Българското круиз общество предупреждава: Морският транспорт и фериботите не са круизи!

Pan.bg 31 май 2011 | 15:10 views (4833) commentaries(0)
img Moreto.net

В началото на летния туристически сезон некоректни туристически агенции продължават да публикуват подвеждащи оферти за лятна ваканция с етикета „круиз”. Зад първоначалната цена при оферти в рамките на 200 – 400 евро на човек за 7-дневна ваканция със заглавието „круиз” става ясно, че в програмата е предвиден регулярен морски транспорт с параход, комета или ферибот.
Бихме желали да обърнем внимание на стотиците хиляди български семейства, които тази година вече планират ваканцията си, че въпреки, че много туристически агенции и туроператори предлагат круизи, една съвсем малка част от тях разполагат с обучени круиз експерти, които специализират в консултации по круиз линии, круиз кораби, маршрути, брегови екскурзии, допълнителни услуги на борда и цялостна организация на круиз пътешествия. За съжаление все още са рядко дори случаите, когато служители в круиз агенция са стъпвали на борда на круиз лайнер.
Злоупотребява се и със звездната категоризация на корабите. Дори при един бърз преглед на офертите за круизи в интернет ще забележите, че почти всички кораби са отбелязани с 5 звезди, и едва много малко – с 4 звезди (1, 2 и 3 звезди липсват). Реалността е далеч от истината. В круиз индустрията НЯМА официална категоризация на корабите. Звездите са някакъв ориентир за клиента, но практиката показва, че у нас необучените агенти злоупотребяват с този важен индикатор. Друг елемент с който се злоупотребява е думата „лукс”. Тя също присъства в почти всички оферти за круизи. Това също е далеч от истината.
Нека да внесем някои съществени пояснения. При круизите можем да говорим за четири основни вида пазарни сегмента:
• Бюджетен/икономичен – съответства на ориентировъчни 2-3 звезди при хотелите, поддържани кораби стари модели, обикновено на all inclusive база (пуснати на вода 70-те/80-те години, тесни коридори и каюти, общи пространства далеч различаващи се от атмосферата и дизайна на съвременните круиз кораби, евтина храна на блок маси). Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 90 – 100 евро
• Стандартен – кораби 4-5 звезди, нови, модерни, големи. Тук няма all inclusive, храната е добра, но не е висша кухня (освен в специализираните ресторанти на борда). Напитките не са включени в цената (с изключение на чай, шварц кафе, вода и сокове от машина). Атмосферата и комфорта са на много добро ниво, вечерните забавления




са в стил Бродуей, много забавления и занимания за деца. Много добро съотношение цена/качество. Не можем да говорим за лукс (най-големите кораби не са най-луксозните кораби). Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 100 – 110 евро.
• Първокласен – кораби 5+ звезди, значително по-малки като капацитет от стандартния сегмент, значително по-малко деца на борда. Кухнята е много по-добра от тази в стандартния сегмент, дори понякога граничеща с гурме. Сомелиери на борда. Напитките отново не са включени в цената (с изключение на чай, шварц кафе, вода и сокове от машина). Обслужването е на по-високо ниво, забавленията са ориентирани към пасажери с по-висок интелект и познания в различни сфери. Едва тук, при гости, настанени в по-горен клас каюти и апартаменти можем да използваме думата „лукс”. Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 120 – 130 евро.
• Ултра-лукс сегмент – малки кораби 6 звезди, както и големи луксозни яхти. Съотношение обслужващ персонал към пасажери: 1:1. Висша, гурме кухня. Понякога напитките са включени в цената. Децата почти липсват. Забавленията са ограничени. Възрастовата граница на гостите е най-висока, в сравнение с останалите сегменти. Същото се отнася и за финансовите възможности на пасажерите. Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта (обикновено са само апартаменти, с или без балкон) : от над 250 евро.
Надяваме се горното да внесе поне малка яснота и ориентация в потребителите при избора на круиз. Официалната статистика на Международната асоциация на круиз линиите сочи, че 9 от 10 пасажера, които вече са били на круиз, предпочитат да се консултират с круиз експерт, при избора и организацията на следващия им пътешествие по вода. Продажбите он-лайн чрез сайтовете на круиз линиите са в границите на 10% и то главно за американския пазар, при клиенти с опит в круизите. Нашия съвет към пасажерите от България е да се ориентират към сегментите от „златната среда” – стандартния и първокласния. В икономичния сегмент цените от една страна изключително много се доближават към стандартния сегмент, а от друга - качеството на получавания туристически продукт съществено се различава от стандартния (в отрицателен план). При ултра-лукс сегмента масовия българин няма да се чувства добре в среда на пасажери собственици на големи компании или потомствени аристократи. Освен това цените са значително по-високи от тези в първокласния сегмент. Съвета ни към хората, търсещи по-голям комфорт и лукс е да се ориентират към по-високия клас каюти на круиз линиите от първокласния сегмент.

Важно е също да се подчертае, че дори в рамките на една круиз линия, корабите могат съществено да се различават. Има и по-стари и по-нови кораби, капацитетите и услугите на борда също са различни. Планирането и организацията на круиз ваканция е най-сложната дейност за агенциите, сравнена с традиционните продажби на масови чартърни програми/почивки, обиколни екскурзии, резервациите на хотели, самолетни билети, наземни трансфери, коли под наем и медицински застраховки.

Нека да напомним и за проблемите от миналото лято за резервациите на круизи чрез сайтовете на американски туристически агенции. Немалко българи провалиха ваканциите си на круиз в търсене на по-ниски цени в интернет. Имаха проблеми с документите си, с плащанията и с връщането на вече заплатените суми (разбира се при несъстояла се круиз ваканция). Круиз линиите забраняват на американските агенции да приемат чрез своите сайтове резервации от Европа, включително и от България. Съветваме хората да влязат в директен контакт с круиз линиите за да проверят достоверността на тази информация. В допълнение, съгласно Закона за туризъм и българското законодателство, потребителските права на клиентите от България са единствено защитени, при резервация, направена чрез българска туристическа агенция/туроператор. В случая – от български круиз експерт.

Българското круиз общество е неправителствена организация, подпомагаща информираността на българските пасажери, туроператори и туристически агенции, за достиженията и текущото състояние на световната круиз индустрия. Към асоциацията сътрудничат обучени и акредитирани круиз експерти от Асоциацията на круиз експертите във Великобритания, чиято цел е да следят тенденциите и да дават препоръки на клиентите от България при избора на най-подходящото пътешествие като продукт, време на пътуване, дестинация и пазарни условия.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker