска СПЕЦИАЛНО РЕШЕНИЕ НА КОНГРЕСА и се продават само на най-надеждните съюзници на САЩ, което е немислимо за България...
    4. Цената на пролетян час от Рафал, Еврофайтър и Ф-16 блок 60 е от два до четири пъти по-висока от тази на Грипен.
    5. Времето за междуполетна подготовка, при еднотипни задачи, при Грипен е от два до шест пъти по-малко...
    6. Грипен е пригоден за къси и зле подготвени полоси и пътни участъци, а останалите "играчи", особено Ф-16 са крайно капризни към чистотата на полосите..., като цената за ремонтите на двигателите им започват от 10 милиона долара...
    7. Само за Грипен се предлагат "Офсетни сделки" на 100% от инвестираните от България пари...
    .
    ДОРИ И САМО ЗАРАДИ т.7 ТРЯБВА ДА СЕ ИЗБЕРЕ ГРИПЕН...!!!

    (...Другото са пари хвърлени на вятъра, както направи Гърция и... фалира. Около 50% от гръцкия дълг е за... бойни самолети и други оръжия купени БЕЗ ОФСЕТ/ОБРАТНИ ИНВЕСТИЦИИ...!!!)
    .
    Който има мозък да мисли, който няма да си грухти пред американската копанка...
    .
    ЕДИНСТВЕН начин да се навреди на България е да се купят самолети без офсетна сделка (обратни инвестиции)…
    - За стари самолети Ф-16 и Еврофайтър никой не предлага Офсет (обратни инвестиции)..., а само баснословно скъпи основни ремонти… за наша сметка в завода производител…!!!
    .

  9. #9
    Strike Eagle 08 юли 2017, 09:45
     
    12
     
    2

    Румънците са в грешка и ще го разберат скоро.
    По трудния начин - като австрийците с юрофайтера.
    Или нов Грипен (ЗАДЪЛЖИТЕЛНО E/F !) или нов F-16.
    Може да се питат и французите за един наистина превъзхождащ изтребител.

  10. #10
    Dobse 08 юли 2017, 13:27
     
    10
     
    1

    Абе номер 9 бягай да си играеш на пясъка бе .още си малък за тези неща. Пиша специално за да поздрава номер 8 за коментара. Най добре написано с най голямо съдържание на истина,че и повече от статията

  11. #11
    Strike Eagle 08 юли 2017, 17:55
     
    1
     
    5

    С лични нападки се решава кръчмарски спор.
    1. Когато човек пише за престъпно ниската боеготовност на Rafale (50% !!!) е редно да се представи референция.
    Не вярвам господин румен стоянов да има достъп до официални документи на Armée de l'Air.
    2. Връзките на господин румен стоянов в Конгреса на САЩ са още по-съмнителни. Много съмнителни.
    3. Сравнението на Eurofighter Typhoon с неудачника МиГ-19 не заслужава коментар.
    4. "денем в прости метеорологични условия" вече си е елементарна пропаганда.
    5. Не се прави разлика между Gripen JAS-39 C/D и Gripen JAS-39 E/F, а разликата е голяма. МНОГО голяма.

    Всичко това ме кара да мисля за определен интерес:
    - или силно желание да се купят спешно Gripen JAS-39 C/D - може да е само икономически мотивирано
    - или нещо по-лошо - отразява план да се похарчи максимален бюджет за минимална бойна ефективност - това вече е съвсем друго...

  12. #12
    Обикновен патриот 08 юли 2017, 18:12
     
    11
     
    1

    Поздравявам и благодаря на Румен Стоянов(8) за коментара. Дано я прочете "пишман" генерал Събев за да не се излага по радиото и телевизията. Когато беше убеден член на БКП не го пускаха и до радоточка, но сега е първа шпага без да е докосвал самолет.

  13. #13
    pavel 08 юли 2017, 19:01
     
    5
     
    5

    За съжаление анализът на г-н стоянов е пълен с грешки, неверни твърдения, заблуди, неправилни интерпретации, подвеждащи тези. Използвани в комбинация всички тези инструменти не позволяват да се установи истината. Нещо повече-ако този анализ се подложи на класическата научна проверка чрез 6-те филтъра на истината, той няма да я издържи.

  14. #14
    atanasov 08 юли 2017, 19:28
     
    2
     
    7

    Браво пан много съдържателна и информативна статия за ф-16 в румъния. Защо не публисувате подобни статии за грифона и евробоеца тайфун? За грифона например има много интересни неща в чешкия унгарския и шведския печат, които се различават кардинално от фалшивите новини, с които ни заливат високопоставенете
    лобисти на грифона у нас всеки ден по радио, телевизия и вестниците

  15. #15
    за едната комисионна 08 юли 2017, 22:54
     
    7
     
    0

    Стига сте се напъвали, знаем какво ще се случи - ще купим ковчезите от пустинята, после ще ги позлатим, а децата ни ще ни псуват за заема.

  16. #16
    piko 09 юли 2017, 08:51
     
    1
     
    0

    Хубава, полезна и много навременна статия на г-н борисов.

  17. #17
    Strike Eagle 09 юли 2017, 08:59
     
    0
     
    4

    Адна интересна статия относно суперскъпите самолети. Авторът ги сравнява с бойните кораби от ПСВ - прекалено СКЪПИ за да се воюва с тях.
    http://nvo.ng.ru/armament/2017-07-07/1_955_degradacia.html
    Излиза, че JAS-39 Gripen E/F е самолетът от 6-то поколение...

  18. #18
    DereckBG 09 юли 2017, 12:49
     
    5
     
    3

    "Всички румънски F-16 са произведени оригинално като Block 15 между юли 1983 и юли 1984 г. Те са служили във ВВС на САЩ, след което са предадени на португалските ВВС."... (Петър БОРИСОВ, сп.КРИЛЕ)
    ...изтребители на по 33-34 години, колко ресурс им остава? Максимум 7-9 години! Умората на материала и по-рано би започнала да къса нитове и да тръгват пукнатини от отворите им по скелета и обшивката :) ... След което Румънците ще имат "евтино" купен скрап.

  19. #19
    DereckBG 09 юли 2017, 13:06
     
    5
     
    2

    Приятели, предлагам Ви мнението на Ас в изтребителите, летял многократно на F-16...
    "Предоставена ми бе възможност да летя на самолет Gripen в Швеция. Не мога да не изразя добрите си впечатления от този самолет. Малък, маневрен, доста тяговъоръжен и колкото и странно да звучи същевременно много икономичен. Самолет съчетал всички нови технологии и научни разработки в себе си.
    Мой колега пилотира Eurofighter в Италия. И той сподели доста приятни впечатления. Като цяло се наложи извода, че и трите самолета, за които ме питате са прекрасни, съвременни многоцелеви изтребители способни да поразяват различни цели във всякакви метеорологични условия. Интересна разлика обаче се явява пълнотата и цената на предлаганите пакети, както и цената на един летателен час. Това е разлика, която е от изключителна важност за страна като нашата. Нека имаме предвид, че ние се нуждаем от самолет, който да бъде по силите ни във всяко едно отношение.
    Сериозността с която ние подходихме към проблема беше от решаващо значение за отношението на съответната страна към нас и за последвалите резултати. Ние получихме официална информация за различните самолети, която няма как да бъде открита в интернет или специализирани печатни издания. Именно тази информация помогна в голяма степен в работата на екипа за оценка на възможните варианти.
    Не е тайна, че много хора се вълнуват от евентуалния избор на нов самолет и коментират качествата на машините. За да се правят подобни коментари е необходима много специализирана информация и познаване на фактите в цялата им пълнота."

  20. #20
    DereckBG 09 юли 2017, 13:17
     
    6
     
    1

    Сега въпроса опира, дали клъвнем и да се набутаме като румънците на "стари брички" при това изтребители от трето поколение, или ще гледаме в перспектива на бойната ни авиация и ще я въоръжим с нови самолети 4-то поколение, при това с повече от два пъти по-ниска цена на един летателен час от F-16 !!!

  21. #21
    КАКА СИМИТЛИЙКА 09 юли 2017, 15:18
     
    4
     
    1

    Чакаме разярената тълпа с вилите.

  22. #22
    Национални предатели 10 юли 2017, 14:57
     
    2
     
    0

    Дебили, едните лобират за едно, другите за друго....

  23. #23
    Panov 10 юли 2017, 22:40
     
    0
     
    0

    Който и каквото да пише, нека се има предвид, че последните изделия на Миг21 са 4-то поколение и макар и технологично изостанали, летят успешно. А ние имаме и завод за ремонт на МиГ 21, който държавата си го върна от КТБ. В години на недоимък и слаба събираемост на данъците никой не прави сметката колко ще ни излезе в нашия завод да възстановим ресурса на МиГ 21 И да дадем глътка въздух на Терем . Може да възстановим боеготовността на пехотата пак с поръчки за БМП-та в нашите военно ремонтни заводи.Необходимо е с наличните възможности на нашите военно ремонтни заводи да възстановим боеготовността на армията. Аман от неграмотни PR-и ?! БЪЛГАРИЯ НАПРЕД!!!

  24. #24
    xyz 11 юли 2017, 00:17
     
    0
     
    0

    От "статията" се разбира единствено , че Румъния изначало са решили , или са им решили по-скоро, че техния самолет е Ф16. Те правят първи опит с Израел, втори опит, с Белгия, трети опит със САЩ и четвърти опит с Португалия. После за парлама, за пред обществото, са направили "конкурс" , който разбира се се "печели" от Ф16 и е естествено, след като 100% от енергията на правителствата през годините отива да търсят Ф16.
    Втори факт , който може да се намери извън статията е, че в момента Ф16 на Румъния не вършат никаква работа. Стоят на земята с пълна сила. Договора за логистика вече е изтекъл и те преобладаващо залежават на сянка. Летят чрез канибализъм само когато дойдат журналисти да питат колко е напред Румъния във военната авиация.
    Трето - изключително правилно е да се ориентираме към нов самолет, произведен в Европа, от неутрална държава! Абсолютно никой не може да каже, как ще сме в отношенията със САЩ след 10 години.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker