Генерал-майор Тодор Трифонов Тодоров - майсторът на въздушните балони

Pan.bg 07 окт 2010 | 22:31 views (8433) commentaries(0)
img Специално за www.pan.bg - Стефан Стефанов, снимките са предоставени само за ползване на сайта и списание "Криле".

Роден на 28 март 1929 г. в с. Одърне, Плевенско. През пролетта на 1948 г. завършва средното си образование в Първа мъжка гимназия в Плевен и от 1 юли с.г. постъпва в аероклуба в Горна Оряховица, където с отличие взема първия пилотски изпит. От януари 1949 г. е курсант в НВВУ “Г.Бенксовски – долна Митрополия и следващата година, през април се дипломира с пълно отличие като летец-пилот от 70-и випуск.
Офицерската си служба започва в 36-и изтребителен авиополк, Марино поле, Карловско, където лети на Ме-109 и Ак-9У до февруари 1951 г. От тази дата е приведен на служба в 15-и иап и лети на Як-11. През март е назначен за щурман на 19-и иап и преминава на УМиГ-15 и МиГ-15. През февруари 1952 г. вече е щурман на 10-а изтребителна авиодивизия. Следващата година придобива звание “Военен летец първи клас” с първата група от 8 български летци, усвоили полетите в сложни метеорологични условия денем и нощем.
През 1954 г. Т. Трифонов е назначен за командир на 1-а изтребителна авиоескадрила в 19-и иап и година по-късно е старши на група наши авиатори по приучване на МиГ-17ПФ в Съветския съюз. През 1958 г. е старши на ескадрила български летци от 19-и иап при усвояването в СССР на МиГ-19ПМ – първият ракетоносен изтребител в родната авиация.
Преминава и през други командни длъжности. През 1963 г. завършва с отличие нашата ВА и на другата година е командир на 19-и иап в Граф Игнатиево. Усвоява последователно МиГ-21Ф-13 и МиГ-21М. През 1968г . завършва Генералщабната академия в Москва и е назначен за заместник-командир на 10-и смесен авиокорпус (сак). От 1973 до 1979 г. е командир на 10-и сак. През 1974 г. му е присвоено званието генерал-майор, а две години по-късно е удостоен и със званието “Заслужил летец на НРБ”.
Поради заболяване прекратява летателната си дейност и е назначен за старши инспектор по авиацията на Българската армия до своето пенсиониране през 1992 г.
Генерал Тодор Трифонов има син Орлин, също слял съдбата си със самолета като летец-изтребител. Една от двете му дъщери дълго време е била стюардеса.


image

Малшансът му: Пропуснатата пета победа

В разгара на зимата, през януари 1956 г., той пръв в нашето небе сваля нахлул неканен АДА (автоматично действащ апарат) или по-простичко казано – чуждестранен въздушен разузнавателен балон. Оказва се, че е първият пилот от страните на Варшавския договор свалил такъв балон.
Седмица по-късно в един полет сваля още два АДА. После, през септември, побеждава още един. Всичко –четири.
Има и един “подарен”, преотстъпен балон. Вместо него го сваля подчиненият му – капитан Георги Петров Антов, командир на звено. Сега щеше да бъде петият. Щеше...
И сега е типичен зимен ден. Ниска долна граница на облаците, от които се сипе едър сняг. Видимостта е по-малко от 300 метра. Дават горна граница на облаците някъде около 8000-9000 метра. Всички летища в страната са закрити, с изключение на Габровница – на минимума. Но знае ли се после...
Командирът на 10-а изтребителна дивизия подполковник Желязков го извиква. Казва му кратко, по военному, че не може да му заповяда да излети, но ако той сам реши, ще му разреши- капитан Трифонов поема риска.
Облича летателните дрехи и се качва на своя самолет МиГ-17ПФ. Запуска, рулира и е на полосата за излитане и кацане (ПИК), върху която не се вижда бялата осева линия. И лампите, означаващи краищата й, не се забелязват. А светлинната система е включена. Снегът е скрил всичко.
Илотът решава да разчита на магнитния и на радиокомпасите. Увеличава оборотите до максималните – 11 560, включва форсажа и отпуска спирачките.
Пробива. На 8 900 метра примижава заслепен от плисналата го слънчева светлина. Оглежда се и открива вдясно балона. Започва да кръжи около него. Обаче отдолу щурманът-насочвач му заповядва друго. Искат да го изведат на височина за атака с друг маньовър, при който ще загуби целта. Пилотът се опитва да промени решението на командния пункт. Безрезултатно.
Повече не може да упорства. С мъка на сърцето капитан Трифонов поема по указания му курс... След около две минути е на височина 14 000 метра. Има предимство, но балонът го няма.

image

Докладва. Щурманът е гузен. И той е в същото положение: “Целта не наблюдавам”. Търси визуално. Остава му гориво само за 10 минути. Тогава?...
С откриването на целта е спечелил половин победа. Сега я е загубил. Трябва да каца, без да е изпълнил задачата.
А е могъл и е щял да свали петия си АДА, петия балон.
Пропусната победа!
Съдбовна за него е спечелената победа през 1966 г. Тогава имат инспекторска проверка. Лично министърът на отбраната заслушва него, командирът на полка, а и подчинените му. Отговорите на всички са убедителни. Цялата комисия е доволна.
На другия ден имат стрелби по земна цел. Министърът внимателно проверява попаденията. Гледа мишените, брои... Има по над 10 попадения във всяка мишена. Някъде са и по 16. Накрая министър Добри Джуров казва на придружаващия го генерал Симеонов:
- Командирът на полка да се има предвид за Генералщабната академия в Москва. Да не забравите!
Същата есен той, командирът на полка-първенец във ВВС, заминава да се учи в Русия.


image

image

imageimage

image
В МиГ-17ПФ борден номер 38

imageimage


imageimage

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker