ВВВУ "ГЕОРГИ БЕНКОВСКИ": КАКЪВ ТРЯБВА ДА БЪДЕ МОДЕЛЪТ НА ОБУЧЕНИЕ? ЗА МЯСТОТО НА ПИЛАТУС РС-9М В СИСТЕМАТА F-16 ПРИ ВЪЗМОЖНА СЪВМЕСТИМОСТ СЪС СТАНДАРТИТЕ НА ГРАЖДАНСКАТА АВИАЦИЯ

Pan.bg 19 юли 2019 | 21:15 views (2791) commentaries(0)
img
Pan.bg

Днес Народното събрание ратифицира на първо четене договора за закупуване на 8 броя изтребители F-16 за българските ВВС. България е на път да се нареди сред голямото семейство на европейските държави, които вече разполагат с подобни самолети от по-ранни варианти: Белгия, Гърция, Дания, Норвегия, Полша, Португалия, Румъния, Холандия. Да припомним: Италия също е използвала изтребители F-16 преди придобиването на Eurofighter, а Словакия вече поръча F-16 Block 70, подобно на България. Със самолети F-16 разполага и южната ни съседка Турция.

Въпреки, че през последните години Холандия продаде от своите изтребители F-16 на Йордания и Чили към настоящия момент Кралските ВВС на Нидерландия все още използват интензивно няколко десетки изтребители F-16 (около 60). За летателно обучение във фазите преди преминаването на изтребител F-16 холандците използват учебно-тренировъчния самолет PC-7.

Самолет PC-7 се произвежда от швейцарската фирма Pilatus Aircraft от 1978 г. и до днес, вече във вариант PC-7 Mk II. Всъщност самолет PC-9, който е в състава на българските ВВС е по-усъвършенствана, по-модерна и по-мощна версия на PC-7.

МОДЕРНИЗАЦИЯ НА ХОЛАНДСКИТЕ УЧЕБНИ САМОЛЕТИ ПИЛАТУС PC-7, КОИТО ЩЕ БЪДАТ В СЛУЖБА ДО 2027 г.

Към настоящия момент Кралските ВВС на Нидерландия разполагат с общо 13 броя учебно-тренировъчни самолети PC-7, доставени в периода 1989 – 1997 г. През юли 2015 г. Холандия сключва договор с фирма Pilatus Aircraft за модернизацията им до стандарт MLU (Mid Life Upgrade – Модернизация в средата на жизнения цикъл), което ще позволи самолетите да бъдат използвани до 2027 г.

За първите 10 от тях, доставени от Pilatus на 8 февруари 1989 г. в Холандия това ще означава забележителните 38 години в служба. Модернизацията на холандските самолети приключва успешно през февруари 2019 г., когато и последните два от общо 13 модернизирани самолета PC-7 са предадени на Кралските ВВС на Нидерландия от Pilatus.

СКРИЙНИНГЪТ КАТО СЕЛЕКЦИЯ ЧРЕЗ МЕДИЦИНСКИ, ФИЗИЧЕСКИ И ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ТЕСТОВЕ. ХОЛАНДСКИЯТ ОПИТ

В Холандия самолетите PC-7 са зачислени в състава на 131 ескадрила в авиобаза Вонсдрехт. Кандидатите за военни пилоти най-напред преминават серия от медицински, физически и психологически тестове. Този процес се нарича селекция и в случая играе ролята на скрийнинг.

Тестовете и съответните профили на лица, подходящи за военни пилоти са разработени от Авиационния и аерокосмически център на Нидерландия с близкото съдействие




на други изследователски организации. Одобрените в процеса на селекцията кандидати заминават за обучение в Кралската военна академия, а впоследствие – за наземно обучение в училището в авиобаза Вонсдрехт, което е с продължителност 25 седмици.

НАЗЕМНО ОБУЧЕНИЕ

В училището в авиобаза Вонсдрехт се преподават следните 12 дисциплини до ниво „Правоспособност за военен пилот – Технически знания (MPL-TK)“: Авиационно законодателство, Конструкция на въздухоплавателните средства, системи на самолета и двигателни установки, Контролно-измервателна апаратура, Планиране, правила и принципи на полета, Човешки фактор, Метеорология, Обща навигация, Радио навигация, Оперативни процедури, Аеродинамика, Механика на полета и Комуникации.

На всеки две седмици се провеждат тестове. За успешното им преминаване е необходимо кандидатите да отговорят правилно на 75 % (или повече) от въпросите в тях. Подобно на Училището за летателно обучение (Flying Training School) на Военновъздушния корпус на Ирландия и в Холандия има съвместимост на ниво лиценз за транспортен пилот (Airline Transport Pilot License – ATPL).

ЛЕТАТЕЛНО ОБУЧЕНИЕ С ПИЛАТУС PC-7 В ХОЛАНДИЯ

След приключването на наземното обучение в авиобаза Вонсдрехт започва летателната подготовка със самолет PC-7, разделена в две фази: основна и за напреднали. Основната е с продължителност 12 седмици и включва над 30 летателни часа с инструктор и самостоятелно. Втората фаза включва над 55 летателни часа с инструктор и самостоятелно.

След приключването на летателното обучение се извършва разпределение. Лицата, които са подходящи за вертолетната авиация и по-специално за вертолети AS.532U2 Cougar заминават за завършване на обучението си във Форт Худ. Тези, които са определени за служба във военноморската авиация отиват в база Бюкберг, Германия и продължават обучението си на вертолети EC-135, а по-късно и на вертолети NH-90. Бъдещите пилоти на изтребители F-16 заминават за военновъздушна база Шепърд в САЩ, където преминават обучение на самолет T-6A Texan II.

ЗА МЯСТОТО НА САМОЛЕТ ПИЛАТУС PC-9М В ЛЕТАТЕЛНОТО ОБУЧЕНИЕ ПРЕДИ F-16

Зад амбициозната абревиатура T-6A Texan II се крие не кой да е, а американският вариант на широко известния учебно-тренировъчен самолет PC-9 (в състава и на българските ВВС), произвеждан по лиценз на фирма Pilatus от Raytheon/по-късно Beechcraft в САЩ.

Разполагайки с PC-9М българските ВВС де факто разполагат с възможностите на американския T-6A Texan II и не е необходимо да изпращат бъдещите военни пилоти за скъпоструващо обучение в САЩ, а могат да извършват самостоятелно обучението във фазата, която е въвеждаща към изтребител F-16 (lead-in fighter training) и в България. Нещо, което и самите американци са разбрали след като в Долна Митрополия ще бъдат доставени симулатори за F-16 и ще бъде изграден център за обучение на F-16.

Какво обаче е конкретното положение в България, която подобно на Холандия също ще разполага с изтребители F-16 (значително по-нови от холандските или Block 70), а междувременно българските ВВС вече разполагат и с 6 броя учебно-тренировъчни самолети PC-9М в Долна Митрополия?

PC-9 е приет на въоръжение във военновъздушните сили на някои от следните държави: Австралия (в момента се заменя от PC-21), България, Ирландия, Мексико, Оман, Словения, Тайланд, Хърватска, Швейцария. В конструктивно и технологично отношение най-близък до българския вариант на самолет РС-9 е този, който се намира в състава на Военновъздушния корпус на Ирландия (Irish Air Corps).

УЧЕБНА ПРОГРАМА ЗА PC-9: ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ. ТРИ ФАЗИ НА ОБУЧЕНИЕТО

Към настоящия момент и в своя роден вариант учебната програма за самолет PC-9М е предназначена за обучение на бъдещите военни пилоти, както и за летателна подготовка, която е въвеждаща към самолет L-39, вертолетната авиация или многодвигателен самолет. Реално през последните 15 години в България самолет PC-9М се използва интензивно и в трите фази на обучение, подобно на Ирландия: първоначално (ab initio или screening), основно (basic) и за напреднали (advanced). В допълнение той може да бъде успешно използван успешно и в четвъртата фаза на обучението, която е въвеждаща към изтребител. Франция вече използва най-новото поколение самолет Пилатус PC-21 за обучение, което е въвеждащо към изтребител.

Курсът на обучение за РС-9М у нас обхваща два основни етапа:

Наземно обучение;
Летателно обучение със самолет PC-9М.

През втората половина на настоящата 2019 г. в Долна Митрополия ще бъдат доставени „Компютърно базирана система за обучение“ (Computer Based Training System – CBTS) за самолет PC-9M и „Тренажор за полетни и навигационни процедури“ (Flight Navigation Procedure Trainer – FNPT) за самолет PC-9M. След доставката им PC-9М ще се използва за обучение в първоначалната фаза (скрийнинг) в комбинация със симулатор, подобно на Военновъздушния корпус на Ирландия.

Въвеждането на тренажор в Долна Митрополия ще намали чувствително разходите за подготовката и ще я изведе на качествено ново и световно ниво. В съчетание с наземно базираните системи знанията и процедурите ще се усвояват в сигурна среда.

Комбинацията от използването на тренажор и мултифункционалния самолет PC-9М в първоначалната фаза на обучение („скрийнинг“) отговаря напълно на модерните тенденции в страните от ЕС и НАТО, чиито член е и България и напълно обезмисля проектираното през 2017 – 2018 г. от МО придобиване на леки учебни самолети за скрийнинг, станали печално известни с участието си в многобройни инциденти напоследък.

С други думи придобиването на малки учебни самолети за спорт и развлечения със съмнителна безопасност при вече заявени „Компютърно базирана система за обучение“, „Тренажор за полетни и навигационни процедури“ и наличен самолет PC-9М, би било дублиране на способности, разхищение на средства и ненужен риск.

НАЗЕМНО ОБУЧЕНИЕ. СПЕЦИАЛНИ ТЕОРЕТИЧНИ ДИСЦИПЛИНИ

Наземната програма за обучение в България включва изучаването на т.нар. „специални теоретични дисциплини“, свързани с авиацията. Във вече закрития факултет „Авиационен“ в структурата на НВУ „Васил Левски“, чиято дейност преминава във факултет „Авиационен“ в структурата на новото ВВВУ „Георги Бенковски“, са включени пет катедри. Това са катедрите „Лидерство и чуждоезиково обучение“ (1), „Електроника, комуникационна и навигационна техника в авиацията“ (2), „Електротехника, автоматика и информационни технологии“ (3) и „Организация и управление на тактическите подразделения и авиационно въоръжение“ (4) и „Авиационна техника и технологии“ (5).

В петата от изброените катедри се преподават основни профилиращи дисциплини за специалността „Авиационна техника и технологии“. Катедрата е водеща за специализациите „Летец-пилот“, „Летателни апарати и авиационни двигатели“ и „Летищно-техническо осигуряване“ на курсантите обучаващи се по специалност „Организация и управление на тактическите подразделения от ВВС“. Някои от преподаваните дисциплини са:
Авиационна метеорология, Основи на конструирането (приложна геометрия инженерна графика и машинни елементи), Автоматизирани системи за проектиране, Строителна механика на авиационните конструкции, Безпилотни летателни апарати, Въведение в аерокосмическата техника, Конструкция на самолета/вертолета, Теория на механизмите и машините, Машинознание, Хидравлика и пневматика на системите на летателните апарати, Системи за управление на летателните апарати, Конструкция и експлоатация на летателните апарати, Конструкция на летателните апарати, Авиационни композитни матерали и конструкции, Аеродинамика на летателните апарати, Динамика на полет, Устойчивост и управляемост на летателните апарати, Авиационни технологии, Базови машини за самолетообслужваща техника, Безопасност на полетите, Военно-превозни документи, Гориво-смазочни материали, Експлоатация на самолетообслужващата техника, Здравословни и безопасни условия на труд, Инженерно авиационно осигуряване на авиацията, Инженерно-летищно и летищно-техническо осигуряване, Конструкция и якост на авиационните двигатели, Конструкция на двигателя, Материалознание, Механика на разрушението, Надеждност и диагностика, Организация на подразделенията и службите за МТО във ВВС, Приложни изследвания, Ремонт на авиационната техника, Системи за контрол на авиационната техника, Системи за управление и регулиране на авиационните двигатели, Системи за управление на техническата експлоатация на авиационната техника, Съпротивление на материалите, Теория на авиационните двигатели, Теория на автоматичното управление, Термодинамика и топлопренасяне, Техническа експлоатация на летателните апарати, Технически измервания, Технология на металите, Характеристики на авиационните двигатели и др.

ЛЕТАТЕЛНО ОБУЧЕНИЕ. ЧЕТИРИ НИВА

Във втория етап от курса (летателно обучение) намират приложение някои от следните учебници, наръчници и инструкции: наръчници за обучение на курсанти, наръчници за обучение на инструктори, технически инструкции, инструкции за действие в спешни случаи/аварийни ситуации и др.

Вторият етап от курса (летателно обучение с PC-9М) включва четири нива:

1. Придобиване на знания и умения до ниво „Сертификат за любител пилот“ PPL (Private Pilot License);

В летателната програма са включени три компонента: общо управление на самолета, навигация и изпълнение на полети по правилата за инструментални полети. Общо около 46 летателни часа, от които 34 часа с инструктор и 12 часа самостоятелно. Реално това ниво винаги е включвало скрийнинг и основно обучение.

2. Ниво за напреднали;

В летателната програма са включени пет компонента: общо управление на самолета, навигация, изпълнение на полети по правилата за инструментални полети, изпълнение на нощни полети, изпълнение на полети във формация. Общо около 83 летателни часа, от които 59 часа с инструктор и 24 часа самостоятелно.

3. Ниво, което е въвеждащо към изтребител;

В летателната програма са включени шест компонента: общо управление на самолета, навигация, изпълнение на полети по правилата за инструментални полети, изпълнение на полети във формация, обучение по бойно използване – мисия „въздух-въздух“ и „атака по наземни цели“. Общо около 47 летателни часа, от които 31 часа с инструктор и 16 часа самостоятелно.

4. Ниво, което е въвеждащо към многодвигателен самолет.

В летателната програма са включени четири компонента: общо управление на самолета, навигация, изпълнение на полети по правилата за инструментални полети и изпълнение на полети във формация. Общо около 42 летателни часа, от които 31 часа с инструктор и 11 часа самостоятелно.

От направения по-горе преглед е видно, че в България вече е заложен един добър и доказан във времето модел на наземно и летателно обучение със самолет PC-9М. Той е и изключително евтин, защото цената на летателен час се разпределя планово върху четири вида летателна подготовка. Нещо, което е постижимо единствено с мултифункционален (по отношение на подготовката) самолет от типа на PC-9М, с който може да се води летателна подготовка на четири нива по минимум осем компонента (изброените по-горе плюс въздушна аеробатика), докато по-малък учебен самолет би позволил само воденето на един вид летателна подготовка при силно занижени критерии за безопасност поради ограничените му летателно-технически възможности.

В допълнение – преподаваните специални теоретични дисциплини във факултет „Авиационен“, който преминава от структурата на НВУ „Васил Левски“ в структурата на ВВВУ „Георги Бенковски“ се припокриват и дори надграждат значително изучаваните дисциплини в Училището за летателно обучение (Flying Training School) на Военновъздушния корпус на Ирландия, чиито самолет PC-9 е най-близък в конструктивно и технологично отношение до българския PC-9.

Опитът на Ирландия, чиито самолети PC-9 са най-близки до тези, приети на въоръжение в българските ВВС показва, че възможностите на самолета се използват оптимално – от една страна той е въоръжен (вж. предишната публикация в Pan.bg), а от друга той се използва за обучение и в трите фази – първоначално („скрийнинг“), основно и за напреднали, като е налице съвместимост със стандартите на гражданската авиация до ниво лиценз за транспортен пилот (Airline Transport Pilot License – ATPL).

ЗА РОЛЯТА НА БЪЛГАРСКАТА ГРАЖДАНСКА ВЪЗДУХОПЛАВАТЕЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ, КОЯТО ПРИЗНАВА ЗНАНИЯ, ОПИТ И УМЕНИЯ, ПРИДОБИТИ ВЪВ ВОЕННА СЛУЖБА

Съгласно Наредба № 39 от 23 април 2015 г. (чл. 2, т. 7) Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД „ГВА“) в България признава знания, опит и умения, придобити в рамките на военна служба, при условията и по реда на чл. 10 от Регламент (ЕС) № 1178/2011.

На този проблем е посветено специално информационно писмо, публикувано на уеб-страницата на ГД „ГВА“. Писмото е от директора на дирекция „АБ“ в ГД „ГВА“ г-н Иван С. Иванов до всички заинтересувани лица. С него той информира, че Докладът за предоставяне на кредит за знания и опит, придобити по време на военна служба, изготвен и представен за обсъждане в EASA (Европейска агенция за авиационна безопасност), съгласно чл.10, ал.3 от (ЕС) Регламент 1178 от 03 ноември 2011 г. за определяне на технически изисквания и административни процедури във връзка с екипажите на въздухоплавателни средства в гражданското въздухоплаване в съответствие с Регламент (ЕО) No 216/2008 на Европейския парламент и на Съвета е приет без възражения.

В допълнение – в случай на желаещи, придобили авиационни знания и опит по време на военна служба да бъдат обучени в съответствие с (ЕС) Регламент 1178 от 03 ноември 2011 г. за придобиване на свидетелства за правоспособност по Part FCL, ГД „ГВА“ предоставя съдържанието на Military Credit Report, съгласуван с EASA и публикуван на уеб-страницата на дирекцията в рубриката „Лицензиране на авиационния персонал“ и „Новини и събития“.

Във връзка с горното, тези от АТО (Акредитирана организация за обучение), които желаят да обучават кандидати, придобили авиационни знания и опит по време на военна служба следва да съставят програми за обучение и внесат за одобрение измененията в Ръководствата си за обучение.

КАКЪВ ТРЯБВА ДА БЪДЕ БЪЛГАРСКИЯ МОДЕЛ?

На фона на около 45-50 броя самолети PC-7 и PC-9 регистрирани през годините като граждански в държави като Великобритания, Германия, Сан Марино, САЩ, Франция и Швейцария и използвани както за обучение на пилоти от гражданската авиация, така и за комбинираното изпълнение на граждански и военни задачи това означава, че мисията е възможна: време е Министерството на отбраната и българските ВВС, които използват вече 15 години платформата Pilatus за обучението на летци от военната авиация да инициират надграждането на системата и допълването й с нови възможности, една от които е отварянето й към гражданския сектор, в частност към гражданската авиация в контекста на предстоящото откриване на висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия и при отчитането на чуждия опит в тази сфера.

УСПЕШНАТА ФОРМУЛА ЗА БЪЛГАРИЯ – СЪЧЕТАНИЕ ОТ ИРЛАНДИЯ И ХОЛАНДИЯ

Регистрирането на минимум 2 броя самолети РС-9М като граждански в комбинация със съставянето на програми за обучение (или внасянето на изменения в ръководствата за обучение), както и вече изучаваните специални теоретични дисциплини във ВВВУ „Георги Бенковски“, подобно на Училището за летателно обучение на Военновъздушния корпус в Ирландия би отворило пътя към признаването на знанията, опита и уменията, придобити в рамките на военна служба у нас от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“.

Военновъздушните сили (ВВС) и ВВВУ „Георги Бенковски“ следва да предоставят програми за обучение или да внесат промени в ръководствата за обучение, които да бъдат одобрени от ГД „ГВА“.

Наред с това останалите 4 броя самолети PC-9М в Долна Митрополия ще се използват пълноценно за обучение във всички фази преди преминаването им към бъдещия български изтребител F-16, подобно на Холандия и САЩ, които от много години насам използват по идентичен начин самолети PC-7 и T-6A Texan II по отношение на своите изтребители F-16.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker