DSEI 2019 - Великобритания избра датски дизайн за новите си фрегати

Pan.bg 18 сеп 2019 | 15:38 views (460) commentaries(0)
img
Димитър СТАВРЕВ
сп. "Клуб ОКЕАН"

Великобритания избра датски дизайн, за да оборудва Кралските ВМС с нови фрегати с общо предназначение в рамките на сделка с Babcock International. Сделката, обявена от министър-председателя Борис Джонсън на 12 септември, дава на Великобритания втори морски корабостроител и прекратява монопола на BAE Systems върху надводното военно корабостроене в страната.

Печелившата оферта от Babcock включва фрегатата от датския флот Iver Huitfeldt, модифицирана да отговаря на изискванията на Кралския флот. Това ще бъде първата фрегата или разрушител, който не е с британски дизайн, който ще бъде използван от Кралския флот от десетилетия.

Обявяването на Babcock за предпочитан изпълнител се очакваше да се случи по време на отбранителното изложение DSEI в Лондон, но новината бе "изпусната" предварително от премиера Джонсън, който се стреми да говори за работни места и за възраждане на британската корабостроителна индустрия, докато правителството очаква евентуални общи избори на фона на Brexit.

Старши офицери от Кралския флот изразиха вълнение от перспективата да се сдобият с такъв добре оценен военен кораб. Корабите на Кралския флот на Дания се представиха отлично, когато преминаха строгата оценка от Организацията за морско обучение на британския кралски флот през последните години, заявиха офицерите.

Завършването на договора между Министерството на отбраната и Babcock е насочено към края на годината, но поради предизвикателните срокове за доставка, изпълнителят ускорява проектиране преди сключването на договора, което вероятно ще бъде предизвикателство за преговорите.

Някои представители на индустрията смятат, че Babcock ще бъде силно притисната да спазва определените срокове, особено по отношение на бюджета. Изпълнителят обаче е уверен, че ще отговори на предизвикателството и по двете точки.

Разразването на първия метал се очаква стане през 2021 г., като първият кораб е планиран за спускане през 2023 г., а последната пета фрегата трябва да бъде доставена до края на 2028 г. Цената на петте кораба е определена на 1,25 милиарда британски лири (1,54 милиарда долара).

Служители на МО, като говореха при условие за анонимност, заявиха, че първият военен кораб няма да бъде напълно завършен при спускането му и ще стане 2025 г., преди фрегата да бъде готова за приемане на въоръжение. Петте фрегати Type 31 ще заменят пет многофункционални фрегати Type 23 до 2028 г. Останалата част от фрегатите Type 23 ще бъдат заменени с




осем противоподводни фрегати Type 26, построени от BAE. В момента са поръчани три от тях, първите две от които са в процес на изграждане в корабостроителниците на BAE в Глазгоу, Шотландия.

BAE и Atlas Elektronik бяха губещите кандидати за конкурса Type 31. Наградата пречупва монопола, който имаше BAE в бизнеса с фрегати и разрушители в Великобритания, откакто първо се сля, а след това през 2009 г. и придоби VT Shipbuilding.

Очаква се секциите на корабите да бъдат изградени от няколко корабостроители в цяла Великобритания и интегрирани в съоръжението Babcocks Rosyth, което е дом на британската програма за сглобяване на самолетоносачи през последните няколко години. Тази работа бе ефективно свършена, като вторият от двата 65 000-тонни самолетоносачи бе построен от консорциум от BAE, Babcock, Thales и други, които трябваше да напуснат Rosyth през следващите няколко дни. Rosyth също се рекламира като възможен вариант за изграждане на до три кораба за зареждане на море, ако британската оферта, водена от BAE, спечели сделката срещу испанската и японската конкуренция.

Говорителят на Babcock заяви, че в момента компанията не е затворена в стратегията си за изграждане на Type 31 и че фирмата може да изгради цялата фрегата в Rosyth, ако това е необходимо, за да отговори на правителствената цена от 1,25 милиарда паунда. Изявление от кабинета на премиера обаче предполага, че правителството има други идеи. „Програмата Type 31 ще поддържа над 2500 работни места в Обединеното кралство, като различните елементи на фрегатите ще се монтират и изграждат в различни британските корабостроителници“ се казва в съобщението на правителството.

Harland & Wolff в Северна Ирландия и Ferguson Marine Engineering в Шотландия по-рано бяха посочени от Babcock като потенциални партньори в Team 31, името на отрасловата група, наддаваща за сделката за Type 31. Проблемът е, че Harland & Wolff влезе под особен надзор миналия месец, а Ferguson Marine Engineering ще бъде национализиран от шотландското правителство, след като изпадна в беда през август. Говорителят на Babcock заяви, че компанията има гъвкава стратегия за изграждане. Това ще включва ангажиране с корабостроителя от Ливърпул "Cammell Laird и Сие.“ Cammell Laird би построил корабите и на BAE, ако офертата им бе спечелила.

Купеният от Великобритания военен кораб е известен като проект Arrowhead 140 и се различава по своя дизайн от корабите на Кралския датски флот, главно по включването на две допълнителни лодки и различния набор въоръжение. Служители на МО заявиха, че около 75% от програмата ще идва от британски доставчици. Thales ще достави своите командни и контролни системи TACTICOS, а Raytheon Anschutz бързо се похвали, че интегрираната й ситема за управление на мостика и навигационната й система ще бъдат доставени за програмата Type 31 и ще бъдат произведени във Великобритания. Компанията доставя и оборудването на разрушителя Type 45 и фрегатите Type 26. Освен обявяването на сделката с Team 31, премиерът заяви, че се ангажира да активизира британската корабостроителна индустрия. За да спомогне за реализирането на своите амбиции за морски растеж, Джонсън назначи министъра на отбраната Бен Уолъс да изпълнява ролята на правителствения корабостроителен гуру със задачата да засили морските индустриални възможности.

На снимката: Избраният от Великобритания военен кораб е известен като проект Arrowhead 140 и се различава по своя дизайн от корабите на Кралския датски флот (графика Babcock International)
image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker