Су-25 - Въоръжен и опасен!

Pan.bg 24 мар 2010 | 15:27 views (15128) commentaries(7)
img „Клуб КРИЛЕ”

Су-25 във ВВС на България винаги ще остане известен като „малкото Су”. Удивително е обаче с колко и какви оръжия може да се натовари този считан за „малък” самолет. В рамките на учението „Мисия 2006” бе предвидена своеобразна изложба, показваща възможно най-пълно боекомплекта на самолетите Су-25К/УБК, на въоръжение в нашите ВВС. ВИП-гостите на учението (висши български военни и политици) обаче не уважиха изложбата, но сега има възможност чрез страниците на списание „Клуб КРИЛЕ” тя да стане достояние на цяла България.

Необходимо е да направим забележката, че ще говорим само и единствено за въоръжението, което могат да използват българските Су-25К/УБК и съответно въоръжението, което е било закупено за тях преди 20 години.
Нарезно оръжие
ГШ-30-2 – вградено 30-mm двуцевно оръдие от ново поколение. Предназначено е за стрелба по наземни и въздушни цели. Скорострелността е 3000 изстрела в минута, а боекомплектът 250 снаряда. С бордното оръдие е стреляно нееднократно в България и по думите на авиаторите то се е доказало като изключително точно оръжие.
СППУ-22 – подвесен оръдеен контейнер. На самолета могат да се подкачват четири броя от него. При използването на специална преходна балка може да се стреля както в предна, така и в задна полусфера (или най-грубо казано, контейнерът се подкачва така, че оръдието да е насочено назад). Оръдието в контейнера е тип ГШ-23, калибър 23 mm, с боекомплект 250 снаряда и скорострелност около 3000 изстрела в секунда. Презарядката във въздуха е с пиропатрони. Самото оръдие е подвижно, за да гарантира по-ефективно поразяване на целите. То има няколко режима на работа, които се избират от кабината. СППУ-22 е използвано в България, но с него не са извършвани стрелби от поне пет години. Спечелило си е славата на добро и точно оръжие.
Свободнопадащи авиобомби
ОФАБ-100НВ – осколочно-фугасна авиационна бомба с маса 100 кg. Тя може да се комлектова с различни видове взриватели, в зависимост от задачите, които трябва да се изпълнят. Бомбите се подкачват на многозаряден държател МБД-2-67У, на който могат да се окачват до четири такива бомби. Самолетът може да носи осем такива държатели или 32 бр. ОФАБ-100. Често използвана при учения.
ФАБ-250/500 М-62 – фугасна авиационна бомба с маса 250 kg и 500 kg. На самолета могат да се подкачат осем такива бомби.




Оръжието с най-голяма разрушаваща сила.
ФАБ-500ШН – фугасна авиационна бомба с маса 500 kg, с щурмово действие и парашутна система. Бомбата е конструирана да нанася максимални поражения и да се пуска от малки височини в хоризонтален полет.
ЗБ-500ГД – 500-kg запалителен контейнер, пълен със запалителна смес. Предназначен да унищожава основно живата сила на противника. В идеални условия запалителната смес се разпръсква на около 1400 m2.
ЗАБ-500Ш – запалителна авиационна бомба с маса 500 kg. Бомбата е пълна със запалителна смес. Благодарение на по-здравия си корпус тя може да пробива стени и покриви на здания и да се запалва вътре в тях.
БЕТАБ-500 ТА-77 – свободнопадаща бетонобойна авиобомба с маса 500 kg. Предназначена е за разрушаване на писти за излитане и кацане, арочни укрития, бетонни бункери и други.
БЕТАБ-500ШП – бетонобойна авиобомба, снабдена с парашутна система за използване от пределно малки височини. Бомбата е снабдена и с ракетни ускорители, предназначени да придадат на бомбата достатъчно мощ, за да се забие в полосата или бетона, за да се придаде максимален разрушителен ефект.
Запалителните и бетонобойните боеприпаси не са използвани в България. Су-25К/УБК може да носи по осем боеприпаса от какъвто и да е тип с маса 500 kg.
Неуправляемо ракетно въоръжение
С-5М – неуправляем ракетен снаряд (НУРС) с калибър 57 mm, разработен в началото на 50-те години, произвеждан и в България. Ракетата има множество варианти на бойната глава – осколочно-фугасна, кумулативна и др. НУРС-овете се зареждат в блок УБ-32-57 – 32-заряден. На самолета могат да се покачват осем блока или въоръжението достига до впечатляващите 256 бр. НУРС С-5. Този тип НУРС се използва редовно при учебни стрелби и във всички учения.
С-8 – НУРС с калибър 80 mm. По-съвършени РС, разработени в началото на 70-те поради недостатъчната мощ на по-малките С-5, като производството му също е усвоено у нас. НУРС С-8 завоюват отлична репутация по време на войната в Афганистан и след това, като точност превъзхождат С-5. Изстрелват се от блок Б-8М1 – 20-заряден. На самолета могат да се поставят осем блока. С-8 е използван за първи път у нас от Су-25 чак през 2006 г.
С-24 – НУРС с калибър 240-mm. Ракетата е разработена през 50-те и е предназначена за стрелба по земни цели – бетонни укрития, писти и рульожки, самолети на стоянки и др. точкови цели. Масата на ракетата е 235 kg (123 kg на бойната част), а далекобойността е около 2000 m. С-24 е използван нееднократно в България (за последен път през 2004 г.), като Су-25 може да носи до осем такива ракети.
С-25ОФМ – НУРС с калибър 340 mm (на надкалибрената бойна част). Въпреки добрите рeзултати, които показва С-24, е взето решение за разработката на по-мощен НУРС. Ракетата има маса от 480 kg (190 kg на осколочно-фугасната бойната част) и разполага със значително подобрен взривател в сравнение със С-24. Далекобойността на С-25 достига 4000 m. Напълно по силите на този НУРС е да пробие 2-3 m пласт от почва и над метър железобетонна плоча. Ракетата пристига заводски окомплектована в дървен пусков контейнер за еднократна употреба. Експлоатацията на С-25 е изключително улеснена. За първи път в България ракетата е използвана през 2006 г. в рамките на учението „Мисия 2006”. Като оръжие е сработило безотказно, а попаденията са точни. Щурмовикът може да носи осем такива ракети.
Касетъчни боеприпаси
КМГУ-2 – контейнер за носене на касетъчни боеприпаси. Има богати възможности за управление на контейнера. Във всеки КМГУ-2 могат да се поставят до осем блока БКФ, като всеки такъв блок се зарежда с осем малки касетъчни бомби от различен тип. Контейнерът може да бъде окомплектован с мини и да се използва за ефективно миниране от въздуха (проверено на практика в Афганистан и Чечения). КМГУ-2 е за многократно използване. Не е използван в България. Могат да се поставят осем такива контейнера на самолета.
РБК-250/500 – бомбен контейнер за еднократна употреба, предназначен за разпръскване на касетъчни боеприпаси. Разликата между двата вида идва от тяхната маса (250 и 500 kg). Касетъчните боеприпаси могат да бъдат от различен тип – противотанкови, осколочно-фугасни и други. Контейнерите се пускат като обикновени бомби и във въздуха се отварят и разпръскват касетъчните боеприпаси.
Управляемо ракетно въоръжение
Х-25МЛ – управляема ракета тип “въздух-земя”. Масата й е 300 kg (90 kg на бойната част), далечината на полета е от 7 до 10 km. Българските самолети могат да носят четири такива ракети. Предназначението на Х-25 е да поразява широк спектър от слабозащитени цели. Ракетата се явява аналог на вариант на американската лазерноуправляема АGМ-65Е Maverick.
Х-29Л – управляема ракета тип “въздух-земя” от тежък тип. Масата й е 660 kg (320 kg на бойната част), далечината на полета - от 2-3 до 8-10 km. Основното предназначение е за унищожаване на точкови добре защитени цели от типа на бункери. Ракетата може да проникне през два метра железобетон. Су-25 може да носи две такива ракети.
Насочването и на двете ракети се осъществява с помощта на лазерния далекомер-целеуказател на самолета „Кльон-ПС”. Целеуказването се осъществява и от външен източник. И двете ракети са използвани в бойни действия и са завоювали името си на мощно средство за поразяване. В България е имало стрелби и с двата типа ракети в началото и средата на 90-те години.

Ракети тип “въздух-въздух”
Р-60МК – управляема ракета тип “въздух-въздух”, за близък бой, с топлинна глава за самонасочване. Ракетата може да поразява цели на дистанция от 0,2 дo 8 km (на голяма височина, реално се пуска винаги на дистанция под един километър). Р-60 е способна да маневрира с много голямо претоварване (от порядъка на 40 единици) и има маса от 45 kg (3,5 kg на бойната глава). Су-25 може да носи две такива ракети на най-външните си подвесни точки (които са предназначени за използване само от Р-60), предназначени за самоотбрана. Р-60 могат да се използват и за стрелба по силно топлоконтрастна земна цел – запален варел с керосин (такива стрелби са извършвани в България в началото и средата на 90-те години).

Контейнери за РЕБ
СПС-141 – контейнер за създаване на активни смущения. Малко известен факт е, че Су-25К/УБ, които са на въоръжение във ВВС на България, могат да използват един такъв контейнер.

image

image

image

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 7

  1. #1
    Y@ 24 мар 2010, 21:44
     
    0
     
    0

    Ако някои си спомня за показите през далечната 1986г. Всеки червъртък самолетът с цялото си възможно въоръжение по варианти на редове в стария ТЕЧ, но дали има снимки от тогава. Този показ е бледо подобие.

  2. #2
    Иван Петров 15 яну 2012, 19:17
     
    1
     
    0

    Хора невежи във военно отношение, трябва добре да прочетат този материал и тогава да вземат глупави решения за унищожаването на този самолет.Не случайно този самолет е наречен "ЛЕТЯЩИЯТ ТАНК" и заедно с Ми-24 и СУ-22М4 са Афганистанските бойци.И все още там само като чуят имената им настръхват.Това са доказани във времето машини за разлика от западняшките прахосмукачки, които са позьорщина.

  3. #3
    Orlin Kamenov 26 май 2012, 01:40
     
    2
     
    0

    Иван Петров - много си прав !

  4. #4
    Петър Гечев 22 юли 2012, 12:37
     
    1
     
    1

    Колеги, без да искам да Ви обиждам ще кажа, че мисленето Ви е... много руско - всичко техно вся и всьо.
    Това е самолет на 30 години, поддръжката му и факта че го имаш е нещо като да имаш стар москвич.
    Нито части има, нито е боеспособен на фона на останалите ти съседи.
    Рано или късно, една техника си отива, а ние в България и изобщо бедните страни много обичаме да се привързваме към нея, дали защото с пот на челото сме я изкарали и нямаме пари за други или поради друга причина, не зная.

    Факт, е че армията трябва да бъде модернизирана, но не с Ф-16

  5. #5
    vanko 74 10 окт 2013, 20:18
     
    1
     
    0

    петре като не познаваш самолета НЕ коментирай!!!то и А 10 е "е стар" но разбиращите още го държат на въоръжение и го модернизират!

  6. #6
    bivsh 10 окт 2013, 20:30
     
    1
     
    0

    Pesho,

    s risk da te obid9 - mnogo si dalech ot istinata bratche. S edna modernizaci9 na avionikata i udaljavane na resursa 6te ima o6te mnoooogo kakvo da dade. Dalgo o6te moje da bade aktualen i to tochno na fona na ostanalite sasedi. Samoleta si e prosto unikalen, imame znani9ta, umeni9ta i bazata da go obslujvame. Aviatori vse o6te ima da let9t. Samo malko racionalen razum ot vlastima6tite da imashe ...

  7. #7
    NNN 11 окт 2013, 09:42
     
    1
     
    0

    Много е погрешно да се прави съпоставка на един боен самолет с автомобил за цивилна употреба. Просто няма място за сравнение, особенно Москвич на 30г. е глупаво. Петре, бойните самолети се разработват и произвеждат така щото да не са купчина изгнила ламарина след 10 г. Недей да сравняваш несравними неща. Су-25 и без модернизация си е сериозно оръжие,а за разлика от москвича, може да се модернизира и да се "ъпгрейдва". А за резервните части проблема не е в липсата им а в държавната ни политика. Повярвай ми ако ще и най новия самолет да ни подарят, след година и той ще прашасва на земята поради липса на части.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker