Подполк. Пламен Ковачев : Двата тренажора на "Пилатус" ще преобразят обучението в Долна Митрополия

Pan.bg 04 окт 2019 | 20:29 views (314) commentaries(0)
img
Два тренажора ще преобразят обучението в Долна Митрополия

Димитър СТАВРЕВ, сп. "Клуб КРИЛЕ"



Pan.bg

За перспективите пред летателното обучение и за курсантите, обучавани във Военновъздушна учебна база (ВВУБ) "Г. Бенковски" разговаряхме с подполковник Пламен Ковачев, зам.-командир по летателната дейност.

Подполк. Пламен Ковачев сподели, че командването на ВВУБ има амбицията да заложи курсантите, преминали скрийнинг стаж, и часове на тренажора, който формированието ще





получи по договора с Pilatus Aircraft Company. Той ще е в строя от октомври 2019 г. На него курсантите ще могат да поддържат подготовката си и ще придобиват нови способности.

Симулаторът, който е тип Flight and Navigation Procedure Trainer Level 2, освен усещането за полет, симулира всички останали дейности в кабината на РС-9М. Той е много близко като способности до Full Flight Simulator. Подполк. Пламен Ковачев, който лично е „облитал“ симулатора в Швейцария, сподели че математическият модел е зададен много точно, симулира всички режими на полета, дори критичните. Математическият модел, който симулира поведението на самолета е много реалистичен и в резултат тренажорът реагира по същия начин по който реагира и самолета.

Нивото на симулация в кабината е 100%, включително на навигационните процедури. Симулаторът е много полезен, защото голяма част от аварийните ситуации не могат да се разиграят на истинския самолет. Например не е приятно да спре двигател в полет, ето защо голяма част от аварийните процедури с курсантите са разглеждани само на теория. С тренажора за първи път те ще могат да ги отренират реално. В бъдеще с негова помощ всички аварийни ситуации записани в чек-листа на самолета ще могат да бъдат отиграни още преди първия полет на курсанта.

Още нещо - с помощта на симулатора на курсантите ще се осигури ситуационна представа за местоположението на различните системи и превключватели в кабината на РС-9М, още преди да се качат и седнат в кабината на реален самолет и да „четат“ приборите. Подполк. Пламен Ковачев сподели, че във ВВУБ чакат с голямо нетърпение пристигането и монтирането на тренажора. Целта е той да бъде включен в алгоритъма на летателното обучение и то да стане по-ефикасно и ефективно. Нивото на симулация е много високо и тренажорът ще може да се използва на всички етапи на обучението на самолет Pilatus PC-9M.

Вторият тренажор, който ще бъде получен от Pilatus Aircraft Company, е




компютърен клас, CBT. Той ще помогне на следващите випуски когато преминават нови дялове от теоретичната програма. Тя ще може да се води интерактивно с компютърния клас, който е на много високо ниво, като се доближава до интерактивното ниво на Pilatus PC-21, най-новият учебно-тренировъчен самолет на компанията в продажба от едва няколко години. Тази система ще е много по-разбираема за курсантите, които са деца на XXI век и са свикнали с работата с електронни устройства, а не да четат хартиени източници на информация.

За тях работата с компютърен софтуер е естествена. В модела на компютърния клас са вкарани въпросници, които след всеки изучен дял проверяват нивото на усвояване на материала. И ако курсантът не покрие зададения брой точки, компютърният клас повтаря дяла, като набляга точно на тези въпроси които са затруднили курсанта. Това дава реална преценка за усвояването на материала, която трудно би се постигнала при работа преподавател-курсант, защото няма как да се подмени резултатът от теста. Нещо повече - всички резултати на курсанта се архивират и позволяват да има проследяемост на неговото теоретично обучение. Крайният резултат от приложението на компютърния клас е подобрение на теоретичната подготовка, а с това и на летателната.

В крайна сметка на база запазените резултати ще се улесни и решението за това кой курсант за кой тип авиация е най-подходящ. Другият резултат е анализ за качеството на теоретичното обучение и да се направи ясна и трезва преценка за качествата на курсанта и той да бъде насочен там, където ще е най-полезен.

Монтажът на двете системи ще започне в най-кратки срокове, и според подполк. Пламен Ковачев във ВВУБ имат уверенията, че от средата на октомври те ще действат. Първи на тях ще се обучи инструкторският състав, за да свикне с новите системи. И досега в Долна Митрополия има тренажор на L-39ZA, той е от доста по-старо поколение. Ще бъде обучен и техническият състав, който ще работи и поддържа двете нови системи. И за симулатора и за компютърния клас първо трябва да се подготвят инструктори и оператори, за да могат те да ги усвоят и да могат да използват пълните те им способности.

Според подполк. Пламен Ковачев усвояването на новите симулатори и тренажори ще е предизвикателство и за инструкторите, защото те досега не са използвали такава техника. По договора с Pilatus Aircraft Company е предвидено обучение в България както на инструктори, така и на техници по поддръжката. Желанието на командването на ВВУБ да бъдат подготвени максимален брой инструктори. Те са подбрани от най-младото поколение, постъпили във ВВУБ в последните години, и трябва да пренесат опита и знанията към бъдещите поколения.

Сградата, в която ще са двете системи е ремонтирана изцяло – нови са покривът, дограмите, вече са доставени бюра, климатици и маси. Трябва да се отбележи, че предния път, когато сградата е била ремонтирана, е било през 1977 г. след земетресението в Свищов. Представителите на Pilatus Aircraft Company когато виждат сградата за първи път са леко стресирани, но остават приятно учудени от нейния вид при следващото им посещение (след ремонта). Амбицията на командването на ВВУБ е сградата, която винаги е била използвана за тренажор, да стане истински тренажорен комплекс.

Подполк. Пламен Ковачев сподели, че е посетил много центрове за обучение и организации за летателно обучение по света и всички те разполагат с многобройни тренажори и те работят 24/7. Има курсанти, които стават в 3 часа през нощта и отиват за занимания на тренажор. Тренажорите са най-натоварената точка във всяка база. Амбицията на командването на ВВУБ е двата нови тренажора да залегнат много силно както в периодите летателното обучение, така и в периодите на теоретично обучение на курсантите. Според подполк. Пламен Ковачев ВВУБ е носител на традициите в летателното обучение от 70 години в лицето на Изтребителната школа, НВВУ, ВНВВУ „Г. Бенковски“ и на традициите на трите учебни авиационни полка в Щръклево, Долна Митрополия и Каменец, и командването на ВВУБ иска да съхрани и развие тази традиции в методиката за обучение на пилоти.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker