Имаме дежурен кораб в Силите за отговор на НАТО

Pan.bg 05 яну 2010 | 23:40 views (1824) commentaries(0)
img Атанас Панайотов, в."Българска армия

Началникът на Щаба по подготовката на ВМС контраадмирал Пламен Манушев:


През новата учебна година ще направим всичко възможно, за да запазим постигнатото като способности на ВМС, достигнати до сега. Основен акцент в нашите усилия ще бъде продължаването на процеса за сертифициране на декларираните сили за участие в мисии и в съединенията на НАТО. За Военноморска база Бургас това са фрегатата „Верни” (на първо ниво) и на базовия миночистач „Прибой” (на второ ниво), а за Военноморска база Варна – на минния ловец „Цибър” (на първо ниво). Въпреки строгите ограничения във финансовите ресурси, ВМС ще направят необходимото тези задачи да бъдат изпълнени своевременно. Ще проведем и ученията на двете военноморски бази, и на ВМС – „Бриз 2010”. Ще интензифицираме учебно-бойната подготовка в базови условия, за да постигнем максимална ефективност на всяка проплавана миля на море.

По целите на силите, договорени с НАТО,

ние сме декларирали противоминен кораб с висока готовност за действие. Първи е базовият миночистач „Прибой”. През 2011 – 2012 г. той трябва има възможности да влиза и да действа в състава на постоянната корабна противоминна група на НАТО в Средиземно море. Екипажът преминава по план процедурите по сертификация и му предстои последната процедура – за второ ниво по стандартите на Алианса. Нашите ангажименти се отнасят за противоминен кораб с незабавна готовност за действие, а това означава, че трябва да разполагаме с три кораба от този клас, с които да извършваме ротация за участието им във формированието. Затова започваме и подготовката на втори миночистач от Военноморска база Бургас – „Шквал”. Третият противоминен кораб е „Цибър” от Военноморска база Варна.
За декларираните сили от клас „фрегата” водещ кораб е „Дръзки”, който премина всички нива на сертификация и успешно участва в мисии на НАТО.

Предстои сертификацията на първо ниво на фрегатата „Верни”.

Третият кораб ще бъде фрегатата „Горди”, като усилията ни ще бъдат екипажът да бъде попълнен на сто процента и също да започне подготовка за сертификация. Така и тук ще имаме изискваните три кораба с готовност за ротация.

От 1 януари фрегатата „Дръзки” е част от Силите за отговор на НАТО до 30 юни т.г.

Тези сили имат сухопътен, военновъздушен и военноморски компонент с висока готовност за действие. При необходимост „Дръзки” трябва до пет дни




да бъде в район на действие, определен от НАТО.
През тези дни постоянно получавам запитвания от журналисти дали е възможно наш боен кораб да участва в конвойната служба в Аденския залив за защита на търговското корабоплаване от сомалийските пирати. Търсят моето мнение по въпроса дали трябва да има и въоръжена охрана на търговските кораби, плаващи в този район на света. Реално е български военен кораб да присъства там, но отново опираме до въпроса за ресурсите. Иначе фрегатата „Дръзки” е готова да участва в една такава мисия с продължителност от два месеца. Единият месец е за преход до този район и обратно, а вторият – за патрулиране. За това е необходим ресурс от близо шест милиона лева. По другият въпрос – за въоръжаването на търговските кораби, няма единомислие в международната общност. В качеството ми на аташе по отбраната на Република България в Обединеното кралство имах възможност да участвам в работата на групата, създадена в ООН специално за борба с пиратството. Тя провеждаше своите съвещания в Международната морска организация. Там имаше разгорещени спорове между представителите на различните държави. Гърците бяха категорично против въоръжаването, тъй като това ще промени статута на търговското корабоплаване. Американците са на обратното становище – те искат корабите да бъдат въоръжавани дотогава, докато отпадне опасността от пиратските нападения. Французите смятат, че най-удачно е на борда на всеки кораб, преминаващ през региона, да има командоси.

Засега единствено сигурно нещо са действията по операция „Аталанта” от сили на НАТО и Европейския съюз с осигуряването на охраняван коридор в средата на Аденския залив.

Моето лично мнение е, че за да бъдат елиминирани всички вероятности за пиратски нападения, трябва да бъде организирана конвойна служба. Иначе продължават споровете в международната общност какви права имат пиратите, какви доказателства трябва да бъдат събрани, за да бъдат те категоризирани и съдени като такива. Кардиналното решение е възстановяването на държавността в Сомалия, което вече не е в компетентността на военните.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker