Яковлев Як-9 П/У/M/Д в българските ВВС

Pan.bg 30 окт 2012 | 15:54 views (11130) commentaries(0)
img Яковлев Як-9П/ВК-107А

Страна производител Съветски съюз
Първа доставка (30 самолета) 1948 г.
Разпереност, m 9,74
Дължина, m 8,55
Носеща площ, m2 17,15
Маса празен, kg 2708
Стартова маса, kg 3395-3550
Скорост максимална, km/h 660-673 (11)
Скорост крейсерска, km/h 485
Таван, m 10 200-12 000 (12)
Далечина на полета, km 925-1130

image
Як-9П

Допълнителна информация: Следвоенен вариант на масовия съветски изтребител Як-9 (около 14 500 самолета от различни модификации). Развитие на Як-9У. Едномесетен едномоторен изтребител с двигател ВК-107А с максимална мощност 1182 kW/1607 hp., 12-цилиндров V-образен, с водно охлаждане- произведен в 15 различни варианта, от което и някои разлики в ТТД.. витло трилопано металическо ВИШ-107ЛО с изменяема стъпка. Моноплан нископлощник с целометалическа конструкция. Въоръжение – четири варианта, от които основно са използвани два: първи вариант, който е бил във ВВС на СНР Югославия – 3х 20-mm оръдия (едно моторно ШВАК и две синхронни Б-20С) с боекомплект по 120 снаряда на оръдие. Вторият вариант, който е бил на въоръжение у нас, е като на Як-9У. Поради края на войната и преминаването на съветските ВВС на реактивна материална част, произведените 801 самолета са дадени на Албания, България, Китай, Полша, Унгария и Югославия. При изпитанията на самолета са проведени сравнителни въздушни боеве с американски изтребители Бел Р-63 “Кинг кобра”, с което се констатира, че “Кобрата” превъзхожда Як-9П до 2000 м във виражен бой. На по-големи височини във виражен бой, в бой на вертикали и при пикиране Як-9П има предимство пред Р-63 (по данни на цитираната по-горе книга). Както Як-9У (УТ) и Як-9П има прибираем опашен колесник.

(11) При леко пикиране скоростта може да достигне 720 км/ч – Бел. авт.
(12) Водене на маневрен въздушен бой самолетът позволява до 7000 м. На големи височини при изпълнение на фигури губи височина и е използваем главно като прехващач на цели, които летят с постоянна или бавно променяща се височина. – Бел. авт.


Яковлев Як-9У/УТ (Улучшенный/ Улучшунныъ-Тяжелый)


Страна производител Съветски съюз
Първа доставка (30 самолета) 1945 г.
Разпереност, m 9,74
Дължина, m 8,55
Носеща площ, m2 17,15
Маса празен, kg 2512
Стартова маса, kg 3204
Скорост максимална, km/h 672 (10)
Скорост крейсерска, km/h 480
Таван, m 10 650
Далечина на полета, km 875

Допълнителна информация: Едноместен едномоторен изтребител с двигател ВК-107А с максимална мощност 1103 kW/500 hp. 12-цилиндров V-образен, с водно охлаждане. Моноплан нископлощник със смесена конструкция. Тялото е метална ферма с обшивка от дуралуминий и бакелитов шпертплат. Крилото е дървено, с обшивка от бакелитов шпертплат. Витло трилопатно металическо ВИШ-105СВ-01 с изменяема стъпка. Във връзка с увеличената мощност на двигателя са поставени нови воден и маслен радиатор. Бронираната облегалка зад главата на пилота е заменена с бронестъкло, което подобрява видимостта назад. Бронирането на кабината гарантира летецa срещу куршуми с калибър 7,92 mm. Бензиновите резервоари са проектирани външно с каучуково покритие Въоръжение: 1х23-mm оръдие ВЯ-23 с боекомплект 120 снаряда и 2х12,7-mm синхронни картечници УБС с боекомплект от 170 патрона.Според някои данни известен брой от самолетите на българските ВВС са Як-9УТ (Улучшеный-Тяжелый) с максимална стартова маса 3260 kg, въоръжение с 1х37-mm моторно оръдие Н-37 с 30 снаряда и две синхронни 20-mm оръдия Б-20С с по 120 снаряда – една много силно въоръжена машина. Летателните характеристиките практически не са се отличавали от тези на Яд-9У. Външно се е различавал по излизащия извън контура на кока на витлото дулен спирач на 37-mm оръдие. (По време на войсковите изпитания на самолета Як-0У през октомври-ноември 1944 г. са проведени 26 въздушни боя, при което сао свалени 27 изтребителя FW 190A4 и един Ме 109G-2. Загубени са два самолета Як-9У – един свален от изтребители, един от зенитната артилерия. Немското командване препоръчва на своите летци да не влизат във въздушен бой със самолети Як-9, които нямат антенна мачта – една от външните отлики на Як-9У.)

Яковлев Як-9М (Модифицированный)

Страна производител Съветски съюз
Първа доставка (60 самолета) 1945 г.
Разпереност, m 9,74
Дължина, m 8,50
Носеща площ, m2 17,15
Маса празен, kg 2428
Стартова маса, kg 3095
Скорост максимална, km/h 573
Скорост крейсерска, km/h 458
Таван, m 9500
Далечина на полета, km 950

Допълнителна информация: Едноместен едномоторен изтребител с двигател ВК-105ПФ, 12-цилиндров V-образен, с водно охлаждане.. Максимална мощност 867,6 kw/1180 hp. (Самолетите, произведени след октомври 1944 г., са с двигатели ВК-105 ПФ2 с макс. мощност 912 kW/1240 hp. И малко по-високи летателни характеристики.) Витло трилопатно металическо ВИШ-105ПФ-01 с изменяема стъпка. Самолетът има смесена конструкция, в която са направени съществени подобрения в сравнение с предшестващите варианти на базата на получаваните от фронта рекламации. Усилено е крилото. За обшивка е използван бакелитов щпертплат и дуралова ламарина. Въведено е аварийно изхвърляне капака на пилотската кабина. На входа към двигателя въздухът преминава през прахоуловителен филтър. Монтиран е автомат за легулиране температурата на охлаждащата двигателя течност. Презареждането на оръжието е пневматично. Пилотската кабина е изместена назад с 400 mm, без това да влоши обзора напред, но са подобрени противокаботажните качества на самолета. Въоръжение 1х20-mm оръдие ШВАК с боекомплект 120 снаряда и 1 х12,7 синхронна картечница УБС с боекомплект 200 патрона.

(9) По данни на стр. 121 от книгата “Изтребители Як периода Великой отечественой войны” (Eнциклопедия ЯК) от А. Т. Степанец (Москва, изд. Машиностроене, 1992 г.) на България са предоставени малък брой от тези самолети в края на 1944 г. Инж. А. Т. Степанец е един от водещите конструктори на Як-1/Як-9, което ни дава основание да приемем информацията му за достоверна. Информация за наличието на Як-9Д във Въздушни войски се среща и в някои западни издания. – Бел. авт.

Яковлев Як-Д (Дальный)

Страна производител Съветски съюз
Първа доставка ноември 1944 г.
Разпереност, m 9, 74
Дължина, m 8,50
Носеща площ, m2 17,15
Маса празен, kg 2350
Стартова маса, kg 3117
Максимална скорост, km/h 591
Крейсерска скорост, km/h 480
Таван, m 9100
Далечина на полета, km 1360

Допълнителна информация: Едноместен едномоторен изтребител с двигател ВК-105ПФ, 12-цилиндров V-образен с водно охлаждане. Максимална мощност 867,6 kW/1180 hp. Витло трилопатно металическо ВИШ-61П с изменяема стъпка. Самолетът има смесена конструкция, чувствително увеличено количество на бензина (650 І вместо 480 І) и маслото (48 І вместо 25 І) в сравнение с другите изтребители Як. Въоръжение 1х20-mm оръдие ШВАК с боекомплект 120 снаряда и 1 х12,7-mm синхронна картечница УБС с боекомплект 2000 патрона. За сметка на направени по препоръка на ЦАГИ аеродинамични подобрения, въпреки увеличенатае маса на самолета, максималната му скорост нараства.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker