Асен Йорданов - пионер в авиацията и конструктор на "Боинг" и "Дъглас"

Pan.bg 19 окт 2019 | 14:38 views (245) commentaries(1)
img banker.bg


Евгений Натов
На днешния ден можем да си спомним за изобретателят, инженер и авиатор Асен Йорданов. Той умира на 19 октомври 1967 г. в Уайт Плейнс - град в окръг Уестчестър, на 30 км северно от центъра на град Ню Йорк, на 71-годишна възраст. Прахът от урната му е разпръснат със самолет в небето над Америка.

Асен Йорданов е роден на 2 септември през 1896 г. в София. Той е смятан за основател на авиоинженерството в България и има принос в развитието на американската авиация. "Йорданов залив" на Земя Греъм в Антарктида е наименуван именно на този велик българин Асен Йорданов.

От малък любимото му занимание е да прави хвърчила. През лятото на 1912 г., заедно с баща си, любознателният младеж посещава технически изложби и музеи в Италия, Швейцария и Франция. После баща му го изпраща да учи във френския град Гренобъл. Асен обаче постъпва в училището за пилоти на известния френски летец-конструктор Луи Блерио в парижкото предградие "Етан". Като пионер в създаването на самолети и като първия авиатор преодолял пролива Ламанш (la Manche), Блерио през 1909 г. доказва, че самолетът не е само едно средство за атракция и развлечение, а ново непознато средство за транспорт. Името на Блерио е неразривно свързано със създаването и успехите на българската авиация и в следващите години. В школата в Етамп край Париж през 1912 г. се дипломират първите български летци офицерите Симеон Петров, Христо Топракчиев и Никифор Богданов. "Блерио" е основният самолет в българската авиация.

По време на Балканската война, едва 16-годишен, Асен заминава за фронта доброволец и постъпва като механик в аеропланното отделение край Свиленград. Там той продължава да работи върху конструирането на първия български самолет "Експрес", който завършва през лятото на 1915 година. След неговото изпитание специална комисия от Министерството на войната заключава: "Апаратът е сигурен. Няма допуснати грешки. Признава се за изобретение, а Асен Йорданов - за изобретател. Датата 10 август 1915 г. да се счита за начало на българското самолетостроене."

Асен Йорданов участва и в Първата световна война. Във въздушното отделение в село Удово му се поверява боен самолет, с който взема участие във въздушни боеве с неприятелски самолети. За проявена изключителна храброст е награден с орден за храброст. След войната Ньойският договор забранява




на България да има авиация, самолетите ѝ са унищожени, личният състав е уволнен. Това е силно обезкуражаващо за летеца и конструктора Асен Йорданов.

Амбициозният младеж обаче е неуморим. През 1921 г. Американският аероклуб обявява конкурс за обиколка на Земята със самолет. За победителите е обявена награда от един милион долара. Кандидати са и българските летци Асен Йорданов и Гаврил Стоянов. С парична помощ от българското правителство двамата българи пристигат в САЩ, но конкурсът не се провежда, ...защото от други страни не се престрашават да участват.

С разрешение на правителството Асен Йорданов остава в САЩ. Първоначално върши каквато и да е работа и старателно изучава английски. След време постъпва чертожник в конструкторското бюро на заводите Curtiss, после става летец-изпитател. Продължава да учи и завършва аероинженерство, химия, физика и радиоинженерство. С широките си технически знания и опит става централна фигура в концерна "Къртис" и е назначен за главен конструктор на заводите. Едновременно е член на конструкторските екипи "Локхийлд", "Дъглас", "Боинг" и "Пайпър". Като главен конструктор прави първия в света многоцелов самолет "Дъглас ДС-3", сетне известните от Втората световна война летящи крепости "Боинг В-17 Фортес", "Боинг-29 Супер Фортес", тежките изтребители "Лайтинг Р-38" и други.

През 1941 г. Асен Йорданов основава дружество Jordanoff Aviation Company, преименувано по-късно в Jordanoff Corporation, придружено от Jordanoff Electronics. Ателиетата му заемат четирите етажа на сградата на "Медисън авеню" в Ню Йорк. Дейността им е в тясна връзка с военната отбрана на САЩ и се намира в строга секретност.

Неговата популярност нараства още, когато открива и авиационно училище.

Асен Йорданов е автор на многобройни трудове с практическа стойност, посветени на пилотирането и теоретичната подготовка на пилотите, включително за дневно и нощно пилотиране, наземна поддръжка, радиоекипировка, метеорологични станции, които стават настолни книги за летците и хората от самолетната промишленост. В САЩ са продадени 750 000 екземпляра от книгите му. Те са преведени в много страни, включително и в Съветския съюз. Текстът в тях е сбит, точен и е придружен от илюстрации. Това може да се определи като визуално преподаване. Йорданов използва обикновено разговорен стил, сякаш се обръща към читателите като към свои ученици и приятели. Той често добавя към своите технически илюстрации някои комикси, които превръщат сухата материя в приятна и лека за четене.

След Втората световна война започва упадък в кариерата на Йорданов. Той престава да работи в сферата на авиацията и се насочва към нови области.

През 50-е години на ХХ век Йорданов работи върху сигурността при автомобилите и е един от създателите на въздушната възглавница, а също и върху апарата Джорданоф - предтеча на днешния телефонен секретар, който освен това дава и възможност няколко души едновременно да разговарят помежду си.

Още приживе неговите заслуги са признати. Най-голямото американско списание - "Таймс", на 16 януари 1939 г. на страниците "Известни личности" помества портрет на Йорданов и описва неговата кариера. Името му е вписано в "Книгата за почетни граждани на Ню Йорк", портретът му е изложен в "Залата на славните" в нюйоркското летище "Ла Гуардия". В National Air and Space Museum към Смитсоновия институт са изложени негови вещи и лични архиви.

Препоръчвам
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Borislavov 19 окт 2019, 18:30
     
    3
     
    0

    Цитат: "...Като главен конструктор прави първия в света многоцелов (многоцелев, многоцелеви, - бел. И.Б.) самолет "Дъглас ДС-3", сетне известните от Втората световна война летящи крепости "Боинг В-17 Фортес", "Боинг-29 Супер Фортес".... Асен Йорданов е достатъчно ВЕЛИК, затова не се нуждае да му се приписват неща, които не е правил. Участието в разработки НЕ ГО ПРАВИ ТЕХЕН ГЛАВЕН КОНСТРУКТОР. Смешно е да се твърдят подобни нелепици. Легендата Douglas DC-3 е едно естествено развитие на конструкцията на DС-1 и DС-2. Участието му в "Крепостите" е сериозно, но то обхваща определени системи на самолетите, дело на стотици (а може и хиляди!) инженери. Не знам вече са кой път обръщам внимание на патриотарите да прочетат малко повече и да не девалвират постиженията на гения с измислен принос...

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker