Цената на политическата (без)отгворност

Pan.bg 15 юни 2019 | 09:32 views (491) commentaries(0)
img Николай Димов

На 11 юни се навърши една година от трагичната гибел на двама военни пилоти от авиобаза Крумово, които загинаха при катастрофа с вертолет Ми-17 с р.н. „417“.

За съжаление този тъжен повод бе използван от една партия да извлече политически дивиденти и да даде изява на един самоопределящ се като авиационен и военен експерт бивш заместник-министър на отбраната и бивш служебен министър на отбраната, а именно Велизар Шаламанов, силно „лобиращ“ за избора на определен изтребител.

В статията си (https://demokrati.bg/kolko-ni-struva-malchanieto/) Велизар Шаламанов определя като най-вероятни причини за катастрофата да са „техническа повреда“ и „опасната поддръжка на съветската техника“. Същата тази „съветска техника“ се експлоатира в редица ВС на страни от НАТО (Полша – Ми-14, Ми-8/17, Ми-24, МиГ-29, Су-22), Чехия (Ми-17, Ми-24, Як-40), Словакия (МиГ-29), Унгария (Ми-8/17, Ан-26), Румъния (МиГ-21), Хърватия (МиГ-21,Ми-8) и никоя от тези държави не изважда от въоръжение „съветски самолети и хеликоптери“ до идването и усвояването на нова западна авиационна техника.

Отговорността за катастрофата г-н Шаламанов хвърля на първо място върху „Върховният главнокомандващ и бивш Командир на ВВС – Президентът Румен Радев", последван от "премиерът, министърът и началникът на отбраната, командирът на ВВС и командирът на авиобазата“. И забележете – нито дума за т.н. наречената „политическа отговорност“ или ако трябва да сме точни – политическа безотговорност на партиите в периода след 1989 г..

С интерес очакваме какъв ще са (ако има) отговорите на посочените за „виновни“ институции.

По-долу е реакцията на Димитър Стоянов, главният секретар на президента, изразена в профила му във Фейсбук:

"Никога не е късно да станеш за резил" е казал българинът. Когато обаче имаш претенциите да си някой в обществено-политическия живот, а разпостраняваш лъжи, то резилът е още по-голям.
Поговорката важи с пълна сила за бившия заместник-министър на отбраната и бивш служебен министър на отбраната Велизар Шаламанов, позволил си днес в подписаната от него статия "Колко ни струва мълчанието" да изпише куп неистини.
В статията си, Шаламанов лансира тезата, че причината за катастрофата, реализирана преди една година с вертолет Ми-17 с рег. знак 417, е "техническа повреда на опашния винт или на неговото задвижване, причинена от вътрешна „умора на материала“".
Нека все пак да уточним, че г-н Шаламанов не е




завършил авиационна специалност и никога не е обслужвал авиационна техника, т.е. не притежава необходимата квалификация за да прави такива заключения освен ако не си е поставил ясни цели като манипулирането на българското общество чрез разпостранение на явни неистини.
Според Шаламанов "Основната отговорност за тази повреда е неправилното поддържане на съветската летателна техника, в непълен обем от изискванията на производителя, удължаването на междуремонтния ресурс на „своя глава“, без съгласието на производителя. Извършваният контрол през това допълнително време е само външен – „по състояние“, без вътрешно-структурен анализ на материала и степента на неговата „умора“, който се прави, чрез сканиране при производителя."
Как е стигнал до тези умопомрачителни изводи, само Шаламанов си знае, но определено ако не покаже доказателствен материал са си чисти лъжи. Няма как да знае как е поддържана техниката без да анализира документите на вертолета.Нима Шаламанов познава регламента за обслужване на Ми-17, познава записите във формулярите на борд 417? Естествено, че няма познания, а и достъп до документацията на вертолета няма. Проблемът е, че техниката е съветска, демек е ненадежна, а тези които я обслужват са още по-малко благонадежни. Лъжа!
Втората лъжа е "удължаването на междуремонтния ресурс на своя глава". От къде господинът да знае, че ресурс се възстановява с ремонт на авиационната техника, а вертолет Ми-17 с рег. знак 417 е излязъл от ремонт през декември 2016 г. т.е. нямало е нужда да се удължава каквото и да е.
Трета лъжа: "вътрешната умора на материала" като причина за катастрофата. Да подскажана г-н Шаламанов, че няма вътрешна и външна умора на материала, а има само умора на материала. А дали тя е причина за катастрофата Шаламанов няма как да знае. Той не е и виждал нито редуктора, нито задвижващия вал, нито лопати на опашен винт .... и седейки зад клавиатурата реши, че това е умора на материала. По същият начин г-н Шаламанов, седейки зад компютъра, може да помогне на "Боинг" да разкрият причините за катастрофите с техните самолети. Несериозно е, глупаво е!
Четвърта лъжа: под ръководството на командира на ВВС ген.-майор Радев е удължен двойно междуремонтния ресурс. Само факти: вертолет Ми-17 с рег. знак 417 е ремонтиран в завод ТЕРЕМ "Летец" и предаден за експлоатация на ВВС през декември 2016г. Ген. Радев напусна редовете на ВВС в средата на август 2016. Тези факти не пречат на Шаламанов да манипулира.
В едно обаче подкрепям казаното от Шаламанов, а именно че съдът ще реши. Дано да реши и за тези, които най-безсрамно лъжат! А г-н Шаламанов "изрече" куп лъжи в статията си.
Недопустимо е да се правят опити безумните политически амбиции на някои господа да се реализират поругавайки паметта на загиналите ни колеги. Имайте поне малко уважение към тези, които вече не са сред нас!
А последният ред от статията на Шаламанов ще я перефразирам така: Ние няма да забравим и няма да мълчим, но ще лъжем!
Да напомня на Шаламанов за една аплодирана от него сделка за ремонт на двигатели в Полша. Защо не попита тогава дали има съгласие от производителя? Отговорът е един: конюнктура!
Целта на тази статия е и друга: 2,1 млрд. лв. без ДДС за новия изтребител с орязан пакет, без други екстри ...
Искрено се надявам изразената позиция да е лична, а не на политическата партия, чийто член е или на съюза, който председателствува!“
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker