Самолетът дава самочувствие, когато го владееш

Pan.bg 24 сеп 2009 | 18:58 views (5312) commentaries(1)
img В една от визитите ни на летище Безмер нашият екип поиска да направи серия снимки на Су-то. Хората от ЕОПАТ трябваше да дойдат доста по-рано на летището, за да ни угодят. На всичко отгоре предстояха полети. Но пък какви снимки направи Оги Стефанов, само феновете могат да оценят. Тогава майор Веско Божинов организира цялата тази нелека работа на пистата. А сега срещата ни е на старта. На полетите. Защото неговите хора винаги са там.


image

Години на грижи...
Днешният майор завършва през 1985 г. ВНВВУ Долна Митрополия, специалност авиационно въоръжение и от 1985 г. е на това летище. Две години е началник група в ескадрилата, още толкова началник група в Теч-а и до 2000 г. е инженер по въоръжението на полка, по-късно – на база. От 2003 г. е командир на ЕОПАТ.
Като пресмята, може би само той, с изключение на Бойко Маринов, е останал от първите, които се приучват на Су-25. Това е времето на голямото летене, включително с бойно използване. Признава, че последните години носят несигурност. За него - както и да е. Но за хората е грижата му. За тези, които преди години служеха и сега буквално ги изгониха. Меко казано, съкратиха. Сред тях има такива, които са служили в Балчик, съкращават ги, после отиват да служат в Добрич. И оттам ги съкращават. И накрая - в Безмер. И тук - са съкратени, макар че им остават само две години до пенсия...
Сега, казва майорът, е по-тежко заради хората. „Оказа се, че всеки ден трябва да им обясняваме защо няма това или онова, защо за един или за друг няма място. А през 80-те години много се летеше, дори и в съботни дни.” Спомня си, че с идването на Безмер заварва МиГ-17. Служат една година на него, преди да го снемат от въоръжение. След това идва Су-25. Това са години, когато хората са задружни. Хора – много, но и работата също. Сега не е така.

image

За това дали Безмер е забравена територия или провинция и как се служи в този край, Божинов казва: „С хора, които умеят да работят и на които




може да се разчита, можеш да служиш навсякъде. Разбираме, че някак си сме забравени. Но за нас самите не е така. И сме го показвали винаги – няма летище в България, където да не сме били. Малко са другите, които са го правили. Почти няма учение на ВМС, СВ и ВВС, в което да не сме участвали.”
Техниците в ЕОПАТ – това са хора, които обичат самолетите. Може би всички техници на едно летище не могат да живеят без шума на самолета, без специфичния аромат на изгорелия керосин. Хората са много точни, вършат си работата. „А за това какво представлява техникът ще отговоря метафорично. Всеки знае каква красота крие полетът на стрелата, но малко знаят какво изпитва лъкът... Мога да кажа, че лъкът е техникът... Малко са хората, които знаят каква е причината за полета.”

За правилата и хората
В авиацията казват, че самолетът е този, който ти дава самочувствието, съдбата ти. Какво е Су-то за техника? „За мен е перфектен самолет, откъм обслужване - много удобен. Дава самочувствие, но на хората, които го познават. Претендирам, че безмерци познават много добре самолета си. И ние го доказахме с неколкократното удължаване на ресурса на Су-25.” За техниците казва, че са перфектни хора. И преди и сега си вършат работата. Вярно, че си отидоха много кадърни, но и тези които останаха са същите, твърди той.

image

Питам го: Вие сте хората на старта. Какво означава да се разпише авиаторът в журнала, че самолетът е изправен и как се носи отговорността, като се има предвид хроничната оскъдица в авиацията. Отговорът му: „Нея я оставяме настрана. Но никога в авиацията не сме правили компромис. Всичко е по документи. Един журналист на Балчик ме попита какво допълнително сме правили по техниката. Отговорих му, че за нас няма специални задачи – или на самолета всичко се изпълнява, както трябва да бъде, или не се изпълнява. За да лети той, има правила, документи, които не се пристъпват. Всичко се изпълнява точно. Така техникът е сигурен. Летецът вярва в нас и затова се разписва в журнала.”
Думата ни е пак за хората и последната вълна на съкращения. „Толкова хора никога не са си тръгвали наведнъж. Смея да твърдя, че на Безмер са служили и служат много отговорни хора. Участваха в парада на 6 май и в априлското учение през 2008 г. месец преди да ги съкратят и на учението през април (2008 г.). След един месец си заминаваха. Особено на Балчик – три четвърти от хората, които осигуряваха стрелбите, бяха от тези, които от юни трябваше да бъдат съкратени. И си вършеха перфектно. Дори имаше проблем с един от самолетите на Балчик. Останаха, свършиха си работата и Су-то се пребазира без проблеми на Безмер. С две ръце се разписвам, че са много отговорни. И може би след време отново авиацията ще изпитва необходимост от такива хора, но няма да има откъде да се намерят.” Много е трудно да се подбират хора. Но при подбора основен критерий е образованието. Може някой да няма военно образование и да е добър специалист. Има и обратен вариант. Много е трудно. Ако малка част се съкращават – тогава е по-лесно. Но когато трябва да се изберат от голяма група малко хора, тогава става много трудно. И за да бъдем коректни към всички, основен критерий е военното образование. Все пак като застанеш пред хората, трябва да обясниш защо този е останал, а за другия няма място за служба. И да си чист пред съвестта си, коментира днес майорът.
След съкращенията нещата не могат да са същите, да се наместят, защото не се лети активно както преди. Ако е както през 80-тте години с голямото летене, с тези хора няма да стане. Защото те дават и дежурствата. Така не могат да ползват отпуск. При съкращенията останаха места за граждански лица, това е единствено в ЕПОВР, за нас в ЕОПАТ няма, смята командирът на ескадрилата. Но тези, които останаха на длъжности за граждански лица, са единственото спасение. Защото те дълги години са работили тук и тези задължения за тях са рутинни. Това много им помогна, тъй като в ескадрилата за войскови ремонт намаляха хората с военни звания.
Вчера чух и мнение, че просто страхът от неизвестното навън донякъде задържа хората тук, казвам на майора. А той твърди: ”Не това е причината. Задържат се хората, които имат доста години служба и им остават няколко до пенсия. Но животът им е преминал тук и това, което може човек да получи, е да се пенсионира в системата на МО. Има момчета, които напуснаха и си намериха работа. Двама са вече в „Луфтханза техник”. Сега за тези, които могат и им се работи, не е страшно навън. Лошото е, че авиацията от това губи, защото кадри се създават с години, а ние ги губим. В същото време къде и как да учим новите. Защото работата не е толкова интензивна както навремето. Специалистите се правят в полети...
Пак подхващам: „Пилотите казаха: „Не ни се е случвало да чакаме техниците да си свършат работата.” На това Божинов отвръща: ”Не зная как е на други места, но тук пилотите ни вярват. Имаме прекрасни летци. Гарантирам. Хора, които ни вярват и ние на тях вярваме. Не са ни подвели никога.”
Удължаването на ресурса е пословично за Безмер, прави се въз основа на точни разчети и анализи. Как го виждаш самолета като бъдеще, какво залагаш на него, питам майор Божинов. „Мога да кажа, че от техническа гледна точка, както е удобен за обслужване, няма проблеми дълго да лети. Това е от наша гледна точка. Но всичко зависи от осигуряването с резервни части, с ремонти, защото удължаването на ресурса е по време. А отказите са нещо нормално след удължаването на ресурса. Това са нормални неща, няма увеличаване на отказите и специфични откази, които касаят безопасността на полетите. На базата на анализа на отказите през изминалите години на експлоатация предложихме удължаването на ресурса. Най-важното в тези анализи е какви откази са се появявали през годините и дали са застрашавали сигурността на полетите. Всичко друго е илюзия. Днес облетяхме след удължаване един самолет и няма никакви отклонения от параметрите.”
За професионалните войници техници казва, че при тях са 18. Като кажем техник, разбираме техник на самолет, а останалите са механици. Смята, че изпълняват много добре задълженията си, даже сред тях има и жени. Основно обучението на самолета е тук, в базата. В Долна Митрополия се изучават фундаменталните неща. На старта човек, като се докосне реално до самолета, тогава се научава да го обслужва. Не е нормално да е учил L-39, а да идва тук и да работи на реалния самолет.
Понеже е оръжейник, няма как да не го попитам за бойното използване. Което се прави все по-рядко. Но той твърди, че оръжейниците в базата имат опит и ако има проблем, той е за тези, които тепърва трябва да се учат. ”Толкова нурсове и бомби са минали през ръцете им, че проблеми няма. Имат опит още от МиГ-17. Пък и когато има бойно използване, всички на старта помагат, всички специалности се включват, защото няма разделяне.”
За надеждата
„Живея с надежда, че този самолет ще го има. Уважаван е от чужденците. Присъствал съм на превозни полети на пилоти от други бази. Един не съм чул да каже, че нещо не му е харесало. Перфектен самолет, всички го отбелязват...
Ако я няма надеждата, да си хващаме пътя... Имаме надежда. Затова сме тук. Опасенията ни са, че полетите са малко. Спада натренираността и на техниците, и на летците. Това налага да се заостря контролът от ръководещия състав, за да не допускаме грешки. Засега има хора с опит, но ако и те си тръгнат, тогава става лошо. А сред тях има вече за пенсия.
Трудно е, много е трудно. Аз не мога да бъда критерий и не се изживявам като такъв. Но тук има толкова съдби, свързани с това летище и със самолета. Знам просто, че няма друга база, която да е използвала толкова много вид въоръжение - всякакви видове нурс, управляеми ракети. Да не се хваля, но имаше време, когато стреляхме с най-много управляеми ракети, заедно с Добрич...”
Силвия ЖЕЛЕВА
Сн. Огнян Стефанов - сп."КЛУБ КРИЛЕ"
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Smilewolfer 27 сеп 2009, 21:04
     
    0
     
    0

    Благодаря командир!
    Дръще се!

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker