Топ 3 на самолетите, разработени от съветското конструкторско бюро "Лавочкин"

Pan.bg 15 юни 2019 | 10:06 views (802) commentaries(2)
img Източник:''Svodka.start.bg''; https://bg.rbth.com/

Конструкторското бюро "Лавочкин" е толкова успешно, че не само създава най-добрия съветски изтребител от Втората световна война, но и произвежда най-модерния космически кораб за времето си.
Основано преди ВСВ през 1937 г., КБ "Лавочкин" активно участва в разработките на модерни изтребители за очаквания голям конфликт в Европа и триумфира със създаването на успешен модел като Ла-7.
"Лавочкин" обаче няма толкова ярка следвоенна история. Някои от самолетите губят в борбата за място под слънцето, водена срещу другите конструкторски бюра, докато други завинаги си остават само на чертожните дъски. През 1960-те години "Лавочкин" фокусира вниманието си върху разработката на космически кораб, който се произвежда и до днес.

Ла-5

image

Ла-5 е известен със своята маневреност и гъвкавост при работа, но има и някои значителни недостатъци. При скорост по-малка от 210 км/ч самолетът не може да се контролира. Както си спомня пилотът и писател Анатоли Маркуша, "летците страдаха от "африканската" жега в кабината".
На Ла-5 най-известният ас на Съюзниците Иван Кожедуб започва убийствения си списък от 62 свалени вражески самолета. На 6 юли 1943 г. по време на Курската битка той сваля немски бомбардировач Ju-87.
Докато първите изтребители Ла-5 са технически изостанали от Messerschmitt Bf 109 и Focke-Wulf Fw 190, то по-късната модернизация Ла-5ФН надминава немските си колеги, особено по скорост на издигане. "Ако Messer се опитваше да се измъкне от нас нагоре, ние го догонвахме. Колкото повече се издигаше, толкова по-лесно ни беше да го хванем. Focker-ът беше по-тежък от Messer-a и го хващахме дори по-бързо", спомня си пилотът Дмитрий Алексеев.
Германските самолетни конструктори обаче не бездействат. Техните изтребители стават по-напреднали и скоро Съветският съюз разбира, че му трябва нещо по-мощно от Ла-5ФН. Тогава се ражда легендарният Ла-7.

Ла-7

image

През септември 1944 г. най-добрият съветски изтребител от ВСВ – Ла-7, е пратен за бойни изпитания в 63-и гвардейски авиационен полк, който се бори за освобождението на Рига. Новият самолет става истински "побойник" за германците. По време на едномесечни въздушни битки полкът от Ла-7 унищожава 55 вражески изтребителя, като губи едва 4 самолета.
Ла-7 изглежда подобно на Ла-5ФН, но надминава предшественика си по отношение на скорост на летене, на издигане и максимална височина благодарение на осъвременените си технически характеристики. И по-важното – Ла-7 превъзхожда




почти всички немски самолети от това време.
Често пилотите на Luftwaffe предпочитат да избягват преки битки с тези мощни съветски самолети, така че германското командване изпраща само най-добрите сред най-добрите срещу пилотите на Ла-7. Например елитното немско крило Jagdgeschwader 54 (JG 54), към което принадлежат асове като Ото Кител (267 въздушни победи) и Валтер Новотни (258) често са пренасочвани към фронтовите зони, където служат съветските Ла-7.
Първата съветска "реактивна жертва" също пада пред Ла-7. През февруари 1945 г. съветският ас Иван Кожедуб сваля немски реактивен изтребител-бомбардировач Ме-262 във въздушна битка над р. Одер.

Ла-15

image

В края на 1940-те години две съветски конструкторски бюра започват ожесточена конкуренция за снабдяване на ВВС с изтребители. Ла-15 и МиГ-15 са "гуша за гуша", а в симулираните въздушни битки и двамата отбелязват победи.
Въпреки факта, че и двете машини влизат в серийно производство, съветското ръководство скоро решава, че производството на два реактивни изтребителя е ненужно за съветската индустрия.
Летателните характеристики на Ла-15 са признати за малко по-добри от тези на МиГ-15, но серийното производство на последния е по-гладък процес. Сталин лично решава да заложи на "МиГ", без да излага аргументи.
С над 15 000 произведени самолета МиГ-15 става най-масово произвежданият реактивен изтребител в света. След 235 построени бройки серийното производство на Ла-15 е преустановено през 1954 година. Останалите самолети са изпратени на ядрените изпитателни площадки, където да бъдат използвани като мишени.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    Иван Бориславов 2 16 юни 2019, 08:10
     
    4
     
    0

    Заложено е на МиГ-15 не само поради по-простата технолигия, но и поради по-удачната схема на колесника, и по-мощното въоръжение. При страничен вятър Ла-15 е опасен за пилоти с по-ниска квалификация при излитане и кацане.

  2. #2
    Граф 16 юни 2019, 12:15
     
    1
     
    0

    Да допълня колегата за хората които по- малко разбират по темата.Ла 15 е горноплощник и колесника е в тялото поради което е с малка база( разстоянието между лява и дясна основни стойки),което го прави по-неустойчив и труден за управление при излитане и кацане.С такива схеми са МиГ-23,Су-25,но при тях имаме управляемо носово колело, което решава проблема.

Напиши коментар

Задължителни полета*

Advertisement

Login

Remember me on this device

Registration
eXTReMe Tracker