ГОРЕЩО ЕКСКЛУЗИВНО ИНТЕРВЮ ЗА PAN.BG: Открихме „Месершмит“-а на подпоручик Тодор Розев

Pan.bg 12 май 2018 | 20:31 views (5224) commentaries(22)
img Димитър СТАВРЕВ
сп. "Клуб КРИЛЕ"



Интервю с о.з. полковник Манол Тенчев, началник на отдел „Военни паметници и военнопатриотично възпитание“ в дирекция „Социална политика“ на Министерството на отбраната, магистър по история и журналистика

Г-н полковник, край село Марица, община Самоков наскоро открихте останки от свален български изтребител от Втората световна война. Може л ида се твърди, че той е част от въоръжението на Въздушните на Н.В. войски през този период?
Доставката на модерни изтребители за нуждите на ВНВВ започва в условията на бушуващата Втора световна война през лятото на 1940 г. Тогава ВНВВ получават от Германия 10 бр. Messerschmitt Bf-109Е-3 („Стрела“), а по германско наименование „Емил“ („Emil“) и шест двуместни Ме-108 B-1 („Лебед“). През 1941 г., след основен ремонт, са доставени още девет Messerschmitt Bf-109Е-3 („Стрела“).

А с какви изтребители воюват ВНВВ през 1943 и 1944 година?
За да отразяват ударите на англо-американската авиация по петролните рафинерии около Плоещ, Румъния и за да защитят столицата София и други населени места, ВНВУ в периода 1943 г. - август 1944 г. получават от Германия по Програма „Барбара“ общо 145 изтребители Messerschmitt Bf-109Е-3 („Стрела“) и Ме-109 G-2/6 (по германско наименование „Густав“ - Gustav). В състава на 6-ти изтребителен полк е имало на въоръжение и трофейни френски изтребители Dewoitine D.520, докарани в България от пленени френски пилоти, ескортирани от ВНВВ и Луфтвафе.

А какви са предположенията Ви по отношение на останките от самолета в района на село Марица?
Авиационен експерт от ВА „Г. С. Раковски“ изказа свое предположение, че става въпрос за сваления изтребител Messerschmitt Bf-109G-6 на подпоручик Иван Ненов Бонев, загинал след напускане на повредената машина. След отварянето на парашута, поручик Бонев е разстрелян във въздуха от картечниците на американските изтребители P-51B Mustang. Въздушният бой се провежда на 11 юни 1944 г. и самолета на поручик Бонев пада край с. Овчеполци, Пазарджишко. За това свидетелства в книгата си „Ние бранихме тебе София“ въздушният ас (15 въздушни победи по точковата система на ВНВВ) ген.-майор (тогава поручик) Стоян Стоянов, както и Любен Овчаров във книгата си „Въздушните асове на България“. Преди да загине, в същото въздушно сражение, поручик Бонев успява да свали над Средна гора изтребител Mustang. Кавалер е на орден за храброст IV ст. III клас за предишни въздушни победи. Посмъртно
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >


е произведен в звание поручик.

А какво е вашето мнение по така изложената версия?
Лично аз считам, че от извадените на повърхността останки от самолет край с. Марица, община Самоков, се касае за съвсем различно въздушно сражение с други участници. То се разиграва на 24 юни 1944 г. Тогава машината на подпоручик Тодор Розев е силно повредена от тежко въоръжени американски изтребители Lockheed P-38 Lightning. Самолета получава пробойни в двигателя и крилете. Кабината е деформирана, фанара на самолета се заклинва и пилота първоначално не успява да напусне самолета, който стремително пропада към земята. По щастлива случайност се взривява баката с допълнителното гориво и капака на фанара се отваря, което дава възможност на пилота, буквално в последния момент, да напусне самолета и да отвори парашута си.
Самолетът се забива в нивите между селата Радуил и Долна баня, Самоковско, за което свидетелства в книгата си „Ние бранихме тебе София“ поручик Стоян Стоянов. Случаят е подробно описан и в книгата на Любен Овчаров „Въздушните асове на България“. Самият поручик Тодор Розев (достигнал до звание полковник) описва подробно случая в книгата си „Спомени на летеца“. Аз който бях между първите на терена, съм убеден, че това е точното място, на което се е разбил самолета на подпоручика Тодор Розев.
А какво следва от тук нататък?
Според мен, от тук нататък трябва да се действа много бързо, за да се извадят останките от самолета – до последната гайка. Охраната на терена е свързана с допълнителен ресурс от страна на Военната и Националната полиция. Впрочем, чест и почитания за Военната полиция, която мигновено реагира на сигнала, транспортира мен като представител на дирекция „Социална политика“ на Министерството на отбраната, както и представител на ВА „Г. С. Раковски“ и веднага пое охраната на обекта. Тези момчета си свършиха перфектно работата и заслужават адмирации. Предполагам, че съвсем скоро ще се сформира сборен екип от експерти и специалисти от Сухопътни войски и ВВС с компетентен инженерно-сапьорен състав. Добре е да бъде привлечен и археолог от Националния исторически музей (НИМ), тъй като Военноисторическия музей (НВИМ) не разполага с такива кадри, а е необходима консултантска помощ при този вид разкопки. Всичко трябва да се извърши много професионално, за да не се повреди допълнително и без това силно деформираната при сблъсъка със земята машина. Министерството на отбраната следва да осигури доказан компетентен експерт по въпросите на Въздушната война (1943-1944 г.) от централната администрация, който да осигури военноисторическата експертиза в хода на разкопките до окончателното им приключване.

А защо са необходими инженерно-сапьорни части?
Необходими са, защото лопатата на багера е загребала кутиите с картечните ленти от 13,2 мм. картечници MG 131 на изтребителя, които вече са на повърхността и част от които са доста опасни. Същите следва внимателно да се обезвредят и да се предоставят на специализирания музей за боеприпаси на Българската армия. На повърхността на терена открихме и гилзи от 20 mm оръдие MG 151 на „Месера“, което означава, че пилота е стрелял с него по противника. Възможно е да се открият и запазени 20 mm боеприпаси от оръдието. Тези гилзи и неизстреляни боеприпаси логично ме навеждат на мисълта, че става въпрос за Месершмит Bf-109 G, на въоръжение във ВНВВ като специална доставка за България, въоръжен с 20 mm оръдие и две 13.2 mm картечници. Трябва да се работи прецизно и внимателно – с металотърсачи и… лопата по лопата, надолу, до пълното разкриване на останките от машината.

Според Вас как трябва да се постъпи с останките от самолета?
Вижте, това е изключително ценна и скъпа находка, която е и с най-голям обем, в сравнение с досегашните. Винаги съм мечтал да открия следи от Messerschmitt Bf-109 и най-накрая това се случи. Това са останки от най-славната и най-кръвопролитна част от историята на Българските ВВС. Това са парите на българските данъкоплатци - нашите бащи и майки, баби и дядовци. Това е 100% собственост на Българската армия. Поради това считам, че всичко открито на терена следва да се транспортира до Авиобаза Граф Игнатиево под надзора на хора с пагони. Там специалистите да измият, почистят и смажат всички детайли и да се помъчат максимално да ги сглобят в първоначалният им вид. Нещо като пъзел, с който най-добре ще се справят експертите от ВВС. След това да се прецени кой точно музей да ги получи като експонати. Това може да бъде всеки музей, който е ангажиран с военната история на България, включително армейските музеи, които съществуват в някои авиобази, като Долна Митрополия и Граф Игнатиево. Да не забравяме, че в Долна Митрополия се съхранява главината от витлото и подкрилки от Messerschmitt-а на инструктора и въздушен ас поручик Любен Кондаков, загинал в неравен въздушен бой с американски изтребители P-38 Lightning. За това историческо наследство могат да кандидатстват и други музеи, свързани с бойната слава на Българската армия. Никой не бива да придобива монопол върху българското военноисторическо наследство!

Интервюто взеха:
Димитър Ставрев, Pan.bg и
Спирдон Спирдонов, Otbrana.com

Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


ГОРЕЩО ЕКСКЛУЗИВНО ИНТЕРВЮ ЗА PAN.BG: Открихме „Месершмит“-а на подпоручик Тодор Розев

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/3 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 22

  1. #1
    Ум Белия Делфин 12 май 2018, 22:24
     
    21
     
    2

    Кога ще кръстят базата в Граф Игнатиево на името на героя Списаревски?

  2. #2
    Граф 12 май 2018, 23:02
     
    10
     
    24

    Чичко Адолф добре ни е въоръжил и нашите момчета на два петъка служба са били отлични мишени.

  3. #3
    Бау - Бау 12 май 2018, 23:31
     
    7
     
    1

    Розев при този бой сваля /досваля/ бомбардировача, но за оттегляне е късно. След като се приземява попада на местни хора, може би е ходил и на мястото на падане на самолета.Така, че всичко е отдавна ясно, но нашите специалисти се правят на интересни.Графа донякъде има право за двата петъка служба, но не за всички. В действията срещу германците след 9 септември Розев не получава дори пробойна!

  4. #4
    стоянов 13 май 2018, 06:06
     
    15
     
    0

    Най-после случайността ни даде един Ме-109 , за да се онагледи това, с което нашите пилоти геройски изпълняваха своя войнски дълг срещу далеч превъзхождащия ги по брой противник .

  5. #5
    ннт 13 май 2018, 07:42
     
    13
     
    7

    Отговор на коментар: #2

    дати еба майката боклук!

  6. #6
    Граф 13 май 2018, 10:05
     
    5
     
    18

    До #5 Тъпо фашистко копеле

  7. #7
    Интересно 13 май 2018, 10:44
     
    6
     
    2

    Коментара N2 звучи добре(поне донякъде), и доуточнен от N3.
    След намесата на N5(явно тъпо), въпросния "граф" си показа истинските рогца.....

  8. #8
    РСБН 13 май 2018, 11:25
     
    11
     
    0

    #2 - Графе, много малко знаеш за историята по онези времена!
    Почти всички участващи тогава в защитата на България от американските бомбардировачи са били много добре подготвени пилоти, обучени във Вернойхен (Германия) и в Полша. Върналите се от курса за изтребители, на свой ред стават инструктори и обучават пилоти летище Марно поле, до Казанлък, а след това и на летище Долна Митрополия. Това се вижда от броя на свалените американски самолети, въпреки смазващото числено превъзходство от 7-10 към един наш.

  9. #9
    d.stavrev 13 май 2018, 11:52
     
    4
     
    0

    Отговор на коментар: #8
    Малка корекция - летище Марно поле е до Карлово

  10. #10
    Бау - Бау 13 май 2018, 17:54
     
    4
     
    3

    Като пренебрегнем иронията, пак казвам, че Граф има известно право.Коментар № 8 е прав за подготовката на по старите летци в Германия и Полша, но има пропуски с младите. Например при преминаване на Месершмит отделни летци са изпочупили по 5-6 самолета, има и загинали. Тодор Розев при първия полет успява да кацне чак на четвъртия заход посрещнат със смях от старите летци излязли да изпушат по цигара между белота и го поздравяват, че не се е пребил като другите!

  11. #11
    Граф 13 май 2018, 18:35
     
    2
     
    8

    Господа,виждам ,че знаете военната история,но въздушния бой не е като на компа.Това е върха в подготовката на пилота.Само с един курс не става,а всички млади пилоти са потенциални мишени.Що се отнася до рогцата,анализирайте по задълбочено обстановката.М/у другото ако не греша Списаревски загива в първия си боен полет

  12. #12
    Интересно 13 май 2018, 18:53
     
    7
     
    0

    И аз да добавя, че сте и прави и не.
    Списаревски е загинал в първия си полет, но такива са били обстоятелствата. Бил е един от доста добре подготвените. Летял от 39 до 43 на Б534, Бф109Е и Г. Виж кой е организирал прехвърлянето на Девоатините.... Всички подпорчици и поручици от 1943г. са си били много добри пилоти. Но тези от 1943/44 са били с малко часове. Друг проблем е и Месера с малката си колея, мощния мотор и най-вече факта, че няма спарка. Тук може да се критикува и командването, което не е осигурило такава. Примерно Е4 е могло да се преправят на спарки.
    Друго... За борба с бобардировачите е трябвал щурмовия(по немски класификации) изтребител ФВ190(с 3 оръдия и солидна броня). Такъв немците не са ни дали.
    Впрочем месерите(закупените) са доставяни през частни фирми с прилична надценка(направо безсрамна). Нещо ново под слънцето, а?

  13. #13
    колега запасняк 14 май 2018, 11:34
     
    14
     
    0

    Не съм съгласен с негативните оценки за пилотите от ВНВВ. Каква е равносметката от Въздушната война 1943-44 г.?
    ВНВВ извършват 1530 бойни полета срещу противника, при които са свалени 65 самолета, т.е., на всяко бойно съприкосновение - по един свален. На територията на Царство България падат 120 противникови самолета, в които загиват 256 пилоти и борден персонал, а 329 са пленени. Нито един от тях не е бил предаден на германските ни съюзници. Никога български пилот не е стрелял по спасяващите се противникови екипажи.
    ВНВВ губят 27 самолета и 23 пилоти, т.е., на всеки 14 полета - по една загуба. Средното съотношение на силите във въздуха е 7:1 в полза на англо-американската авиация, а в отделни боеве то е дори 23:1.
    Така, че спрете да плюете по българския офицерски корпус и да делите армията и нацията на комунисти и фашисти! Спрете вече!!! Всички български офицери са изпълнявали основния принцип ДЪЛГЪ И ЧЕСТЪ и са загивали за Майка България!

  14. #14
    колега запасняк 14 май 2018, 11:38
     
    8
     
    1

    Не съм съгласен с негативните оценки за пилотите от ВНВВ. Каква е равносметката от Въздушната война 1943-44 г.?
    ВНВВ извършват 1530 бойни полета срещу противника, при които са свалени 65 самолета, т.е., на всяко бойно съприкосновение - по един свален. На територията на Царство България падат 120 противникови самолета, в които загиват 256 пилоти и борден персонал, а 329 са пленени. Нито един от тях не е бил предаден на германските ни съюзници. Никога български пилот не е стрелял по спасяващите се противникови екипажи.
    ВНВВ губят 27 самолета и 23 пилоти, т.е., на всеки 14 полета - по една загуба. Средното съотношение на силите във въздуха е 7:1 в полза на англо-американската авиация, а в отделни боеве то е дори 23:1.
    Така, че спрете да плюете по българския офицерски корпус и да делите армията и нацията на комунисти и фашисти! Спрете вече!!! Всички български офицери са изпълнявали основния принцип ДЪЛГЪ И ЧЕСТЪ и са загивали за Майка България!

  15. #15
    Бау - Бау 14 май 2018, 13:34
     
    3
     
    1

    Колега Запасняк, мисля, че общия брой загинали изтребители както си посочил - 23 пилота включва и действията срещу германците от есента на 1944 г. Защитавайки България от англо - американците мисля, че загиналите са 16! Това потвърждава идеята ти за ефективност! Срещу германците загиналите са 8! Приблизително, зависи обстоятелствата, има и злополуки, неизяснени причини....

  16. #16
    Зенит 14 май 2018, 18:11
     
    3
     
    0

    Малка корекция на уважаемия полк.о.р. Тенчев:
    Калибърът на MG131 е 13мм ( диаметърът на куршума е 12,94 мм) , а не 13,2 мм.
    Патронът стандартно се означава 13Х64 или 13Х64 B. Дължина на патрон 105 мм, гилза - 64 мм.
    13,2 мм авиационни картечници са японски, нищо общо с нашите.

  17. #17
    сенатор 14 май 2018, 20:07
     
    7
     
    0

    Престанете да си чешите езиците а си чешете топките ако имате такива,защото пред летците в онези времена защитавали България аз мога само да се поклоня,едва ли на някои от вас ако се наложи да е на тяхното място би му стискало да се изправи пред саможертвата за родината...

  18. #18
    БЪЛГАРИЙСКИ 14 май 2018, 21:44
     
    5
     
    0

    Авиационен експерт от ВА „Г. С. Раковски“ изказа свое предположение, че става въпрос за сваления изтребител Messerschmitt Bf-109G-6 на подпоручик Иван Ненов Бонев, загинал след напускане на повредената машина. След отварянето на парашута, поручик Бонев е разстрелян във въздуха от картечниците на американските изтребители P-51B Mustang. Въздушният бой се провежда на 11 юни 1944 г. и самолета на поручик Бонев пада край с. Овчеполци, Пазарджишко. За това свидетелства в книгата си „Ние бранихме тебе София“ въздушният ас (15 въздушни победи по точковата система на ВНВВ) ген.-майор (тогава поручик) Стоян Стоянов, както и Любен Овчаров във книгата си „Въздушните асове на България“. Преди да загине, в същото въздушно сражение, поручик Бонев успява да свали над Средна гора изтребител Mustang. Кавалер е на орден за храброст IV ст. III клас за предишни въздушни победи. Посмъртно
    е произведен в звание поручик.


    СМЪРТ ЗА ЮДО-МАСОНСКА ЕВРЕЙСКА АМЕРИКА!!!!!!!!!!!

    САМО ДОЛЕН ЕВРЕЙСКИ ПОДЛЕЦ СТРАХЛИВЕЦ И ПОДМОЛЕН ЧИФУТ МОЖЕ ДА УБИЕ БЕЗЗАЩИТЕН ЧОВЕК!!!!!!!!!!!

    да ЖИВЕЕ БългАрия!

  19. #19
    ръкавицата е хвърлена към ПЕДАЛА 14 май 2018, 21:47
     
    7
     
    1

    ГРАФ ПЕДАЛЕ ЧАКАМ ТЕ ВЕЧЕРТА В 22:00 В DCS: World

    55th Сървъра, МиГ 29 - МиГ29 въздушен бой,
    Въоръжение 2-R27ER, Оръдие и 50 процента гориво.

    Без да се използва ОЛС и САП.

    Да видим колко те БИВА на въздушен БОЙ!

  20. #20
    Граф 14 май 2018, 23:24
     
    0
     
    6

    Ей пикльо,аз няма да те обучавам безплатно-комунизма свърши.

  21. #21
    о.з. 15 май 2018, 10:38
     
    6
     
    0

    Сега най-важното е журналистите да искат да заснемат серийните номера на извадения с багер двигател, оръдието, картечниците и опознавателните знаци по обшивката, ако такива са запазени. Това е единствения начин да се съхрани тази светиня...

  22. #22
    Валерий Тодоров Розев 17 май 2018, 18:18
     
    2
     
    0

    Месершмитът е на баща ми.
    Разказвал ми е за този случай, как кабината се е заварила от попадения и с ръце и крака не успял да я избие и накрая стъпил на арматурното табло в очакване на удара, но за късмет избухва резервоарът и самолета се разцепва и той изхвръква на вън. С тази скорост на падане отваря парашута, защото земята е близо и то се разцепва на две и всичко е ясно. Остава без драскотина и отива на място да разгледа горящите останки.
    Всичко това го има в книгата му "Спомени на летеца" и Безсмъртни криле".

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker