ЗА ЛЕТЕЦА ВАЛЕРИ БОГДАНОВ - ЕДНО СЪРЦЕ ПРЕСТАНА ДА ТУПТИ, ЕДИН ДУХ ВЕЧНО ЩЕ ЛЕТИ!

Pan.bg 08 окт 2019 | 10:07 views (278) commentaries(0)
img
Едно сърце престана да тупти,
един дух вечно ще лети !

Летците не умират, те отлитат !
Антоан Сент Екзюпери


Слова от клуб на авиацията "Богдан Илиев", град Монтана

За сп.Клуб КРИЛЕ - нашия верен и голям приятел - Тодор Найденов от Монтана

На 05 Октомври 2019 г. се навършват 30 години от гибелта на старши лейтенант Валери Лилов Богданов от 21 ИАП - Узунджово, пилот - изтребител втори клас, старши пилот в 1-ва ескадрила, 3 звено. Причина за катастрофата е възникване на особен, непознат и неописан в инструкцията за пилотиране случай по време на полет, в етап на заход за кацане.
Старши лейтенант Валери Лилов Богданов e роден на 22.10.1961 г. в с. Габровница, обл. Монтана. Израства сред грохота на излитащите и кацащи изтребители само на 500 метра от родната къща. Това оформя завинаги мечтата за военен пилот. Завършва началното си образование в Габровница и продължава средния курс в техникума по електротехника в гр. Михайловград, сега Монтана. В трети курс през учебната 1978/79 год. се записва в секция моторно летене на градския аероклуб „С.П.Корольов”. През 1979 год. завършва и защитава теоритичната си и летателна подготовка в Централната лагер школа по моторно летене. Същата завършва с отличие и нальот 31 часа и 06 минути в 185 полета, от които самостоятелно 6 часа в 46 полета. За самостоятелни полети е допуснат с нальот 14 часа и 57 минути. В летателната му характеристика е изрично е подчертано /цитирам /, няма склонност към нарушения на земната и въздушна дисциплина, няма летателни произшествия, не допуска грешки застрашаващи безопасността, внимателен и отзивчив. Като пилот курсиста е перспективен и може да продължи обучението си




!
Живота на Валери Богданов преминава на „Бърз кадър”, на пълен форсаж, сякаш предчувстваше своята съдба. Завършвайки средното си образование кандидатства във ВНВВУ - Долна Митрополия. Недоразумение с резултатите от кръвната му проба е причина да не бъде приет. Призован е като наборен войник. Служи като парашутист в парашутен батальон - Горна Баня. Това не погубва мечтата за пилот от ВВС. Следващата година кандидатства отново и е приет. Завършва ВНВВУ “Георги Бенковски” - Долна Митрополия през 1986 г. випуск „Ботевски”, със специалност „ Летец - пилот ВВС”. Разпределен е в под. 34 060 /21 ИАП/ Узунджово. Създава семейство. Ражда му се син Любомир. Подготвя се за преминаване на МиГ- 23 в родната Габровница, но за върховна цел на своята летателна кариера си поставя да пилотира Летящата лисица, МиГ-25 Foxbat.
В деня на катастрофата ст. лейтенант Валери Богданов е пилот - изтребител втори клас, старши пилот в 1-ва ескадрила, 3 звено. Времето не му достигна за последните две цели !!!
След поредните стрелби на полигона край град Астрахан в Русия самолетите трябва да бъдат пребазирани на летище Добрич. Времето е подходящо за изпълнение на такава задача. След получаване на последните указания пилотите приемат самолетите, запускат и отлитат към гр. Добрич. Точно над летището, в етап на кацане, на ст. л-т Богданов блокира АРУ-ЗВ /Агрегат за рулево управление/. Летецът докладва на ръководителя на полетите и получава указание да увеличи скоростта, набере височина и да мине на втори кръг. Той изпълнява точно нареждането и ..... при превишаване на скоростта над 550 км/час самолетът изпада в разкачка /явление подобно на резонанс/. Същото създава много голямо отрицателно претоварване, пилотът успява да изведе самолета извън летището но губи съзнание от претоварването, самолетът става неуправляем и пада. Мястото е обозначено със скромна паметна плоча. Младият пилот загива, но след разчитане на сарпограмата и направените анализи се констатира, че при блокиране на АРУ-ЗВ с определено рамо, превишаването на скорост над 550 км/час води до този резултат. В авиацията съществува стара истина : Инструкциите се пишат с кръв ! До 05.10.89 год. този особен случай не съществува в инструкцията на самолет МиГ-21 и това в комбинация с неправилната команда за увеличаване на скоростта довеждат до катастрофата. След съответната процедура той е включен в особените случаи и вече всички летци са подготвени за правилни действия в такава ситуация. В последствие гибелта на ст. л-т Богданов спасява два пилотски живота.
Випуск „Ботевски” ежегодно провежда другарски срещи. Тази година, в памет на ст. л-т Валери Богданов и 30 години от неговата гибел, срещата ще бъде проведена на 05 октомври в гр. Добрич, с посещение на мястото на катастрофата.
Българина много малко знае за живота на охранителите на родното небе, за техния труд, условия на работа и начин на живот. До 10.11.1989 год. от съображения за сигурност, а след това от пълно пренебрежение от страна на всички управляващи. Стигна се до там да бъдат назовавани „шофьори на самолети”, поради липса на ресурси да пилотират изключително под допустимия минимум - нальот и въпреки всичко да покриват нормативите и носят бойни дежурства и всичко това, ръководейки се от високото морално чувство за дълг, чест и достойнство. Ето за това трябва да се прекланяме, популяризираме и апологираме труда на тези млади мъже, тяхната саможертва, готовността им да положат най-хубавите си години пред олтаря на сигурността на родното небе !!! В историята на Българските ВВС няма случай, когато пилота напуска самолета за да спаси своя живот, без да се интересува къде ще падне той, както има много случаи по света. Винаги се е борил да спаси самолета и хората под него до последния момент, когато вече е късно да мисли за себе си ! Ето защо тези герои не трябва да бъдат забравяни ! Това е нашата благодарност към тях - загиналите !

Тодор Найденов
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker