Летищни концесии до дупка

Pan.bg 20 май 2019 | 22:34 views (291) commentaries(0)
img
.banker.bg

Летищата в двата ни най-големи града – София и Пловдив, скоро може да бъдат управлявани от чуждестранни инвеститори под формата на концесия. Както е добре известно, процедурата за столичния аеропорт е в напреднала фаза. Аерогарата в Града под тепетата пък отново ще бъде „изложена на сергията“ в следващите два месеца, съобщи тези дни министърът на транспорта Росен Желязков.

Общото в двата случая е, че това е втори опит на ГЕРБ да концесионира летищата. Първата процедура за софийското пропадна след оставката на второто правителство на Бойко Борисов и идването на служебния кабинет, начело с Огнян Герджиков. Колкото до Пловдив, там се стигна до сключването на договор с българо-китайски консорциум, но китайската компания „Хайнан“ се отказа в последния момент, пропускайки крайните срокове за приключване на сделката.

Днес концесията на „Летище София“ е на самия финал. Добре известно е, че пет международни консорциума подадоха оферти, които в следващите три месеца ще бъдат оценени и класирани, а след това ще се премине към „обвързване“ с победителя в търга за следващите 35-години. Вече са ясни и част от финансовите параметри на направените предложения. Например френският оператор Aeroport de Paris, който си партнира с турската фирма TAV, предлага концесионно плащане на година в размер на 32.82 млн. евро и 908 млн. евро инвестиции. Съвместната оферта на оператора в Копенхаген и швейцарката компания Sauerwein & Schaefer Bau предвижда 26.5 млн. евро годишно за държавния бюджет. Летище "Мюнхен" и фонда Meridiam са готови на концесионно плащане на година в размер на 24.542 млн. евро и 608 млн. евро инвестиции. Германският кандидат Fraport дава 21 млн. евро годишно за концесията и е склонен да инвестира 616 млн. евро. А британците от Manchester Airport Group предлагат концесионно плащане от 19.948 млн. евро и над 1 млрд. евро инвестиции.

Всеки един от претендентите е готов да поеме изграждането на трети пътнически терминал. Това е задължително условие, което бе предварително заложено от правителството. Иначе, при оценяването най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55 процента. Оценката на техническото предложение е с относителна тежест 45 процента. То съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и на капиталовите разходи.

Очертава се концесионирането на летището




в Пловдив да е доста по-трудно начинание, най-малкото защото желаещи почти няма. При първия опит оферти подадоха само два претендента – споменатото обединение начело с „Хайнан“ и местния консорциум, съставен от "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. След провала на процедурата интерес прояви единствено пловдивската община. Местната власт обаче направи крачка назад заради съдебните саги около собствеността на летищния перон и други обекти от аеропорта. Страни по делото са държавното дружество „Летище Пловдив“ ЕАД и частното „Летище Пловдив“ АД. На две инстанции пловдивските магистрати отсъдиха в полза на частното дружество, но на 10 май във Върховния касационен съд постъпи жалба от Областната администрация. Ако ВКС я уважи, се очаква да започне дело на последна инстанция.

Според юристите на областна администрация перонът е влязъл неправомерно в активите на „Летище Пловдив“ АД, още повече, че той е върху държавна земя. Всъщност въпросното дружество е уникална партньорска конфигурация. Още през 1995-а държавата апортира в него сгради и техника и първоначално нейното участие бе 55 %, но три години по-късно делът й се стопява на 36 на сто. С вдигането на капитала нейните акции стават все по-малко и от мажоритарен акционер тя се превръща в миноритарен.

Новото дружество пък – „Летище Пловдив” ЕАД, години наред плаща наем за складовете и перона, докато в един момент държавата решава, че всичко това е нейна собственост и започва да води дела.

Междувременно през 2009-а перонът бе разширен значително от държавната фирма с четири нови стоянки за самолети. Окръжният съд обаче не само отхвърли жалбата й, но на практика определи, че и разширението трябва да е в ръцете на частниците. Тъй като те са носител на правото на собственост на перона за цялата му площ от 109 182 кв.м., включваща стара и нова част. Сега, ако и последната съдебна инстанция постанови, че перонът и складовете са собственост на „Летище Пловдив” АД, може да се стигне до ситуация държавната компания изобщо да няма достъп до тях.

Според регионални издания, по време на делата юристите на частниците недвусмислено са се изказали, че тя ще търси пропуснати ползи от държавата за времето, в което е ползвала перона без да плаща наем. Точно преди държавната и частната фирма да приключат договорните си отношения, втората е поискала 140 000 лева месечен наем, вместо плащаните дотогава 20 000 лева.

Така че новата процедура за концесията на пловдивското летище ще започне с неизвестни относно собствеността на голяма част от съоръженията му. А кой би искал летище без писта?

Кой е собственик на частното "Летище Пловдив" АД?

Компанията в началото е собственост швейцарска фирма на покойния директор на "Кинтекс" Младен Мутафчийски. Той отказва да продаде перона на летището на държавата, която му предлага 8 млн. лева. През 2007 г. бизнесменът Иво Прокопиев придобива мажоритарния пакет на акционерното дружество. Три години по-късно Прокопиев прехвърля своя дял на датското "Нордик еърпорт инфрастракчър Ей Пи ЕС". Следват още няколко сделка, включително с кипърски офшорки, за да се стигне до сегашния момент, в който в борда на "Летище Пловдив" АД са Станислав Тачев и Анка Сарандева. Сарандева е представител на дружеството "БК Проджект", което пък е собственост на "АПОСТОЛОВИ ПАРТНЕРС".

Препоръчвам
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker