ГЕН.ПОПОВ: ОЧАКВАМ ПРАВИТЕЛСТВОТО И МИНИСТЪРЪТ НА ОТБРАНАТА ДА СЕ СЪОБРАЗЯТ С ИСКАНЕТО НА ВОЕННИТЕ ЗА 20 ПРОЦЕНТА УВЕЛИЧЕНИЕ НА ЗАПЛАТИТЕ!

Pan.bg 19 май 2017 | 19:18 views (10273) commentaries(3)
img
pik.bg


Генерал Константин Попов е български офицер и бивш началник на отбраната от 9 февруари 2016 г. до 19 януари 2017 г. Във военната си кариера е преминал от най-ниската пилотска длъжност до най-високата – от младши пилот в изтребителна ескадрила, до командир на Военновъздушните сили и заместник-началник и началник на отбраната.
Пилотирал е самолети Л-29, МиГ-15, МиГ-17, МиГ-21, МиГ-29. За отлична служба и високи професионални резултати е награждаван с едни от най-високите отличия в наградната система на Министерството на отбраната. Той е сред първите висши български офицери, работили в щабове на НАТО. В периода 2005 – 2006 г. е началник на щаба на Центъра на НАТО за съвместната подготовка на силите към Съюзното командване по трансформацията в Бидгошч, Полша. В периода 2006 – 2008 г. е заместник-началник на щаба на военновъздушния компонент „Юг“ на НATO в Измир, Турция.
Само преди няколко седмици генерал Попов бе избран единодушно за председател на комисията по отбрана, след като стана депутат от гражданската квота на ГЕРБ и спечели като водач в Пловдив-област.
Интервю на Гергана Ингилизова
- Ген. Попов, защо решихте да станете депутат и се хвърлихте в тази битка?
- Това е продължение на моята кариера в служба на народа и държавата. Аз продължавам да защитавам позициите, които съм имал като военнослужещ, като генерал и началник на отбраната. Трябва да има приемственост, трябва институциите да работят заедно ръка за ръка, за да има просперитет. Аз съм положителен човек и смятам, че и парламент, и изпълнителна власт, и експерти трябва да имат добър диалог и да постигат консенсус. Иначе няма да има прогрес. Моите приоритети отново са свързани с армията и това е грижа за личния състав, модернизация и интеграция. Винаги съм работил за това и ще продължа да работя за това и тук в парламента.
- Казахте преди време, че е възможно 20 процента увеличение на заплатите на военнослужещите, подобряване и модернизация на армията. Виждаме обаче, че през последните години не се отделяше достатъчно бюджет. Как очаквате да се развият нещата в тази посока?
- Процесът на недофинансиране на армията не е от вчера, не е от 5-10 години, но сегашната среда за сигурност е изключително нестабилна, да не кажа, че ако продължи да се развива по този


начин, може да стане и взривоопасна. За това се изисква сериозно внимание към армията. И не само към нея, но и към всички структури, които се занимават със сигурност и това е нещото, което нашата държава и общество изисква от нас.
След като има такава необходимост, е очевидно, че отбраната ще бъде приоритет на това правителство. Конкретните стъпки кога, как и какво ще се прави бяха очертани в програмата на ГЕРБ. Очаквам това правителство и министърът на отбраната да се съобразяват с тези изисквания, защото няма как да неглижираме защитата на отечеството.
Може да звучи малко патриотарски, но аз смятам, че ако можем ние да постигнем консенсус за това, че трябва да се обединим и да работим европейското председателство на България да мине без проблеми, защо да не се разберем и по темата, че трябва да имаме силна отбрана.
- Как ви се струва изборът на Красимир Каракачанов за министър на отбраната?
- Министър Каракачанов е опитен политик. Очевидно е лидер, очевидно е, че има желание да направи нещо добро и ще положи усилия в тази посока. Това, че не е сериозен експерт в тази област, мисля, че не е важно, а важното е да слуша експертите. Не е необходимо самият той да разбира от всичко. Аз смятам, че с него имам добър диалог и каквото мога като председател на комисия ще му помогна. Разбира се, трябва да кажа, че няма да съм безкритичен. Ако има неща, които смятам, че не са точни и могат да се коригират, ще му ги кажа и в това отношение той ще има подкрепа от моя страна.
- На първото заседание на комисията по отбрана министър Каракачанов заяви, че ще поиска оттегляне на доклада, направен от служебния министър Стефан Янев, защото не бива да се внася допълнително хаос и паника. Вие също ли сте на това мнение?
- Аз съм дори по-категоричен в това отношение. Самият доклад е критичен, но аз към него имам страшно много въпроси.
Имаше определена несвързаност, непремереност, направленията на работа не отговаряха на изводите, които бяха направени, а самите изводи, в не голяма степен, отговаряха на констативната част. Така че правилно е един министър, избран от Народното събрание, който има по-широк хоризонт на базата на този резултат, да предложи едни по-перспективни направления за работа, свързани и с оценката на политическата среда и средата за сигурност, на което аз много настоявам.
Средата за сигурност се развива изключително динамично и ние трябва редовно да правим тази оценка, за да знаем как да отговаряме и колко релевантни да сме в края на краищата и ако не да изпреварваме събитията, то поне да сме адекватни.
Така че това е абсолютно правилно решение, надявам се да бъде гласувано в Министерски съвет, а когато пристигне докладън в Народното събрание, разбира се, че ще го гледаме много критично в Комисията по отбрана. Това е сериозен доклад, който се чете не само в България. От него се интересуват не само българските военнослужещи каква оценка им се дава, а това е доклад, който се чете навсякъде.
- Казвате, че този доклад се чете навсякъде, а в него пишеше, че българската армия може да изпълнява едва на 30% от конституционните си задължения. Според едни се казва истината, според други не би трябвало да се изнася подобна информация. Как изглежда това в очите на нашите партньори?
- Очевидно е това. А и аз като началник на отбраната съм внасял в комисията по отбрана в Народното събрание, в президентството, изпращал съм мои доклади до министър-председателя, в които съм описвал състоянието на личния състав, състоянието техниката и т.н. Тук обаче според мен е по-важно да набележим мерки как да се оправят нещата, за да има реален резултат. Критичността е задължителна, но в изводната част, когато трябва да направиш сериозния извод, се изисква методика, за да може да оценяваш.
Между другото, през 2016 година, което е коректно отразено в доклада, се свърши много работа по модернизацията на армията. Спомняте си двата проекта по модернизацията бяха реализирани именно тогава. Аз пожелавам на всяко едно правителство, всяка година да внася по два такива проекта. Взеха се мерки за личния състав, отпадна подходът и то с близо 30 процента на офицерски, сержантски и войнишки състав, увеличи се приема в армията. Така че ако се направи една съпоставка на това, което се гласува през 2015 година, има какво положително да се посочи в доклада за 2016-а. За това трябва да сме много прецизни и точни в изводите си, за да не се използва докладът за политическа шумотевица, а да може наистина да се върши някаква работа в интерес на армията.
- Предполагам не сте пропуснал промените в армията, които се направиха през последните месеци в служебното правителство. Как ви се сториха?
- Мисля, че всяка едно правителство има право да извършва тези промени. Според мен служебното правителство доста енергично работи по тази тема, доста хора бяха сменени и може би преминаха определена граница. По принцип служебното правителство може да е свършило доста работа, но и доста енергия отиде в това да се правят кадрови промени и да се прави отчет. За три месеца това бяха основните неща, можеше и нещо друго да се свърши, но това е техният избор.
- Какво е мнението ви за избора на боен самолет. Отново служебното правителство реши да се избере един самолет „Грипен”?
- Аз винаги съм бил човек, който е настоявал да има модернизация, възможно най-добрата. И в сферата на отбраната като цяло, и в трите вида въоръжени сили - сухопътната войска, военноморските сили и военновъздушните сили. Това е важно, защото на въоържените сили трябва да се гледа като една интегрална част, трябва да има сериозен интегритет. Процесите на модернизацията трябва да са взаимносъвразани.
Относно това, което чувам, защото не съм виждал никакъв документ от служебното правителство, е, че на закрито заседание, до колкото разбрах, са утвърдили протокола за избор. Мисля, че трябваше да постъпят може би по-смело и трябваше да кажат „да”, това е изборът, този Министерски съвет имаше право на това и щеше да изглежда наистина смело и да започне министърът на отбраната този процес.
Не го направиха, а казаха "ние го избрахме, вие подпишете договора". Мисля, че сега новият министър трябва, и е съвсем нормално, да прегледа всички процедури без да буди никакво съмнение за екипа, който е работил. Експертите там са си свършили работата, дали са оценката. Сигурен съм, че са работили безкористно, за да постигнат добър резултат, но в края на краищата министър Каракачанов е този, който ще вземе решението. Колкото и да бързаше служебният кабинет, той няма как да не оцени обстановката и да вземе своето решение.
- Какво е вашето лично мнение?
- Моето лично мнение е, че ние не купуваме самолет, ние купуваме сигурност и трябва да се оценят в целия спектър всички положителни и отрицателни неща. Това да бъде максимално отворена дискусия, решенията да не зависят от един човек с условността, че има неща, които не могат да бъдат изкарани в обществото. Но все пак трябва да има дискусия, хората трябва да са убедени, че 1.5 млрд. лв. ще бъдат използвани правилно и това е в интерес и на ВВС, и на експертите. И да знаят, че са получили подкрепа. Че този огромен ресурс ще служи не само в мирно време, но и в такива от военен характер.
- Когато решихте да се оттеглите от поста на началник на отбраната и месец след това да се впуснете в изборите за народен представител, прочетох едно много интересно заглавие: „Генералът слезе от върха”. Как бихте го определили, слязохте ли от върха?
- Не знам какво са имали предвид колегите. Оценявам високо факта, че не са използвали по-сериозни думи, но всяко дело има своето начало и край. Аз не мога вечно да служа във въоръжените сили колкото и да ми се иска, а аз съм служил достатъчно дълго.
Минал съм през много етапи и никога не съм се боял да вземам решения. И като командир, и като генерал съм отстоявал позициите си. И в края на краищата съм постигал това, което искам. За мен върхът като кариера не винаги е цел. По-важни са принципите, отношението, организацията, която ръководиш да бъде успешна, отколкото ти да постигнеш твоя връх, а после да слезеш от него.
Сега, като председател на комисията по отбрана, моята задача ще бъде на българската армия да се гледа с добро око.
- Вие сте служил в Измир, как ви се струва днес сутиацията в Турция?
- Аз съм човек, който е имал късметът да завърши академия на генералния щаб в САЩ, да служа като генерал в Полша, в Измир. Това, което наистина ме притеснява, е, че светът, в който живеем, съществено се различава от света, в който живеехме преди 10 години. Трябва да си даваме ясна оценка за това нещо - дали е станал по-добър, или лош, но и че е станал по-нестабилен, е много вярно. Разбира се, че трябва да се следят процесите в една наша съседна страна, с която аз се надявам да поддържаме добри отношения на базата добросъседство. Ние сме съюзници, а в края на краищата сме и хора. Ние трябва да следим какво става и на запад от нас, процесите в Македония, Сърбия. Балканите винаги са били интересна зона. Тук има и еморици, и история, и за това, когато човек оценява историята и дава оценки, трябва да е внимателен включително и когато оценява и собствената си армия.
- Абсолютен прецедент в политиката, е че Бойко Борисов отново е министър-председател - за трети път. Как очаквате да протече третият му мандат?
- Премиерът Борисов наистина е явление. Като си помисли човек - три пъти премиер. Това не се е случвало в близките десетилетия, предполагам няма и да се случи освен ако не се случи за четвърти път на него.
Г-н Борисов е човек с уникални качества и точно това ни е необходимо в момента. Човек, който си разбира от работата, който има желание да свърши нещо, който наистина има много сериозен опит. Без да лаская г-н Борисов трябва да кажа, че политиката, която ще води като министър-председател, съм сигурен, че ще бъде една политика в интерес на стабилността, от която безкрайно много се нуждаем.
Всякакви такива безкрайни, безконечни изяви като днешният ден в парламента са не само нелицеприятни, но и вредни. България се нуждае от единение. Не само да говорим, че е нестабилна, трябва да го възприемем като нещо, което наистина ни застрашава. А когато има опасност, ние трябва да се събираме, а не да бягаме като мишки от потъващ кораб.
- Като казахте днешния ден видях разочарование в очите ви. Очаквахте ли да чуете подобни неща, когато влизахте в тази сграда в началото на 44-тото Народно събрание за първи път като депутат?
- Бях предупреждаван. Аз идвам от една друга система. Когато се седне на съвет по отбрана, се търсят решения, а обикновено нападките не водят до добри решения. Ако има критика - добре, след нея обаче трябва да дойде добро предложение. Ако то е такова, системата ще работи. Ако има само обвинения, успехът не е гарантиран.
- Ако трябва да отправите една критика към Борисов, каква би била тя?
- Не знам с какво е сгрешил и най-малко аз съм човекът, който може да дава съвети. Понякога ми се струва, че е много доверчив.
loading...

Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    кинолог 20 май 2017, 14:53
     
    24
     
    3

    Няма да е само каракачанката!
    Вижда се че тоя път Буда се е обзавел с повече палета!!!
    Друго си е пале с лампази....

  2. #2
    ,,НАРОДНАТА ЛЮБОВ" 22 май 2017, 14:42
     
    8
     
    0

    Премиерът Борисов наистина е явление - едно от най-грозните в Българската политика!!! Два пъти гонен и два пъти нагло узурпира властта! Третия път ще си го получи!!!

  3. #3
    FORKATA 22 май 2017, 15:53
     
    6
     
    0

    "... джаф, джаф, джаф..." - изскимтя помиярчето на Буда и се скри зад тлъстата каракачанка....

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ
eXTReMe Tracker