НАСА изготви пълната карта на ветровете на Марс

Pan.bg 13 дек 2019 | 11:06 views (145) commentaries(0)
it.dir.bg

Част от откритията изненадаха учените

Периодичните "гмуркания" на сондата на НАСА "Мейвън" в атмосферата на Марс са позволили на учените да съставят пълната карта на движението на ветровете на Червената планета, съобщи сп. "Сайънс".

Картата не само потвърди съществуващите компютърни модели, описващи атмосферата на Марс, но и допринесе за някои неочаквани открития. Оказа се, че неравностите на повърхността на планетата създават необичайно мощни вълни в атмосферата, които достигат до горните ѝ слоеве.

Подобни колебания , орографичните вълни, съществуват и на Земята, но никога не се е предполагало, че те могат да достигнат височина от 280 километра, както е на Марс.

Сондата "Мейвън" беше изстреляна през месец ноември 2013 година за изучаване на структурата и поведението на атмосферата на Марс. Тя трябваше да установи причините за това защо почти целият марсиански въздух, а също така и водите на океаните са се изпарили в космоса. През 2014 година сондата достигна до Червената планета и започна да осъществява поредица от "гмуркания" в атмосферата ѝ. По този начин бяха открити необичайни полярни сияния в горните ѝ слоеве.

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!