70 години Селскостопанска авиация в България

Pan.bg 19 апр 2019 | 12:58 views (536) commentaries(0)
img Рождената дата на Селскостопанската авиация (ССА) е 21 април 1949 г. тази дата постави началото на бурния възход на този вид авиация в условията на колективизацията на селското стопанство и създаването на големи житни, овощни и зеленчукови масиви.

Вчера на 18 март в Клуба и музей на гражданската авиация на Терминал 1 на летище София беше отпразнувана 70-та годишнина на Селскостопанската авиация на България. Д-р на техническите науки Иван Вълчинов представи ролята на ССА в българската история. На 18 март 1949 г. от СССР пристигат първите самолети – това са разузнавателните и ветерани от Втората световна война „Поликарпов“ По-2. Сформирани са и първите три екипажа: в Павликенската околия, пилотът Андрей Тимев и авиомеханикът Иван Матеев сформират първия екипаж; в състава на втория екипаж в район Сомовит влизат пилотът Димитър Лучански с авиомеханик Дечко Граматиков; пилотът Емил Дяков и авиомеханикът Михо Съйков образуват третия екипаж за работа в район Севлиево. Първите ръководители са Любомир Кръстев и Христо Пътев. Започва авиохимическата работа – борба с гъсеници и скакалци в Северна България.
През 1952 г. вече са внесени шест самолета По-2, а през 1954 г. тези самолети вече са десет, ръководители са Емануил Панеков и Стефан Тосунов. На 10 март 1956 г. започват доставките на самолети Ан-2 за ССА от СССР, ръководител е Стефан Петров. През 1963 г. са доставени от СССР и хеликоптери Ми-1 за ССА. Година по-късно – на 8 септември 1964 г. – започва авиокосмическата работа (АХР) в Судан. Ръководител е Асен Драгнев. През 1965 г. стартират доставките на 52 самолета Ан-2 от Полша. В авиоотряда в Горна Оряховица е въведен в експлоатация Ан-2М през 1966 г., а за АХР, в експлоатация се въвежда Zlin Z-37 Cmelak, а през 1967 г. за АХР се въвежда в експлоатация PZL-101 Gawron, полско производство, а през 1968 г.за АХР в Судан започва да се използва Z-37, чехословашко производство. През същата година започват и работите в Египет и Иран. През 1970 г.в експлоатация са въведени хеликоптерите Ми-2 и Ка-26 и тогава завършва и първия випуск български пилоти на хеликоптери в Кременчук, СССР (днес Украйна). От 1980 г. започват АХР в Етиопия, Ангола и Мозамбик, а в същото време започва експлоатацията на S2R-T Turbo Thrush,
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




а през 1982 г. се въвежда в експлоатация PZL-Mielec M-18 Dromader. От 1964 г. започва авиохимическата дейност на ССА (АХР) в чужбина – в Судан. През 1968 г. – в Египет и в Иран, през 1978 г. – в съседна Югославия. През 1980 г. стартират АХР в Етиопия, Ангола и Мозамбик, а през 1982 г. – в Либия. През 1984 г. ССА работи в Румъния и Чехословакия, а през 1985 г. и в ГДР. Днес АХР на ССА зад граница вече са останали далеч в историята.
През 2009 г. започва експлоатацията за селскостопанска работа на хеликоптер Enstrom 480В за Fortuna Air това е и стартът на доставките на хеликоптери от този тип от Enstrom Helicopter Corp.
Структурата на ССА включваше Дирекция и осем авиоотряда, съответно в София (в северния район на летище София), в Пловдив (площадка Войводиново), в Стара Загора (летище Стара Загора), Враца (база Враца), в Плевен (площадка Гривица), в Горна Оряховица (летище Горна Оряховица), в Русе (база Русе) и в Добрич (авиобаза Добрич). Авиоремонтният завод в Михайловград (днес Монтана) също е включен към дирекцията на ССА. Имало е дни, в които авиодиспечерите ръководеха 150-200 летателни апарата – самолети и вертолети – на ССА. През 1985 г. ССА експлоатираше общо 327 летателни апарата (самолети и хеликоптери), през 1990 г., те са 300, а през 2018 г. – едва 47. През 1990 г. са натрупани 142 000 часа в АХР, през 2013 г., те са 12 500, а през 2018 г. – само 3283.
През 2019 г. структурата на ССА включва общо 17 фирми за АХР, базирани в София, Пловдив, Враца, Горна Оряховица, Разград, Русе, Ловеч, Бяла, Монтана, Стара Загора, Варна и Плевен. Тяхната дейност е ориантирана само в България.
От създаването си през 1949 г. до 1990 г. ССА е в постоянен възход, достигайки престижната 3-о място след СССР и САЩ по обработени площи в страната и зад граница, изпълнявайки АХР в България и в още 11 страни в Европа, Азия и Африка. След 1990 г. обаче започна стремителната и разруха и през 2018 г. ССА падна до нивото си от 1958 г. и губи всичките си пазари зад граница. Вече няма и своя структура, защитни механизми и никакво представителство пред държавните органи за защита на своите интереси. Днес единствено можем да сравняваме колко пъти са намалели обработените площи, нальотът от АХР, личният състав и летателните апарати в експлоатация.Отчитайки създалата се ситуация, д-р Иван Вълчинов завърши речта си с думите , че „е целесъобразно да се възложи на Организационен комитет, да информира Народното събрание и комисиите по земеделие, транспорт и екология, Министерския съвет и ресорните министерства, като им предостави изнесената тук информация за предприемане на спешни мерки и действия за възраждането на Селскостопанската авиация. Да подготви материали, да съгласува с авиационните фирми и свика Учредително събрание за учредяването на „Асоциация Селскостопанска авиация (АССА) с единствена и основна цел – Възраждане на ССА и защита на нейните интереси.“
Текст и снимки:
Максим ГЕНОВ
Списание „Клуб КРИЛЕ“



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


70 години Селскостопанска авиация в България

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/1 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker