Oтварят офертите за концесия на летище Пловдив на 18 май

Pan.bg 15 май 2017 | 15:18 views (2375) commentaries(0)
img http://podtepeto.com

Пламен Панчев (ТИЗ): Предложихме на Общината да участва с 10% в Консорциума за Летище Пловдив
Тя ще е гарант за прозрачност, смята Илиян Филипов (ПИМК)
Тотев: Според действащия Закон за концесиите, общината не може да стане акционер в дружеството
Все пак той не отрече категорично евентуално участие на Община Пловдив в бъдещо търговско дружество
Слави Георгиев: Не става ясно защо ни желаят като партньор


Община Пловдив би имала само имиджови функции в евентуално търговско дружество, това става ясно от коментарите след днешното гласуване на подкрепа за Консроциум Летище Пловдив на извънредно заседание на Общинския съвет по така отправеното предложение. Припомняме, че Тракия икономическа зона (ТИЗ) и ПИМК учредиха консорциум, за да участват в поредния обявен конкурс за концесия на пловдивския аеропорт и поискаха подкрепа от Община Пловдив.

„Намеренията на консорциума са, ако имаме сключен договор да вземем летище Пловдив като гражданско и като едни логистичен хъб“, коментира след днешното единодушно гласуване изпълнителният директор на ТИЗ инж. Пламен Панчев, който присъства на заседанието на местния парламент.

От думите му стана ясно, че предложението, което консорциума е отправил към Общината е за участие в съвместно търговско дружество с 10 %. „За нас участието й е емблематично, защото и в развитието на ТИЗ, въпреки че не е акционер, общината играе решаваща роля“, каза още Панчев и даде за пример общата работа по промяната в професионалното образование. Според инж. Панчев въпросът в момента не е за конкретно финансово участие. Вече 30 години се мъчим да намерим верния път за това как общините и фирмите да работят по правилния начин за България и аз съм оптимист, че в следващите няколко години ще имаме първите реализирани проекти, коментира директорът на ТИЗ.

От своя страна кметът на Пловдив заяви, че с писмото е предложено 10%-тно участие, но към настоящия момент това не е възможно заради: изтичащия в сряда срок за подаване на оферти и невъзможността до тогава да има пререгистрация. „За това на ОбС не предложихме такова решение, тъй като то е невъзможно да се случи чисто юридически,“ обясни градоначалникът след извънредното заседание днес. По думите му, ако има благоприятен процес и бъде избран концесионер, още повече с пловдивско участие това е добре, но по




сега действащия закон Община Пловдив не можем да влезе в дружество и след това.


„Можем да си партнираме и без да имаме такива проценти. За нас това не е важното в случая, тъй като тук говорим за развитие, за повече на брой линии, за инвестиции в карго зони, а това не е свързано с директно участие на общината,“ коментира Тотев. Все пак той не отрече категорично евентуално участие на Община Пловдив в бъдещо търговско дружество: „ ако има промяна в законодателството, която да дава възможност за промяна на регистрацията в самия консорциум и тази промяна е свързана с конкретин цели, които сме си поставили заедно, то тогава бихме могли да го коментираме.“

Тотев също подчерта, че самото заявление и тази покана за участие, показва едно уважени към община Пловдив. Това се дължи на съвместната работа между общината, образователните институции и бизнеса в Пловдив. Така че няма причина да не продължим по същия начин, смята кметът.

Припомняме, че предложението за подкрепа на консорциума се разгледа на извънредно заседание на местния парламент, заради изтичащ срок за подаване на документи в конкурса, но по време на сесията стана ясно, че документът е можел да бъде разгледан и на редовно заседание. Общинският съветник от Патриотичния Фронт Слави Георгиев попита кмета, по чието искане бе свикана извънредната сесия, „защо предложението на Икономическа зона Тракия и ПИМК не е било обсъдено по-рано“, след като консорциумът е регистриран още в началото на месец март. „Мислех, че офертите за концесията се отварят на 27 май. Грешката е моя”, призна Тотев.

Забавянето от страна на администрацията се доказва и от изявление на шефа на най-голямата транспортна компания у нас – ПИМК, която е втория участник в Консорциум Летище Пловдив. „Преди 2 месеца по покана от ТИЗ създадохме консорциума. Още тогава взехме решение, че искаме да има партньорство между бизнеса и общината, и отправихме покана за това преди месец и половина“, това заяви Илиян Филипов от ПИМК в интервю за БНР, преди два дни. От думите му обаче става ясно, че предложението за участие към Общината е за етап, в който конкурса за концесия е вече спечелен от пловдивския консорциум.


„Когато консорциума спечели конкурса, трябва да бъде преобразуван в търговско дружество със съответните проценти. Което означава, че сме поканили Община Пловдив да участва с 10 % в търговското дружество. Това е с цел абсолютна прозрачност. Смятаме че с нейното участие тя ще гарантирана това, тъй като Общината се представлява от кмета и ОбС“, казва още Филипов в интервюто.

„Учредителният акт и протоколът от него са от 1 март 2017-а г. за създаване консорциум със съотношение 51% участие на ТИЗ и 49% на ПИМК. В този протокол в т.6 е записано, че ще поканят Община Пловдив с 10% участие. Това е документирано на 1 март. Официално е входирано в общината на 11 май. В радио изявление на Илиян Филипов от ПИМК става ясно, че поканата е отпреди месец и половина. Имено за това попитах кмета кое налага тази подкрепа да бъде гласувана на извънредно заседание на Общинския съвет, а той отвърна че грешката е негова, защото се заблудил, че срокът за офертите за концесията е 27 май“, това разказа пред Под тепето общинският съветник от Патриотичен фронт Слави Георгиев.


Тук е мястото да осветлим всички, които се чудят защо някой съветник би се захванал за „извънредността“ на подобно заседание. Независимо от колко точки се състои дневния ред на една сесия, то всеки общински съветник получава за това заседание около 260 лева хонорар. По 51 съветника, това прави над 13 хиляди лева, без да смятаме режийните по залата осветление, климатизация, нито заплатите на помощния персонал. Като цяло гласуването, което се случи днес наистина бе чисто имиджово за подкрепа на кандидати за участие в едно състезание.

„Днес гласувахме съвсем пожелателно. Това е едно все едно да гласуваме пожелателно решение ФК Ботев да спечели купата на България на 24 май. От това решение нищо не произтича,“ коментира още Слави Георгиев.

„С пълното ми уважение към фирмите, но не става ясно каква е целта за привличане на Община Пловдив. Освен деклариране на уважение. Каква ще е ролята й в подобно дружество. Не става ясно защо ни желаят като партньор. Вторият неясен въпрос е защо 10%, а не 1 към 3 да е участието. Тоест за момента виждаме едно добро намерение, но не и практическата полза за участие.“ В подкрепа на думите си Георгиев припомни и противоречивото отношение на Община Пловдив и ОбС през годините по отношение на Фонда за развитие на Летище Пловдив.


Въпреки неяснотите по някои въпроси и скоростното гласуване на подкрепата, всички са единодушни, че евентуалното спечелване на концесията от пловдивския бизнес би било прекрасен вариант за целия регион.

„Говорили сме с представители на всички сериозни фирми. Нашата идеална цел е да развием това летище до максималния размер, в който е възможно това. Този бизнес ще се управлява заедно“, коментира още Илиян Филипов от ПИМК.

Отварянето на офертите по конкурса е на 18 май. По непотвърдена официално информация, освен нашия консорциум, има още около трима участника до момента.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker