ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ЗАКУПУВАНЕ НА НОВИ КОРАБИ ОТ 1884 г.

Pan.bg 27 фев 2011 | 13:20 views (2432) commentaries(0)
img Инж. Константин Божков, „Бележки и спомени по морската ни част”

Предложение за закупуване учебен ветроходен кораб

В един свой рапорт от 7 април 1884 г. капитан-лейтенант Зиновий Петрович Рожественски (назначен за и.д. завеждащ Морската част и Дунавската флотилия на 30 юли 1883 г.) предлага да бъде закупен учебен кораб: „Моля да се отуснат необходимите средства за купуване на кораб, с когото може да се плува по море, кораб, който да може да служи като школа не само за матросите, но и на бъдещите офицери от Българската флотилия. Тъй като плаванията на такъв кораб трябва да бъдат продължителни, а заедно с това необременителни за бюджета, то самият кораб трябва да има доста парусност и само малка спомагателна машина. За да може този учебен кораб с време да си изкарва парите и даже най-незначителното харчене по купуването, необходимо е, щото той да е от типа на транспортните. Такъв кораб би могъл да прави под платна, например, два рейса в годината до Англия, като се възвръща от рейса, за да промени част от командата и да натовари въглища, храна или просто баласт, след което се отправи в плуване. Този кораб трябва да бъде с вместимост не по-малко от 1000 тона, за да може при продължителен рейс, пълния му жузъ да съответства на половината годишна нужда въглища. Машината да не е повече от 60 нарицателни сили, непременно – Comnaund, като най-икономична система. Стойността на такъв кораб може да не е по-малка от 250-300 хил. фр. Печалбата от всеки рейс от въглища например се вижда от следващата сметка: най-добрият кардиф на мястото всяка година се колебае около 10 шилинга в тона, т.е. 12 ? франка; един тон кардиф на Дунава струва не по-малко от 32 фр., а следователно при 1000 регистрови тона водоизместимост корабът дава от всеки рейс около 20,000 фр., а за скидка 15% в годината или 7 ?%. За рейс на погашение стойността, и ремонта, чиста печалба всяка година е около 5,000; ако отива в една страна с баласт и около 30,000 фр. ако има грусъ на двете страни. Аз наричам споменатата цифра чиста печалба, защото поддържане командата на флотилията трябва да бъде еднакво дали плава по Дунава или в морето”.

/219776849/in-articles

-->




target="_blank">image

Инж. Константин Божков

Предложение за закупуване на нов параход за товарно движение

В същия рапорт от 7 април 1884 г. капитан-лейтенант Зиновий Петрович Рожественски предлага „Да се купи за товарно движение нов буксирен параход с машина Compaund. Това предлагам най-главно предвид на това, че в това време може да се купи от фирма Prager Machinen Actien Gesellchaft току-що направения им параход с водоизместимост равна на нашия параход „Взрив” и има Compaund машина с повърхностно охлаждане и развива около 220 индикаторни сили, за цена около 100,000 франка.”

image
Зиновий Петрович Рожественски
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker