Подполковник Ярослав Томана : Gripen C/D е прекрасен самолет

Pan.bg 23 ное 2018 | 12:19 views (2685) commentaries(23)
img
Димитър СТАВРЕВ
сп. "Клуб КРИЛЕ"



На 22 ноември 2018 г. Saab организира в София семинар на тема „Опитът на чешките ВВС с Gripen C/D“. В него участва подп. Ярослав „Зип“ Томана, от 1 януари 2018 г. е началник на отдел „Тактическо бойно обучение“ в Щаба на чешките ВВС. Във военния университет започва с полети на витлов учебен самолет Zlin 142, след това преминава на УТС L-29 Delphin и L-39 Albatros. През 1999 г. завършва военния университет на Чехия. Вече във ВВС започва да лети на L-159 ALCA в 21-а тактическа авиобаза Чеслав. През 2004 г. е с втората група чешки летци, които са приучени на Gripen. През 2005 г. е първия пилот който дава дежурство по „Еър полисинг“ с Gripen C в Чехия. От 2013 г е командир на 211-а ескадрила въоръжена с Gripen C/D. Завършва Air command and staff college на ВВС на САЩ през 2015 г. Инструктор в дневни и нощни условия, инструктор за мисии „въздух-въздух“, тест пилот за самолети след ремонт и модернизация. Има нальот от 1100 часа на Gripen C/D и общ нальот от 2000 часа.
-Какво е усещането да летиш на Gripen C/D?
-Дотогава летях на дозвуковия L-159 ALCA и когато за първи път включих форсажа на Gripen C/D, почувстват сякаш някой ме изрита и ме залепи за седалката. При първия полет с новата за мен авионика имах чувството, че летя на космически кораб. Самолетът е от поколение 4++ кокпитът е проектиран много user friendly, т.е работата на пилота е улеснена много, всичко е разбираемо и лесно достъпно. Бордовият компютър подпомага много пилотирането. Пилотите в чешките ВВС които са летели на МиГ-21 казваха, че 80% от времето те са били заети с пилотирането и само 20% с тактиката. При Gripen C/D 20% от времето е за пилотиране, и 80% от времето е за тактическото използване - комуникиране с наземния команден център, получаване на информация за опознатата въздушна картина, взаимодействие с другите пилоти в групата, избор на тактика за задачата.
-Г-н подполковник, как премина приучването ви на Gripen в Швеция?
-При нас обучението бе по-дълго, защото по това време все още нямаше произведени самолети Gripen C/D и започнахме обучението на Gripen A/B. Прекарах 6 месеца в авиокрило F7
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > > Satenas. Чехия е първия експортен клиент на Gripen C/D. Нашето обучение бе на първите 5 произведени Gripen C/D, направо в завода на Saab в Линдчопинг, защото спешно трябваше да поемем мисията „Еър полисинг“ над Чехия. Нальотът ми бе общо 35-40 часа. След 3-4 месеца тренировки в Чехия започнахме даването на дежурство по „Еър полисинг“ над Чехия с първите 6 получени Gripen C. Така 14 месеца след подписването на договора това бе факт. Сега приучването на младите чешки пилоти също се осъществява в Швеция, но те летят около 13 полета или 15 часа. Останалата част от обучението преминава в Чехия. Чешките ВВС разполагат със full mission simulator. На него може да се осъществява цялото начално приучване на Gripen C/D, както и оперативно и напреднало обучение, обучение по аварийни процедури. В Чехия имаме и тактически симулационен център с 8 кокпита на Gripen C/D, свързани в мрежа. Така може да се възпроизведе реален полет с използване на въоръжението и да се симулират реални мисии. Това е много полезно, особено преди мисии по „Еър полисинг“ в Прибалтика или Исландия, каквито чешките ВВС осъществяват.
-Saab предлага на България за 24 месеца след подписването на договора да има 4 самолета и екипажите им готови за мисията „Еър полисинг“. Смятате ли, че това е възможно?
-Да, както ви казах, ние в Чехия го постигнахме за 14 месеца, но бяхме притиснати от обстоятелството на излизане от въоръжение на МиГ-21. Така че 24 месеца е реалистично, иска ми се и аз да имах 24 месеца за приучване.
-Какви са изискванията един млад пилот на чешките ВВС да бъде изпратен за проучване в Швеция, какъв опит трябва да има той?
-Зависи от ситуацията, като и от наличните кандидати. Бих обобщил че общото изискване е пилотът трябва да има първи клас квалификация и нальот от около 500 часа на L-159 ALCA. Знаете, че в чешките ВВС има само една оперативна изтребителна ескадрила с Gripen C/D и нямаме време да обучаваме пилотите на базовите умения за един изтребителен пилот, те трябва да са ги усвоили преди да отидат в ескадрилата. Тя е силно ангажирана в дежурството по „Еър полисинг“ в Интегрираната система на НАТО за противоракетна и противовъздушна отбрана (NATIMADS), мисии в чужбина, международни учения и няма възможност да обучава младите пилоти на Gripen.
-Какъв е вашия опит, докато бяхте пилот в 21-а тактическа авиобаза Чеслав?
-Бях на мисия в Прибалтика през 2009 г. като оперативен пилот, през 2012 бях началник на въздушните операции в рамките на контингента. През 2016 г. бях на мисия за „Еър полисинг“ в Исландия като командир на контингента.
-Какъв е средния нальот на чешките ВВС с Gripen C/D?
-Над 2000 часа на година. Средно са между 2050 и 2100 часа. Средният нальот на оперативен пилот в ескадрилата е около 135 часа на година, тези на командни длъжности летят малко по-малко, защото са заети с документация и административни въпроси.
-До какво ниво за поддръжката е ремонта отговорят чешките ВВС и от какво ниво отговорността е на Saab?
-За цялата поддръжка отговорят изцяло чешките ВВС с едно изключение. Чешките ВВС осъществяват всички модификации и корекции на чешките Gripen C/D. При Gripen C/D на всеки 800, 1600 и 2400 часа трябва да се осъществи по-голяма проверка на системите, което изисква много скъпи инструменти. Чешките ВВС решиха, че няма смисъл да ги придобиваме и да ги използваме веднъж на 2-3 години. Ето защо този процес се извършва в завода на Saab в Швеция. Всички останали проверки и поддръжката се извършва от инженери и техниците на чешките ВВС. Те са високо подготвени, способни и независими.
-Какъв е ангажимента на чешките ВВС към Интегрираната система на НАТО за противоракетна и противовъздушна отбрана (NATIMADS)?
-Имаме 2 пилота и 3 самолета в дежурство 24/7 за „Еър полисинг“. Готовността за действие е 15 минути. Ние сме командването на CAOC (Център за въздушен суверенитет) на НАТО в Уден (Германия). Ако ръководителят на смяната в Уден реши, че самолет на чешките ВВС трябва да изпълни мисията по „Еър полисинг“, ние за 15 минути трябва да облечем летателните костюми, да се качим в самолета, да извършим предполетна подготовка, да запуснем двигателя, да рулираме и да излетим в рамките на тези 15 минути. Ако всичко със самолета е ОК, можем да осъществим това за 7 минути.
-Колко излитания по „Еър полисинг“ имат средно на година чешките ВВС?
-В началото обучените пилоти на Gripen C/D бяхме само 8 и например през 2006 г. за един месец имах 166 часа дежурства. Днес имаме 21 пилоти в ескадрилата. За мисията „Еър полисинг“ са нужни 60 човеко смени на месец. Така всеки пилот има 2-4 дежурства, в зависимост от поста който заема. Тези на командни позиции имат по-малко дежурства, оперативните пилоти имат повече, от 3 до 5 дежурства.
-Когато чешките ВВС дават дежурства по „Еър полисинг“ в чужбина, самолетите на контингента може ли да се използват за обучение и други задачи?
-Досега чешките ВВС имат 5 мисии за „Еър полисинг“ в чужбина – 2009 и 2012 г. в Прибалтика и 3 пъти – 2014, 2015 и 2016 г. в Исландия. По време на тези мисии се изпълняват т. нар. Tango Scramble (учебни прехвати) с цел поддръжка на подготовката. За целта използваме самолети и вертолети от ВВС на прибалтийските страни или на партньорите ни от НАТО, които дават дежурство по същото време. Като знаете Чехия е в средата на Европа има ограничения за полети на пределно малка височина. Ето защо използваме мисиите в чужбина за такива полети на височина 100 метра над морето или океана. По време на дежурствата в Исландия взаимодействахме също така с ВМС на САЩ и Норвегия за трениране на задачи за противокорабна отбрана. Така че както виждате по време на международните мисии за „Еър полисинг“ ние тренираме това от което имам е нужда. В наши дни в Приблатика има 2 бази на НАТО - Шауляй в Литва и Амари в Естония. Там непрекъснато има дежурни изтребители от страните-членки на НАТО и при дежурство там има възможност за тренировки с разнообразни самолети на различни ВВС. Винаги има свободни самолети и така тренираме заедно или едни срещу друг.

Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


Подполковник   Ярослав  Томана :  Gripen C/D е прекрасен самолет

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/4 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 23

  1. #1
    NI.KOSTOV 23 ное 2018, 12:34
     
    9
     
    16

    Да, прекрасен е, но Ф-16 Вайпър блок 70 е още по прекрасен. Радарът на Ф-16 е по-модерен и добър съответно. Този на Грипен бил готов за поставяне на антена тип AESA, но не е поставена. Някой да каже, ще струва ли пари поставянето на такава антена? Колко пари ще струва? Радарът на шведите с АФАР е още в разработка. Като цяло Вайпърът е по- високотехнологичен. На нас ни трябва най-доброто. Що се отнася до ракетите наистина Метеор е изключителна ракета, но можем да закупим най-новата версия на Амраам- 120D за Ф-16, ако ги изберем.

  2. #2
    d.stavrev 23 ное 2018, 12:45
     
    19
     
    7

    Отговор на коментар: #1
    Г-н Костов, само за сведение АФАР и AESA е едно и също.

  3. #3
    NI.KOSTOV 23 ное 2018, 13:43
     
    9
     
    18

    Да, знам. Другият път като пиша, специално заради вас ще изписвам на кирилица АФАР. Все пак ви благодаря, че се опитвате да ме апострофирате. В очите на читателите си трябва да изглеждате интелигентен и компетентен. Дори и да не сте такъв.

  4. #4
    Факт! 23 ное 2018, 13:46
     
    5
     
    10

    Aesa на запад имат само Рафал и американските самолети.Щом трябвало само да ги поставят що на шведите унгарците чехите тайландци те и тн не са ги поставили още.

  5. #5
    ттт 23 ное 2018, 13:56
     
    23
     
    3

    Ярослав Томана да разбира повече от Плевнелиев ли бе? Абсурд

  6. #6
    шофиьор на самальот 23 ное 2018, 14:14
     
    13
     
    2

    "-Какъв е средния нальот на чешките ВВС с Gripen C/D?
    -Над 2000 часа на година. Средно са между 2050 и 2100 часа. Средният нальот на оперативен пилот в ескадрилата е около 135 часа на година, тези на командни длъжности летят малко по-малко, защото са заети с документация и административни въпроси." Къкъкъкъъъъ! Ще им дишаме праха на чехите.

  7. #7
    Gripenite 23 ное 2018, 14:17
     
    28
     
    2

    Отговор на коментар: #5

    Плевнелиев сигурно коментира тук зад някой скрит псевдоним и плюе по Грипена- как било геополитическо решение и да не се доверяваме на Швеция, бе била сигурен съюзник. Е те сега Турция се вижда колко разчита на своя партньор и каква подкрепа. Индонезия също много разчита на тях, след като им наложиха санкции и сега искат всичко да се произвежда на тяхна земя, за да няма изненади.
    Все едно Швеция не е част от ЕС и не прави учения с НАТО. Голямата разлика за мен между Грипен и Ф-16 е, че Швеция разчита на Грипен за своята национална сигурност и ще го развива и занапред. Докато Ф-16 е бизнес решение. САЩ повече няма да разчитат на него, единствено ще се използва за по-бедните страни...да си плащат за НАТО.

  8. #8
    Geocom 23 ное 2018, 14:34
     
    21
     
    3

    До #4
    Факт!

    Ти остави радарите - много си бос там също като Костов. Вземи ми обясни следното:

    - защо нашите "съюзници" ни продават F-16 много по скъпо отколкото продадоха F-35 на Белгия, Италия и Израел?

    Като отговориш на това ще си говорим за радари.

  9. #9
    Иван Бориславов-2 23 ное 2018, 14:58
     
    16
     
    2

    ...и защо за Блок 70 се пише като за нещо, което съществува реално? Спомням си как "изгоряха" тук едни съседи, които предплатиха чудесен апартамент "на хартия" (Планове, 3D-анимация и т.н.) Сега се псуват, че не ни послушаха да видят поне дупката за основите, тогава да плащат. Нашите козяшки дупедавци са готови да платят за самолет, подобен на апартамента на съседите. А до появата на F-16 блок 70 не се знае дали ще има САЩ, камо ли американски самолети.

  10. #10
    Pishmana 23 ное 2018, 18:14
     
    16
     
    2

    Костооов, костoff! Не се научи първо да си мериш костилките на дупето, а после да лапваш маслинките! Не ми хвали еф-а, а ми посочи цената, цената на час във в/ха, обурудването, с което ще ни го доставят, въоръжението към него, колко и какви симулатори ще дадат (да не са като тоя на пилатуса в д.м.), и никак не накрая- какви инвестиции ще направят? Офсетчето как ще е? Да не е като с тецовете?! Същото ми дай и за грипа! Иначе твойта работа ще е "на паркинга ферари с празен резервоар"! То за гъзарлък, да чопнем 1 ф22 и 1 Су57, да ги курдисаме на ж. Павета и целио свет да ни се диви к'ви сме бабанки!

  11. #11
    Факт! 23 ное 2018, 19:24
     
    1
     
    12

    Кви раради бе момче вече ти казах Грипен=Мираж 2000 кво повече да говорим първи полет 1988 технологии края на 70-те.Само си чешем езиците ти кажи що МО отхвърли Ф-18 Супер Хорнет.Трябва да са или големи идиоти или ръцете им да са бъкани с шведски крони както на кака им Дилма българският крадлив ген е навсякъде!

  12. #12
    d.stavrev 23 ное 2018, 20:21
     
    13
     
    2

    Отговор на коментар: #11
    Г-н НеФакт - МО не е отхвърлило офертата за F/A-18E/F, просто такава не е пристигнала. Вътре в единствения кашон имало само цена, без никакви други подробности. Укаримаска?

  13. #13
    Факт! 24 ное 2018, 02:01
     
    2
     
    9

    Ако това е вярно много добре показва за какви ни имат и че нищо няма да купим

  14. #14
    Geocom 24 ное 2018, 12:07
     
    13
     
    1

    До #11
    Факт!

    Абе идиот пак ще те попитам защо нашите "съюзници" ни предлагат F-16 по-скъпо от F-35 и защо няма никакъв офсет в тази сделка.

    По този въпрос мълчиш като гъз щото излиза на яве че ще получите големи комисионни на гърба на българския народ.

    За Индия офсета компенсира 100% сделката за Грипен и това е едно от условията, за Бразилия компенсацията е 170% и те ще могат да го произвеждат и продават - демек те ще печелят даже от тази сделка а ние щото сме много богати ще платим F-16 кеш ей така - да могат да са гарантирани печалбите на господарите ти.

    Нямам нищо против F-16 но да ни го предложат на нормална цена и с офсет но тогава такива идиоти като теб ще се лишат от комисионните които им обещават от Козяк.

    Мамка ви и соросоидна трябва да ви бесим иначе България ще затъва все повече.

  15. #15
    Емо 24 ное 2018, 12:12
     
    12
     
    2

    Отговор на коментар: #13

    Факт е че сте си останеш лъжлива герберастка путка

  16. #16
    Geocom 24 ное 2018, 12:26
     
    12
     
    1

    Друг е въпроса защо нашите искат оферта за Gripen C/D а не за Gripen E/F който шведите масово предлагат и е по-добър и от F-16V. Трябвало да се чака за него но и за F-16V също трябва да се чака и даже Gripen ще се чака по-малко. Но най важен за бедна България е офсета но никой не гледа това - важно е да се подмажем на началниците пък българите да го духат щом си избират продажници да ги управляват.

  17. #17
    Strategist 25 ное 2018, 13:09
     
    1
     
    8

    До поддръжниците на Грипен

    Технически ресурс: F-16V - 12 000 ч; Gripen C/D - 8 000 ч
    Тактически радиус: F-16V - 1 200 км; Gripen C/D - 830 км
    Скороподемност: F-16V - 250 м/с; Gripen C/D - 200 м/с
    Макс. далечина на откриване на въздушни цели:
    F-16V - 160 км; Gripen C/D - 120 км
    Макс. боен товар: F-16V - 7,3 т; Gripen C/D - 4,7 т
    Радар с АФАР: - F-16V - да; Gripen C/D - не

    Може още да изброяваме, но и това е достатъчно.
    Колкото до офсета, жалко ще бъде ако е определящ критерий, а не ретателно-тактическите характеристики на самолета.
    Бъжа е, че ни предлагат F-16V, по-скъпо от F- 35.
    F-16V е вече изпитан и реален самолет, затова няколко страни са с поръчки за него, а други модернизират предишни версии до блок 70.
    Въпрос: Защо съседни на Швеция страни не избраха Грипен, както и Словакия? Защо F-16 е на въоръжение в 11 европейски страни от НАТО? Отговорете си сами.

  18. #18
    StrikeEagle 29 ное 2018, 20:02
     
    1
     
    7

    И НИКАКЪВ БОЕН ОПИТ
    нито пилота нито швеците!

  19. #19
    d.stavrev 30 ное 2018, 13:46
     
    5
     
    1

    Отговор на коментар: #18
    Явно им имат респект!

  20. #20
    volxov5 30 ное 2018, 23:16
     
    0
     
    2

    Top Gun? Realita je někde jinde

    Топ Гръм.
    Реалноста е другаде

    Zdroj: https://slovacky.denik.cz/zpravy_region/top-gun-realita-je-nekde-jinde-20120814.html

    С коса,клекнал пред самолета

    Ако с тоз самолет се подмладил,става.
    Но освен болести и проблеми,както един генерал с ``лева ръка и крак``

    Мерси

  21. #21
    volxov5 30 ное 2018, 23:21
     
    0
     
    2

    Няма да ви се отвори
    Търсете

    Kdo je mjr. Jaroslav Tomaňa:
    o narozen 31. 12. 1975 v Uherském Hradišti

    Zdroj: https://slovacky.denik.cz/zpravy_region/top-gun-realita-je-nekde-jinde-20120814.html

  22. #22
    полковникът 02 дек 2018, 18:28
     
    3
     
    1

    Нещата са по-прости: ВД + СИВ=военна техника от лидера СССР; НАТО + ЕС=военна техника от лидера САЩ. Но,......ЕС е по-важен за РБ от САЩ, така че трябва да вкараш пари в ЕС, за да получиш нови пари. Изводът беше направен още 2012-нов многофункционален изтребител от европейски производител. 8-16 МЦИ осигуряват само мисия "В.-В." (Еър полисинг) и със затруднение ПВО на страната и възд. граници на НАТО. За мисия "В.-Земя" са необход. поне още толкова МЦИ (може и Ф-16 като ударни). За НАТО важи "принципа": който има пари, купува от САЩ; който има малко пари, купува от ФР/ФранцияГ; който няма-купува от Швеция.

  23. #23
    volxov5 02 дек 2018, 22:53
     
    2
     
    0

    Благодаря за отговора !

    ЕС е по-важен за РБ от САЩ, така че трябва да вкараш пари в ЕС, за да получиш нови пари

    Има нещо вярно !

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker