Анализът на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА)

Pan.bg 21 мар 2018 | 16:20 views (512) commentaries(0)
img Димитър СТАВРЕВ
сп. "Клуб КРИЛЕ"

Годината 2017 беше нетипична за гражданската авиация поради много високия ръст на превозените пътници: ръст, който със сигурност не е познат досега, но ще са необходими усилия, за да се запази тази тенденция и през идните години.
Преди да разгледаме статистиката/цифрите от годината в детайли, няколко думи за това какво представлява българската гражданска авиация днес:
Какво представлява българската гражданска авиация днес?
Традиционно, инфраструктурата на гражданската авиация се осигурява от стабилно работещите РВД и основните международни летища София, Варна, Бургас и Пловдив. Тази инфраструктура успешно поддържа въздушните превози в България.

Кои са основните авиокомпании с българско свидетелство за авиационен оператор?
• Превози по редовни пътнически линии изпълнява традиционно „България Еър“ от и до България
• Чартърни пътнически полети в България и на чуждестранни пазари: „Бългериън Еър Чартър“, „Би Ейч Еър“, „Бългериън Игъл“, „Бул Еър“, „АЛК“, „Виа Еъруейс“, „Електра Еъруейс“.
• Товарни превози изпълняват „Карго еър“ и „Роуз Еър“
• Специализирани авиационни превози „Хели Еър“
Важна специфика на операциите на авиокомпаниите са именно пазарите, на които се реализират. Чартърните пътнически авиокомпании работят както на българския пазар, така и на чуждестранни пазари: Европа, Азия и Африка. Товарните превози се изпълняват само на европейския пазар.
Работата на чуждестранни пазари осигурява целогодишна заетост и е важна предпоставка за икономическата стабилност на българските оператори. Това осигурява нужния приток на средства за обслужване на инвестициите за съвременния флот.
Към настоящия момент, изброените по-горе авиокомпании разполагат с флот от 39 пътнически самолета със 100-160 места
• 20 самолета от семейство Airbus A320
• 7 самолета Boeing 737
• 8 самолета McDonnell Douglass 80s
• 4 самолета Embraer 190
Товарните превози се изпълняват с 8 карго самолета Бойнг B737, а специализираните превози - основно с 6 самолета L410.
През годината авиокомпаниите функционираха стабилно, осигурявайки високо качество на услугата и безопасност на полетите, запазвайки икономическа стабилност на операциите си.
Някои от авиокомпаниите са традиционни, оперират на пазара от много време, други започнаха операции през последните две години. Ново-стартираните авиокомпании не са големи; част от тях са с чужди капитали.
Няма насочени значителни инвестиции в увеличаване на самолетния парк на традиционните превозвачи, с изключение на BAC (Bulgarian Air Charter) и Cargo Air, които добавиха самолети към флота си.
ТО и ремонт на авиационна техника
Днес, българската гражданска авиация разполага с много добре развита индустрия за базово техническо обслужване и ремонт на самолети. Тя има капацитет значително превишаващ потребностите на българските авиокомпании и в немалка степен работи и за експорт. Ползува се с авторитет и осигурява високо качество на услугата.
Основните бази за техническо обслужване са: „Луфтханза Техник София“, както и „Аеротехник“, базите на авиокомпаниите „Бългериън Еър Чартър“, „Би Ейч Еър“ и „Хели Еър“.
През годината бяха вложени немалко инвестиции в индустрията за техническо обслужване и ремонт на самолети.
Построен бе и първият в България хангар за ремонт на широкофюзелажни самолети за целите на „Луфтханза Техник София“. В процес на изграждане са и други нови хангари. Може с увереност да кажем, че този дял от БГА е в развитие, което ще продължи и в бъдеще.
Българската гражданска авиация разполага и с два квалифицирани учебни центъра за обучение на пилоти, техници и кабинен екипаж, както и действащи центрове за първоначално обучение на пилоти.
Какво представляваше превозната дейност през 2017?
През 2017 г. през българските летища са преминали общо 11,477 млн. пътници, пътували с редовни или чартърни полети. По-подробна информация е представена отделно в Приложение 1.
Годината е характерна със значителния ръст от 18.1% превозени пътници по международни полети от и до България. Той се разпределя: 29.1% от и до София и 6% (общо) от/до Варна и Бургас.
Ръстът е в международните редовни линии през 2017; делът на чартърните полети намалява, като към момента сме вече в съотношение 75,3 : 24,7.
Българските авиокомпании запазват броя превозени пътници както при редовните, така и при чартърните полети.
От къде идва този ръст? Ръстът основно се дължи на редовните международни полети от и до София и увеличаване на дела на нискоразходните авиокомпании. Основен двигател на този трафик са ниските цени на самолетните билети. Увеличиха се не само туристическите, но и бизнес пътуванията в различните икономически сектори, както и възможностите за по-чести пътувания на българите, живеещи и учещи в европейските страни. Отчитаме и възможностите на наличната туристическа инфраструктура на София да поеме потока от туристи - хотели, ресторанти, исторически забележителности и др.
Чартърите са съсредоточени основно двете морските летища – Варна и Бургас, където е наличен ръст в рамките на очакванията ( 6%).
Преобладават чартърни полети – 55.4% за 2017г. – общо за двете. За Бургас - чартърните превози са 58.2% от общите, като за Варна са 49.8%.

Актуални предизвикателства и възможности
През последното десетилетие все по-очевидна е необходимостта от цялостна дългосрочна Стратегия за развитие на българската гражданска авиация за следващите 20-30 години. Тази стратегия трябва да следва Европейската стратегия за въздушен транспорт, публикувана още в края на 2015г.
Темповете на нарастване на превозите от и до България вече надхвърлят и най-оптимистичните ни прогнози. Съвсем скоро, обаче, тази благоприятна тенденция може да бъде възпряна от ограничените възможности на терминалите и пероните на летище София. Летище Бургас също се задъхва с растящия трафик.
Навлизането на ниско разходните авиокомпании предизвика значителен ръст на пътническите превози от София до точки в Европа и обратно, но вероятно скоро ще се достигне до някакъв момент на насищане. Вече става ясно, че допълнителен стимулиращ фактор за пътническите превози е идеята за хъб – аналогично на новото летище в Истанбул, летищата в Персийския залив и Баку.
България и основно – Летище София трябва да се развива като свързващо летище (Хъб) и това трябва да бъде главно условие на концесията.
Първата предпоставка за задържане нивото на увеличения трафик и превозените пътници са далечните, междуконтиненталните полети. Трябва да се възползваме от благоприятното географско положение на страната като най-източната част на Европа – най-близко разположена спрямо Азиатските дестинации -Близкия и Далечния изток.
В допълнение е нужно изграждането на подходяща инфраструктура за бърз и удобен трансфер на пътници на летищните терминали. Вече започна изграждането на хотели в близост до терминалите, което е необходим атрибут при трансферите на пътници.
Стратегически погледнато българските летища имат сериозен потенциал за полети в източно и южно направление, нещо повече, те могат да станат допълнителни хъбове на големи източни авиокомпании. Това ще стимулира допълнителен пътнически трафик от съседните страни.
Ако искаме след 10 години да имаме нужната инфраструктура и надежден въздушен транспорт, трябва сериозно да започнем да мислим и работим днес.
Сред всички летища, София се откроява като базово летище, на което е разположена цялата българска гражданска авиация – авиокомпании, бази за техническо обслужване, учебно-тренировъчни центрове. В този смисъл от условията за тяхното функциониране в решаваща степен зависи бъдещето на гражданската авиация. Все още съществуват остро стоящи нерешени проблеми, в частност Северният район и режимът за ползването на перона съвместно с военните структури, както и градоустройственото решение там.
В заключение, през последните години българските авиокомпании утвърдиха позициите си, въпреки ожесточената конкуренция. Лоялността на техните пътници се дължи на по-високото качество и надеждност, която българските превозвачи предлагат. Те в най-висока степен отчитат значимостта на удовлетвореността на българските пътници от предоставената им услуга.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker