Божурище - 27 юни 1937 година!

Pan.bg 11 ное 2011 | 22:36 views (3740) commentaries(0)
img Денят е 27 юни 1937 г. Летище Божурище, люлката на българската авиация, е украсено с арки, гирлянди, знамена. Присъстват хиляди хора. Пред хангарите на подиуми, целите окичени с цветя и трицветни ленти, са изложени български бойни самолети. Строените части очакват появата на държавния глава, цар Борис ІІІ. Предстои нещо безкрайно тържествено – връчване на бойните знамена на новосформираните авиационни части. Издигнат е аналой, на който ще става освещаването на знамената. След тържествен преглед на строената на плаца войска и хилядното множество царят произнася следната реч:
“Драги офицери, подофицери и войници от родната авиация, с искрено и дълбоко чувство на благоговение, Аз в този момент съм горд и щастлив, че мога да предам вам за първи път знамена, които да се развяват над вашите части.
В този момент Аз молитвено отправям молба към Всевишния. Нека Той при тяхното освещаване да прати над тях благословението Си и даде възможност, щото в гънките на тия знамена да се запазят традициите на едно славно минало, в което нашата млада авиация даде и тя много за род и Родина.
Нека тия знамена да свържат тази епоха с настоящето и бъдещето на нашите Въздухоплаватлни войски!
Това е моето горещо желание и моля Бога да се предаде на знамената, за да може под тяхната сянка да се развива един род оръжие, което заема важно място във всяка една армия. Още повече в нас на Балкана, където ние знаем, че бурите лесно се развиват и който е готов, той ще пребъде и ще превъзмогне всички опасности, откъдето и да идват те.
Ето защо трябва да се подготвим с новата техника. А ще се подготвим с предаността на тия, които служат в този род оръжие и с чувството на традиции, които да свързват тези нови войскови части със славното минало и с едни велики и неунищожими добродетели на българския войник и войска. Тези традиции да бъдат пътеводни и да се развиват и занапред в нашата родна авиация.
Преди приблизително 5 години Аз пожелах в един момент, в който имаше скептицизъм, да се създаде този нов род оръжие и днес Съм особено щастлив и горд да видя едно здраво начало, което ще пребъде; което с помощта на преданите офицери и войници, с волята на Върховния вожд и здравото разбиране на народа, ще се създаде и достигне до оная висока, която трябва да има, за да бъде щит и гаранция за по-светли дни на България.
Радвам се, че в този момент мога да подаря на родната авиация 24 единици, които да служат за здрава подготовка и които да бъдат начело на един здрав инструмент за победа. Това са тези аероплани, които във Вашите талантливи ръце ще дадат всичко онуй, което модерната техника и бойната подготовка искат!
image
Драги офицери и войници,
За да ви дам още едно доказателство колко сте близки до сърцето Ми и доколко през тежките години Съм гледал с утеха на вашия род войска, в чиито ръце не ще се сломи здравата българска стомана, а ще пребъде и в бъдещето, Аз, преизпълнен с дълбоко и искрено войнишко вълнение, искам да Ви дам доказателства за неразривни връзки в служба на Родината и от този момент заповядвам Нашата летателна дивизия да стане шефска част и да носи Моя вензел и да изпълнява задачите, които като войник Аз съм длъжен да искам от нея за гордост, слава и чест на България! Ура!!!”
Цар Борис ІІІ забива в дръжката на всяко от знамената позлатен гвоздей, върху главата на който е изобразен неговият личен герб. Софийският митрополит освещава знамената и ги ръси със светена вода.
След това с подобаваща тържественост те са връчени на знаменосците на частите. А споменатите в речта на царя “24 единици” са две ескадрили самолети: 12 изтребителя Arado Ar 65 “Орел” и 12 бомбардировача Dornier Do 11 “Прилеп”. Тези самолети от своя страна са подарени на цар Борис ІІІ чрез Херман Гьоринг от Luftwaffe, което ги извежда от въоръжение в своите ескадри. Но за младата българска авиация те са добре дошли, защото служат като учебни за подготовка на летци изтребители, пилоти и многомоторни самолети, наблюдатели, бордни стрелци.
Годината 1937-а е забележителна още и с това, че на 12 юли е извършено свето кръщение по православните канони на престолонаследника княз Симеон Търновски. Читателите ще се запитат с какво това събитие има връзка с авиацията. Нека погледнем в пожълтелите страници на столичния вестник “Заря”, брой 4757/13 юли 1937 г. На първа страница четем:
“Вчера, 12 юлий, Петровден, в 11 часа бе извършено Светото кръщение на Н. Ц. Височество престолонаследника Симеон... (Изреждат се имената и титлите на присъствалите на църковния обряд – б.а.)
... Кръщелният обичай бе осмислен от символично кръщение за единство между църква, армия, народ и царския дом. Връзката бе подчертана с донесената вода от Свещената река Йордан, в която кръщелникът бе потопен. Тази вода е лично донесена от летеца Йоневски. С аероплан той отлита до Палестина, оставя аероплана в Йерусалим, минава още 100 км с автомобил и пеш, за да налее водата от мястото, където според Светото писание е кръстен Христос. С риск на живота си, при крайно неблагоприятно време, той се завръща завчера в София.”
image
Този символичен акт подчертава още веднъж стремежа на цар Борис ІІІ да създаде условия за бързото и успешно възраждане на авиацията. Народът обича своите летци, обича и престолонаследника. Актът на донасяне от авиатор с риск на живота си на вода от далечната свещена за християните река Йордан издига допълнително авторитета на българския летец в съзнанието на народа. И прави съпричастен и бъдещия цар към бъдещата негова авиация.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker