Задава се подялба на службите за сигурност

Pan.bg 02 мар 2012 | 20:47 views (2595) commentaries(0)
img Аргумевнти-Бг

При президента Плевнелиев вече има хора, които са на "ти" с материята. Остава да им се чуе гласът
Президентът Росен Плевнелиев е на едно мнение със социалистите за нуждата от устройствен закон за сигурността. Това се изясни на срещата му с лидера на БСП. Не е тайна, че позицията на Сергей Станишев е подготвена предварително. Очевидно е, че и държавният глава не говори на прима виста. Идеята е в този документ да се разпишат ясно подчинеността и правомощията на службите и на Съвета по сигурността към Министерския съвет. След като има такава база, могат да се синхронизират и отделните закони за НРС и НСО. Възможно е да настъпят промени в Закона за ДАНС. А може би и на МВР. По тази причина правителството не включва в дневния си ред отдавна готовия проект на закон за военното разузнаване.

Сергей Станишев подчерта, че е нужен първо рамков закон за службите и след това са устройствените закони. “И имаме широко съгласие по тази тема с президента”, отбеляза той. От друга политическа консултация се разбра, че Синята коалиция вече има подготвен проект на закон за НРС. Тя вече се опари с един устройствен закон, където искаше да вкара НРС и военното разузнаване под абревиатурата ДАР, т.е. Държавна агенция за разузнаване. Това обаче съвсем не означава, че бившият шеф на НРС и днешен депутат генерал от резерва Димо Гяуров се е отказал от намерението си, с което влезе в парламента, спецслужбите да си имат закон. Така че

на първо време се очертава някакъв консенсус

по тази тема, която стои на вниманието на правителствата и законодателите повече от 15 години.

Като че ли подходът става държавнически. Очевидно президентът и политиците започнаха да четат Стратегията за национална сигурност, която вече навърши една година от своето приемане. Там много ясно е написано, че целите в областта на сигурността могат да бъдат постигнати само при наличие на нормативно регламентиран и институционално организиран процес на диалог, консултиране и взаимодействие между законодателната, изпълнителната и съдебната власт, президента и гражданите и техните организации. И още нещо. Стратегията пледира нормативната уредба да се изгражда за постигане на единно правно пространство в сферата на националната сигурност, при което не се допуска възникване на противоречия между правни норми, институционални




и функционални структури и механизми. Т.е. нещо такова, за което говорят Плевнелиев и Станишев.

На президента му прилича да се захване точно с изграждането на архитектурата на националната ни сигурност. Не толкова с отделните закони за една или друга служба, за които той говореше няколко дни, след като встъпи в длъжност. Най-вероятно вече се е заинтересувал от

идеята за приемането на закон за националната сигурност

Това е стара мечта на политици и експерти още от зората на демокрацията преди приемането на Закона за отбраната и Въоръжените сили и последващите го закони. Преди година-две при обсъждането на проекта на Стратегията за национална сигурност този дебат отново се възроди. Изразени бяха мнения, че нашата система за национална сигурност е неподредена. Аргументираше се необходимостта от закон за националната сигурност. Застъпваше се позицията да има нормативен акт, който да определи кой орган в страната контролира дейността на всички разузнавателни и контраразузнавателни служби. С малко по-различни думи и не чак толкова категорично тази идея намери определен израз в Стратегията за национална сигурност. Как ще я интерпретира новият президент, е въпрос, на който все още не може да се даде еднозначен отговор.

Има обаче вариант, който да подреди така системата за сигурност, че всеки да получи по нещо.

За президента – НСО, за премиера – НРС и ДАНС, за министъра на вътрешните работи – ГДБОП и за министъра на отбраната – военното разузнаване

Според експерти това може да се окаже първият сблъсък между Плевнелиев и Борисов. Най-малкото заради назначенията. Държавният глава ще получава от вестниците информация за съответните кадрови решения на министър-председателя и министрите. Излязат ли от Закона за отбраната и Въоръжените сили, където са сега, НСО и НРС ще бъдат девоенизирани. Така както се случи с ДАНС. Тогава шефовете им могат да се назначават и по Кодекса на труда. Така както ще се случва във военното разузнаване. Нищо, че в страните от НАТО, а и не само там, не е така. И това, ако не е рязане на президентски правомощия! Или отстъпване от тях.

Нещата няма да се случат изведнъж

Вече има обещание от Плевнелиев концепцията по законовата уредба да бъде обсъдени на Консултативен съвет за национална сигурност. Държавният глава обаче започна да си загражда къщичката. Може ДАНС да не му е подчинена, но бившият й директор днес е началник на президентската канцелария. Може военното разузнаване да остане далеч от неговия поглед, но доскорошният му заместник-директор е съветник на Плевнелиев по националната сигурност. Най-малкото при президента има хора, които са на “ти” с тази материя. Остава да им се чува гласът. И неговият, разбира се. Иначе устройственият закон ще бъде само един камуфлаж за политически назначения.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker