Су-25 - Въоръжен и опасен!

Pan.bg 24 мар 2010 | 15:27 views (14409) commentaries(7)
img „Клуб КРИЛЕ”

Су-25 във ВВС на България винаги ще остане известен като „малкото Су”. Удивително е обаче с колко и какви оръжия може да се натовари този считан за „малък” самолет. В рамките на учението „Мисия 2006” бе предвидена своеобразна изложба, показваща възможно най-пълно боекомплекта на самолетите Су-25К/УБК, на въоръжение в нашите ВВС. ВИП-гостите на учението (висши български военни и политици) обаче не уважиха изложбата, но сега има възможност чрез страниците на списание „Клуб КРИЛЕ” тя да стане достояние на цяла България.

Необходимо е да направим забележката, че ще говорим само и единствено за въоръжението, което могат да използват българските Су-25К/УБК и съответно въоръжението, което е било закупено за тях преди 20 години.
Нарезно оръжие
ГШ-30-2 – вградено 30-mm двуцевно оръдие от ново поколение. Предназначено е за стрелба по наземни и въздушни цели. Скорострелността е 3000 изстрела в минута, а боекомплектът 250 снаряда. С бордното оръдие е стреляно нееднократно в България и по думите на авиаторите то се е доказало като изключително точно оръжие.
СППУ-22 – подвесен оръдеен контейнер. На самолета могат да се подкачват четири броя от него. При използването на специална преходна балка може да се стреля както в предна, така и в задна полусфера (или най-грубо казано, контейнерът се подкачва така, че оръдието да е насочено назад). Оръдието в контейнера е тип ГШ-23, калибър 23 mm, с боекомплект 250 снаряда и скорострелност около 3000 изстрела в секунда. Презарядката във въздуха е с пиропатрони. Самото оръдие е подвижно, за да гарантира по-ефективно поразяване на целите. То има няколко режима на работа, които се избират от кабината. СППУ-22 е използвано в България, но с него не са извършвани стрелби от поне пет години. Спечелило си е славата на добро и точно оръжие.
Свободнопадащи авиобомби
ОФАБ-100НВ – осколочно-фугасна авиационна бомба с маса 100 кg. Тя може да се комлектова с различни видове взриватели, в зависимост от задачите, които трябва да се изпълнят. Бомбите се подкачват на многозаряден държател МБД-2-67У, на който могат да се окачват до четири такива бомби. Самолетът може да носи осем такива държатели или 32 бр. ОФАБ-100. Често използвана при учения.
ФАБ-250/500 М-62 – фугасна авиационна бомба с маса 250 kg и 500 kg. На самолета могат да се подкачат осем такива бомби.




Оръжието с най-голяма разрушаваща сила.
ФАБ-500ШН – фугасна авиационна бомба с маса 500 kg, с щурмово действие и парашутна система. Бомбата е конструирана да нанася максимални поражения и да се пуска от малки височини в хоризонтален полет.
ЗБ-500ГД – 500-kg запалителен контейнер, пълен със запалителна смес. Предназначен да унищожава основно живата сила на противника. В идеални условия запалителната смес се разпръсква на около 1400 m2.
ЗАБ-500Ш – запалителна авиационна бомба с маса 500 kg. Бомбата е пълна със запалителна смес. Благодарение на по-здравия си корпус тя може да пробива стени и покриви на здания и да се запалва вътре в тях.
БЕТАБ-500 ТА-77 – свободнопадаща бетонобойна авиобомба с маса 500 kg. Предназначена е за разрушаване на писти за излитане и кацане, арочни укрития, бетонни бункери и други.
БЕТАБ-500ШП – бетонобойна авиобомба, снабдена с парашутна система за използване от пределно малки височини. Бомбата е снабдена и с ракетни ускорители, предназначени да придадат на бомбата достатъчно мощ, за да се забие в полосата или бетона, за да се придаде максимален разрушителен ефект.
Запалителните и бетонобойните боеприпаси не са използвани в България. Су-25К/УБК може да носи по осем боеприпаса от какъвто и да е тип с маса 500 kg.
Неуправляемо ракетно въоръжение
С-5М – неуправляем ракетен снаряд (НУРС) с калибър 57 mm, разработен в началото на 50-те години, произвеждан и в България. Ракетата има множество варианти на бойната глава – осколочно-фугасна, кумулативна и др. НУРС-овете се зареждат в блок УБ-32-57 – 32-заряден. На самолета могат да се покачват осем блока или въоръжението достига до впечатляващите 256 бр. НУРС С-5. Този тип НУРС се използва редовно при учебни стрелби и във всички учения.
С-8 – НУРС с калибър 80 mm. По-съвършени РС, разработени в началото на 70-те поради недостатъчната мощ на по-малките С-5, като производството му също е усвоено у нас. НУРС С-8 завоюват отлична репутация по време на войната в Афганистан и след това, като точност превъзхождат С-5. Изстрелват се от блок Б-8М1 – 20-заряден. На самолета могат да се поставят осем блока. С-8 е използван за първи път у нас от Су-25 чак през 2006 г.
С-24 – НУРС с калибър 240-mm. Ракетата е разработена през 50-те и е предназначена за стрелба по земни цели – бетонни укрития, писти и рульожки, самолети на стоянки и др. точкови цели. Масата на ракетата е 235 kg (123 kg на бойната част), а далекобойността е около 2000 m. С-24 е използван нееднократно в България (за последен път през 2004 г.), като Су-25 може да носи до осем такива ракети.
С-25ОФМ – НУРС с калибър 340 mm (на надкалибрената бойна част). Въпреки добрите рeзултати, които показва С-24, е взето решение за разработката на по-мощен НУРС. Ракетата има маса от 480 kg (190 kg на осколочно-фугасната бойната част) и разполага със значително подобрен взривател в сравнение със С-24. Далекобойността на С-25 достига 4000 m. Напълно по силите на този НУРС е да пробие 2-3 m пласт от почва и над метър железобетонна плоча. Ракетата пристига заводски окомплектована в дървен пусков контейнер за еднократна употреба. Експлоатацията на С-25 е изключително улеснена. За първи път в България ракетата е използвана през 2006 г. в рамките на учението „Мисия 2006”. Като оръжие е сработило безотказно, а попаденията са точни. Щурмовикът може да носи осем такива ракети.
Касетъчни боеприпаси
КМГУ-2 – контейнер за носене на касетъчни боеприпаси. Има богати възможности за управление на контейнера. Във всеки КМГУ-2 могат да се поставят до осем блока БКФ, като всеки такъв блок се зарежда с осем малки касетъчни бомби от различен тип. Контейнерът може да бъде окомплектован с мини и да се използва за ефективно миниране от въздуха (проверено на практика в Афганистан и Чечения). КМГУ-2 е за многократно използване. Не е използван в България. Могат да се поставят осем такива контейнера на самолета.
РБК-250/500 – бомбен контейнер за еднократна употреба, предназначен за разпръскване на касетъчни боеприпаси. Разликата между двата вида идва от тяхната маса (250 и 500 kg). Касетъчните боеприпаси могат да бъдат от различен тип – противотанкови, осколочно-фугасни и други. Контейнерите се пускат като обикновени бомби и във въздуха се отварят и разпръскват касетъчните боеприпаси.
Управляемо ракетно въоръжение
Х-25МЛ – управляема ракета тип “въздух-земя”. Масата й е 300 kg (90 kg на бойната част), далечината на полета е от 7 до 10 km. Българските самолети могат да носят четири такива ракети. Предназначението на Х-25 е да поразява широк спектър от слабозащитени цели. Ракетата се явява аналог на вариант на американската лазерноуправляема АGМ-65Е Maverick.
Х-29Л – управляема ракета тип “въздух-земя” от тежък тип. Масата й е 660 kg (320 kg на бойната част), далечината на полета - от 2-3 до 8-10 km. Основното предназначение е за унищожаване на точкови добре защитени цели от типа на бункери. Ракетата може да проникне през два метра железобетон. Су-25 може да носи две такива ракети.
Насочването и на двете ракети се осъществява с помощта на лазерния далекомер-целеуказател на самолета „Кльон-ПС”. Целеуказването се осъществява и от външен източник. И двете ракети са използвани в бойни действия и са завоювали името си на мощно средство за поразяване. В България е имало стрелби и с двата типа ракети в началото и средата на 90-те години.

Ракети тип “въздух-въздух”
Р-60МК – управляема ракета тип “въздух-въздух”, за близък бой, с топлинна глава за самонасочване. Ракетата може да поразява цели на дистанция от 0,2 дo 8 km (на голяма височина, реално се пуска винаги на дистанция под един километър). Р-60 е способна да маневрира с много голямо претоварване (от порядъка на 40 единици) и има маса от 45 kg (3,5 kg на бойната глава). Су-25 може да носи две такива ракети на най-външните си подвесни точки (които са предназначени за използване само от Р-60), предназначени за самоотбрана. Р-60 могат да се използват и за стрелба по силно топлоконтрастна земна цел – запален варел с керосин (такива стрелби са извършвани в България в началото и средата на 90-те години).

Контейнери за РЕБ
СПС-141 – контейнер за създаване на активни смущения. Малко известен факт е, че Су-25К/УБ, които са на въоръжение във ВВС на България, могат да използват един такъв контейнер.

image

image

image

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 7

  1. #1
    Y@ 24 мар 2010, 21:44
     
    0
     
    0

    Ако някои си спомня за показите през далечната 1986г. Всеки червъртък самолетът с цялото си възможно въоръжение по варианти на редове в стария ТЕЧ, но дали има снимки от тогава. Този показ е бледо подобие.

  2. #2
    Иван Петров 15 яну 2012, 19:17
     
    1
     
    0

    Хора невежи във военно отношение, трябва добре да прочетат този материал и тогава да вземат глупави решения за унищожаването на този самолет.Не случайно този самолет е наречен "ЛЕТЯЩИЯТ ТАНК" и заедно с Ми-24 и СУ-22М4 са Афганистанските бойци.И все още там само като чуят имената им настръхват.Това са доказани във времето машини за разлика от западняшките прахосмукачки, които са позьорщина.

  3. #3
    Orlin Kamenov 26 май 2012, 01:40
     
    2
     
    0

    Иван Петров - много си прав !

  4. #4
    Петър Гечев 22 юли 2012, 12:37
     
    0
     
    1

    Колеги, без да искам да Ви обиждам ще кажа, че мисленето Ви е... много руско - всичко техно вся и всьо.
    Това е самолет на 30 години, поддръжката му и факта че го имаш е нещо като да имаш стар москвич.
    Нито части има, нито е боеспособен на фона на останалите ти съседи.
    Рано или късно, една техника си отива, а ние в България и изобщо бедните страни много обичаме да се привързваме към нея, дали защото с пот на челото сме я изкарали и нямаме пари за други или поради друга причина, не зная.

    Факт, е че армията трябва да бъде модернизирана, но не с Ф-16

  5. #5
    vanko 74 10 окт 2013, 20:18
     
    1
     
    0

    петре като не познаваш самолета НЕ коментирай!!!то и А 10 е "е стар" но разбиращите още го държат на въоръжение и го модернизират!

  6. #6
    bivsh 10 окт 2013, 20:30
     
    1
     
    0

    Pesho,

    s risk da te obid9 - mnogo si dalech ot istinata bratche. S edna modernizaci9 na avionikata i udaljavane na resursa 6te ima o6te mnoooogo kakvo da dade. Dalgo o6te moje da bade aktualen i to tochno na fona na ostanalite sasedi. Samoleta si e prosto unikalen, imame znani9ta, umeni9ta i bazata da go obslujvame. Aviatori vse o6te ima da let9t. Samo malko racionalen razum ot vlastima6tite da imashe ...

  7. #7
    NNN 11 окт 2013, 09:42
     
    1
     
    0

    Много е погрешно да се прави съпоставка на един боен самолет с автомобил за цивилна употреба. Просто няма място за сравнение, особенно Москвич на 30г. е глупаво. Петре, бойните самолети се разработват и произвеждат така щото да не са купчина изгнила ламарина след 10 г. Недей да сравняваш несравними неща. Су-25 и без модернизация си е сериозно оръжие,а за разлика от москвича, може да се модернизира и да се "ъпгрейдва". А за резервните части проблема не е в липсата им а в държавната ни политика. Повярвай ми ако ще и най новия самолет да ни подарят, след година и той ще прашасва на земята поради липса на части.

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker