Топ 3 на самолетите, разработени от съветското конструкторско бюро "Лавочкин"

Pan.bg 15 юни 2019 | 10:06 views (854) commentaries(2)
img Източник:''Svodka.start.bg''; https://bg.rbth.com/

Конструкторското бюро "Лавочкин" е толкова успешно, че не само създава най-добрия съветски изтребител от Втората световна война, но и произвежда най-модерния космически кораб за времето си.
Основано преди ВСВ през 1937 г., КБ "Лавочкин" активно участва в разработките на модерни изтребители за очаквания голям конфликт в Европа и триумфира със създаването на успешен модел като Ла-7.
"Лавочкин" обаче няма толкова ярка следвоенна история. Някои от самолетите губят в борбата за място под слънцето, водена срещу другите конструкторски бюра, докато други завинаги си остават само на чертожните дъски. През 1960-те години "Лавочкин" фокусира вниманието си върху разработката на космически кораб, който се произвежда и до днес.

Ла-5

image

Ла-5 е известен със своята маневреност и гъвкавост при работа, но има и някои значителни недостатъци. При скорост по-малка от 210 км/ч самолетът не може да се контролира. Както си спомня пилотът и писател Анатоли Маркуша, "летците страдаха от "африканската" жега в кабината".
На Ла-5 най-известният ас на Съюзниците Иван Кожедуб започва убийствения си списък от 62 свалени вражески самолета. На 6 юли 1943 г. по време на Курската битка той сваля немски бомбардировач Ju-87.
Докато първите изтребители Ла-5 са технически изостанали от Messerschmitt Bf 109 и Focke-Wulf Fw 190, то по-късната модернизация Ла-5ФН надминава немските си колеги, особено по скорост на издигане. "Ако Messer се опитваше да се измъкне от нас нагоре, ние го догонвахме. Колкото повече се издигаше, толкова по-лесно ни беше да го хванем. Focker-ът беше по-тежък от Messer-a и го хващахме дори по-бързо", спомня си пилотът Дмитрий Алексеев.
Германските самолетни конструктори обаче не бездействат. Техните изтребители стават по-напреднали и скоро Съветският съюз разбира, че му трябва нещо по-мощно от Ла-5ФН. Тогава се ражда легендарният Ла-7.

Ла-7

image

През септември 1944 г. най-добрият съветски изтребител от ВСВ – Ла-7, е пратен за бойни изпитания в 63-и гвардейски авиационен полк, който се бори за освобождението на Рига. Новият самолет става истински "побойник" за германците. По време на едномесечни въздушни битки полкът от Ла-7 унищожава 55 вражески изтребителя, като губи едва 4 самолета.
Ла-7 изглежда подобно на Ла-5ФН, но надминава предшественика си по отношение на скорост на летене, на издигане и максимална височина благодарение на осъвременените си технически характеристики. И по-важното – Ла-7 превъзхожда




почти всички немски самолети от това време.
Често пилотите на Luftwaffe предпочитат да избягват преки битки с тези мощни съветски самолети, така че германското командване изпраща само най-добрите сред най-добрите срещу пилотите на Ла-7. Например елитното немско крило Jagdgeschwader 54 (JG 54), към което принадлежат асове като Ото Кител (267 въздушни победи) и Валтер Новотни (258) често са пренасочвани към фронтовите зони, където служат съветските Ла-7.
Първата съветска "реактивна жертва" също пада пред Ла-7. През февруари 1945 г. съветският ас Иван Кожедуб сваля немски реактивен изтребител-бомбардировач Ме-262 във въздушна битка над р. Одер.

Ла-15

image

В края на 1940-те години две съветски конструкторски бюра започват ожесточена конкуренция за снабдяване на ВВС с изтребители. Ла-15 и МиГ-15 са "гуша за гуша", а в симулираните въздушни битки и двамата отбелязват победи.
Въпреки факта, че и двете машини влизат в серийно производство, съветското ръководство скоро решава, че производството на два реактивни изтребителя е ненужно за съветската индустрия.
Летателните характеристики на Ла-15 са признати за малко по-добри от тези на МиГ-15, но серийното производство на последния е по-гладък процес. Сталин лично решава да заложи на "МиГ", без да излага аргументи.
С над 15 000 произведени самолета МиГ-15 става най-масово произвежданият реактивен изтребител в света. След 235 построени бройки серийното производство на Ла-15 е преустановено през 1954 година. Останалите самолети са изпратени на ядрените изпитателни площадки, където да бъдат използвани като мишени.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    Иван Бориславов 2 16 юни 2019, 08:10
     
    4
     
    0

    Заложено е на МиГ-15 не само поради по-простата технолигия, но и поради по-удачната схема на колесника, и по-мощното въоръжение. При страничен вятър Ла-15 е опасен за пилоти с по-ниска квалификация при излитане и кацане.

  2. #2
    Граф 16 юни 2019, 12:15
     
    1
     
    0

    Да допълня колегата за хората които по- малко разбират по темата.Ла 15 е горноплощник и колесника е в тялото поради което е с малка база( разстоянието между лява и дясна основни стойки),което го прави по-неустойчив и труден за управление при излитане и кацане.С такива схеми са МиГ-23,Су-25,но при тях имаме управляемо носово колело, което решава проблема.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

Advertisement

Login

Remember me on this device

Registration Forgotten password
eXTReMe Tracker