Ексклузивни снимки: Намереният край село Марица изтребител е Messerschmitt Bf 109. Двигател, редуктор, динамо, оръдие и боеприпаси са открити досега

Pan.bg 15 май 2018 | 19:03 views (37407) commentaries(10)
img Димитър СТАВРЕВ
сп. "Клуб КРИЛЕ"




Днес екип на списание „Клуб КРИЛЕ“ посети ягодовата нива край село Марица, община Самоков, където на 10 май 2018 г. бяха открити останки от свален български изтребител от Втората световна война Messerschmitt Bf 109. Според военния историк проф. Димитър Недялков модификацията е G6, съдейки по намерени боеприпаси от картечница MG131 и оръдие MG 151/20.

image
Разговаряхме с полк. Калин Ценов, командир на База за специална техника (БСТ) в състава на българските ВВС, който координира на място разкопките.
-Г-н полковник, какви военнослужищи участат в разкопките и изваждането на останките на изтребителя Messerschmitt Bf 109?
-Със заповед на министър Каракачанов, на командира на ВВС и на командира на СВ бе сформират съвместен екип за работа на място. Общото командване на силите на терен бе възложено на СКС. Заповедта бе издготвнена късно следобяд на 10 май, и от сутринта на 11 май сме тук на място. Първо започнахме с обезопасяване на района, а след това към извличане на останките. За общ ръководител на местността със заповед на командира на ВВС бях назначен аз. Създали сме организация по извличане и обезопасяване на боеприпасите, които са разпилени на голяма територия. Специалистите от НВИМ осигуриха магнитно обследване на района с техника на Минно-геоложкия университет, с която бе направена снимка на местността и всяка точка с магнитна аномалия е обезначена, както виждате, с репери с номер, като зад всеки номер се крие оценка на магнитната анамалия и какви останки от самолета може да се очаква да бъдат намери там. В операцията от ВВС на ротационна база се привличат специалисти от 3-а авиабаза Граф Игнатиево и 24-а авиобаза Крумово. Логистиката е поета от Центъра за специализирана подготовка-Боровец от състава на БСТ на ВВС. Непрекъснато от първия ден е привлечен майор Дилян Неделчев от 3-а авиобаза, който е специалист по авиационно въоръжение. От вчера, 14 май, бе изпретен модул от 24-а авиобаза-Крумово за почистване, който е зает с почистване на вече извадените двигател, редуктор, динамо и оръдие. Тези части бяха извадени с техника на модула на 92-и инженерен батальон-Пловдив от състава на 55-ти инженерен полк-Белене, от където пък е привлечена техника за откриване на метални предмети и сапьори, с чиято изключително
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




важна помощ се претърсва първоначалния изкоп. Целта е да не се пропусне нито един детайл, останал в земята. Трябва да се отбележи, че те извършиха рисковите работи по извличане на боеприпасите, част от които са доволно опасен тип дори след 74 години.
-Какво е открито дасега от самолета?
-Основно части от обшивката на самолета, с големина колкото човешка длан, отделни възли и детайли. Най-голяморазмерната находка е двигателния блок, с двигателя Daimler-Benz DB 605A-1, което се доказва от емблемата с трилъчевата звезда на Mercedes, редуктора и динамото. Специалистите от НВИМ потръдиха, че няма подобен запазен двигател в България и това ще е ценен експонат, разказващ за славинте победи и сражения на Въздушните на Н.В. войски през Вторта световна война.
-В какъв срок трябва да завършите работата?
-Както казах, започнахме с оглед на местността след като постъпиха сведения за открити възможно авиационни боеприпаси. Това бе подкрепено от разкази на очевидци отпреди 74 години. След консултации с авиационния историк полк. проф. Димитър Недялков се уточни, че може да се очаква намирането на изтребител Messerschmitt Bf 109. Какво точно се е случило, трябва да кажат историците, но местни очевидци разказват, че още в след падането на самолета общинските власти да прибрали това което е останало над повърхността на земята.
-Колко боеприпаси са извадени досега?
-Няколко десетки. Най-много запазени авиационни патрони са с калибър 13х64 от двете бордови картечници MG 131, а от моторното оръдие MG 151 с калибър 20х95 намерихме само изстреляни гилзи.

image
Разговаряхме и със майор Дилян Неделчев, старши инженер по авиационно въоръжение на 3-а авиобаза Граф Игнатиево. Ето какво разказа той:
-Какви типове боеприпаси сте открили досега?
-Досега сме открили авиационни патрони калибър 13х64 с осколъчно-фугасно и запалително действие и такива с бронебойно-трасиращо действие. Общия брой е 30-40 броя. Има намерени и отделни куршуми от тези боеприпаси. От 20 mm авиационни патрони няма открити нито един запазен, явно целия боезапас на оръдието MG151 е бил изстрелят, съдим за това по намерени гилзи (бел. ред. по данни от Интернет боезапасът на MG151 е бил 200 боеприпаса). Че са изстреляни съдим по това че има отпечатък от ударника по капсул-възпламенител. Вероятно е бил изстреляна и голяма част от боприпасите на картечниците, защото те имат боезапас от 300 боеприпаса на цев. Всеки ден излизат по 5-6 13 mm боеприпаса, те са разпръснати на голяма площ. След като ги извадим, ги обезопасяваме, транспортираме ги под охрана и отбрана и чакаме какво решение ще се вземе за тяхното бъдеще. Боеприпасите позволяват обезопасяване и вероятна голяма част от тях ще бъдат изложени в музей.
-С каква бойна част са намерените боеприпаси?
-Най-опасни са 13 mm оскълъчно-фугасни трасиращи куршуми, за който е характерно че има взривател, капсул-възпламенител с пресоват TEN, има и друга пресовка с флегматизиран TEN и запалителна пресовка. Опасната част е капсул-детонатора с пресования TEN, който е реактивен и при пряк удар има голяма вероятност да се взриви. Трябва да се подхожда внимателно. Вярно е, че това са авиационни боеприпаси, които са направени да се мятат, да се удрят, да летят с претоварвания и съответно имат високо ниво на защитеност, имат блокировка, което значи че след като не са взривили при падането на самолета, вероятността при нашите манипулации да се задействат е много малка. Изучих внимателно взривателя и ако е запазена неговата цялост е много малка вероятността за неговото активиране. Като във всяка лента за въздушен бой, боеприпасите са налентовани с 2 осколъчно-фугасни запалителен и един бронебоен. За това съдим в конкретния случай по съотношението на намерените боеприпаси. Засега намираме съединени по 3-4 звена с боеприпаси, днес 15 май, намерихме най-голямата част от лентата с 5 боеприпаса. Намерените боеприпаси се изваждат от звената, почистват се и се намазват със специална смазка за консервация. Ако това не се направи, дори след половин ден престой на въздух започват окислителни процеси и химически реакции. Боеприпасите за запазени, защото самолетът е паднал в блато, във вода без кислород и не е имало възможност за развиване на такива процеси. Така извадените части и детайли от самолета са в автентичния си вид. (бел. ред. със собствените си очи видяхме запазени дори части от пластмаса от изолацията на кабелите по двигателя).

image
Авиационният историк полк. проф. Димитър Недялков заяви:
„Двете версии които повдигнахме в началото за подпоручик Бонев и за подпоручик Розев могат да служат като отправна точка, но трябва да се направи подробно историческо разследване, защото ситуацията може да се окажа доста по-различна. Има разминавания между показанията на подпоручик Розев и това което откриваме днес като поражения и попадения по двигателя. Според мен разследването трябва да започне от пролетта на 1944 г. и т.нар. Черен Великден (бел. ред 17 април 1944 г., когато загиват 8 български пилоти).
-Има ли архиви, които еднозначно да определят самолета по номера на двигателя?
-Сигурно е, че става въпрос за самолет Messerschmitt Bf 109G6, вероятно на 3/6 изтребителен орляк. Двигател с такъв номер е отчислен от инвентара на орляка през август 1944 г. Но кога е свален самолета, кой е пилота, това тепърва ще се уточнява. Може да има неща, които все още не са написани. Знаете, че дневникът на 3/6 орляк е горял, след това е дописван по спомени. Има съмнения например за броя на загиналите летци на Черния Великден. Да ни бързаме с версиите.

Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


Ексклузивни снимки: Намереният край село Марица изтребител е Messerschmitt Bf 109. Двигател, редуктор, динамо, оръдие и боеприпаси са открити досега

ПРЕДИШНА СНИМКА 3/29 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 10

  1. #1
    Български Хелзингски Комитет 16 май 2018, 00:57
     
    1
     
    25

    Веднага сезирахме комисията по цензура на нацистки символи, забрана и предотвратяване на нео-нацизъм и социализъм, в Германия.

    1)Да се издаде Европейска заповед за изземване и унищожаване на намереният нацистки самолет.
    2)Да се унищожат всички части и останки на нацисткият самолет, като с приоритет да бъдат унищожени тези на които са изобразени нацистки символи, символи на Люфтваффен, символи на фашисткият режим в България и др.
    3)Останките да бъдат предадени с протокол и документи под наблюдението на инспектори и претопени/раздробени/накълцани/нарязани оторизирана фирма за рециклиране на метални и други отпадъци.

  2. #2
    РСБН 16 май 2018, 09:37
     
    10
     
    3

    Свободен си! Напусни!

  3. #3
    експерт 16 май 2018, 10:37
     
    4
     
    1

    А къде са двете 13 мм картечници? Да не са се изпарили?

  4. #4
    Найденов 17 май 2018, 09:17
     
    12
     
    3

    До този, който нарича себе си Български Хелзински Комитет.
    Унищожаването и заличаването на артефакти, реликви и паметници на културата е характерно за варварите и в наши дни за ИДИЛ. Ако наистина БХК има подобно становище по този казус, това означава само едно, че приносът на тази организация за България е точно колкото на Ислямска Държава за Близкия Изток. В този ред на мисли ще изразя и подозренията си, че заслепени от раболепие, политически и псевдо морални възгледи вие изобщо нямате идея, че този самолет за времето си е бил много по-иновативен от колкото са жалките ви и нескопосани идеи за либерализъм и толерантност днес. Когато вие създадете подобно прецизно и сложно техническо изделие, тогава се ангажирайте с мнения какво да се прави и какво не с плода на техническия гении на хора, създали машина, от която всички други участници във Войната са се учили как се прави истински добър самолет.
    За да не изпадам до вашето низко ниво, няма да навлизам в политически коментари за това имало ли е фашистки режим в България или НЕ.

  5. #5
    експерт 17 май 2018, 10:23
     
    10
     
    1

    А къде са двете 13 мм. картечници? Да не са се изпарили? И защо с багер! Къде е обшивката на корпуса с опознавателните знаци на ВНВВ и бордния номер???

  6. #6
    Пеци 17 май 2018, 19:10
     
    11
     
    1

    Антибългарският Хелзински комитет, трябвада бъде забранен със закон, дейността му и злините нанесени от нея като срамно петно, заличени.Участниците в комитета да бъдат осъдени като подривни елементи против националната сигрност, и хвърлени в затвора за дълги години!

  7. #7
    Друг един 17 май 2018, 23:30
     
    4
     
    4

    За коментиращите хелзинкския комитет
    Запазете си псувните за друго! Не виждате ли, че човека се бъзика!

  8. #8
    колега запасняк 18 май 2018, 10:15
     
    4
     
    1

    А сега, колеги познайте от три пъти, кой пръв компетентно се изказа относно типа на самолета (Messerschmitt Bf - 109 G-6), датата на въздушното сражение (24.06.1944 г.) и името на пилота (подпоручик Тодор Розев)???

  9. #9
    Комунистов 20 май 2018, 13:24
     
    0
     
    0

    На времето общинските власти прибрали каквото можали. Значи кои са унищожили следите от героя, дал живота си за тях? Можели са поне да опишат какво са намерили, какво са направили с него.

  10. #10
    ДО Български Хелзингски Комитет 31 май 2018, 18:28
     
    0
     
    0

    ЯЖ ми кура педераст със гъз разпран

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker