Експерт за инцидента в Оризари: Изключителна рядкост е да се счупи крило на самолет

Pan.bg 21 апр 2019 | 12:30 views (735) commentaries(7)
img
news.bg


Двама души загинаха вчера, след като малък самолет падна край стадиона на пловдивското село Оризари. Машината е трябвало да направи заход, но по време на захода едно от крилата се чупи и тя се разбива.

Двуместният самолет е летял ниско над стадиона по време на демонстрация на дронове, когато при издигане на височина машината чупи крилото си.

Пилотът е бил изключително опитен, любител, но с всички необходими курсове и дори имал документ за инструктор, обучил е десетки други пилоти. Машината е била сглобена от самия него, летяла е повече от 7 години, без да даде никакъв дефект.

Разследващите на инцидента тепърва ще изясняват каква е причината за него, като това може да е и износване на материала.

Христо Христов, ръководител на разследване на авиационни събития, обясни пред bTV, че това са т. нар. самолети-китове. "Има правомерни хора, които да го сглобят по определени схеми, а след това се правят изпитания при определена програма, проверява се от комисия, която му дава летателна годност", уточни той.

Разследването е поето от Националната следствена служба, като срокът, в който трябва да се стигне до причините за инцидента, е една година.

От своя страна експертът по авиационна безопасност Ивайло Коев отбеляза, че е изключителна рядкост да се счупи крило на самолет.

"Допускам, че може би стиковъчните болтове на полукрилото са или заменени, или вследствие на умора на материала са се скършили. Полукрилото не е откъснато в мястото на стиковането, а някъде встрани от него, близко в средата на полукрилото, което не изключва и някакво конструктивно изменение във времето", обясни експертът, т. е. пилотът да е доправял нещо по машината.

Той уточни, че самолетът е регистриран като експериментален и че машината може да вози само собственика и негови приятели, без никаква търговска или друга дейност.

Самолетът е излетял от Белозем преди инцидента.

"Убеден съм, че допреди 2 години площадката в Белозем беше нелегална, тъй като не е беше сертифицирана, не беше дори обявена", каза още Ивайло Коев.




loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 7

  1. #1
    Иван Петров 21 апр 2019, 20:49
     
    6
     
    0

    Може да е изключителна рядкост, но не и за този модел самолет.
    Прочетете параграфа Wing-related incidents
    https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Zodiac

  2. #2
    Иван Бориславов-2 21 апр 2019, 21:54
     
    9
     
    0

    През годините има доста случаи със самолети от този тип, при което се къса едното или и двете полукрила. В САЩ са регистрирани 7 случая с 11 загинали. Анализът не открива структурни промени в материала на свързващите елементи, въпреки това са предприети мерки за усилването им. Разрешение за летателна годност са давани само на самолети, на които тези изменения са направени.
    Самолетът има максимална ДОПУСТИМА скорост 257 km/h, но никъде не откривам данни за допустимото положително и отрицателно претоварване. Чисто теоретично допускам превишаване на положителното претоварване при изтегляне с голяма скорост
    Между другото, много специалисти в САЩ и Европа предполагат възникване на флатер при някои екстремални режими. По думите на една свидетелка, на самолета в Оризари секунди преди катастрофата се е откачило остъклението. Вероятно от настъпилите вибрации най-напред не са издържали шарнирчетата на прозрачния "мехур" на кабината, а след това и стиковъчните болтове на полукрилото. Жалко за ентусиастите на летенето! Вечна им памет!

  3. #3
    Geocom 22 апр 2019, 10:55
     
    4
     
    0

    Бог да ги прости момчетата и вечна им памет.

    Явно това самолетче има конструктивен недостатък и при най-малките луфтове в управлението е предразположено към флатер а флатерът може да скъса крилото на всеки самолет.

    Това явление е известно още от зората на авиацията и всички конструктори приемат мерки да не го допуснат като най-простата и първата е тегловно прекомпенсиране на елероните но при това самолетче няма такава компенсация.

    Имало е предписание такава компенсация да се направи след първите случаи на откъснато крило но производителя така и не я е направил.

  4. #4
    Граф 22 апр 2019, 19:46
     
    1
     
    0

    Иване, от къде извади този термин"мехур" бе? В авиацията няма такъв.По телевизията говорят "експерти" като Ангел Борисов - голям срам.Причината ако не е за казване по обясними съображения , поне да не пишем глупости

  5. #5
    Иван Бориславов-2 22 апр 2019, 20:27
     
    1
     
    0

    Драги Графе, ако повече Ви устройва руското фанар, което масово се използва, нямам нищо против. Но вместо да пиша "подвижното остъкление на кабината", написах това, на което то ми прилича. Плексигласов мехур :)

  6. #6
    ха 22 апр 2019, 21:34
     
    0
     
    0

    RIP! Благодаря, за инфото! А за фанара хубаво ,лошо, така е прието, но и “ мехур” звучи интересно;)

  7. #7
    видял 23 апр 2019, 06:13
     
    0
     
    0

    Ей тук: http://www.zenithair.com/images/kit-data/ht-aileron.html (details about the ailerons - Zenith Aircraft) е описана конструкцията на елероните и цялото самолетче - шарнира на елерона е досущ като на авиомоделче. Като гледам по снимките самолетът вероятно е модификация ZODIAC CH 601, допустимите претоварвания са + 6g - 4g.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker