Мнението на Валерий Розев, син на пилота Тодор Розев, за намерения двигател на изтребител край село Марица

Pan.bg 20 май 2018 | 04:25 views (2875) commentaries(1)
img Откритият Месершмит който показахте е пилотиран от моя баща Тодор Николов Розев. Това описва в интервю и о.з. полковник Манол Тенчев.
Баща ми е разказвал за този случай на 24.06.1944г., как кабината се е заварила от преки попадения и с ръце и крака не успял да я избие и накрая стъпил на арматурното табло, горейки в очакване на удара с безумната надежда, че след удара ще излезе жив. За късмет избухва резервоарът, самолетът се разцепва и той изхвръква на вън. С тази скорост на падане отваря парашута, защото земята е близо и той се разцепва на две, но го спасява /самолет пада с 800кмч, а човек с 200кмч., поради което след скок трябва да се изчака с отварянето на парашута/. Остава без драскотина и отива веднага на място да разгледа горящите останки на самолета до с. Радуил съседно на с. Марица. При този бой и още два сваля три бомбардировача /поделени победи с колеги/. Също сваля самостоятелно бомбардировач над Долна баня, като унищожава последователно четирите му двигателя без да стреля по корпуса и по този начин екипажът оцелява и е пленен от нашите войски. Прикривайки се зад падащия самолет, набира скорост и преминава в челна атака към идващите срещу него изтребители, стреля с оръдието и картечниците, но излиза само един снаряд – последния. Разминават се с над 1000кмч обща скорост и те се отказват да обърнат и преследват.

След 9.9.1944г. продължава да воюва с немците, като унищожава охраняван с зенитна артилерия влак, колони с военна техника и др.

В мирно време при учебен полет претърпява тежък инцидент, ударен от следващия го самолет в завой, изпада в безсъзнание и като насън, ранен с със счупен крак успява да напусне самолета, изчаква да се намали скоростта на падане, но парашутът не се отваря понеже рамката му е деформирана. Тогава той почва да го изтегля и събира в ръка докато извади по голямо количество плат, след това го изхвърля за да се самоизтегли, но се оплита във въжетата и пада с главата на долу с голяма скорост, като се забива до рамената в прясно разорана нива. Пак остава жив, за това сега ме има мен и брат ми и още пет внука.

През 1956г. е пенсиониран,




но работи дълги години в гражданската авиация, където разследва всички инциденти и катастрофи. Поради калиграфския му почерк, доклади за катастрофи написани на ръка, директно са предавани на Тодор Живков.

Всичко което се е случило с него като летец изтребител е описано в книгите му "Спомени на летеца" и „Безсмъртни криле". Това не са книги за всеки, защото там има много смърт, трагедии и ужаси. В стая с две легла/стаята на смъртта/, той е погребал седем свои колеги за кратък период. Поради това, новите пилоти са отказали да се настанят при него. Понеже нищо не е оставало от телата на някои пилоти, са поставяли в ковчезите по 70 кг пръст от мястото на гибелта и са ги предавали на близките, което е било един от най тежките моменти в живота му. Книгите съм чел преди повече от 50 години първата и втората преди издаването. Просто не ми издържат нервите въпреки, че из съм като него човек на риска и скоростите.


С уважение,
В. Розев
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Девоатин 20 май 2018, 10:15
     
    0
     
    0

    Момчета, Йордан Фердинандов жив ли е!

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker