Концесията на летище "София" буксува заради законови промени

Pan.bg 10 фев 2019 | 14:02 views (503) commentaries(0)
img Лили Границка

mediapool.bg


Законови разпоредби са причина за непрекъснатото удължаване на срока за подаване на оферти за концесията на летище "София". Това каза министърът на транспорта Росен Желязков пред Mediapool. За решаването на проблема са нужни промени в Закона за концесиите. Желязков не конкретизира кога ще внесе промените в Закона за концесиите или дали това ще направят депутати от ГЕРБ.

Така е много вероятно и новият срок за подаване на оферти - 3 април, да бъде удължен отново. Досега срокът за подаване на оферти е удължаван четири пъти, но исканите промени в Закона за концесиите не се внасят по неясни причини.

Росен Желязков не пожела да каже какви промени трябва да бъдат направени, за да се осигури сигурност на участниците в процедурата. Уточни единствено, че те се правят по настояване на консултанта - Международната финансова корпорация, която е част от групата на Световната банка, в сътрудничество с Европейската банка за възстановяване и развитие.

Към момента в Закона за концесиите има изискване за отговорността на концесионера, което според консултантите надхвърля изискванията на европейските документи и трябва да се промени. Проблемът е, че според сегашните текстове инвеститорите в проектната компания ще отговарят за всичко, дори над размера на участието си. Практиката по света била рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират, писа изданието "Капитал".

Друг проблем в Закона за концесиите е, че не се предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в летището при форсмажорни обстоятелства.

Отворен бил и въпросът дали може споровете по концесията на летището да се решават чрез арбитраж.

Кандидат-концесионерите

Според консултантите на транспортното министерство изчистването на тези три въпроса ще доведе повече и по-сериозни кандидат-концесионери.

Към момента единственият кандидат, който официално обяви, че ще участва в надпреварата, е британско-китайският консорциум, в който влизат "Манчестър Еърпорт Груп" (Manchester Airport Group – MAG) и задграничното подразделение на китайската строителна компания "Бейджинг Констръкшън Инжинеринг Груп" ( Beijing Construktion Engineering Group International – BCEGI). Това стана на 3 октомври, като същия ден транспортното министерство съобщи за първото удължаване на срока за подаване на оферти на концесията.

Изтече информация и, че испанският летищен оператор "Аена" е влязъл в партньорство с австралийската инвестиционна компания "Фърст Стейт" (First State), за да участват в конкурса за концесия




на летище "София".

Като друг потенциален кандидат се сочи германският оператор "Фрапорт", който вече оперира летищата във Варна и Бургас.

По неофициална информация интерес към концесията на столичното летище има заявен от оператори от Франция, Испания, Швейцария, Германия, Великобритания в комбинация с няколко гигантски фонда за партньори.

Концесията

Това е втори опит за отдаване на концесия на летище "София", след като първият беше прекратен от служебния кабинет на Огнян Герджиков по искане на президента Румен Радев. Аргументът беше, че не са защитени националните интереси, а критериите са занижени.

Така вторият опит за избор на концесионер на най-голямото летище в страната стартира официално на 5 юли с публикуване на тръжните условия в официалния вестник на ЕС. БСП поиска прекратяване на процедурата с аргумента, че аеропортът е печеливш и е обект на националната сигурност. Изказаха и съмнения, че процедурата е нагласена и бъдещият победител ще е турска компания. Искането им обаче беше отхвърлено от парламента на 18 юли.

Новите тръжни условия спрямо кандидатите бяха завишени, увеличи се и размерът на концесионното плащане.

От бъдещия концесионер се очаква да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията. Той е 35 години с опция за удължаване с една трета.

От бъдещия концесионер се очаква да инвестира най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро). Авансовото концесионно плащане е поне 550 млн. лв. без ДДС. Размерът на годишното концесионно възнаграждение е не по-малко от 15 млн. лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker