Ангел Георгиев – най-младият командир на Габровница

Pan.bg 28 фев 2011 | 20:30 views (19653) commentaries(6)
img image

Ангел Иванов Георгиев e роден на 24 септември 1957 г. в град Лом. Средното си образование завършва в село Медковец, Монтанско. От малък е „пристрастен” към авиацията. Докато учи в гимназията първо записва и завършва курс по безмоторно летене в областния център. После продължава там и обучението си по моторно летене при инструкторите Славчо Зарков и звеневия – Славчо Методиев-Печата.
image
През 1975 г. е приет във ВНВВУ “Г. Бенковски” – Долна Митрополия. След пет години завършва военното училище като първенец на випуск–пилоти. Младият лейтенант не се отправя веднага към бойното летище, а остава със съвипускниците си в Каменец, където продължават заедно летателната си подготовка на самолета МиГ-17 нощем. Достигат до необходимото ниво на бомбопускане и... преди да “хвърлят” бомби на полигона край село Вълчитрън ги пускат в продължителен домашен отпуск. После ги изпращат по поделенията.
Ангел се явява в Узунджово и започва службата си като младши пилот в ескадрилата с командир майор Тодор Полянков. Следващата година става старши пилот, а през 1982 г. е изпратен на курс за приучване на МиГ-21 в Граф Игнатиево. Есента е преместен на летище Равнец.
От 1985 г. служи в Габровница, където лети на МиГ-23МЛД. С този гарнизон е свързано и неговото по-нататъшно израстване. Напуска го, за да следва във Военната академия на ВВС на СССР - “Ю. А. Гагарин” в Монино, Русия, която завършва през 1991 г. с пълно отличие. И пак се завръща в Габровница.
Тук достига до длъжността командир на авиобаза. Фактически той става най-младия летец издигнат на такъв отговорен пост при създаването на авиобазите у нас през 1994 г.
През 2000 и 2001 г. учи в генерал-щабната академия в Париж. Пенсиониран е като полковник през 2008 г. с общ нальот от около 1500 часа на над 10 типа самолети, между които “Алфа Джет” и “Мираж-2000”.
Семеен е, с две деца – момче и момиче.

Случката: “Кацане... с катапултиране”


image

Ангел Георгиев разказва: „Ситуацията стана преди да пукне пролетта на 1985 г. Денят е 19 март.
В поделението се извършва комплексна проверка от Щаба на ПВО и ВВС. Аз, старши лейтенант Ангел Георгиев, съм планиран за контролен полет за присвояването ми на звание




“военен пилот втори клас”. Ще ме наблюдава и оценява старши инспекторът полковник Иван Р. Тодоров, който ще бъде с мен в учебно бойния самолет.
Заемам мястото си в спарката – МиГ-21УБ. Изпитът ми е съчетан и с проверка в сложни метеорологични условия. Още с излитането ми, въпреки моето старание, усещам как при прибирането на колесника самолетът някак необичайно се разлюлява. Веднага парирам колебанията на машината и покорена я отправям към висините.
image

Изпълнявам полета по предвидената схема – в облаци, над облаци, “каробка” – два завоя по на 180 градуса ...
Към края на проверката ми, когато се насочвам за кацане, на правата, при спускането на колесника спарката пак прави първоначалния номер. Подчинявам я на волята си – парирам получилото се леко странично плъзгане. Достигам полосата. Изравнявам се и... миг преди да опра със самолета върху бетона, ръководителят на полетите майор Тотев ми заповядва на висок глас: “На втори кръг! На втори...”
Издигам се отново с полк. Тодоров в небето. При необходимата височина и скорост повтаряме опита за спускане на колесника. Дясната стойка на колесника не се прибира.
Получавам команда да минем ниско над пистата, за да огледат отдолу отблизо състоянието на колесника. Изпълнявам я. Няма съмнение: ситуацията е същата. Сложна! Дясната стойка си стои в спуснато положение. А така не може да се кацне.
Изпращат ни към зоната за катапултиране...
Само стопанинът на самолет, на когото се налага да се раздели завинаги с него, знае какво му струва това. Но... няма как. При това аз не вземам самостоятелно съдбовното решение. Изпълнявам заповед.
Това е първото и последното ми катапултиране. Още помня приземяването м - вместо върху полосата със самолета, върху една преорана нива, под купола на повлечения от вятъра парашут. Незабравима неравна борба. Ще помня завинаги този полет на МиГ-21! И онзи миг, когато изоставената машина, моят дом, се заби едва на 100-200 метра извън населеното място, но... не избухна в пламъци. Докато се борихме да я спасим, изразходвахме всичкото й гориво.
Спомени, които стягат сърцето!
Записа: Стефан СТЕФАНОВ

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 6

  1. #1
    Encho Dobrev 25 юли 2011, 04:09
     
    1
     
    1

    Haha, dobre go pomnja. Bjah nachalnik na prodovolstvena slujba v Gabrovnitsa 1994-1998g (edna mnogo obichana slujba ot m-r Georgiev togava). Vupreki problemite, koito imahme, spomenite ostavat. Bih dal vsichko, za da se varnat pak onija godini. Pozdravi.

  2. #2
    ikar 01 ное 2012, 16:34
     
    2
     
    5

    Много добре и точно е написано(edna mnogo obichana slujba ot m-r Georgiev).Стувами се, че и при мен са останали тези впечатления.Този командир беше ''принципен''само по принцип!

  3. #3
    meto 14 ное 2012, 22:03
     
    4
     
    8

    Най-смотания командир които е имала АБ-Габровница,не е много далеч времето в което "Нощен Труд" в няколко броя беше побликувал за далаверките на "медковския орел" и дебелата свиня от Фин.служба.Имал съм нещастието да служа с това "франсе "и не се гордея с това.

  4. #4
    jena 10 фев 2013, 00:03
     
    4
     
    8

    Най-смотаният командир на авиобаза Габровница! Некомпетентен и безпринципен, връзкар и използвач, имаше се за голяма работа....ха-ха-ха!!!! За съжаление съм имала "честта" да го познавам и за радост съм работила съвсем малко с него.... Този е нещо подобно на сегашния " компетентен" министър- АА.

  5. #5
    baba 21 ное 2013, 14:42
     
    4
     
    7

    Е, на това ли му казват добър командир?!!! Да хвърли самолета и да бяга! Този беше голям гад. За съжаление съм работила с него. Той погуби авиобаза Габровница!

  6. #6
    Съвременник 13 авг 2017, 21:45
     
    1
     
    0

    Попаднах случайно, макар и със закъснение.
    Питам Ви, къде са коментарите на пилотите, на които Майора успя да осигури безопасност на полетите и да спести "черните забрадки" ???
    Какво значи да изпълняваш летателната програма и едновременно да с това да изграждаш ВТОРА изтребителна авиобаза - Габровница, когато си едва на 38 год. ???
    На Енчо Добрев и baba - Правилно и е добре, че си го признаваш, че съжаляваш за онези времена, когато хладилника Ти бе винаги пълен, но много бъркаш Георгиев с Главчо, за който мога да пиша много.. Аз лично докладвах на Борис Начев за всичко, но един публично-известен монтански педераст, псевдожурналист бе дал своите публикации в Труд, и нека да бъде благодарен за това , че Ангел Георгиев не му предяви съдебен иск, защото още имаше да изплаща.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker