В Пловдив тържествено бе отбелязана 90-годишнината на летеца о.з.полк. Йорго Киранов

Pan.bg 24 апр 2018 | 21:01 views (8912) commentaries(1)
img Сп. „Клуб КРИЛЕ“, Н.Димов

Днес в голямата зала на Военния клуб в Пловдив по най-тържествен начин бе отбелязана 90-та годишнина на летеца о.з.полк. Йорго Киранов. За да уважат заслужилия ветеран дойдоха командирът на ВВС генерал–майор Цанко Стойков, заместник началникът на ВВС бригаден генерал Петьо Мирчев, началникът на Щаба на ВВС полковник Сергей Белкинов, директорът на Музея на авиацията г-жа Радка Банялиева, колеги и приятели на юбиляра, граждани.

Кратко вълнуващо слово за живота на полковник Йорго Киранов изнесе о.р. полк. Кънчо Михов (виж словото по-долу).

През дългите години на достойна служба полковник Йорго Киранов е усвоил и летял на 11 типа самолета и три типа вертолети, бил е пилот на бившия министър на отбраната армейски генерал Добри Джуров, обучил е много млади пилоти. Сам участва в транспортирането по въздуха с хеликоптер и монтажа на елементи на различни съоръжения в труднодостъпни места.

Общият нальот на полковник Киранов е над 10 000 часа! Ветеранът остава и с още едно значимо дело– той е създателят на Музея на авиацията – Крумово.


С поздравления към заслужели юбиляр се обърнаха командирът на ВВС, директорът на Музея на авиацията, бяха споделени спомени за годините на съвместна служба.
Приветствени адреси бяха прочетени от името на Военновъздушните сили,

Българска авиационна асоциация, Българско астронавтическо дружество – клон Пловдив, Военен клуб – Пловдив, СОСРЗ-Пловдив, Сдружение „Славянски свят“ и др.

Колективите на сп. „Клуб КРИЛЕ“ и сайта pan.bg също поздравяват юбиляра полковник Йорго Киранов и му желаят здраве, дълголетие и лично щастие!


С орлите можеш да се мериш,

РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > > Когато ти самия си орел.
Полетял във висините,
Към Отечество синовен дълг поел.



Уважеми г-н полковник Киранов,
Уважаеми дами и господа!


Днес отбелязваме 90 годишния юбилеен рожден ден на един от тези орли, които в изпълнение на синовния дълг към Отечеството, посвети най-хубавите години от своя живот, не само на покоряването на небесните простори, а и приел като своя мисия изграждането на дом на приземилите се завинаги метални птици – най-големия на Балканите български авиационен музей. Това своеобразно орлово гнезд, което за поколение млади българи ще бъде мощен катализатор във възпитаване на любов към магията, наричана авиация.
Позволете ми в този тържествен момент да проследя житейски път на момчето от разградското село Гецово, до летеца – пилот първи клас полковник Йорго Киранов Петров.
На 22 април 1928 година в отруденото семейство на Съба и Киран Ризови се ражда орисаният да кръстосва сините небесни простори с летателни апарати Йорго Киранов. В бедното селско семейство, което не винаги е могло да осигури най-необходимото за изхранване и отглеждане на трите си чеда – Йорго, Петър и Станка, трудното ежедневие възпитава подрастващия младеж на труд, самодисциплина и отговорност. Началното образование получава в родното си село, след което постъпва в гимназия в Разград. Завършва средно образование през 1946 год. и още през лятото мечтата му да учи химия го отпраща в далечната за тогавашните мащаби Чехословакия – пъвоначално като земеделски работник с намерени по-късно да се запише в тамошния университет –студент по химия. Но съдбата отрежда друго. След около година и половина получава повиквателна от България да се прибере спешно, за да отбие редовната военна служба. Завръщайки се, отива в селсъвета на село Гецово. Там безапелационно му нареждат да постъпи във въздушното училище, където да се обучава за военен пилот. Химията остава в необозримото бъдеще.
Медицинският изпит минава успешно и бъдещият авиатор заминава за летището край Стара Загора, където е зачислен към аероклуба, ръководен от легендата на българската военна авиация Чудомир Топлодолски. Първият му самостоятелен полет е на 3 май 1948 год. на летище Граф Игнатиево със самолет Фоке Вулф - 44 ( Fw - 44, „Щиглец“ ). През 1949год. учебният център се премества на летища Долна Митрополия, а на 28 април 1950 год. е произведен в звание подпоручик със специалност летец-пилот.
Първият боен самолет на който се приучва е щурмовика Ил-2 по време на двумесечния курс на летище Крумовo, след което е назначен за зам.командир на ескадрила в 23 щурмови полк от състава на 2 –ра щурмова дивизия. Това дразни колегите му. Не е лесно да командваш съвипускници с които си учел рамо до рамо на училищната скамейка. Но това е само начало на неравния път, който предстои да мине по време на службата във авиацията, при което демонстрира силна воля, търпение и професионализъм. Предстои му да преживее сложни ситуации във въздуха, когато само благодарение на хладнокръвието и познаването в детайли на летателната професия успява да се справи успешно, подчинявайки непокорните машини на своята воля.
По време на цялата си летателна кариера лети на 11 вида самолети и 3 вида вертолети в това число Fw - 44, Арадо-26, Ил-2, Ил-10, Б - 182, Лаз-7, Лаз-7М, Ил-28, Fw - 58, Ил-14, Як -11, както и на вертолетите Ми-4, Ми-8 и Ми-17. Само този, който е летял на толкова разнообразна техника, всяка от които със своите летателни особености и разнообразни технически характеристики, знае какъв висок професионализъм е необходим за успешния изход от всеки полет с нова машина. За всичките години във Военновъздушните сили на Република България той е пролетял 10 253 летателни часа.
Разбира се не липсват и любопитни случаи. Така, по време на полет със самолет Як-11, в зона южно от Бургас, в слушалките на бонето ехти турска реч, което смущава връзката на летеца с КП на летището. Той не владее турски език и не обръща внимание на чуждата реч. А когато се завръща на летището му казват, че турския говорител настойчиво го канил да избяга през граница и да кацне на турско летище.
Тактическото предназначение на подразделенията в които служи летеца Киранов не е свързано с наряди по бойно дежурства, но макар и само за 4 часа е включен в таково по време на българо-гръцка криза при Свиленград.


В дългогодишната летателна дейност на Йорго Киранов многократно се налага да обучава млади пилоти, които благодарение на неговият богат опит и педагогически подход за кратко време достигат високи летателни умения. Така неусетно минават 30 години, през които офицера Киранов лети на споменатите вече 11 типа самолети.
Към 1961год. в българските Военновъздушни сили навлизат на въоръжение първите вертолети за които няма специално подготвени военни пилоти и подбора се извършва измежду летателния състав управлявал само самолети. Битува мнението, че за такива се избират пилоти с по-слаба подготовка. Йорго Киранов оповергава тази мълва, като се разделя със самолетите и в кратки срокове усвоява летенето на Ми-4. Има и регистрирани предпоставки за летателни произшествия, но те не са по негова вина. Така например по време на парашутни скокове над водна повърхност въжетата му на основния парашут са усукани и той се приводнява със запасния парашут.
Различните възникнали по време на полети сложни ситуации не сломяват волята на упорития въздушен боец и той бързо усвоява новата принципно различна авиационна техника до съвършенство. Това става повод командването да му възложи нова специфична задача. От 1963 година до пенсионирането си участва в строително-монтажни работи на граждански обекти, без това да влияе на преките му задължения като военен пилот. В извънредно сложни условия на трудно достъпни, силно пресечени планински местности участва в монтажа на носещите конструкции на лифтове, високоволтови далекопроводи, радио-телевизионни ретранслатори и други сложни технически съоръжения в Стара планина, Родопите и Средна гора. В тази му дейност, която далеч надхвърля функционалните задължения на военен пилот, полковник Кирано не пропуска да предаде богатият си опит на подрастващите кадри, които с летящ старт поемат щафетата от своя учител. Това е един сложен процес, в който пилотите усвояват работата на външен товар – външното окачване на транспортираните материали върху щатната конструктивна система на вертолета.
Така, като че ли неусетно, без да отнема ръчката за газ, летецът, професионалиста, въздушния боец, учителят от 1963 до 1991 година налетява хиляди часове белязани с летателно майсторство и постоянен риск за живота.
Оценявайки големите възможности на пилота Йорго Киранов командването на Военновъздушните сили му възлага и друга задача – шеф пилот на министерски екипаж и по-конкретно, личен пилот на военния министър армейски генерал Добри Джуров. Това се случва през октомври 1967год., като през този период не отпада нито една от досега изпълняваните задачи.
Със цялата тази разнообразна летателна дейност, наситена с много препятствия, както във въздуха, така и на земята, летецът –пилот Йорго Киранов се справя успешно без да е допуснал летателно произшествие по негова вина. През целия почти 44 годишен период на неговата служба в Българските Военновъздушни сили служи с дъбоко осъзнат патриотичен дълг към своя народ, който му вменява правото да бъде негов достоен син.
На 1 март 1992г. полк. Йорго Киранов напуска редовете на Българската армия и преминава в запаса. Но любовта му към авиацията не позволява да се отдаде на „заслужена почивка“. Отдавна в публичното пространство и авиационните среди се говори за необходимостта от създаването на институция, която да съхранява историческата памет на нашия малък народ, който още в зората на авиацията и по време на нейното бързо развитие дава светли личности с признат личен принос в развитието на този сравнително нов клон на науката.
Такива предложения / идеи датират още от 40-те години на миналия век и по-късно, обвързани и с решения. Създаден е и щат за началник на „Авиационен музей“ към политотдела на 10 САК, проведоха се и конкурси на проекти за музея, класираха се предложените проекти, но до строителството не се стигна.
С високопатриотичното начинание за осъществяване на тази благородна идея, без да му бъде вменена като дълг, или с конкретна заповед, се заема нашия юбиляр. Започва с построяването на Музей на 44 ВАП, където на постаменти са изложени вертолетите Ми-1, Ми-2, Ми-4 и Ми-14. Заедно с това започва изграждането на основния музей и това се случва през 1984 год. Трудностите от обективен и субективен характер са много, но ние ще пропуснем тези подробности. Започва се с подравняване на площадката на музея, продължава със строителството на сградата за вътрешната експозиция и административната част, доставянето на експонатите - образци на самолети и вертолети за външната експозиция и оформянето на района на музея. Недостига работна ръка и техника за извозване на материалите, но израстването на музея върви благодарение на големите организаторски способности на полк.Киранов, който е и автор, и изпълнител на плана на музея.
Така след много труд, безсънни нощи и несломима воля беше построен и открит навигационният музей на летище Крумово. Откриването стана на 21.09.1991год. в присъствие на официални лица на правителствено ниво и много граждани. По време на тържеството, полк. Киранов за последен път в своята летателна кариера се издига с вертолет Ми-17 и демонстрира елементи от строително-монтажните работи.
След кацането, летецът –пилот полк. Йорго Киранов, целува вертолета който години наред му служи вярно и предано и се прощава с летателната професия. Човекът и машината, които заедно като едно неразделно тяло служиха на авиационната кауза се разделиха завинаги.
Трабва да отбележим, че като всяка новост и тук при създаването на тази светиня на българската авиация не се мина без спорове, противоречия и остри на моменти словесни сблъсъци, но в крайно сметка надделя философската максима „В спор се ражда истината“ – тази истина, която от септември 1991год., до сега и в бъдеще, благодарение на волята и ентусиазма на виновника на днешното тържество, стои и ще стои на верен страж, и със своето тихо присъствие ще учи , възпитава съхранява и гради историята.

Орелът вече не лети,
Но с поглед търси синевата,
Защото там е неговия жизнен път,
Там цял живот калявал е крилата.



Уважаеми дами и господа,
Нека да пожелаем на нашия юбиляр здраве и да устиска до следващия 100 –годишен юбилей, на който всички ние с най-голямо удоволствие отново ще го приветстваме.


Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


В Пловдив тържествено бе отбелязана 90-годишнината на летеца о.з.полк. Йорго Киранов

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/12 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Ми 4 26 апр 2018, 11:21
     
    5
     
    1

    Да е жив и здрав, напук на тия дето им даде занаят и мек хляб в ръцете а те се отрекоха от него и му свалиха плочата от столовата която ако не беше Киранов нямаше да я има.

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker