Mайор Радостин Люцканчев: Усмихнатият пилот

Pan.bg 20 юли 2019 | 01:11 views (889) commentaries(1)
img otbrana.com, Спирдон Спирдонов

За него казват, че е от най-обичаните военни пилоти. Други допълват – от най-веселите. Аз бих казал – и от най-добрите, т.е. от асовете, както се говори в авиацията. Влязъл във Висшето военновъздушно училище – Долна Митрополия, през 1991 г., вече 28 години е между небето и земята. Днес е началник-щаб на авиационна ескадрила. Мислел да ходи в картографския институт, дори се учил да пише наопаки, но през 1991 г. взел окончателната посока ­ записал курс за пилотиране на моторен самолет. “Не предполагаш какво е, докато не влезеш в самолета. За една минута разбираш много повече от тия 100 страници, които си прочел преди това...” Впрочем ученето е в кръвта му. През 2004 г. завършва Техническия университет ­ специалност “енергетика”. Учил го задочно, докато бил в група, която не летяла интензивно. Вместо безсмислено седене ­ подал рапорт и се захванал да учи.

Той е и един от железните безмерци. Така им казват на тези, които служат в авиобаза „Безмер” край Ямбол, наричана по документи База за предно разполагане. Лети на Су - 25 , наричан още „летящия танк”. Задачата на самолета е да унищожава земни и надводни цели, да бъде победител в боя и когато е на твоя страна да ти е най-добрия приятел, т. е. всеки военнослужещ от Сухопътни войски или от Военноморски сили да знае, че появили се Су-то над главата му, ще му помогне да победи врага, коментира майор Люцканчев.

Преди три години, когато завърши модернизацията на летището и машините се завърнаха у дома от авиобаза „Граф Игнатиево”, Су-то, управляван от него, прелетя над премиера Бойко Борисов на пределно малка височина от 40 метра със скорост 830 км. в час. Бръснещият полет накара министър-председателят да попита какви са тактико-техническите характеристики на машината. И не скри възхищението си от майсторския пилотаж.

За него незабравим остава друг полет и то когато е бил курсант. Летели с инструктора Тодор Вътковски. Тогава не се спуснал колесникът на самолета. „Усещането е отвратително. В първия момент човек се чувства безпомощен. Разбираш как организмът преминава на друг вид функциониране и започваш да търсиш решение. Веднага натиснах бутона „аварийни ситуации” в моето съзнание и започнахме да търсим изход. Нещата се получиха. Кацнахме живи




и здрави тримата – аз, инструкторът и самолетът.” В небойни условия, казва майор Люцканчев, двата най-сериозни отказа са неспускане на колесника и пожар на борда на самолета.

Според него, най-хубавият полет е този, при който като се върнеш на земята имаш най-много адреналин и ти се иска да летиш отново. Обикновено това били полетите след учения и то с реално използване на въоръжение, т.е. когато си поразил целта, изпълнил си заповяданата мисия и съответно си получил благодарността на командирите.

Колкото и нелогично да звучи на пръв поглед, пилотът Люцканчев е земен човек. Преди десетина години беше споделил, че отглежда лози “Пръскам, режа, правя вино, ракия. Опитат ли я приятели, казват: еее, двойно препечена, табиетлийски направена. От бабата, на която съм кръстен, съм взел любовта към земята. Преди да се захвана, чета теория, питам хората как го правят, правя сам анализ ­и чак след това се хващам. Не почвам на сляпо - ­ я се получи, я не. Това пак е от професията, трябва последователност. Не хвърчиш самоцелно. По същия начин подхождам и към лозето.“ Тогава до ескадрилата в авиобазата беше засадил 5 лозички.

Той не споделя широко разпространената тема, че романтиката е, когато си близо до небето, във въздуха и облаците. Категоричен е, че удоволствието е на земята. Горе е работата. И това важи особено за бойната авиация. Повече от 50 процента от полетите му са свързани с реално използване на въоръжение, разбира се, по време на учения и тренировки. Това е голяма отговорност. Не може да става дума и за сравнение между полети със и без въоръжение. Независимо от натрупания опит, винаги съм под напрежение, споделя той. И заявява: „ Когато си в ударната авиация и използваш въоръжение, оставяш романтиката за земята.” Не обича да говори за брой летателни часове. „За мащабите на България са много, но, ако погледнем в годините, в които съм бил в авиацията, са от средно ниво“, отговаря на подобен въпрос. .

Оптимизмът е другото качество на майор Люцканчев. Впрочем, няма истински пилот песимист. Сега, обаче става дума за бъдещето на самолета. Прогнозата му е, че ресурсът на „летящия” танк може да бъде удължен с десетки години. След като МиГ - 21 успя да лети 50 години и да служи на България, защо Су-то да няма пред себе си още две десетилетия, пита риторично той. Впрочем, няма отказване от този самолет. Такива са позициите и на най-високо държавно ниво. Су-25, който е на въоръжение в българските ВВС от 1986 г., е уникален с това, че е единственият щурмови самолет в състава на НАТО, заедно с американския А-10.

Каква е мотивацията на майор Люцканчев и на другите „железни безмерци“? Както във всяка една работа, така и в нашата основното е желанието, казва той. И допълва „Когато човек върши нещата с желание, не чувства умората“. Явно, така е и в бойната авиация!

Разцепихме мишените!

Емоционален изблик на майор Радостин Люцканчев след учение: „Да се похваля! Беше трудно, но успяхме! Както каза ръководителят на полигона – „Разцепихте мишената“. След като завъртях самолета и видях, че пушекът от шестнадесетте бомби се издига точно от мишената, извиках с пълно гърло… Толкова адреналин имах в тялото си, олекна ми и можех да говоря свободно! Същото се случи и с мишените за стрелбата с НУРС-овете, по 128 броя на самолет, всички вътре! Отново отлично свършена работа от нас – Безмерци !“ Това е истинският капитал, върху който трябва да градят овластените от народа.
image

За него

Подполковник Милен Димитров, командир на авиобаза Безмер: Ударната авиация спечели

Майор Люцканчев е много добър професионалист, обича професията на военния пилот и смятам, че щурмовата (ударната) авиация е спечелила много с това, че той е пилот на самолет Су-25. Пожелавам му на първо място здраве и да продължава със същия безмерки дух да утвърждава името си като професионалист, да посреща и да преодолява ежедневните предизвикателства на професията - военен летец.

Бригаден генерал от запаса Васил Димитров, бивш командир на авиобаза Безмер: Не се плаши от предизвикателства

Беше един от първите, на които гласувах доверие за участие в международни учения. Демонстрира много добри качества за работа в екип в наша и международна обстановка.Като пилот и командир има бъдеще. Проявяваше инициативност, усъвършенствува английския си език, не се плаши от предизвикателствата. Да си пази здравето. Като човек - общителен , винаги усмихнат, печели доверието на колегите си и има авторитет сред тях.

Полковник от запаса Димитър Данев, бивш командир на авиобаза Безмер: Винаги е готов да помогне

Остави в мен много добри впечатления като пилот и колега, отлично подготвен и амбициозен. Прави впечатление професионалното му отношение към всяка поставена задача. Много важно негово качество е, че е готов да помогне винаги, когато е необходимо. Това е от изключително голямо значеине за нашата професия, която в много случаи придобива рисков характер. Пожелавам му успех и повече полети!
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Колега 20 юли 2019, 22:58
     
    1
     
    0

    Разкошен е...Не, че няма и други разкошни, но този човек е забележителен и е от незабравимите.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker