82 ГОДИНИ ТАНКОВИ ВОЙСКИ В БЪЛГАРИЯ!!! СНИМКИ И ИСТОРИЯ

Pan.bg 17 апр 2017 | 11:45 views (14665) commentaries(2)
img Благодарим на полк. ор Янко Рошкев за прекрасния материал

На 15.04.1935 г. в района на Инженерния полк до днешната сграда на Съвместното командване на силите/МО-2/ с кратко тържество на плаца,


РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >

под триумфалните звуци на духова музика, пред развятото знаме на полка е прочетена „Строго - Поверителна заповед № 73а“ на министъра на войната, с която е обявено създаването на „Една рота бойни коли - подчинена на Инспектора на пехотата“.

Полковият свещеник освещава личния състав, танковете и транспортните коли. Така е поставено началото на българските бронетанкови войски.

В началото на 30-те години на 20 век Балканският регион е сочен като барутен погреб на Европа, който всеки момент може да избухне. Кралство Румъния е първата държава от Балканите, която се въоръжава с 90 френски танка до 1920 г., а до 1935 г. нейните танкове вече са около 200, предимно френско и чешко производство. Кралство Сърбия/Югославия след 1919 г./ до 1930 г. приема на въоръжение основно 80 френски танка. Въоръжените сили на Кралство Гърция поръчват 14 танка, които не са доставени поради агресията на Италия през 1940 г. Турската армия е в подем и усилено се въоръжава с френски, английски и руски танкове и бронеавтомобили, които достигат от 300 до 500 броя. България прави задълбочена оценка на създалата се враждебна среда и от 1934 г. правителствата ни предприемат курс за развръщане и въоръжаване на мирновременната ни армия.
Министър председателят, той и министър на войната генерал Пенчо Златев в доклад от 24.01.1934 г. до правителството сочи, че „нашите съседи се въоръжават с нови бойни средства – бойни коли (танкове)“ и предлага да бъде закупено въоръжение в това число и танкове.
Задачата е поставена предварително на генерал Иван Вълков, пълномощен министър в Италия, който подготвя таен договор за закупуване на въоръжение на стойност над 174 млн.лв., в това число 14 танка „Ансалдо - Фиат“, с 14 тежкотоварни автомобила „Рада“ за тяхното транспортиране по пътищата, а така също бойни припаси и снаряжение за танкистите – каски, гащеризони и очила.


Военна делегация се запознава на място
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > > с италианските танкове и участва в демонстрации с тях. Танковете „Ансалдо - Фиат“ са изработени от компанията „Фиат“ в Турин и компанията „Ансалдо“ в Генуа и се базират на британските леки танкове „Викерс“. Тактико-техническите данни (ТТД), са показани в таблицата:


Въоръжение Една 8 мм картечницa „Шварцлозе“ МГ М.07/12 – 1905г.
Боеприпаси 3000 бр.
Екипаж Двама (командир и механик водач) Макс. скорост 42 км/ч
Тегло 3, 2 т. Запас от ход 125 км
Дължина 3,17 м. Броня 6 - 14 мм.
Ширина 1,4 м. Височина 1,3 м.
Двигател FIAT- бензин
43к.с.

За получаването на танковете е изпратена комисия със заповед на министъра
Танковете са транспортирани по море от пристанището в Генуа до пристанището във Варна, а впоследствие с ЖП-транспорт до Централна гара „София”.

На 1 март 1935 г. танковете пристигат в Инженерния полк, намиращ се на бул. Тотлебен № 36 и са включени в новосъздадената рота „бойни коли” (танкове).

На танковете са поставени бойни номера от 01 до 14. За поколенията е запазена снимка на офицерски деца, гордо застанали върху тях.
За командир на ротата с личен състав 90 военнослужещи е назначен технически грамотният майор Борис Славов Тенев (по-късно командир става лейтенант Иван Гюмбадов). В състава на ротата има три танкови взвода и транспортен взвод. Те се командват от поручик Петър Йорданов Влахов, подпоручик Трайчо Аврамов Поп Иванов, подпоручик Васил Панайотов Бърнев и автомобилен техник Васил Георгиев Дюлгеров.

Генералният щаб под ръководството на генерал Тодор Георгиев е започнал моторизацията на армията и е изпратил във войските преведения „Италянския правилникъ за тактическа употреба на дивизията“, издание 1928 г.

В точка 90 е посочен начина за използване на бойните коли (танкове), наричани също „танкети”. Достъпно и разбираемо за войските е изяснена подчинеността, мястото на бойните коли в бойния ред на пехотната дивизия, взаимодействието с пехотата и артилерията и реда за преодоляване на препятствия.

Звездният миг в използването на ротата е влизането в град Добрич през 1940 г. при връщането на Южна Добруджа към пределите на България.


След започването на Втората световна война и отчитайки резултатите от използването на танкетите, командването на Българската армия трезво оценява ниската им бойна стойност. Въпреки това, поради липса на друга техника, „Ансалдо-Фиат” продължава да се числят като бойни коли до началото на 1943 г., когато окончателно са заменени със съвременни средни танкове.
На 1 октомври 1943 г. е развърната бронираната бригада и танкетите са изтеглени в 10-та и 11-та рота на бригадата с гарнизон в Сливен за учебни цели. По това време техният моторесурс е изчерпан и повечето от тях не се използват. В края на войната, през април 1945 г., са бракувани 9 танкети „Ансалдо-Фиат”, а след това и останалите 5 машини. За съжаление няма запазен екземпляр от тях.
В периода 1935 година 1944 г. „Царство България“ закупува близо 200 броя танкове, от пет различни марки, но забележете от пет водещи в областта на танкостроенето страни: Италия, Великобритания, Чехия, Франция и Германия. Танковете винаги са пристигали с бойни припаси, ЗИП и снаряжение за екипажите – каски, гащеризони и очила т.е. готови за бойно използване. За съжаление в музеите за бойната техника към момента нямаме танкове от Италия и Великобритания. Бойните качества на танковете са доказани от използването им по бойните полета в „Гражданската война в Испания“, Западна Европа , Източна Европа, Северна Африка и Централна Европа . По топ класацията са сред 8-те най-добри танкове за времето. Организационно от тях последователно са формирани четири бронетанкови роти; три бронетанкови дружини, един брониран полк и една бронирана бригада.
Танковите войски до 1947 г. се състоят от бронираната бригада въоръжена немските танкове и от отделен танков полк в гр. Самоков въоръжен с 65 бр. танкове Т-34, а от 1950 г. и Танковото военно училище е в Ботевград. През 1947 г. започва формирането на Първата танкова дивизия в гр. Казанлък и е въоръжена е с танк Т-34. През 1949 г. ТД е разформирана и от четирите танкови полка се създават бригади, към трите армии по една и една армейска танкова бригада. Към първоешалонните дивизии се създава по един танков самоходен батальон. Започва строителството и на специална защитна линия, известна като Отбранителна линия „Крали Марко”, по протежение на цялата граница с Турция. Има още една значителна реорганизация, като са създадени отново две танкови дивизии в София и Казанлък до 1955 г.
През пролетта на 1955 г. в противовес на създадения съюз на западните държави НАТО е създаден Варшавския договор, на който България става и остава редовен член до края на неговото разпадане през лятото на 1991 г. Реорганизацията на танковите войски от 1955 до 1989 г. преминава през 48 самостоятелни танкови формирования: пет танкови бригади, десет танкови полка, тридесет и един танкови батальона и две самостоятелни танкови роти. На въоръжение у нас от СССР са закупени нови танкове. Така през 1983г. те достигат 3 750 танка, вкл. намиращите се на складово съхранение около 1500 танка Т-34. Отново са пет модела, основно от Русия и по – малко от Полша и Чехословакия, а по своите ТТД отговаряха на световните образци. Бойните качества са доказани от използването им във войните в периода на Студената война.
От 1997 г. започва периодът на разумната достатъчност, който се засилва след приемането ни в НАТО през 2004 г. и продължава и днес. Налице са разумен брой танкове, които политиците и военните експерти прецениха, че са достатъчни, а историята ще докаже верността на твърденията им. Днес очите на нас, ветераните, са обърнати към действащите танкисти с надеждата, че те имат визията, те са лидерите с присъщата им воля за промени, ерудирани и верни на съюзниците, калени и мотивирани защитници на древното ни Отечество.
Искам да заявя, че ние, полевите командири от миналото и настоящето, не обичаме празните приказки, а подчертавам: ние сме привърженици на разумните действия и на иновативните решения. Благодарни сме на Бог и на съдбата, че сме били неведнъж начело и със смелостта и професионалния си опит сме готови да защитим целостта на България.
В деня на 82-ата годишнина от създаването на танковите войски на България трезво и без паника заявяваме, че са ни нужни нови образци танкове и насочваме поглед напред, към близките 1 – 2 години, когато е крайният срок във формированията на БА да постъпят новите бронирани машини, които все още не са детронирани от бойните полета на 21-и век.
СЛАВА НА БЕЗСМЪРТНОТО НИ ОТЕЧЕСТВО!



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


82 ГОДИНИ ТАНКОВИ ВОЙСКИ В БЪЛГАРИЯ!!! СНИМКИ И ИСТОРИЯ

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/16 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    Иван Бориславов 2 17 апр 2017, 19:50
     
    4
     
    0

    Бях съвсем малък, до лятото на 1948 г. живеехме в Пловдив, а баша ми служеше в танково поделение. Вземал ме е понякога "при танковете". Помня пясъчно боядисаните немски Panzer IV, но и зелените нови Т-34/85.
    Спомням си, разказваше, че след едни стрелби с новите танкове, въпреки съмненията в точността на техните 85-мм оръдия, в един момент останали без мишени, унищожени още при първите изстрели. Слагали вестници на дървета, прицелвали се във вестника и с изстрел отсичали дървото...

  2. #2
    Дедо Прецаки 17 апр 2017, 23:09
     
    4
     
    0

    "България прави задълбочена оценка на създалата се враждебна среда" - М-да, имало е умни хора тогава!

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker