Какво знаем за американския бомбардировач B-52

Pan.bg 22 мар 2019 | 14:32 views (873) commentaries(8)
img
it.dir.bg


Самолетът може да остане на въоръжение цял век

Американският бомбардировач В-52 е една наистина впечатляваща машина. Тя може да прелети 14 080 километра без презареждане, а за задвижването ѝ отговарят 8 реактивни двигателя. Самолетът може да носи 30 тона бомби, включително ядрени такива, но от крилете му не рядко са били изстрелвани експериментални самолети и ракети.

Как се появява В-52

Само няколко месеца след края на Втората световна война командването на ВВС на САЩ решава да разработи тежък стратегически бомбардировач с възможност да нанася удари в Европа, излитайки от писти в Америка. Задачата била възложена на Boeing, а те представили няколко скици на бомбардировач с 4 или със 6 витлови двигателя.

В края на Втората световна война обаче в Германия бил отбелязан голям напредък в областта на реактивните агрегати. След като САЩ и СССР успяват да се сдобият с голямо количество немски учени и техните разработки двете държави заключват, че трябва да инвестират повече в направата на по-способни самолети.

Началото на студената война кара американците да повишат изискванията си към Boeing, а те отговарят като през 1949 година представят разработка на тежък междуконтинентален бомбардировач с реактивни двигатели. Той е планиран да лети на голяма надморска височина и да може да нанася ядрени удари над Русия.

Междувременно в САЩ е на въоръжение Boeing B-47 Stratojet, който макар и снабден с реактивни двигатели се оказал доста проблемен. Инженерите на американските ВВС за пръв път се сблъскали с проблеми, като статичното електричество, заледявания около резервоара и трудности при полет на ниска надморска височина.


B-47 Stratojet обаче показал, че бомбардировач с крила под ъгъл и реактивни двигатели, разположени под тях е удачно решение.

B-52 доразвил всички тези качества, като конструкторите успели да неутрализират всички проблеми, възникващи при по-ранните разработки. Първият полет на бомбардировача е през 1952 година, а въвеждането му на въоръжение започва през 1955 година.

Употреба

Прецизното планиране и конструиране превръща В-52 в перфектната машина, можеща да атакува други континенти от американска територия, носейки внушително количество бомби, включително ядрени такива.

Бойното кръщение на бомбардировача идва през 1965 година, когато формирование от 30 самолета започва да сипе бомбени килими във Виетнам. В-52 участва във всяка война, водена от Америка. Самолетът извършва бомбардировки над Ирак през 1991 г. и 1996 г. През 1999 г. той




сипе бомби и над Сърбия, а по-късно е използван отново в небето над Ирак. От 2001 г. В-52 извършва бойни мисии и над Афганистан. Според изявление на американските военни В-52 е извършвал мисии и над Сирия през 2018 г.

Повече от половин век след своя първи полет бомбардировачът е ключова част от ядрената триада на САЩ. Може би най-важната му и неотменима задача е била по времето на Студената война, когато ескадрили от В-52 са били постоянно във въздуха в близост до границите на СССР. Те са летели, гарантирайки, че САЩ може да извърши мащабен ядрен удар срещу своя основен геополитически противник.

Пенсиониране

Въпросът за пенсионирането на В-52 е доста труден за американските военни, защото самолетът търпи непрестанни обновления и все още не е морално остарял. Освен това способностите му продължават да са на доста високо ниво. Оказва се, че ВВС на САЩ планира да пенсионира много по-модерните бомбардировачи В-1 и В-2, но да остави В-52 на въоръжение поне до средата на 50-те години на този век.

Една от причината за това, че В-52 ще успее да направи 100 години на бойна служба е фактът, че експлоатацията му е в пъти по-евтина от тази на по-модерните американски бомбардировачи, а в условията на тотално въздушно превъзходство необходимостта от стелт технологията изчезва.

САЩ планират да развият В-52 и в ролята му на ракетоносец, така че е възможно той да продължи да извършва бойни мисии и след своята 100-годишнина. Към днешна дата американските ВВС разполагат със 744 бройки от неостаряващия В-52.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 8

  1. #1
    Ту95 22 мар 2019, 16:05
     
    3
     
    0

    е много по-добър. 4 двигателя с 8 витла и обща мощност 60000кс. Най-мощния турбовитлов самолет в света. Носи повече оръдия от американския. А звука от него е направо страшен - чува се на дъното на океана. Той е пуснал най-мощната бомба създавана някога.

  2. #2
    Моше 22 мар 2019, 16:16
     
    1
     
    7

    Стига приказва глупости болшевишки клоун Ту-95 носи малко повече от Рафал.Къде го сравняваш с Б-52 тва отде мине и летят глави във въздуха

  3. #3
    TuBe 22 мар 2019, 17:14
     
    1
     
    2

    И Ту-95, и Б-52 са правени от германци. Корави аероплани. Обаче да видим екипажите. Кой може да лети по една седмица без да каца? Щото самолетът може да лети, докато има цистерни да го презареждат, ама на хорта им доскучава, особено ако свърши спирто-водната смес от охлаждането на бонбите.

  4. #4
    Моше 22 мар 2019, 19:18
     
    0
     
    1

    За Ту-95 наистина е правен затова и нестава ама в Б-52 няма нищо германско.Глупак!

  5. #5
    От тогава 22 мар 2019, 19:34
     
    6
     
    0

    Абе за Б-52 знам,че по едно време Виетнам им свали няколко десетки бройки в къс срок. Гомното на американците се дръпна обратно в дебелото черво и отеднаж спряха бомбардировките. От тагава го използват само срещу аборигени.

  6. #6
    Моше 22 мар 2019, 20:30
     
    2
     
    6

    Непозна тогава вкараха антирадарните самолети Уайлд Уизъл и ракетите Шрайк попиляха руските радари там и след това помляха Ханой с Б52.

  7. #7
    Интересното 23 мар 2019, 14:07
     
    4
     
    0

    В края на 1972г. американците проведоха въздушна операция над Северен Виетнам.Загубите им само на Б-52 варират от 15,31 или 34 бройки според различни източници. Интересното е,че след това нещо бързо,бързо се разбраха за мир със Северен Виетнам.

  8. #8
    Абе и вие 23 мар 2019, 14:40
     
    1
     
    1

    И двата самолета сега са нищо повече от обикновени носители на КР. Навремето са ставали кой по-добре, кой по-зле. Ту95 принципно е грешка в направлението. Реално М3/М4 е аналога на Б52, но не е развит достатъчно. Грешката е, че не е било оценено реалното развитие на ТРД и са се насочили към ТВД.

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker