ИЗПОЛЗВАНЕ НА САМОЛЕТ PC-9М В ТРИТЕ ФАЗИ НА ОБУЧЕНИЕ - ПЪРВОНАЧАЛНО (СКРИЙНИНГ), ОСНОВНО И ЗА НАПРЕДНАЛИ И СЪВМЕСТИМОСТ СЪС СТАНДАРТИТЕ НА ГРАЖДАНСКАТА АВИАЦИЯ

Pan.bg 19 юли 2019 | 23:49 views (310) commentaries(0)
img pan.bg

Ирландският опит: Използване на самолет PC-9М в трите фази на обучение - първоначално (скрийнинг), основно и за напреднали и съвместимост със стандартите на гражданската авиация

Pan.bg

През 2004 г. в състава на българските ВВС влизат 6 броя учебно-тренировъчни самолети PC-9М, базирани в Каменец/по-късно в Долна Митрополия и 1 брой транспортен самолет PC-12/45, базиран във Враждебна.

PC-9M и PC-12 се произвеждат от фирма Pilatus Aircraft (Швейцария). Първи полет на PC-9 – 7 май 1984 г. Първи полет на PC-12 – 13 май 1991 г. До момента са произведени 265 броя самолети PC-9 и над 1500 самолети PC-12 от различни варианти за граждански и военни оператори.

PC-9 е приет на въоръжение във военновъздушните сили на някои от следните държави: Австралия (в момента се заменя от PC-21), България, Ирландия, Мексико, Оман, Словения, Тайланд, Хърватска, Швейцария. В конструктивно и технологично отношение най-близък до българския вариант на самолет РС-9 е този, който се намира в състава на Военновъздушния корпус на Ирландия.

УЧИЛИЩЕ ЗА ЛЕТАТЕЛНО ОБУЧЕНИЕ

Във Военновъздушния корпус на Ирландия (Irish Air Corps) самолет PC-9М се използва за обучение в следните три фази – първоначално (ab initio или screening), основно (basic) и за напреднали (advanced), което се извършва в т.нар. Училище за летателно обучение (Flying Training School).

В организационно отношение училището е част от Военновъздушния корпус и отговаря за обучението и образованието на всички курсанти за корпуса.
Основната роля на училището е да извършва летателно (в три фази) и военно обучение за курсантите.

В допълнение то отговаря на всички оперативни изисквания, заявени от командването на Военновъздушния корпус, включително осигуряването на подготовка и развитието на способности „въздух-въздух“ и „въздух-земя“, тъй като ирландският вариант на самолет PC-9М разполага с въоръжение.

КУРС „КРИЛЕ“ С ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ 15 МЕСЕЦА

За изпълнение на своята основна задача училището провежда т.нар. курс „Криле“ за курсанти (Cadet Wings Course). За изпълнението на допълнителните задачи училището провежда обучение за инструктори, обучение по бойно използване и обучение по военновъздушна тактика с PC-9М.

Обучаемите, които се приемат в курса „Криле“ са с нулев летателен опит (zero flying experience). Целта е да бъдат обучени до ниво военен пилот. Продължителността на курса е 15 месеца. Същият съчетава изключително интензивна наземна (теоретична) и летателна (практическа) програма за обучение.

ТЕОРЕТИЧНА ПРОГРАМА, СЪВМЕСТИМА С ИЗИСКВАНИЯТА НА ГРАЖДАНСКАТА АВИАЦИЯ

Наземната
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




програма за обучение включва




изучаването на най-разнообразни научни дисциплини, свързани с авиацията и гарантира, че нивото на теоретичните знания на обучаемите отговаря на стандарта, изискуем за признаване от Ирландското ръководство на гражданската авиация (Irish Aviation Authority) на ниво лиценз за транспортен пилот (Airline Transport Pilot License – ATPL). В програмата за теоретично обучение са залегнали следните 14 дисциплини:

Правила и принципи на полета;

Метеорология;

Контролно-измервателна апаратура;

Комуникации при изпълнение на полети;

Човешки фактор и ограничения;

Навигация;

Задвижване и двигателни установки;

Авиационно законодателство;

Основни понятия за въздухоплавателните средства и системи на самолета;

Електрически системи и електроника;

Маса и баланс;

Аеродинамика;

Планиране на полета и мониторинг;

Оперативни процедури.

В рамките на теоретичната програма са включени и допълнителни часове за обучение на курсантите като бъдещи офицери и лидери. След завършването на наземното обучение те преминават практическото летателно обучение на самолет PC-9М разделено в три фази: първоначална (ab initio или screening), основна (basic) и за напреднали (advanced). Всяка от тях завършва с полагането на съответния изпит.

ПЪРВОНАЧАЛНО ОБУЧЕНИЕ (СКРИЙНИНГ)

Обучението на курсантите в Ирландския военновъздушен корпус в първоначалната фаза (т.нар. „скрийнинг“) започва от „Компютърно базирана система за обучение на самолет PC-9М“ (PC-9М Computer Based Training System).

Тук ще отворим скоба и ще кажем, че този подход е преобладаващ в страните от НАТО и ЕС, чиито член е и България. Повечето от тези страни използват компютърно базирани системи и симулатори в първоначалната фаза на обучение („скрийнинг“), което значително поевтинява подготовката, вместо леки самолетчета за спорт и развлечения, които не разполагат с адекватни системи за безопасност и сигурност на инструкторите и обучаемите.

Припомняме, че с подобни леки самолетчета са регистрирани редица инциденти по света и на територията на България през последните няколко години.

КОМПЮТЪРНО БАЗИРАНА СИСТЕМА ЗА ОБУЧЕНИЕ

През 2017 г. Министерството на отбраната на Р България сключи договор с фирма Pilatus Aircraft за доставката на „Компютърно базирана система за обучение на самолет PC-9М“ (PC-9М Computer Based Training System), която ще бъде доставена през втората половина на 2019 г. и ще позволи на българските ВВС да започват първоначалното обучение във фаза 1 („скрийнинг“) именно от тази система, подобно на Ирландия и в съответствие с тенденциите в страните от НАТО и ЕС.

С това кратко отклонение приключваме темата за ситуацията в България и отново се насочваме към летателната подготовка в Ирландския въздушен корпус, където обучаемите във фаза 1 („скрийнинг“) продължават подготовката си като преминават от „Компютърно базираната система за обучение“ (CBTS) на симулатор за самолет PC-9М.

ТРЕНАЖОР ЗА ПОЛЕТНИ И НАВИГАЦИОННИ ПРОЦЕДУРИ

През 2017 г. Министерството на отбраната на Р България сключи договор с фирма Pilatus Aircraft за доставката на „Тренажор за полетни и навигационни процедури за самолет PC-9М“ (PC-9М Flight Navigation Procedure Trainer - FNTP). Той ще бъде доставен през втората половина на 2019 г., ще разшири значително възможностите на българските ВВС и ще изведе подготовката на световно ниво.

Новата придобивка ще позволи на обучаемите да продължат обучението си във фаза 1 („скрийнинг“) като преминават постепенно от „Компютърно базираната система за обучение“ към „Тренажора за полетни и навигационни процедури за самолет PC-9М“, подобно на Ирландия и в съответствие с тенденциите в страните от НАТО и ЕС.

ПЪРВИ ПОЛЕТИ НА САМОЛЕТ РС-9М

В края на фаза 1 („скрийнинг“) курсантите в Ирландия започват своите първи полети на самолет PC-9М с инструктор. Видно от изложението в Ирландия за първоначално обучение във фаза 1 („скрийнинг“) се използват наземно базирани системи за обучение (компютърно базирана система и симулатор), което поевтинява подготовката в съчетание със самолет PC-9М.

Това от своя страна опровергава разпространяваното и налаганото от мнозина експерти в България становище, че самолет РС-9М е непригоден за целите на първоначалното обучение („скрийнинг“) и единствената алтернатива в случая са леки учебни самолетчета.

Ирландският опит ясно демонстрира пригодността на самолет РС-9М за целите на първоначалното обучение („скрийнинг“) във фаза 1. В съчетание с наземно базираните системи знанията се усвояват в сигурна среда, а разходите за подготовката намаляват.

ОСНОВНО ОБУЧЕНИЕ И ОБУЧЕНИЕ ЗА НАПРЕДНАЛИ

След завършването на фаза 1 курсантите в Ирландия преминават към фаза 2 – основно обучение (basic training), където развиват и надграждат летателните си умения на самолет PC-9М. В програмата са включени визуални полети, изпълнение на полети по правилата за инструментални полети (IFR), нощни полети и др.

Във фаза 3 – обучение за напреднали (advanced training), програмата включва интензивни полети във формация, обучение по бойно използване, обучение по военновъздушна тактика и др.

Летателно обучение на самолет PC-9М в Ирландия завършва с финален изпит, в който всеки от кандидатите за военен пилот изпълнява многобройни задачи и в заключение участва в реално военно учение като командир на тактическа формация.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Опитът на Ирландия, чиито самолети PC-9 са най-близки до тези, приети на въоръжение в българските ВВС доказва, че възможностите на самолета се използват оптимално – от една страна той е въоръжен, а от друга той се използва за обучение и в трите фази – първоначално („скрийнинг“), основно и за напреднали, като е налице съвместимост със стандартите на гражданската авиация до ниво лиценз за транспортен пилот (Airline Transport Pilot License – ATPL).

На фона на около 45-50 броя самолети PC-7 и PC-9 регистрирани през годините като граждански в държави като Великобритания, Германия, Сан Марино, САЩ, Франция и Швейцария и използвани както за обучение на пилоти от гражданската авиация, така и за комбинираното изпълнение на граждански и военни задачи това означава, че мисията е възможна:
време е Министерството на отбраната и българските ВВС, които използват вече 15 години платформата Pilatus за обучението на летци от военната авиация да инициират надграждането на системата и допълването й с нови възможности, една от които е отварянето й към гражданския сектор, в частност към гражданската авиация в контекста на предстоящото откриване на висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия и при отчитането на чуждия опит в тази сфера.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker