Откриха паметна плоча за 130 години от рождението на българския авиатор Симеон Петров

Pan.bg 11 окт 2018 | 13:08 views (3018) commentaries(0)
img Димитър СТАВРЕВ
сп. "Клуб КРИЛЕ"



На 11 октомври 2018 г. на ул. „Врабча“ №15Б бе открита възпоменателна плоча за 130 от рождението на първия български дипломиран пилот о.з. майор Симеон Петров.
Присъстваха ген.-лейт. Любчо Тодоров, командващ на СКС; ген.-майор Цанко Стойков, командир на ВВС; ген.-майор Иван Лалов, зам.-командващ на СКС; бр. ген. Димитър Петров, командир на 3-а авиобаза; ген.-майор Георги Иванов, първия български космонавт; полк. Филип Ангелов, командир на 16-а ТрАГ-Враждебна; о.з. полк. Илия Милушев, съветник на президента по въпросите на сигурността и отбраната; Красимир Велчев, председател на парламентарната група на ГЕРБ в 44-то Народно събрание; Иво Антонов, директор на Дирекция „Социална политика“-МО; к.д.п. Атанас Илев, председател на Съюза на възпитаниците на В.Н.В. училища, ШЗО, западно войнство и родолюбиво гражданство; д-р Иван Сечанов, председател на Съюза на ветераните от войните на България; офицери от СКС, МО, ЩО, ВВС, роднини на Симеон Петров, граждани.
Мероприятието бе организирано от Българската авиационна асоциация с председател о.з. полк. Ангел Георгиев, със съдействието на МО, Щаба на ВВС, НГЧ.
Почетен караул он НГЧ бе застанал от двете страни на плочата.

image
Събитието бе открито с пламенна реч на о.з. полк. Ангел Георгиев, който направи ретроспекция на живота и дейността на Симеон Пе4тров, като летец, изобретателн, педагог, индустиралец.

image
Думи за първият български летец каза командирът на ВВС ген.-майор Цанко Стойков, който подчерта приноса на Симеон Петров за българсикет ВВС.

image
Говори и ген.-майор Иван Лалов, зам.-командващ на СКС, който е завършил военна академия във Франция. Той разказа как е изнесъл презентация за Симеон Петров пред аудитория с 200 френски офицера и още 120 чуждестранни от 77 държави в целия свят. "Можете да си представите каква гордост изпитах, когато им казах, че Симеон Петров заедно с Луи Блерио са извършили първия нощен полет във Франция и че българскитя пилот е първия в света, който каца със самолет със спрял двигател. За съжаление, когато се подготвях, прочетох статия в която се казваше, че Симеон Петров умира сам и забравен. Надявам, че след днешното събитие авторите на бъдещите статии за Сиемон Петров няма да завършнват така своите материали“.

image
Последна говори Весела Петрова, внучката на Симеон Петров, която сподели, че е изключително развълнувана от
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > > днешното събитие. Тя благодари на всички присъстващи от името на своето семейство, от името на внуците на Симеон Петров за проявената признателност към нейния дядо. Специални благодарности тя отпрати към о.з. полк. Ангел Георгиев и БАА, с тяхната настойчивост при реализацията на проекта за изграждането и монтирането на паметната плроча.
Церемонията завърши с поднасяне на венци от цветя от МО, ВВС, 16-а ТрАГ, ПП ГЕРБ, БАА и граждани.

Кой е Симеон Петров?
На 1 септември 1888 г. в Русе е роден Симеон Константинов Петров. Завършва Военното училище в София през 1907 г. и служи в 4-ти артилерийски полк. През 1912 г. група български пилоти в състав Симеон Петров, Христо Топракчиев и Никифор Богданов, се обучават в школата на Луи Блерио в Етамп, Франция. По време на обучението си Петров предлага и придружен от Луи Блерио осъществява първия нощен полет в историята на Франция.
При един от последните си полети над летище Етамп Петров се издига на височина от 1400 м, когато двигателят на самолета му „ Bleriot-XI се поврежда и спира да работи. Списание „Л'аеро” (L'Aero), орган на парижкия аероклуб, коментира: “Мосю Петров, без да губи присъствие на духа, започва да се спуска с планиране спирално надолу и благополучно слиза на земята. Това е единственият случай в авиацията, когато внезапното спиране на мотора не е последвано от катастрофа”. Във Франция по този повод излиза възпоменателна картичка с лика му.
Впоследствие Петров заедно с Топракчиев разработват методика за приземяване на самолети със спрял двигател, която е приета в програмата за обучение на пилоти в школата на Блерио.
Българските пилоти завършват подготовката си на 25 юли 1912 г. Симеон Петров получава бревет № 68 на Аероклуба на Франция и международен бревет № 949 от 25 юли 1912 г. на FAI. Следващите номера 950 и 951 са на българските пилоти Христо Топракчиев и Никифор Богданов.
Не случайно самият Луи Блерио се изказва за тях така ласкаво: „Гордея се, че имам такива добри ученици като българите Петров, Топракчиев, Богданов. Не познавам други по-смели, по-умни, по-дисциплинирани, по честни хора от тях. Те се учат на всичко“.
След обстойния преглед на аеромеханика Иван Платников е закупен аероплан Bleriot-ХXI от Франция. Разглобен, разпределен на части и натоварен на вагон, самолетът пристига в България. На 7 август 1912 г. на гара София пристига първият самолет Bleriot-ХXI с двигател Gnome с мощност от 70 к.с.
Предстояло да се извърши първият полет с аероплан в България, пилотиран от български летец. Началникът на инженерни войски генерал Янков определя датата на първия полет на 13 август, и пилотът, който ще го извърши - поручик Симеон Петров. Място на летището е до Софийската гара.
На 13 август Симеон Петров го изпробва във въздуха в 18,30 ч. Аеропланът Bleriot-ХXI с мощен рев пред хилядното множество се отделя от земята и се отправя във висините. Полетът продължава 10 минути и в 18,40 ч. аеропланът се приземява на меката трева. Зрителите бурно акламират българския авиатор.
Симеон Петров описва полета си така: „13 август 1913 г. Първи чисто български полет. Излитам от летището край гарата. Идвам над София на 100 метра височина, летя над артилерийските казарми, където служех, Арсенала, над Лагера, над „Света Неделя”, отправям се към гарата, слизам на опразненото от публиката място...”
Софиянци веднага тръгват на спонтанна манифестация, като понасят Симеон Петров на ръце.
Единственият български самолет Bleriot-ХXI взема участие в Шуменските маневри, които са генерална репетиция за предстоящата война. Самолетът лети за атакуващата страна, но след първия разузнавателен полет се поврежда при кацане на импровизираното летище край Разград.
При обявяване на мобилизацията на българската армия за Балканската война на 17 септември 1912 г. е командир на аеропланното отделение. Командирован в Русия за закупуване на 15 нови самолета. Завръща се на 21 октомври 1912 г. и се включва в бойните действия като пилот в състава на Аеропланното отделение на летище Мустафа паша (днес Свиленград). Извършва 2 разузнавателни полета над Одрин. На 3 ноември 1912 г. поручик Симеон Петров прелита със самолет Bleriot-ХІ на летище Чорлу в състава на Второ аеропланно отделение. Участва в поддържане бойните действия на 1-ва и 3-та българска армия на Чаталджанския фронт. В периода от 14 януари до 15 март 1913 г. извършва 11 разузнавателни полета над Чаталджанската позиция и един в района на Цариград.
По време на Балканската война изпълнява редица бойни полети. Той е първият пилот, който извършва нощно разузнаване над Одрин (7.11.1912 г.), отразено от френския вестник „Илюстрасион”.` Пръв в света изпълнява полет над противникова територия (13.3.1913 г.), като полага основите на стратегическото разузнаване.
Във Втората балканска война 2-ро аеропланно отделение се пребазира на летище Сливница. Симеон Петров изпълнява 4 разузнавателни полета в районите на Пирот, Враня и Ниш.
На 22 ноември 1915 г. капитан Симеон Петров е назначен за началник на Аеропланното училище. Под негово ръководство се изгражда летище Божурище.
През Първата световна война Петров е началник на 2-ро аеропланно отделение. Той конструира авиационните бомби тип „Чаталджа“, оказали се изключително успешна конструкция. Българското правителство откупува патента от капитан Петров за сериозната за тогава сума от 5200 лева. Впоследствие чертежите са отстъпени на Германия по силата на съюзния договор и бомбите са използвани от Централните сили до края на Първата световна война. Именно с тях е пометено съглашенското летище в Солун.
В края на 1918 г. е назначен за командир на 1-во аеропланно отделение и участва в Първата световна война до нейния край. След войната е демобилизиран. След Първата световна война Петров е уволнен от армията. За да се препитава, се занимава с каквото му попадне: става оксиженист, поправя автомобили, продава детски играчки. За известно време му потръгва внос на спортни стоки и най-вече на велосипеди. Водач е на българския колоездачен отбор на Олимпийските игри в Берлин през 1936 г.
През 1938 г. създава дружеството „СИМОНАВИЯ“ (от СИМеОН АВИАтора), което първоначално внася грамофонни плочи от френската фирма „Пате Фрер”, а по-късно организира производството им в България. Марката на плочите е „Орфей“. Дружеството записва повече от 5000 плочи, които са основа на репертоара на Радио София. През 1947 г. дружеството „СИМОНАВИЯ“ е национализирано и е преименувано „Балкантон“. Самият Петров става работник-бобиньор в софийския Силнотоков завод.
Първият ни авиатор умира забравен от всички на неизвестна дата през 1950 г. в София.

Симеон Петров е един от символите на българската военна авиация.
-Първият български пилот, който лети в небето на България и първият правоспособен български летец.
-Първият авитор в светоната история, който приземява самолет със спрял двигател.
-Един от първите български бойни пилоти, участвал в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. Първият пилот, извършил оперативно въздушно разузнаване и пръв в света летял над противникова столица.
-Симеон Петров е създател на първото аеропланно училище в България и на Балканите.
В авиационната история на България Симеон Петров ще остане като „първият“, като новатор и вдъхновител на авангардни концепции за тактическото и оперативно използване на авиацията.
Неговият опит и своеобразните му авиационни рекорди се ползват при разработването на летателните програми на водещи световни авиационни школи.
Той е един от първите хиляда пилоти на планетата. Първият въздушен ас в първата въздушна война в историята на човечеството с 18 бойни полета. Летец с признат и документиран принос за развитието на европейската и световна авиация.

Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


Откриха паметна плоча за 130 години от рождението на българския авиатор Симеон Петров

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/10 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker